jak_pisac_konspekty_gimn_kor_27.10.2009.doc

(85 KB) Pobierz
Miałkowska Dorota

 

 

Miałkowska Dorota

Lidzbark Warmiński

 

Jak pisać konspekty z gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej

 

 

 

I.              Ogólne zasady budowy lekcji gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.

 

Podstawową jednostką organizacyjną zajęć jest lekcja, podczas której realizuje się określone zadania. W ich ramach przebiega proces dydaktyczno – wychowawczy złożony z określonych zadań, warunków oraz czynności nauczyciela i uczniów.

 

1.     Przy opracowaniu lekcji, tok jej powinien być podporządkowany zasadom:

 

-          wszechstronnego oddziaływania,

-          równoległego wyrównywania dystonii mięśniowo – więzadłowej w kształtowaniu nawyku prawidłowej postawy,

-          racjonalnego dawkowanie wysiłku,

-          powiązanie ćwiczeń z prawidłowym oddychaniem,

-          w czasie lekcji należy przestrzegać poprawnych pozycji do ćwiczeń,

-          egzekwować dokładność ćwiczeń,

-          dążyć do wyrobienia nawyku przybierania prawidłowej postawy,

-          wprowadzać momenty ożywiające, odprężające w postaci gier i zabaw, ale o charakterze korekcyjnym.

 

2. W celu zapewnienia ćwiczącym bezpieczeństwa nauczyciel przystępując do opracowania lekcji powinien:

                                             -     planować zajęcia,

                                             -     dobrze przygotować lekcję,

-          znać skład grupy ćwiczących: wiek, poziom sprawności, stopień rozwoju fizycznego,

-          starannie przygotowane miejsce do ćwiczeń, przybory, przyrządy,

-          ustawienie ćwiczących, tak aby byli widoczni

-          przy ćwiczeniach trudnych asekurować osobiście,

-          umiejętnie ustawić przyrządy, by ćwiczący nie przeszkadzali sobie,

-          dostosować ćwiczenia do aktualnego stanu wydolności

              i sprawności ćwiczących,

-          nauczyciel wybiera najbardziej dogodne miejsce do prowadzenia ćwiczeń,

-          wdrażać uczniów do koncentracji uwagi i zachowania ostrożności,

-          przestrzegać obowiązujący regulamin sali gimnastycznej.

 

                    

 

 

 

II.              Części składowe konspektu.

 

KONSPEKT LEKCJI

GIMNASTYKI KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ

 

 

Prowadzący:

Wada postawy: mieszane, stopy płaskie i płasko – koślawe, boczne skrzywienie   kręgosłupa I0, plecy okrągłe, plecy płaskie, klatka piersiowa lejkowata, plecy płaskie, plecy wklęsło – okrągłe.

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna , sala do gimnastyki korekcyjnej, korytarz, boisko szkolne, las, polana zadrzewiona, ścieżka zdrowia, zajęcia w wodzie(staw, jezioro, basen).

Wiek:

Liczba ćwiczących:

Przybory i przyrządy: drabinki przyścienne, ławeczki gimnastyczne , materace, skrzynie, kozły, lustro posturograficzne(pokratkowane), kocyki , laski, piłki lekarskie, piłki ćwiczebne, krążki, chorągiewki, szarfy, woreczki, obręcze, kółka ringo, rollery, ciężarki, deskorolki i inne (niekonwencjonalne)

 

Temat: np.

         ● Ćwiczenia wysklepiające stopę i korygujące ustawienie stopy.

         ● Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy.

         ● Ćwiczenia korygujące skoliozę.

         ● Ćwiczenia rozciągające mięśnie klatki piersiowej przez stretching

             i  wzmacnianie prostowników stawu biodrowego.

         ● Ćwiczenia ogólnorozwojowe wzmacniające mięśnie kształtujące prawidłową postawę ciała oraz ćwiczenia wytrzymałościowe podnoszące sprawność układu krążeniowo – oddechowego.

                 ● Wyrobienie nawyku prawidłowego oddechu w czasie wysiłku(ćwiczeń).

                 ● Wyrobienie nawyku samokontroli postawy.

                 ● Wykonywanie ćwiczeń elongacyjnych w różnych pozycjach wysokich i niskich.

                 ● Nauka przyjmowania pozycji skorygowanych.

     ● Wzmacnianie mięśni posturalnych.

                 ● Ćwiczenia chwytne – aktywizujące zginacze podeszwowe palców stóp.

