53.Władysław Szczepankiewicz - Obsługa logistyczna sektora h.pdf
(
7078 KB
)
Pobierz
Władysław
Szczepankiewicz
Obsługa
logistyczna
sektora
handlu
Uwarunkowania
i kierunki zmian
Wydawnictwo
Akademii Ekonomicznej
w Krakowie
Kraków 2002
SPIS TREŚCI
Wstęp
9
Rozdział 1
ROLA HANDLU W KSZTAŁTOWANIU POPYTU NA USŁUGI
LOGISTYCZNE WE WSPÓŁCZESNEJ GOSPODARCE
1.1. Czynniki kształtujące potrzeby logistyczne przedsiębiorstw handlowych
15
1.1.1. Procesy informacyjne i realne w sektorze handlu oraz ich znaczenie
w kształtowaniu wartości dodanej
15
1.1.2. Usługi handlowe w tworzeniu wartości dla ostatecznego odbiorcy
27
1.1.3. Potrzeby logistyczne sektora handlu - istota i rozwój
33
1.2. Handel w strukturze systemów dystrybucji na rynkach przemysłowych
i konsumpcyjnych
40
1.2.1. Handel w systemie dystrybucji środków produkcji - przesłanki
rozwoju ukierunkowania na zakup
40
1.2.2. Funkcje i zadania handlu w systemie dystrybucji dóbr
konsumpcyjnych
47
1.2.3. Handel internetowy jako uzupełniająca forma obsługi klienta
52
1.3. Charakterystyka tendencji rozwojowych handlu w Polsce w latach 90
58
1.3.1. Tendencje rozwojowe na rynku dóbr konsumpcyjnych
58
1.3.2. Przemiany handlu hurtowego
..
63
1.3.3. Wpływ inwestycji zagranicznych na przemiany jakościowe w funkcjo-
nowaniu polskiego handlu
67
1.3.4. Przemiany w handlowej obsłudze sfery produkcji
70
1.3.5. Przemiany w polskim handlu w kierunku logistycznej koncepcji
zarządzania przepływami fizycznymi
74
Rozdział 2
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE LOGISTYCZNEJ OBSŁUGI
SFERY PRODUKCJI I WYMIANY
2.1. Logistyka w kształtowaniu łańcucha wartości
79
2.1.1. Logistyka w handlu - ujęcie teoretyczne
79
2.1.2. Obszary decyzyjne logistyki w przedsiębiorstwie
83
2.1.3. Logistyczne obszary zadaniowe - podsystemy logistyki
88
2.2. Rola logistyki w tworzeniu wartości dla ostatecznego nabywcy
90
2.2.1. System zakupów i jego funkcjonowanie w świetle potrzeb logistycz-
nych handlu
90
2.2.2. Decyzje operatywne w sferze zasilania materiałowego jako czynnik
kosztotwórczy w procesie tworzenia wartości
100
2.2.3. Logistyka w kształtowaniu procesu dystrybucji
108
2.3. Handel a funkcjonowanie łańcuchów dostaw
118
2.3.1. Kierunki przemian systemu logistycznego w dystrybucji dóbr
118
2.3.2. Dystrybucja jako sieć zależności między produkcją i handlem
123
Rozdział 3
POZIOM OBSŁUGI KLIENTA JAKO PRZESŁANKA OCENY
FUNKCJONOWANIA HANDLU W KANAŁACH DYSRYBUCJI
3.1. Funkcjonowanie systemów dystrybucji w świetle potrzeb logistycznych
handlu
134
3.1.1. Uwarunkowania kształtowania współpracy uczestników kanału
dystrybucji
134
3.1.2. Przesłanki i kryteria wyboru rodzaju kanału dystrybucji - rola pośred-
nictwa handlowego
146
3.1.3. Wyznaczniki oceny funkcjonowania kanałów dystrybucji
152
3.2. Znaczenie poziomu obsługi klienta w projektowaniu kanałów dystrybucji
159
3.2.1. Ukierunkowanie na klienta jako element logistycznej koncepcji
kształtowania poziomu obsługi
159
3.2.2. Logistyczna koncepcja budowy systemu obsługi klienta
164
3.2.3. Znaczenie czynnika czasu w zarządzaniu systemem obsługi
zamówień
171
3.3. Możliwości adaptacyjne handlu do dynamiki zmian rynkowych
176
3.3.1. Uczestnicy procesu dystrybucji - mechanizm powiązania producentów
z handlem
..
176
3.3.2. Kierunki adaptacji handlu do zmieniających się uwarunkowań
zewnętrznych
182
3.3.3. Modele procesów współpracy uczestników łańcucha dostaw
187
Rozdział 4
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA PRZEPŁYWAMI
FIZYCZNYMI W ŁAŃCUCHACH DOSTAW
4.1. Logistyczna koncepcja redukcji kosztów w tworzeniu wartości dla klienta ...
196
4.1.1. Ewolucja systemów zarządzania przepływami fizycznymi
196
4.1.2. Charakterystyka wybranych systemów zarządzania przepływami
fizycznymi w zasilaniu materiałowym
200
4.1.3. Planowanie potrzeb przepływów fizycznych w kanałach dystrybucji....
204
4.2. Zintegrowane systemy zarządzania kategoriami produktów
207
4.2.1. Strategia zarządzania kategoriami produktów jako wynik współpracy
producenta i detalisty
207
4.2.2. Koncepcja reagowania na potrzeby konsumenta
210
4.2.3. Miejsce koncepcji ECR w marketingu i logistyce
215
4.3. Pomiar efektywności procesów w koncepcji logistycznej przepływów
fizycznych dóbr i usług
221
4.3.1. Metodyka oceny efektywności fizycznych przepływów w dystrybucji..
221
4.3.2. Pomiar efektywności procesów w przepływach fizycznych
225
Zakończenie
232
Literatura
236
Spis tabel
245
Spis rysunków
247
Streszczenie w języku angielskim
251
Wykaz rozpraw habilitacyjnych wydanych przez AE w Krakowie
253
Rozdział 1
ROLA HANDLU W KSZTAŁTOWANIU POPYTU
NA USŁUGI LOGISTYCZNE WE WSPÓŁCZESNEJ
GOSPODARCE
1.1. Czynniki kształtujące potrzeby logistyczne przedsiębiorstw
handlowych
1.1.1.
Procesy informacyjne i realne w sektorze handlu oraz ich znaczenie
w kształtowaniu wartości dodanej
Wraz z rozwojem marketingu w działalności gospodarczej nastąpiła istot-
na zmiana w kształtowaniu procesu zaspokojenia potrzeb. Punktem wyjścia
w strategii działalności przedsiębiorstw było dążenie do efektywnego wyko-
rzystania zasobów w postaci kapitału i kosztów. Taki punkt widzenia w rela-
cjach przedsiębiorstwa i rynku przez długi czas odzwierciedlał to, co nazy-
wano orientacją produkcyjną, a następnie sprzedażową
1
. Pewnym uzasadnie-
niem takiego ukierunkowania działalności był ograniczony dostęp do czynni-
ków wytwórczych. Tradycyjne podejście w sferze podaży charakteryzowało się
dążeniem do wykorzystania korzyści skali, wynikającej ze związku między
długimi seriami produkcyjnymi i obniżeniem kosztów jednostkowych, co
znajdowało także swoje odzwierciedlenie w kreowaniu strategii zarządzania
oraz budowie modeli optymalizacyjnych.
System rynkowy można zdefiniować jako ogół stosunków wymien-
nych pomiędzy sprzedającymi, oferującymi do sprzedaży towary i usługi
(reprezentującymi podaż) a kupującymi, zgłaszającymi zapotrzebowanie na
określone towary i usługi poparte środkami płatniczymi (funduszem nabyw-
czym), w wyniku których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych
2
.
Zgodnie z przytoczoną definicją, w systemie rynkowym wyróżnia się pod-
1
Charakterystykę rozwoju ukierunkowania działalności przedsiębiorstw zawarto m.in. w pra-
cy:
Podstawy marketingu,
pod red. J. Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 1996, s. 19-25.
2
Przegląd definicji rynku prezentowany jest m.in. w pracy:
Analiza rynku - systemy i mecha-
nizmy,
pod red. S. Mynarskiego, AE w Krakowie, Kraków 1993, s. 9-20.
Plik z chomika:
katasza1982
Inne pliki z tego folderu:
Learning_to_see.7z
(17635 KB)
Creating Level Pull.pdf
(10136 KB)
Zarządzanie logistyczne - Sołtysik Marian.rar
(56778 KB)
Podstawy logistyki - Stanisław Piasecki.rar
(32162 KB)
Logistyka dystrybucji Rutkowski rozdział II.pdf
(7105 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
Pliki dostępne do 27.02.2021
Audiobook
Ciaza i dziecko
Dietetyka Zdrowie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin