Organizacja, zarządzanie i ekonomika przetsiebiorstwa gastronomicznego W-D 1.docx

(18 KB) Pobierz

Przedsiębiorstwo sektora spożywczego –organizacja, zarządzanie ekonomika – istota i funkcje. W-d 1

  1. Przedsiębiorstwo sektora spożywczego –organizacja, zarządzanie ekonomika – istota i funkcje
  2. Rozwiązywanie problemów organizacyjnych w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Analiza makro
  3. Planowanie działalności
  4. Zarządzanie strategiczne
  5. Metody analizy strategicznej
  6. Gospodarowanie kadrami
  7. Źródła władzy i wpływów. Uwarunkowania przywództwa
  8. Innowacyjne techniki ich wdrażania w nowoczesnym przedsiębiorstwie
  9. Kierowanie zmianą i rozwojem organizacji.
  10. Wybrane elementy ekonomiki handlu w sektorze przedsiębiorstw żywnościowych.
  11. Konflikty i negocjacje w organizacji
  12. Majątek trwały o obrotowy organizacji. Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
  13. Rachunek kosztów i kalkulacja kosztów
  14. Analiza kosztów w aspekcie zarządzania przedsiębiorstwem
  15. Biznes plan

 

Literatura:

Koźmiński, PiotrowskiZarządzanie i Teoria i Praktyka” PWN Warszawa

Robbins, DeGenzo „Podstawy zarządzania” PWE Warszawa

 

Wykład właściwy

 

Czynniki wpływające na zarządzanie

·         Rynkowa transformacja gospodarki

·         Światowe trendy globalizacji

·         Ułatwianie swobodnego przepływu towarów na podstawie międzynarodowych postanowień GATT i WTO

·         Polityka integracyjna UE znosząca bariery miedzy krajami

·         Zasada wolnego wyboru w globalnej gospodarce rynkowej i wkraczanie ponadnarodowych koncernów na nowe rynko

·         Stosowanie marketingu globalnego

 

Organizacja

·         grupa ludzi zjednoczonych wspólnym działaniem, poglądami, zadaniami a także instytucja społeczna, polityczna, itp.

·         Sposób zorganizowania czegoś, forma , system

·         Organizowanie urządzanie czegoś

Obecnie dla zdefiniowania istoty organizacji używa się określenia odwrotnego do poprzedniego wskazując, iż :

 

ORGANIZACJA TO TAKA CAŁOSĆ, KTÓRA PRZYCZYNIA SIĘ DO POWODZENIA SAMYCH CZĘŚCI

 

Przedsiębiorstwo wyodrebniona prawnie, organizacyjnie i ekonomicznie jednostka (organizacja) prowadząca działalnośc dochodową

Ekonomika – zajmuje się zjawiskami ekonomicznymi występującymi w jednostkach gospodarczych, korzysta w swych rozważaniach z metod ekonomi i wykrytych przez nią praw

Składowe ekonomiki –

·         Organizacja podmiotow gospodarczych

·         zaopatrzenie produkcyjna i materiałowa

·         Krajowy i zagraniczny obrót towarowy

·         Istota i organizacja marketingu w przedsiębiorstwie oraz badania marketingowe

·         Obrót pieniędzy

·         Problematyka zatrudnienia i wynagrodzeń

·         System finansowy podmiotów gospodarczych

·         Postęp techniczny i organizacyjny

Zarządzanie – opiera się na legalnej tj. opartej na przepisach prawnych, władzy nad ludzmi i rzeczami w ramach organizacji i jest rodzajem działalności kierowniczej.

 

Piec funkcji zarzadzania

·         Planowanie

·         Organizowanie

·         Porwadzenie polityki kadrowej

·         Kierowanie ludzmi

·         kontrolowanie

 

W ostatnich latach dwie z wymienionych funkcji zarzadzania tj. prowadzenie polityki kadrowej oraz kierowanie ludzmi ujmowane sa lacznie jako funkcja przewodnia.

Aktualna klasyfikacje funkcji zarzadzania:

·         Planowanie

·         organizowanie

·         przewodzenie

·         kontrolowanie

Zarządzanie powinno być sprawne, to znaczy:

·         Skutecznie prowadzić do realizacji zamierzonego celu

·         Prowadzić do uzyskania zysku w określonym czasie’

 

Nowy paradygmat zaradzania 7F

·         Fokus (skupienie sił i środków)

·         First (bycie pierwszym)

·         Fast (bycie szybkim, bystrym)

·         Flexibility (łatwość przystosowania się)

·         Friendly (działanie przyjazne ludziom i środowisku)

·         Fairness (prawność i szlachetność w działaniu)

·         Feasibility (wykonalność zadań)

 

Focus – opracowanie przez przedsiebiorstwo koncepcji biznesu i sprawne zarzadzanie nim.

Skupienie się na realizacji funkcji i osiaganiu celow za pomoaca wyróżniających zdolności.

Skoncentrowanie się na potrzebach rynku.

First – bycie pierwszym w zmianach i odpowiedziach na wyzwania otoczenia.

Stosowanie marketingu symultanicznego.

Szybkie wprowadzanie innowacji i ich weryfikowanie na rynku.

Fast – szybkie dostosowywanie struktur, procedur, ludzi i relacji do otoczenia, szybkie wprowadzanie zmian przez wykorzystanie wszystkich źródeł innowacyjnych pomysłów, szybkie uczenie się i upowszechnianie najlepszych sposobów działania, poszukanie możliwości wyprzedzenia oczekiwań klienta.

Flexibility – elastyczne myslenie działania i dostosowywanie celów firmy do potrzeb zmieniającego się otoczenia, organizowanie działań wokół najmocniejszych stron outsourcing.

Friendly – tworzenie organizacji służącej otoczeniu, odpowiedzialnej społecznie, traktującej zysk jako jeden z głownych celów biznesu, a nie racje bytu

Dbałość o środowisko i pomoc  w rozwiązywaniu problemow

Prowadzenie wenetrznych negocjacji

Delegowanie urpawnien, nastawienie na ludzi, ochrona miejsc pracy, poprawienie jakości zycia w pracy.

Fairness – uczciwe, sprawiedliwe postepowanie wobec pracowników, partnerów biznesowych, inerariuszy i konkurencji

Budowanie wizerunku firmy.

Feasibility – konstruowanie programow i strategi możliwych do wspolnego wykonaina z pracownikami

Ustalenie misji i wizji wypracowanie wspolnych koncepcji rozwoju

Zapewnieie współudziału prawonikow w podejmowaniu decyzji

Utrwalanie stosunkow partnerskich i pobudzenie zaangazwoania w podejmowaniu decyzji

 

Specyfikacja przemyslu spożywczego – nietrwałość surowcow rolniczych i duza podatność na zepsucie

Rozproszenie przemysłu przetwórczego, tj. względnie niski stopień koncentracji

Terytorialne rozmieszczenie tego przemysłu

Wahanie sezonowe w podazy surowca i popytu na gotowe wyroby.

 

Europejski przemysl spożywczy

·         Wiodący sektor przetoczy

·         Przetwarza 70% surowcow z EU

·         3,8 mln pracownikow

·         99% zatrudnia poniżej 200 pracownikow generuja połowe obrotów i zatrudniaja pnad 60% pracownikow z sektora

Trendy w przetwórstwie żywności

·         Wprowadzanie ISO lub HACCP

·         Dbałość o dobre relacje z rożnymi kategoriami

·         Potrzeby konsumenta

·         Koncentacja na zarzadzaniu jakością

·         Obserwacja najlepszych

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin