SIEDEM CZAKR R a v i J a v a l g e k a r
Spis treści
1. Słowo wstępu 2. Przedmowa Dr M.Katakar – Indie 3. SIEDEM CZAKR 4. Wprowadzenie 5. Czakra Muladhara 6. Czakra Swadhisthana 7. Czakra Manipura 8. Czakra Anahata 9. Czakra Visudha 10. Czakra Adnya 11. Czakra Sahastrara 12. Psycho–neuro–immunologia a siedem czakr 13. Saptachara Dhana – medytacje w siedmiu czakrach 14. Zakończenie 15. Bibliografia
Słowo wstępu
dr Ewa Pietrzycka – Wilczewska Igor Wilczewski inż. Janusz Wilczewski
Z badań Laboratorium Kieleckiego Studium Radiestezji i Bioenergoterapii. Z problematyki czakrologii I. Wprowadzenie
Na temat czakr, ich kolorów, czakroterapii itp. zagadnień dotyczących czakramów istnieje już pokaźna liczba publikacji. Wydawałoby się, iż w miarę zwiększania się opracowań na powyższy temat, samo zagadnienie czakrologii powinno być opracowane w sposób obiektywny i pełny. Powinna być to wiedza, która pozwoliłaby w sposób jednoznaczny wykorzystywać właściwości czakr np. do terapii czy nawet do ich stymulacji różnego rodzaju energetyzatorami bądź stymulatorami. Powinna być to wiedza, która jest zgodna z zasadą PRIMUM NON NOCERE. Okazuje się, że tak nie jest. Właściwie każda z publikacji (oprócz opracowań J. Świtkowskiego) pomimo powoływania się na stare księgi, lecz nie podawane jakie, jest publikacją wynikającą głównie z przemyśleń ich autorów, czasami nawet przeinaczająca samo zagadnienie i problematykę czakramów. To wszystko powoduje, że pojawia się pewna liczba rzekomych uzdrawiaczy, którzy zajmują się bądź to „otwieraniem” bądź to „zamykaniem” czakr np. waląc przy tym pałką w bębenki, machając wahadełkiem lub piórami pawimi i innymi jakimiś energetyzatorami co maspowodować uzdrowienie ewentualnego klienta, który pokusił się o takową terapię. Nikt jednak nie zadał sobie trudu, aby sprawdzić w medycynie ajurwedyjskiej, czy tam jest jakikolwiek rozdział na temat czakroterapii. To, że we wspomnianej medycynie nie ma czakroterapii, potwierdza, także znany w Polsce, lekarz hinduski Ravi Javalgekar. Z uwagi na powyższe, autorzy niniejszej publikacji rozpoczęli nadal trwające badania nad tym zagadnieniem zarówno od strony analiz pojawiających się publikacji na ten temat jak i praktycznych badań z wykorzystaniem elektrofotografii kirlianowskiej.
II. Czakry, a ich „kolory” – studium krytyczne
Już w 1937 roku Józef Świtkowski publikując swoją książkę pt. „Kwiaty Lotosu i Kundalini – a gruczoły dokrewne – studium krytyczne” stwierdził, że istnieją rozbieżności co do określania „kolorów” poszczególnych czakr. Autorzy niniejszego doniesienia dokonali szczegółowej analizy dostępnych dla nich publikacji na temat czakroterapii, w wyniku której powstało poniższe zestawienie.
<brak tabelki>
uwaga: Choa Kok Sui wyróżnia 11 czakr głównych – czakra 2,3 i 4 jest przednia i tylna. Jak widać, co autor to coś innego. Gdzie jest zatem prawda? Otóż przedstawiane poniżej dzieło, naszego przyjaciela Raviego Javalgekara, znakomitego lekarza i profesora farmacji z Solapuru w Indiach, przybliża temat Czakr i Kundalini tak jak jest opisywany w starych traktatach na ten temat.
