Obiektywy dla makrofotografii.docx

(1410 KB) Pobierz

Obiektywy dla makrofotografii

W niektórych opracowaniach zamiast terminu makrofotografia używany jest mikrofotografia, choć ten ostatni odnosi się zasadniczo do fotografowania z powiększeniem np. 10:1 (a nie 1:1) co uzyskuje się korzystając z mikroskopu i specjalnego aparatu dopasowanego do niego.

Najlepsze rezultaty, czyli najładniejsze zdjęcia małych obiektów uzyskuje się stosując obiektywy specjalnie zaprojektowane do celów makrofotografii. Najlepszej jakości obiektywy do makrofotografii są stałoogniskowe, gdyż dla takich konstrukcji można je najlepiej zoptymalizować uzsykując stosunkowo dużą jasność i skalę odwzorowania zbliżoną do 1:1. Piszemy tu o lustrzankach, czyli cyfrowych (lub analogowych) aparatach fotograficznych z wymiennymi obiektywami. Nie wnikając w zawiłe objaśnienia teoretyczne powiemy:

·         Im krótsza jest najmniesza odlegość ostrzenia, tym większy będzie obraz przedmiotu na matrycy (filmie).

·         Odległość ostrzenia, to odległóść dla której obiektyw może tak ustawić swoje ruchome (wewnętrzne) soczewki, by otrzymać na matrych ostry obraz fotografowanego obiektu.

Jeżeli przeczytamy podstawowe dane techniczne jakiegoś obiektywu to jest tam podana minimalna ostrość ostrzenia, jak i powiększenia fotograficzne obiektywu. W tym konkretnym przypadku wielkości te wynoszą 0,20m i 1:4 - odpowiednio. A więc nie jest to napewno obiektyw nadający się do makrofotografii. Przytaczamy tu dane kilku obiektywów typu makro i na podstawie tych danych omówimy zalety i wady obiektywów makro o różnej ogniskowej. Długości ogniskowych F i minimalna odległość ostrzenia ODm podane są w mililmetrach.

Model

F

ODm

Powięk
szenie

Nikon Micro Nikkor 200mm
f/4 D (IF) ED

200

500

1:1

Tamron AF 180mm f/3.5
Di LD Asph (IF)

180

470

1:1

Tamron SP AF 90mm f/2.8
Di Macro (Nikon)

90

290

1:1

Nikon Nikkor 60 mm
f/2.8G ED AF-S Micro

60

185

1:1

Sigma Macro 50mm F2.8 EX DG

50

189

1:1

Wszystkie wyliczone tu obiektywy mają maksymalną skalę odwzorowania 1:1. Maksymalna skala odwzorowania zwana jest powiększeniem obiektywu. To powiększenie uzyskiwane jest gdy odległość obiektu od obiektywu równa jest namniejszej odległości ostrzenia. Patrząc na tę tabelę wysnuwamy kilka istotnych dla fotoggrafa wniosków.

·         Im krótsza ogniskowa tym większa jasność obiektywu, co umożliwia fotografowaniw w słabym świetle.

·         Im krótsza ogniskowa tym krótsza odległość ODm przy której otrzymamy powiększenie 1:1 a to oznacza, że musimy obiektyw bardziej zbliżyć do fotografowanego przedmiotu. To zaś utrudnia lub wręcz uniemożliwia fotografowania owadów, pająków, czy innych żyjątek, które spłoszymy zbliżając do nich aparat fotograficzny.

·         Im dłuższa ogniskow tym, niestety, obiektyw typu makro (i nie tylko) droższy. "Wyspecjalizowany" obiektyw typu makro może być używany do robienia "normalnych" adjęć, ale ich jakość może być nieco gorsza, niż przy zastosowaniu obektywu o tej samej ogniskowej ale nie zoptymalizowanego do makrofotografii. Obiektywy makro o ogniskowej około 100mm najczęściej wykorzystywane są do robienia portretów, czyli fotografowania z niezbyt dużej odległosci. Jeżeli zamierzamy robić zdjęcia żywej przyrody, to drogi obiektyw makro o długiej ogniskowej i względnie dobrej jasności jest koniecznością. Ale dla przeciętnego amatora, który chce się pobawić fotografowaniem małych przedmiotów, monet, znaczków pocztowych, czy wnętrza zegarka, istniej kilka rozwiązań tańszych od kupna specjalnego obiektywu typu makro. O tym napiszemy w kolejnych rozdziałach.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin