53.Władysław Szczepankiewicz - Obsługa logistyczna sektora h.pdf

(7078 KB) Pobierz
Władysław
Szczepankiewicz
Obsługa
logistyczna
sektora
handlu
Uwarunkowania
i kierunki zmian
Wydawnictwo
Akademii Ekonomicznej
w Krakowie
Kraków 2002
SPIS TREŚCI
Wstęp
9
Rozdział 1
ROLA HANDLU W KSZTAŁTOWANIU POPYTU NA USŁUGI
LOGISTYCZNE WE WSPÓŁCZESNEJ GOSPODARCE
1.1. Czynniki kształtujące potrzeby logistyczne przedsiębiorstw handlowych
15
1.1.1. Procesy informacyjne i realne w sektorze handlu oraz ich znaczenie
w kształtowaniu wartości dodanej
15
1.1.2. Usługi handlowe w tworzeniu wartości dla ostatecznego odbiorcy
27
1.1.3. Potrzeby logistyczne sektora handlu - istota i rozwój
33
1.2. Handel w strukturze systemów dystrybucji na rynkach przemysłowych
i konsumpcyjnych
40
1.2.1. Handel w systemie dystrybucji środków produkcji - przesłanki
rozwoju ukierunkowania na zakup
40
1.2.2. Funkcje i zadania handlu w systemie dystrybucji dóbr
konsumpcyjnych
47
1.2.3. Handel internetowy jako uzupełniająca forma obsługi klienta
52
1.3. Charakterystyka tendencji rozwojowych handlu w Polsce w latach 90
58
1.3.1. Tendencje rozwojowe na rynku dóbr konsumpcyjnych
58
1.3.2. Przemiany handlu hurtowego
..
63
1.3.3. Wpływ inwestycji zagranicznych na przemiany jakościowe w funkcjo-
nowaniu polskiego handlu
67
1.3.4. Przemiany w handlowej obsłudze sfery produkcji
70
1.3.5. Przemiany w polskim handlu w kierunku logistycznej koncepcji
zarządzania przepływami fizycznymi
74
Rozdział 2
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE LOGISTYCZNEJ OBSŁUGI
SFERY PRODUKCJI I WYMIANY
2.1. Logistyka w kształtowaniu łańcucha wartości
79
2.1.1. Logistyka w handlu - ujęcie teoretyczne
79
1021173351.051.png 1021173351.060.png 1021173351.061.png 1021173351.062.png 1021173351.001.png 1021173351.002.png 1021173351.003.png 1021173351.004.png 1021173351.005.png 1021173351.006.png 1021173351.007.png 1021173351.008.png 1021173351.009.png 1021173351.010.png 1021173351.011.png 1021173351.012.png 1021173351.013.png 1021173351.014.png 1021173351.015.png 1021173351.016.png 1021173351.017.png 1021173351.018.png
2.1.2. Obszary decyzyjne logistyki w przedsiębiorstwie
83
2.1.3. Logistyczne obszary zadaniowe - podsystemy logistyki
88
2.2. Rola logistyki w tworzeniu wartości dla ostatecznego nabywcy
90
2.2.1. System zakupów i jego funkcjonowanie w świetle potrzeb logistycz-
nych handlu
90
2.2.2. Decyzje operatywne w sferze zasilania materiałowego jako czynnik
kosztotwórczy w procesie tworzenia wartości
100
2.2.3. Logistyka w kształtowaniu procesu dystrybucji
108
2.3. Handel a funkcjonowanie łańcuchów dostaw
118
2.3.1. Kierunki przemian systemu logistycznego w dystrybucji dóbr
118
2.3.2. Dystrybucja jako sieć zależności między produkcją i handlem
123
Rozdział 3
POZIOM OBSŁUGI KLIENTA JAKO PRZESŁANKA OCENY
FUNKCJONOWANIA HANDLU W KANAŁACH DYSRYBUCJI
3.1. Funkcjonowanie systemów dystrybucji w świetle potrzeb logistycznych
handlu
134
3.1.1. Uwarunkowania kształtowania współpracy uczestników kanału
dystrybucji
134
3.1.2. Przesłanki i kryteria wyboru rodzaju kanału dystrybucji - rola pośred-
nictwa handlowego
146
3.1.3. Wyznaczniki oceny funkcjonowania kanałów dystrybucji
152
3.2. Znaczenie poziomu obsługi klienta w projektowaniu kanałów dystrybucji
159
3.2.1. Ukierunkowanie na klienta jako element logistycznej koncepcji
kształtowania poziomu obsługi
159
3.2.2. Logistyczna koncepcja budowy systemu obsługi klienta
164
3.2.3. Znaczenie czynnika czasu w zarządzaniu systemem obsługi
zamówień
171
3.3. Możliwości adaptacyjne handlu do dynamiki zmian rynkowych
176
3.3.1. Uczestnicy procesu dystrybucji - mechanizm powiązania producentów
z handlem
..
176
3.3.2. Kierunki adaptacji handlu do zmieniających się uwarunkowań
zewnętrznych
182
3.3.3. Modele procesów współpracy uczestników łańcucha dostaw
187
Rozdział 4
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA PRZEPŁYWAMI
FIZYCZNYMI W ŁAŃCUCHACH DOSTAW
4.1. Logistyczna koncepcja redukcji kosztów w tworzeniu wartości dla klienta ...
196
4.1.1. Ewolucja systemów zarządzania przepływami fizycznymi
196
4.1.2. Charakterystyka wybranych systemów zarządzania przepływami
fizycznymi w zasilaniu materiałowym
200
1021173351.019.png 1021173351.020.png 1021173351.021.png 1021173351.022.png 1021173351.023.png 1021173351.024.png 1021173351.025.png 1021173351.026.png 1021173351.027.png 1021173351.028.png 1021173351.029.png 1021173351.030.png 1021173351.031.png 1021173351.032.png 1021173351.033.png 1021173351.034.png 1021173351.035.png 1021173351.036.png 1021173351.037.png 1021173351.038.png 1021173351.039.png 1021173351.040.png 1021173351.041.png 1021173351.042.png 1021173351.043.png 1021173351.044.png 1021173351.045.png 1021173351.046.png
4.1.3. Planowanie potrzeb przepływów fizycznych w kanałach dystrybucji....
204
4.2. Zintegrowane systemy zarządzania kategoriami produktów
207
4.2.1. Strategia zarządzania kategoriami produktów jako wynik współpracy
producenta i detalisty
207
4.2.2. Koncepcja reagowania na potrzeby konsumenta
210
4.2.3. Miejsce koncepcji ECR w marketingu i logistyce
215
4.3. Pomiar efektywności procesów w koncepcji logistycznej przepływów
fizycznych dóbr i usług
221
4.3.1. Metodyka oceny efektywności fizycznych przepływów w dystrybucji..
221
4.3.2. Pomiar efektywności procesów w przepływach fizycznych
225
Zakończenie
232
Literatura
236
Spis tabel
245
Spis rysunków
247
Streszczenie w języku angielskim
251
Wykaz rozpraw habilitacyjnych wydanych przez AE w Krakowie
253
1021173351.047.png 1021173351.048.png 1021173351.049.png 1021173351.050.png 1021173351.052.png 1021173351.053.png 1021173351.054.png 1021173351.055.png 1021173351.056.png 1021173351.057.png 1021173351.058.png 1021173351.059.png
Rozdział 1
ROLA HANDLU W KSZTAŁTOWANIU POPYTU
NA USŁUGI LOGISTYCZNE WE WSPÓŁCZESNEJ
GOSPODARCE
1.1. Czynniki kształtujące potrzeby logistyczne przedsiębiorstw
handlowych
1.1.1. Procesy informacyjne i realne w sektorze handlu oraz ich znaczenie
w kształtowaniu wartości dodanej
Wraz z rozwojem marketingu w działalności gospodarczej nastąpiła istot-
na zmiana w kształtowaniu procesu zaspokojenia potrzeb. Punktem wyjścia
w strategii działalności przedsiębiorstw było dążenie do efektywnego wyko-
rzystania zasobów w postaci kapitału i kosztów. Taki punkt widzenia w rela-
cjach przedsiębiorstwa i rynku przez długi czas odzwierciedlał to, co nazy-
wano orientacją produkcyjną, a następnie sprzedażową 1 . Pewnym uzasadnie-
niem takiego ukierunkowania działalności był ograniczony dostęp do czynni-
ków wytwórczych. Tradycyjne podejście w sferze podaży charakteryzowało się
dążeniem do wykorzystania korzyści skali, wynikającej ze związku między
długimi seriami produkcyjnymi i obniżeniem kosztów jednostkowych, co
znajdowało także swoje odzwierciedlenie w kreowaniu strategii zarządzania
oraz budowie modeli optymalizacyjnych.
System rynkowy można zdefiniować jako ogół stosunków wymien-
nych pomiędzy sprzedającymi, oferującymi do sprzedaży towary i usługi
(reprezentującymi podaż) a kupującymi, zgłaszającymi zapotrzebowanie na
określone towary i usługi poparte środkami płatniczymi (funduszem nabyw-
czym), w wyniku których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych 2 .
Zgodnie z przytoczoną definicją, w systemie rynkowym wyróżnia się pod-
1 Charakterystykę rozwoju ukierunkowania działalności przedsiębiorstw zawarto m.in. w pra-
cy: Podstawy marketingu, pod red. J. Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 1996, s. 19-25.
2 Przegląd definicji rynku prezentowany jest m.in. w pracy: Analiza rynku - systemy i mecha-
nizmy, pod red. S. Mynarskiego, AE w Krakowie, Kraków 1993, s. 9-20.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin