Scenariusz lekcji religii w kl. VI
w Szkole Podstawowej Nr 41 w Gdańsku
10. 04. 2006r.
TEMAT: Przeżywamy mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa
/45 min./
CEL OGÓLNY: za pomocą metod aktywizujących dzieci
systematyzują wiadomości dotyczące życia i śmierci Jezusa.
CELE OPERACYJNE ( uczeń potrafi ) :
- pokazać na mapie, miejsca urodzenia, wychowania, śmierci Jezusa
§ ułożyć nazwę swojej grupy w oparciu o znajomość dziejów Jezusa
§ wymienić osoby żyjące za czasów Jezusa
§ zaproponować i narysować scenkę rysunkową do wydarzenia związanego z Jezusem
§ zaśpiewać pieśń związaną z Jezusem
METODY I TECHNIKI PRACY: praca w grupach, mecz dziesięciu pytań,
kalambury, muzykowanie, gdzie kłamstwo?
FORMY PRACY : grupowa
ŚRODKI : mapa, Biblia, arkusze papieru, pisaki, tablice z pytaniami,
magnetofon i płyta z pieśniami
PRZEBIEG KATECHEZY :
WPROWADZENIE :
Katechezę rozpoczynamy modlitwą spontaniczną w której dziękujemy Jezusowi za dar życia i zbawienia. Następnie dzielimy uczniów na grupy i rozpoczynamy utrwalanie wiadomości metodami aktywizującymi. Każda z grup będzie zdobywała punkty, które po skończonej katechezie zostaną przeliczone na oceny.
ROZWINIĘCIE :
§ Każda grupa wymyśla jak będzie się nazywała, nazwa ma być związana a dziejami Jezusa. Następnie grupy przeciwne odgadują z czym lub z kim wiąże się ich nazwa.
2. Praca z mapą
Wskazana grupa ma pokazać: kontynent, kraj, część kraju, miasto
Gr. I- gdzie się Jezus urodził?
Gr. II- gdzie się Jezus wychowywał?
Gr. III- gdzie Jezus umarł?
Gr. IV- gdzie Poncjusz Piłat sprawował władzę?
Wieszamy tablicę, na której pisze co mają pokazać dzieci i rozdajemy im pytania
3. Gdzie kłamstwo?
Każde dziecko ma odnaleźć błędy jakie są w opowiadaniu, a następnie w grupie skonfrontować te błędy i ustalić poprawne odpowiedzi.
Ojczyzną Jezusa była Palestyna, która za Jego czasów znajdowała się pod panowaniem cesarza rzymskiego Tyberiusza (Oktawiana Augusta) . Rządził w niej król Herod Antypas (Wielki). Matką Jezusa była Maryja poślubiona Józefowi z rodu Abrahama (Dawida). Józef był z zawodu stolarzem ( cieślą ). Jezus wychowywał się w mieście Nazaret.Za czasów Oktawiana Augusta ( Tyberiusza ),gdy Poncjusz Piłat był namiestnikiem Judei , Jezus zaczął nauczać. Miał wtedy około 30 lat. Głosił , że nadeszło Królestwo Boże i że przyszedł zbawić ludzi. Nauczał około 5 lat ( 3 lat ).Został wydany przez arcykapłanów, Ananiasza ( Annasza) i Kajfasza , Piłatowi , który skazał Go na śmierć krzyżową.
4. Mecz 10 pytań
Grupa za pomącą 10 pytań odgaduje osobę związaną z życiem Jezusa , którą wymyśliła grupa przeciwna . Na zadawane pytania otrzymują odpowiedź „tak” lub „nie”.
5. Kalambury
Forma kalamburów – rysunek. Można rysować symbole , ale nie wolno pisać słów. Hasła : DROGA KRZYŻOWA
ZMARTWYCHWSTANIE
NARODZINY JEZUSA
JEZUS SKAZANY NA ŚMIERĆ PRZEZ PIŁATA
JEZUS GŁOSI KRÓLESTWO BOŻE
JEZUS ZBAWIŁ LUDZI
JEZUS UZDRAWIAŁ CHORYCH
JEZUS WSKRZESIL ŁAZARZA
6.Muzykowanie
Dzieci w grupach śpiewają pieśni o Jezusie.
ZAKOŃCZENIE
Katechezę kończymy wspólnym śpiewem pieśni „Chcę wywyższać imię Twe” dziękując Chrystusowi za dar zbawienia.
Wypełnienie karty ewaluacyjnej
prosze