SIEDEM CZAKR
Przedmowa System hinduskiej jest dzisiaj uznawany na całym świecie za naukę prawdziwą. Szereg instytucji zarówno w Indiach jak i poza nimi prowadzi regularne zajęcia z jogi, a wielu ludziom, którzy wprowadzili jogę do swego codziennego życia przyniosła ona duże korzyści. W filozofii hinduskiej sześć gałęzi wiedzy (Shada–Darshana) wyjaśniało sześć autorytetów, spośród których „Yoga Sutras” Patanjalego uznaje się za najbardziej autorytatywne przedstawienie nauki jogi, które wytrzymało próbę czasu. Shatchara Nirupan jest stara technika zajmującą się szczególną formą jogi tantrycznej zwaną jogą Kundalini. Kundalini jest boską energią kosmiczną obecną w ciele jednostki. Chociaż rozmieszczenie czakr w rdzeniu kręgowym pod względem biologicznym i fizjologicznym przypomina sploty nerwowe, w jodze Kundalini są one uważane za formy astralne. Istnieje sześć ważnych czakr (lotosów) i każda z nich ma określoną liczbę płatków. Ogólna liczba płatków w sześciu czakrach odpowiada liczbie 5O liter alfabetu w sanskrycie. Co więcej, liczba płatków w każdym lotosie zależy od rozmieszczenia wokół niego nerwów subtelnych (Nadis). Literom alfabetu przypisanym każdemu płatkowi odpowiadają subtelne wibracje dźwięków. Joga tantryczna opisuje również pewne moce (Siddhis), których nabywa się dzięki kontemplacji każdej czakry. Pierwszych pięć czakr reprezentuje pięć elementów i kontemplowanie tych elementów powoduje osiągnięcie Ashta–Siddhis (ośmiu mocy psychicznych). Nasze ciało składa się z pięciu elementów, tzw. Prithvi (Ziemia), Aap (Woda), Teja (Ogień), Vayu (Powietrze) i Aakash (Niebo i Kosmos). W „Yoga–Tatva Upanishad” napisano że ten kto opanuje elementy Ziemi może podporządkować sobie żywe istoty i nieożywione przedmioty na Ziemi i nie musi obawiać się jadowitych węży i dzikich zwierząt. Może wznieść się ponad Ziemią i z łatwością pokonywać góry i doliny. Ten, kto opanuje element wody może chodzić po niej itd. .... Można wyjaśnić to w następujący sposób: Nasz mózg jest ogromnym magazynem energii i posiada kilka tysięcy różnych potencjałów. Hinduscy mistrzowie Yoga–Viya (nauki jogi) odkryli przez medytację, że każdy ośrodek mózgu ma swoją własną energię, którą można wzmocnić i uaktywnić przy pomocy koncentracji na konkretnej czakrze. Uaktywniając określone centrum w mózgu jogin jest w stanie osiągnąć moce w nim zawarte. Praca ta jest próbą przedstawienia wszystkim interesującym się okultyzmem i mistycyzmem pełniejszego, dokładniejszego i racjonalnego ujęcia tej mało znanej nauki z systemem jogi hinduskiej. Autor opisuje techniki w trzech częściach. Część pierwsza stanowi teoria jogi Kundalini, część druga zajmuje się techniką medytacji a część trzecia przedstawia wyniki, które można osiągnąć. Dla poparcia teorii podane są również cytaty z materiałów źródłowych. Energia życiowa działa na różnych poziomach, w różnych obszarach czasoprzestrzeni. Ludzkie ciało i umysł są oczywiście tylko maleńką cząstką w tym niezmierzonym oceanie energii. Niektóre książki się tylko przegląda, inne czyta a jeszcze inne wymagają przetrawienia. Ta praca należy oczywiście do tej ostatniej kategorii. Gratuluję sposobu ujęcia tak trudnego zagadnienia i przedstawienia szerokiej rzeszy czytelników wyczerpującej wiedzy na temat jogi Kundalini. Polecam tę pracę wszystkim tym którzy poszukują prawdy i maja dość odwagi aby eksperymentować w celu wyjścia poza siebie samego i dostrojenia się do tej niewyczerpanej, wiecznej Harmonii, Piękna, Energii i Szczęśliwości. Z wyrazami szczerego uznania dla Autora
Od Autora Drodzy czytelnicy ...
Mam ogromną przyjemność przestawić Państwu moją książkę. Próbując zgłębić zjawisko Kundalini i Siedmiu Czakr w nauce jogi spełniałem tylko swój obowiązek i byłem jak sługa przekazując skarb swego Mistrza. Kundalini i siedem czakr zawsze pozostawały dla wszystkich tajemnicą, gdyż naprawdę są one skarbem ukrytym w rozległym oceanie jogi. Ich prawdziwa natura i funkcje nie są jeszcze jasne, podobni jak możliwość ich praktycznego zastosowania w naszym codziennym życiu, chociaż wiele osób próbowało już przedstawić prace na ten temat. Starałem się zgromadzić jak najwięcej informacji z różnych dostępnych źródeł i przedstawić wszystko w prosty sposób, próbując równocześnie wyjaśniać niektóre terminy z punktu widzenia współczesnej nauki. Usiłowałem także wyjaśnić w jaki sposób wiedza o Kundalini i Siedmiu Czakrach może zostać wykorzystana w praktyce tak, aby przy pomocy pewnych technik każdy mógł uczynić swe życie szczęśliwszym. Oczywiście zdaję sobie sprawę iż nie jest to takie proste. Musimy jednak pamiętać o tym że nauka jogi ma za zadanie służyć każdemu, kto stosując ją w codziennym życiu chciałby uczynić je pełniejszym. Wiedza o Kundalini i Siedmiu Czakrach jest wyjątkiem o tej zasady. Wiedząc, że czytelnik jest najlepszym sędzią będę Państwu wdzięczny za wszelkie komentarze i sugestie.
SAPTA CHAKRAS SIEDEM PÓL ENERETYCZNYCH
Joga rozpatruje zespół psycho – biologiczny ludzkiego ciała według różnych poziomów koncentracji pól energetycznych w obrębie rdzenia kręgowego i głowy zwanych czakrami. Wyodrębnia się siedem takich pól w Naszym ciele. Uważa się, że bioenergoterapia, inaczej Prana lub Jeevatma, dostaje się do głowy ukształtowanego płodu, po czym rozprzestrzenienia się dalej i zajmuje całe ciało. „Więc Prana przebiła głowę (Simanam) i wkroczyła przez te drzwi. Drzwi te (głowa) są przebite i dlatego nazwane są Virdruti. A ten, kto przez te drzwi wychodzi, po śmierci cieszy się Parabrahmą, stad drzwi te są nazwane Nandana.” Eitaria Upanishada 1–3–12 Na drodze Prany, jak widzimy z powyższego opisu, począwszy od głowy w dół znajduje się sześć centrów lub czakr. Wszystkie one noszą nazwę Kamala (lotos), ponieważ wszystkie mają kształt lotosu. Prana dostaje się do głowy i kieruje w dół. W jodze uważa się jednak, iż poprzez pewne ćwiczenia możliwe jest poprowadzenie jej ponownie do góry. Prana przechodzi wówczas kolejno przez wszystkie czakry. Proces ten nazywa się Shakti Chalana i jest niezwykle trudny i skomplikowany. Uważa się również, że wielki kompleks energetyczny pozostaje w stanie uśpienia (bierność) w najniższym polu energii zwanym czakrą Muladhara (splot nerwowy krzyżowy). Kompleks ten nosi nazwę Kundalini lub energia węża. Istnieje ponadto przekonanie, że energia ta może być przekształcona z formy potencjalnej, utajonej i statystycznej w formę aktywną, kinetyczną zdolną do reaktywacji i przetwarzania wszystkich systemów ludzkiego ciała z wyższymi stanami świadomości. Proces Shaktichalana ma na celu obudzenie Kundalini aby Prana mogła wznieść się z czakr Muladhara do siódmej czakry głowy Sahastrara. Każdy poziom pola energetycznego – czakry – jest opisany w tekstach jogowskich i przypisany do odpowiedniego poziomu w ciele. Zadziwiającym jest fakt iż wszystkie czakry dokładnie odpowiadają umiejscowieniu splotów nerwowych w systematyce współczesnejmedycyny. Warto jednak zauważyć, że poza szeroko rozumianym podobieństwem do mózgu i rdzenia kręgowego dawni znawcy jogi nie łączyli czakr z organicznym systemem nerwowym. Było prawdopodobnie związane z brakiem dokładnej wiedzy anatomicznej, gdyż nie istniały wówczas możliwości przeprowadzenia sekcji zwłok. Owi dawni znawcy jogi zdawali sobie sprawę ze znaczenia wiedzy i możliwości doświadczenia psychicznych poziomów czakr lub pól energii. Najwidoczniej jednak nie posiadali dokładnej wiedzy na temat mózgu i systemu nerwowego. Poniższy fragment Yogchudamani Upanishada 3 mówi o wyjątkowym znaczeniu
czakr:
„Jak ktoś, kto nie rozumie, że siedem czakr, szesnaście podpór i pięć rodzajów energii kosmicznej ma swe miejsce w ciele może osiągnąć Siddhi (moc nadprzyrodzoną)?” Niektórzy uważają czakrę za miejsce wzajemnego oddziaływania uniwersalnej energii kosmicznej – Vaishvika Prana i kosmicznej energii naszego ciała – Sharirastha Prana. Lama Angarika Govinda stwierdza, iż „Cztery podstawowe zasady lub elementy Panchamahabhutas, tzn. Pruthwi (ziemia), Apa (woda), Teja (energia) oraz Vayu (powietrze) – tworzą specyficzną grupę reprezentującą siły życiowe lub Pranę tych elementów i odpowiadających im centrów psychicznych – należy tu rozumieć jako przynależność do duszy lub umysłu”. Oznacza to że czakry są centrami energii w naszym ciele i reprezentują energię kosmiczną. „Ten posiądzie wiedzę o czakrach, kto użyje trwającej ułamek sekundy wizualizacji przy pomocy skoncentrowanego i wyostrzonego umysłu”. Kathopnishada 1:3:12 Zgodnie z medycyną współczesną, termin czakra może być definiowany jako splot nerwowy. Słowo „plexus” pochodzi z łacińskiego „plico” co oznacza złożenie. Słowo składa się z maleńkich włókien nerwowych, których zadaniem jest przekazywanie informacji z i do mózgu. Z kolei słowo „sapta” oznacza siedem, a według jogi w ciele znajduje się siedem czakr. Są to kolejno: Czakra Muladhara – splot krzyżowy Czakra Swadhisthana – splot aortowy Czakra Manipura – splot lędźwiowy Czakra Anahata – splot sercowy Czakra Visshudha – splot szyjny Czakra Adnya – czakra usytuowana na wysokości środka między łukami brwiowymi – wzgórze wzrokowe Czakra Sahastrara – czakra położona w centralnej części mózgu – wzgórze Niekiedy rozróżniane bywają jeszcze dwie czakry tzn. czakra Shunnya znajdująca się nad czakrą Adnya oraz Agni poniżej czakry Muladhara, na końcu kości ogonowej, czyli ostatniego kręgu kręgosłupa. Przed szczegółowym omówieniem czakr warto zapoznać się z rysunkiem przedstawiającym położenie kręgosłupa w ciele człowieka. Jak wiadomo, kręgosłup składa się z 33 kręgów. Są to małe spłaszczone kości umieszczone jedna na drugiej, począwszy od szyi aż do górnej części pośladków. Kręgosłup ma kształt litery S, z wygięciem do przodu na wysokości szyi, do tyłu w obszarze klatki piersiowej, z ponownym wygięciem do przodu w krzyży oraz do tyłu w swej najniższej części. Wszystkie 33 kręgi są podzielone na następujące odcinki: odcinek szyjny – 7 kręgów odcinek piersiowy – 12 kręgów odcinek lędźwiowy – 5 kręgów kość krzyżowa – 5 kręgów kość ogonowa – 4 małe kręgi Razem – 33 kręgi Zajmiemy się teraz wszystkimi siedmioma czakrami – od najniższej do najwyższej .
I Czakra Muladhara splot krzyżowy
Słowo Muladhara jest złożeniem dwóch sanskryckich słów „Mula” oznaczającego korzeń lub podstawę oraz „Adhara” oznaczające podparcie. Nazwa tej czakry wydaje się być ze wszech miar bardzo trafna. Czakra Muladhara jest podstawą wszystkich siedmiu czakr i wspiera wszystkie sześć pozostałe czakry – położone wyżej. 1. Położenie – Sthana Czakra Muladhara usytuowana jest w kości krzyżowej za środkowym punktem, pomiędzy odbytem a moszną u mężczyzn i odbytem a pochwa u kobiet – na linii krocza. Na podstawie tego zewnętrznego punktu możemy wyobrazić sobie faktyczne położenie czakry Muladhara w kości krzyżowej. Metoda ta nazywa się Shakha Chandranyaya, co w sanskrycie znaczy „widzieć księżyc” (Chandra) przez gałąź (Shaka) drzewa”. Według współczesnej medycyny czakra Muladhara, czyli splot krzyżowy, tworzony jest przez przednie odgałęzienie 4–go i 5–go nerwu lędźwiowego oraz 1–szy, 2–gi, 3–ci i 4–ty nerw krzyżowy. Oznacza to że zajmuje on trójkątny obszar kości krzyżowej. „Pomiędzy odbytem (Gude) a moszną u mężczyzn usytuowana jest czakra Muladhara tworząca trójkąt (Trikona). Miejsce to zwane jest siedzibą Prany i bioenergii życia. Wielką energia życia Kundalini ma tu swą siedzibę, więc miejsc to znane jest jako (Kamakhyapeetha) siedlisko seksu – dająca wigor seksualny. Ten wyżej przytoczony opis jest poprawny z punktu widzenia współczesnej medycyny. Autor tego starożytnego tekstu bezbłędnie określił położenie czakry Muladhara pomiędzy odbytem a moszną w kości krzyżowej. Brak określenia Muladhara u kobiet spowodowany był tym że sztuka jogi nie była przez nie praktykowana. W dalszej części tekstu ten sam autor podaje iż miejsce o nazwie Muladhara jest miejscem prany (bioenergii) i Kundalini. W świetle współczesnych badań Muladhara rzeczywiście zawiera w sobie bioenergię w formie uśpionej Kundalini. Następnie w tym samym tekście nazywa Muladhara siedliskiem seksu (Kamakhyapeetha). Współczesna medycyna również potwierdza, że Muladhara czyli splot krzyżowy, kontroluje system rozrodczy oraz organy płciowe zarówno mężczyzn jak i kobiet poprzez regulowanie produkcji hormonów płciowych tj. testosteronu, estrogenu i progesteronu. Obserwuje się również, że uszkodzenie w obrębie krocza w strefie pomiędzy odbytem a moszną u mężczyzn w wyniku operacji techniki wycięcia gruczołu krokowego powoduje brak potencji seksualnej, czyli zanik erekcji prącia. Wskazuje to zatem na fakt iż opis czakry Muladhara jako siedlisko seksu – Kamakhyapeetha jest jak najbardziej adekwatny. Warto również dodać iż według współczesnej seksuologii splot nerwów krzyżowych dominuje organy płciowe, produkuje hormony płciowe i jest również odpowiedzialny za popęd płciowy u mężczyzn i kobiet. Trudno nam dzisiaj zrozumieć jak to możliwe aby ten medyczny opis stworzony przecież setki lat temu był tak trafny zwłaszcza gdy rozważymy fakt, ze jego twórcy nie posiadali wiedzy o anatomii i fizjologii ciała ludzkiego z powodu braku odpowiednich urządzeń. Popiera to zatem fakt, że wytrwałe i ciągłe zgłębianie jogi umożliwiło ówczesnym joginom zrozumienie wielu spraw odnoszących się do wnętrza naszego ciała i do jego zewnętrznych aspektów przez zwyczajną koncentrację i medytacje. O tym właśnie wspominają Upaniszady. „Wiedza o czakrach może być zdobyta poprzez trwającą ułamek sekundy wizualizację za pomocą koncentracji i wyostrzenie umysłu” Kathopnishada 1:3:10 „Najwyższy Brama (energia kosmiczna wszechświata) jest obecny w każdej najmniejszej mikrocząsteczce naszego ciała i stwierdzenie to jest prawdą” Kaivalyopnishada Zdanie to rzeczywiście uznamy za prawdziwe, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt że siedem czakr reprezentuje centra uniwersalnej energii kosmicznej zlokalizowanej w naszym ciele. Odnosi się to głównie do czakry Muladhara, która jest podstawową skarbnicą tej bioenergii w formie utajonej Mundalini. Muladhara jest zatem siedliskiem uniwersalnej bioenergii.2.Płatki – Dalas Joga uznaje, że wszystkie czakry mają kształt kwiatu lotosu, przy czym każda czakra posiada odmienna liczbę płatków – inaczej Dalas. „Czakra Muladhara posiada 4 płatki, Swadhisthana 6, czakra Sahastra znajdująca się w głowie (Drahmarandhra) ma tysiąc płatków” – Astangayoga 5)52 „Czakra Muladhara mieści się w pobliżu odbytu. Jest jak kwiat lotosu z czterema płatkami” YogchudamaniZadziwiające jest to, że współczesna wiedza anatomiczna uwzględnia istnienie czterech zwojów nerwowych wchodzących w skład splotu krzyżowego. 3.Dźwięki – Dhwani Według jogi Prana przepływa przez Sushuma (rdzeń kręgowy). Jeżeli zostaje zatrzymana na poziomie czakr, to wówczas wytwarzane są pewne dźwięki zmienne w przypadku każdej kolejnej czakry. Dźwięki te tworzą określone słowa. Czakrze Muladhara odpowiadają cztery słowa zgodnie z liczbą płatków. Słowa te to – Vam, Sham, Shamm oraz Sam. 4. Kolor – Varna Joga uznaje również, że każda czakra, czy też lotos posiadają specyficzny kolor – inaczej Varna. Czakra Muladhara ma kolor żółty. 5. Element podstawowy – Mula Tatwa Według jogi w każdej czakrze mamy do czynienia z dominacją określonego elementu podstawowego. W przypadku Czakry Muladhara element podstawowy (Mula Tatwa), to Pruthwi – ziemia. 6. Nasienie – Beeja Tatwa Każda czakra posiada specyficzny rodzaj Beeja Tatwa (nasienia), podobnie więc Muladhara zawiera Beeja Lam. 7. Devata – Bóg Każda czakra zdominowana jest przez określonego Boga lub Boginię. Bogiem dla czakry Muladhara jest Bóg Wiedzy i rozumu Ganesh. Przypuszcza się iż żółto zabarwiony kwiat lotosu jest zamknięty od dołu. Tam właśnie zasiada Bóg Brahma posiadający cztery ręce i cztery głowy. Brahma jest Bogiem tworzenia, zatem ogla ten jest prawdziwy kiedy weźmiemy pod uwagę fakt, iż czakra Muladhara czy też splot krzyżowy odpowiedzialna jest za rozrodczość – a więc tworzenie. Bóg Brahma posiada też szczególną moc – znana pod nazwą Dakini Shakti. 8. Kształt – Yantra Każdej czakrze przypisany jest pewien rodzaj Yantra, czyli charakterystyczny kształt. Yantra czakry Muladhara to kwadrat. 9. Dzień tygodnia Dniem właściwym dla czakry Muladhara jest Mangala – wtorek. Przy obudzeniu Kundalini, Muladhara czakra otwiera się do dołu. 10. Kundalini Bedana – Przebicie energii Kundalini Przy przebiciu Muladhara przez Kundalini mamy do czynienia z wyostrzeniem zdolności intelektualnych w zakresie poezji, literatury oraz nauk ścisłych. Czakra Muladhara ma kolor niezwykle jasny, podobnie jak Agni – element energii.
11. Pogląd współczesny
Czakra Muladhara znajduje się w kości krzyżowej, tuż za kroczem. Krocze to miejsce poniżej wychodu miednicy ograniczone po bokach przez połączone odgałęzienie kości kulszowej i kości łonowej, z przodu przez spojenie łonowe – natomiast z tyłu przez wiązadło guzowate krzyżowe. Jest to zatem przestrzeń o kształcie diamentu podzielonego na dwa trójkąty. Pierwszy z nich to przedni trójkąt moczowo – płciowy znajdujący się pomiędzy pęcherzem moczowym a organami płciowymi. Drugi trójkąt to tylny trójkąt odbytowy. Przez dwa te trójkąty przebiega cewka moczowa zarówno u kobiet jak i u mężczyzn, z tym że u kobiet przez ten trójkąt przebiega również pochwa (wprowadzenie do anatomii) Zewnętrzna granica za którą leży czakra Muladhara znajduje się w kroczu w połowie długości pomiędzy odbyte a moszną u mężczyzn i odbytem a pochwą u kobiet. Przy wykonaniu Mulabandha (skurcz odbytu) lub Mahamurda (pozycja królewski), ucisk tego samego punktu prawa stopą może spowodować stymulacje – czakry Muladhara . Splot krzyżowy –czakra Muladhara – BUDOWA Splot krzyżowy tworzony jest przez przednie odgałęzienie czwartego i piątego nerwu lędźwiowego oraz 1–go, 2–go i 4–go nerwu krzyżowego. Jest on jednym z pięciu splotów rdzeniowych tzn. składających się z nerwów wychodzących z rdzenia kręgowego. Te pięć splotów nerwowych to: Splot szyjny Splot ramienny Splot lędźwiowy Splot krzyżowy Splot guziczny Splot krzyżowy położony jest przed mięśniem gruszkowatym, po obu jego stronach. Nerwy tego splotu wyłaniają się z wielkiej szczeliny kulszowej kości biodrowej. Nerwy te zaopatrują dźwigacz mięśni odbytu, mięsień ogonowy oraz zwieracz odbytu. Stąd skurcz zwieracza odbytu, czyli Ashwini Mudra bezsprzecznie stymulują splot krzyżowy czyli czakrę Muladhara. Errgenty nerwowe (przywspółczulne nerwy autonomiczne) są to miedniczne nerwy trzewne, które biorą początek z 2–go, 3–go i 4–go splotu krzyżowego. Nerwy te łączą się przy odbytnicy tworząc splot podbrzuszny nerwu współczulnego. Uwaga: Nerwy współczulne i przywspółczulne stanowią dwie części autonomicznego układu nerwowego. Splot krzyżowy jednak nie zaopatruje trzewi miednicznych bezpośrednio, lecz zapośrednictwem splotu podbrzusznego współczulnego, kierując się następnie do odbytnicy, pęcherza moczowego, męskich organów tj. prostaty, pęcherzyków nasiennych, opuszki prącia wraz z całym prąciem, nerwu grzbietowego i żyły grzbietowej prącia oraz narządów żeńskich – macicy, jajników oraz tkanki łechtaczki. Errgenty nerwowe splotu krzyżowego, są nerwami przywspółczulnymi tzn. takimi które uciszają umysł a z kolei nerwy splotu podbrzusznego będące współczulnymi pobudzają go. Splot krzyżowy jest najważniejszym pośrednikiem łączącym mózg z wyższym i niższym splotem podbrzusznym za pomocą nerwów rdzeniowych. Cztery odgałęzienia splotu krzyżowego lub cztery płatki czakry Muladhara to: Splot wewnętrzny odbytniczy – jest tylnym odgałęzieniem splotu krzyżowego a jego nerwy zaopatrują odbytnicę Splot pęcherzowy – jest odgałęzieniem przednim zaopatrującym pęcherz moczowy u obu płci oraz męskie organy tj. pęcherzyki nasienne wraz z nasieniowodem. Splot sterczowy – jest odgałęzieniem niższym zaopatrującym prostatę u mężczyzn a pochwę u kobiet. Splot maciczny – jest odgałęzieniem wyższym zaopatrującym macicę, szyjkę, jajowód u kobiet. Oddziaływanie Splot krzyżowy – inaczej czakra Muladhara kontroluje gonady oraz organy płciowe męskie i żeńskie. Nauka jogi przywiązuje szczególną wagę do czakry Muladhara ze względu na umiejscowienie w niej Kundalini. Kundalini jest uniwersalną bioenergią, która znajduje się w Muladhara w formie biernej, statycznej.„To energia jak bioenergia Prana zwana Kundalini „ komentarz do Tattraloka 7)40 „Kundalini obecna jest w czakrze Muladhara w postaci kobry „ Gheranda Samhita 6)16Celem jogina jest obudzenie Kundalini w czakrze Muladhara poprzez Shaktichalana. Różnorodne techniki jogowskie mają na celu oddziaływanie na to niezwykle ważne miejsce. warto również dodać, że Kundalini Dhyana – medytacja Kunadalini jest przeprowadzana w czakrze Muladhara.
II Czakra Swadhisthana splot aortowy „Swadhisthana jest drugą czakrą „ Asthangayogasiddhi
1. Położenie Czakra Swadhisthana położona jest w kręgosłupie powyżej czakry Muladhara, na poziomie spojenia łonowego, która u mężczyzn znajduje się nad prąciem a u kobiet nad pochwą. Na tym samym poziomie rozgałęzia się aorta brzuszna oraz znajduje się czwarty krąg lędźwiowy. „Czakra Swadhisthana bierze w osłonę Prana. Swadhisthana to czakra o takim znaczeniu jak prącie „ Dhyanbindu Z przytoczonego powyżej tekstu wynika że szczególna uwagę zwraca się na rolę prącia w procesach tworzenia i reprodukcji, których Swadhisthana bierze udział za pomocą Prana. Innym ważnym stwierdzeniem jest określenie położenia czakry Swadhisthana na poziomie prącia (Medhra). jest rzeczą zrozumiała że autor wymienia tylko prącie, gdyż w owym czasie jogą zajmowali się głównie mężczyźni. Dr Vasant Rele, współczesny znawca jogi uważa, że czakra Swadhisthana położona w obszarze miednicznym – inaczej Guchyadesha na poziomie nasady prącia jestnajprawdopodobniej splotem podbrzusznym z tajemnicą Kundalini. Jego opinia na temat położenia czakry Swadhisthana powyżej narządów rozrodczych u obu płci wydaje się zgodna z poglądami starożytnych. Uznaje on jednak splot podbrzuszny za czakrę Swadhisthana – lecz splot ten dzieli się na splot podbrzuszny górny oraz splot podbrzuszny dolny. Splot krzyżowy jest pośrednikiem pomiędzy wyżej wymienionymi splotami a mózgiem. Jeśli przyjmiemy, że czakra Swadhisthana jest splotem podbrzusznym, będziemy zmuszeni wyciągnąć wniosek że jest ona połączona z czakrą Muladhara. 2. Płatki „Czakra Swadhisthana posiada sześć płatków. Jest w kształcie koralu, lotos otwiera się z góry „ Ashtanga 2)52 3. Dźwięki Posiada sześć dźwięków w sześciu płatkach. Są to Bam, Bham, Sam, Yam, Ram, Lam. 4. Kolor Jest koloru białego Element podstawowy Elementem podstawowym czakry Swadhisthana jest Aaptatwa (woda). Nasienie Jest nim Vam. Bóg Bogiem czakry Swadhisthana jest Brahma – Bóg tworzenia wraz z Shankhini Shakti . Kształt Jest kształtu księżyca (Chandrakara) ponieważ ma Jala Mandala (koło wodne w formie półksiężyca. Dzień tygodnia Środa – Budha Przebicie energią Kundalini powoduje zanikanie ego (Ahankara)
Pogląd współczesny
Splot aortowy we współczesnej medycynie odpowiada czakrze Swadhisthana jodze. Położenie. Splot aortowy położony jest naprzeciwko 3–go, 4–go i 5–go kręgu lędźwiowego oraz za aortą brzuszną a dokładnie jej rozgałęzieniu. Stąd też jego nazwa. Sploty Splot aortowy posiada sześć splotów. Są to splot jądrowy lewy, okrężniczy, esowyta, górny krwawnicowy, dolny krezkowy i hypogastryczny. Liczba sześciu splotów odpowiada sześciu płatkom.Jądrowy – zaopatruje jądra oraz kontroluje wytwarzanie plemników. Okrężniczy – zaopatruje okrężnicę zstępującą. Esowaty – zaopatruje okrężnicę esowatą część odbytnicy. Górny odbytniczy Dolny krezkowy Podbrzuszny Oddziaływanie Splot aortowy inaczej Swadhisthana reguluje gruczoł nadnerczyBudowa Splot aortowy tworzą nerwy współczulne wraz z 2–gim, 3–cim i 4–tym nerwem lędźwiowym zaopatrującym trzewia. Zawiera on również włókna rezerwowe aorty a w dół w splot podbrzuszny dolny.
III czakra Manipura
splot lędźwiowy jest trzecią czakrą pod względem ważności. 1. PołożenieCzakra Manipura usytuowana jest na poziomie pępka (Nabhi) naprzeciwko pierwszego kręgu lędźwiowego. „Czakra Manipura z dziesięcioma rozgałęzieniami leży w okolicy pępka” – Yogashikha 5)9 „Manipura ma kształt podobny do perły (Mani) i znajduje się w okolicach pępka” – Ashtang Yogsiddhi „Nad czakrą Swadhisthana (tasya urdhwe) w podstawie pępka leży ona ze swoimi dziesięcioma promiennie czerwonymi płatkami i Beeja mantrans począwszy od Da a skończywszy na Fa (Dadiphanteihi). Pośrodku jest jasny krzyż – swastyka, w którego samymśrodku leży Beeja jasne jak słońce „ Shathakranirupana We wszystkich tych wyżej przytoczonych fragmentach wspomina się o czakrze ...
wiedza_z_chomikuj