 

Umiejętności:

        ● Zachowanie prawidłowej postawy (zabawy i gry o charakterze korekcyjnym)

        ● Współdziałanie w dwójkach w celu dokładnego wykonania zadania.

        ● Przyjmowanie pozycji skorygowanej.

        ● Współdziałanie w parach w celu bezpiecznego wykonania ćwiczeń.

        ● Przyjmowanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń

        ● Wykonanie ćwiczeń z piłką i ze współćwiczącym.

        ● Kształtowanie umiejętności korygowania błędów

                          ● Umiejętność przybierania pozycji wyjściowych(ustawienia miednicy i odcinka lędźwiowego kręgosłupa)

        ● Samokontrola przyjmowania poprawnej postawy podczas ćwiczeń.

        ● Kształtowanie umiejętności korygowania błędów.

        ● Wyczucie własnego ciała oraz utrzymanie go w pozycji skorygowanej.

        ● Wykonanie ćwiczeń na przyrządach i z przyborami.

        ● Wykonanie ćwiczeń z różnymi przyborami

              ● Poprawne wykonanie ćwiczeń korekcyjnych w czasie zabawy.

                ● Nauka przybierania pozycji wyjściowych

                   ● Kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach, w  miejscu i      w ruchu.

                ● Nauka prawidłowego i pogłębionego oddechu podczas ćwiczeń.

                ● Wydłużanie czynne kręgosłupa w różnych pozycjach wysokich i niskich.

                ● Organizowanie zabawy „Reagowanie na sygnały”.

                ● Wyrabianie odruchu i nawyku prawidłowego ustawienia i obciążenia nóg i stóp.

          ● Wykonanie ćwiczeń korekcyjnych stóp z kocykiem, maskotką i innymi  przyborami.

                ● Zabawy z różnymi przyborami typowymi i nietypowymi.

                ● Wykonanie ćwiczeń chwytnych z różnymi przyborami.

                ● Akcentowanie fazy wdechu podczas ćwiczeń.

 

Akcent wychowawczy:

    ● Umiejętność współpracy podczas ćwiczeń parami.

    ● Przeżywanie radości z wykonywanego ruchu.

    ● Integrowanie grupy.

    ● Współpraca między ćwiczącymi.

    ● Autokorekcja

    ● Kształtowanie świadomości „odczuwania” własnego ciała.

    ● Samokontrola przyjmowania prawidłowej postawy.

             ● Umiejętność bezpiecznego wykonywania ćwiczeń w parach – odpowiedzialność    za współćwiczącego.

             ●  Połączenie przyjemnej zabawy z ćwiczeniami korekcyjnymi.

             ● Kształtowanie pozytywnych postaw uczniów do ćwiczeń korekcyjnych.

             ● Bezpieczeństwo podczas wykonywania ćwiczeń.

 

Organizacja lekcji:

o       Metoda zabawowo – naśladowcza

      · Stać przy ścianie jak lalka.

      · Idą karły i idą olbrzymy

o       Metoda bezpośredniej celowości ruchu(zadaniowa)

      · W leżeniu przodem obracajcie piłkę brodą w lewo i w prawo.

      · Potoczcie piłkę ręką i idźcie za nią na czworakach.

o       Metoda ścisła

      · Zwis na drabinkach przodem i tyłem.

      · W klęku podpartym uginanie ramion i prostowanie.

o       Metoda ruchowej ekspresji twórczej.

      · zajęcia przy muzyce (5-6 min), z przyborami.

 

                   W praktyce szkolnej najczęściej stosowany jest trzyczęściowy tok lekcji, składający się z części wstępno – przygotowawczej, głównej i końcowej.

 

  Część wstępna –  przygotowanie organizmu ćwiczących do realizacji głównych zadań lekcji. Stosuje się najczęściej ćw. ogólnorozwojowe z zapewnieniem odpowiednich pozycji wyjściowych: kształtujące tułowia, ramion i nóg.

 

 

  Część główna -  realizuje się zasadnicze zadania lekcji, o największym obciążeniu fizycznym i psychicznym. Celem ćwiczeń jest wyrobienie określonych umiejętności i nawyków oraz kształtowanie cech motorycznych i psychomotorycznych. Należy uwzględnić tu zmienność pracy(ćw. statyczne, dynamiczne i dynamiczno- statyczne) oraz pamiętać o ćw. oddechowych.

 

  Część końcowa -  pełni funkcję uspakajającą. Składa się z ćw. o malejącym natężeniu, uwzględnienie ćw. wyprostnych, oddechowych, ćw. stóp oraz obserwacja i korekta postawy.

         Opis zajęć możemy umieścić w tabeli, która składa się z następujących części:

1.     tok lekcji

2.     treść, opis ćwiczenia

3.     rysunek ćwiczenia

4.     czas

5.     uwagi organizacyjno – metodyczne

 

Tok lekcji

Opis ćwiczenia

Rysunek ćwiczenia

Czas

Uwagi organizacyjno - metodyczne

1

2

3

4

5

 

III.                Toki lekcyjne do poszczególnych grup dyspanseryjnych.

 

         Tadeusz Kasperczyk podaje gotowe toki lekcyjne dla wszystkich wad postawy,

z których możemy korzystać podczas pisania konspektu, dobieramy tylko odpowiednie ćwiczenia i zabawy(do danej wady).

 

Toki lekcyjne dla pleców okrągłych

I               1. Zbiórka – powitanie, podanie tematu lekcji.

2. Ćwiczenia ożywiające z elementami korekcyjnymi.

3. Ćwiczenia oddechowe.

II   1.Ćwiczenia rozluźniające obręcz barkową z położeniem nacisku na likwidację ewentualnych  przykurczów i rozciągnięcie mm klatki piersiowej.

2. Ćwiczenia mięśni głowy oraz odcinka szyjnego kręgosłupa ( elongacja)

3.Ćwiczenia mm grzbietu ( odcinek górny prostownika grzbietu)

4.Ćwiczenia mm pośladkowych i NN ( pozycja izolująca odcinek lędźwiowy).

5. Ćwiczenia oddechowe.

6. Ćwiczenia mm brzucha.

7. Ćwiczenia oddechowe.

8. Ćwiczenia równoważne.

9. Zabawa lub gra.

10. Ćwiczenia mm brzucha i pośladków na przyrządach.

11. Ćwiczenia oddechowe.

12. Ćwiczenia równoważne.

13. Zwis (w zwisie tyłem podkładka pod plecy) z ćwiczeniami mm brzucha.

14. Zabawa lub gra.

III.              1. Ćwiczenia przeciw płaskiej stopie.

2. Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy.

3. Ćwiczenia uspakajające.

4. Omówienie lekcji

Dla pleców wklęsłych

I              1. Zbiórka, powitanie, podanie tematu lekcji.

2. Ćwiczenia ożywiające – marsz, bieg.

3. Ćwiczenia oddechowe.

      II              1. Ćwiczenia NN.

              2. Ćwiczenia RR w pozycjach półwysokich ( siad ugięty, skrzyżny).

              3. Ćwiczenia tułowia – skłony i opady w przód

4. Ćwiczenia mięśni grzbietu (górnego odcinka z ustaleniem odcinka lędźwiowego przez podłożenie koca na wysokości pasa lub obniżenie NN w stosunku do tułowia).

5. Ćwiczenia mm pośladkowych wielkich z korekcją ustawienia miednicy.

6. Ćwiczenia mm brzucha.

7. Ćwiczenia oddechowe.

8. Ćwiczenia mm pośladkowych.

9. Ćwiczenia grzbietu z elementami elongacji.

10. Ćwiczenia równoważne.

11. Zabawa lub gra z elementami antylordotycznymi.

12. Zwisy lub podpory.

13. Ćwiczenia mm pośladkowych.

14. Podskoki, skoki.

15. Ćwiczenia oddechowe.

III              1. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

              2. Marsz z poprawą postawy.

3. Utrwalenie prawidłowej postawy ze zwrócenie uwagi na ułożenie miednicy.

4. Omówienie lekcji.

 

Dla pleców okrągło – wklęsłych

I.              1. Zbiórka, powitanie, podanie tematu lekcji.

              2. Zabawa lub ćwiczenia ożywiające.

              3. Ćwiczenia oddechowe.

II              1. Ćwiczenia obręczy barkowej (likwidacja przykurczów).

              2. Ćwiczenia NN

              3. Ćwiczenia mięśni grzbietu (wydłużające odcinek lędźwiowy).

              4. Ćwiczenia mięśni pośladkowych (ustawienie miednicy).

              5. Ćwiczenia oddechowe

              6. Ćwiczenia mięśni brzucha.

              7. Ćwiczenia oddechowe

              8. Ćwiczenia równoważne.

              9. Ćwiczenia mięśni grzbietu (wzmacniające).

              10. Ćwiczenia oddechowe.

              11. Ćwiczenia mięśni brzucha.

         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin