Scenariusz lekcji religii w kl. VI
w Szkole Podstawowej Nr 41 w Gdańsku
/22.05.2006 r./
Temat: Oto Słowo Boże / 45 min/
Cel ogólny:
Wyjaśnienie znaczenia Liturgii Słowa. Kształtowanie postawy otwarcia się na Słowo Boże.
Cel szczegółowy:
Uczeń:
- wyjaśnia określenie: Liturgia Słowa
- wyjaśnia w jaki sposób Bóg przemawia do człowieka
- tłumaczy, dlaczego Kościół w czasie każdej Mszy Świętej rozważa Słowo Boże
-
Metody i środki:
- pogadanka
- praca z tekstem
- uroczyste czytanie Pisma Świętego
- egzemplarze Pisma Świętego
Katecheza:
Wstęp:
Modlitwa
Proszę, by uczniowie na podstawie katechezy „Prowadzą dialog” przypomnieli cechy dialogu. Stawiam problem katechezy: Czym charakteryzuje się dialog Boga z człowiekiem?
Rozwinięcie:
Poszukuję z uczniami odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób Bóg przemawia do człowieka. Uczniowie szukają poszczególnych tekstów Pisma Świętego, czytają fragmenty i określają sposób przemawiania Boga:
A/ Lb 12, 6 (przez widzenia i sny);
B/ Lb 12, 8 („twarzą w twarz” rozmawia z Mojżeszem);
C/ 2 Krl 3, 15 („spoczęła ręka Pańska” – przez wewnętrzne przekonanie);
D/ Hbr 1, 1-2 (przez Jezusa Chrystusa).
W podsumowaniu wskazuję, że Bóg przemawia do człowieka w różny sposób. Następnie zastanawiamy się, jak Bóg przemawia do nas dziś. Proszę, by uczniowie na podstawie tekstu podręcznika wyjaśnili i zapisali w zeszycie, jak nazywamy i czym charakteryzuje się dialog Boga z człowiekiem prowadzony podczas Mszy Świętej. W podsumowaniu zwracam uwagę, że w Liturgii Słowa korzystamy z księgi zwanej lekcjonarzem, w której znajdują się fragmenty Pisma Świętego. Wyjaśniam, że czytania dobierane są tematycznie (czytanie ze Starego Testamentu dobrane do treści ewangelii), stosuje się też zasadę czytania ciągłego. Oznacza to, że czyta się poszczególne księgi Pisma Świętego, rozdział po rozdziale. Czytania na niedziele ułożone są w cyklu trzyletnim: rok A – Mt, B – Mk, C – Łk. Ewangelię Św. Jana czyta się głównie w okresie Wielkiego Postu i Wielkanocy. Porządek czytań na dni powszednie : jedno ze Starego Testamentu lub Nowego Testamentu dobrane do treści, drugie z Ewangelii, z tym, że są one w cyklu dwuletnim (rok I i rok II), natomiast Ewangelia co roku jest ta sama. W uroczystości i święta czytania wiążą się treściowo z przeżywaną tajemnicą wiary. Zwracamy uwagę, że w niektóre funkcje liturgiczne związane z posługą słowa mogą włączyć się wszyscy ochrzczeni. Omawiam je zgodnie z praktyką przyjętą w poszczególnych parafiach.
Zastanawiamy się , dlaczego kościół w czasie każdej Mszy Świętej rozważa Słowo Boże. Odczytujemy teksty: Mt 4, 4; J 6, 68; Mt 24, 35; Łk 2, 19 znajdujące się w podręczniku i podkreślam, że Kościół traktuje Słowo Boże jako swego rodzaju pokarm, bez którego człowiek nie może prawidłowo funkcjonować. Zapraszam uczniów do uczestnictwa w krótkiej Liturgii Słowa. Propozycja znajduje się w podręczniku ucznia.
Temat: Oto Słowo Boże
Zapis stanowią wnioski z pracy z podręcznikiem
Praca domowa:
Napisz, co powinno charakteryzować słuchacza Słowa Bożego.
prosze