roz_teorii_piel_mod_3.pdf

(441 KB) Pobierz
Moduł III
Diagnoza pielęgniarska — praca jednostki i zespołu
Diagnoza pielęgniarska — praca jednostki i zespołu
Wstęp
1. Metody gromadzenia informacji: wywiad, obserwacja, pomiar, analiza dokumentacji
2. Udział pielęgniarki w procesie zapobiegania, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji
3. Udział pielęgniarki w procesie zapobiegania, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji — ciąg dalszy
4. Proces pielęgnowania jako metoda pracy pielęgniarki
5. Rola pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym
Wstęp
W module tym wskazujemy na źródła informacji, które powinna gromadzić
pielęgniarka, oraz omawiamy takie metody (techniki) badawcze, jak: wywiad,
obserwacja, analiza dokumentów, pomiary/testy. Zajmujemy się również celami,
zaletami i wadami metod gromadzenia informacji oraz ich skutecznością.
Przedstawiamy ponadto podstawy prawne wykonywania zawodu pielęgniarki
i przypominamy główne zasady udziału pielęgniarki w diagnozowaniu, leczeniu
i rehabilitacji pacjentów.
W dalszej części charakteryzujemy proces pielęgnowania, jego definicje, cele,
znaczenie dla pacjenta i pielęgniarki. Omawiamy różnice między pielęgnowaniem
tradycyjnym a nowoczesnym oraz zapoznajemy z poszczególnymi etapami tego
procesu: rozpoznawaniem, czyli formułowaniem diagnozy pielęgniarskiej (na
podstawie: zgromadzonych danych; ich analizy i rozpoznania potrzeb; problemów
pielęgnacyjnych), planowaniem, realizowaniem opieki pielęgniarskiej, ocenianiem jej
i dokumentowaniem procesu pielęgnowania.
1
Diagnoza pielęgniarska — praca jednostki i zespołu
Na koniec zajmujemy się pracę zespołową, podajemy jej definicję, cele i zasady.
Przedstawiamy rodzaje zespołów, korzyści wynikające z pracy zespołowej,
charakterystyczne dla niej problemy, a wreszcie — uwarunkowania jej efektywności.
2
Diagnoza pielęgniarska — praca jednostki i zespołu
1. Metody gromadzenia informacji: wywiad, obserwacja, pomiar,
analiza dokumentacji
Informacje, czyli dane, mogą dotyczyć stanu zdrowia fizycznego i psychicznego
pacjenta, ponadto — jego sytuacji społecznej i zawodowej. Ich źródłem jest
pacjent, jego rodzina lub inne osoby. Gromadzenie informacji i ich analiza
poprzedzają pierwszy etap procesu pielęgnowania — rozpoznanie pielęgniarskie
(diagnozę). W pielęgniarstwie do zbierania informacji wykorzystuje się metody
i techniki socjologiczne.
Metoda to ogólne zasady prowadzenia procedury badawczej. Technika badań jest
bardziej uszczegółowioną metodą, sposobem zdobywania informacji. Główne
metody/techniki badawcze to: wywiad, obserwacja, analiza dokumentów
(urzędowych i osobistych) oraz pomiary.
Wywiad jest ukierunkowaną rozmową prowadzoną z osobą badaną. Wyróżnia się
wywiady (rozmowy) swobodne i kwestionariuszowe. Te drugie wymagają formularza
zawierającego ujednolicone, standaryzowane pytania, które wszystkim badanym
zadaje się w tej samej kolejności (typowy przykład takiego formularza to metryczka
w historii choroby). Wywiady dzielimy także na jawne, ukryte i nieformalne.
Informacje są zbierane wówczas za pomocą kwestionariusza, np. ankiety (narzędzia
badawczego wypełnianego przez respondenta).
W trakcie wywiadu zadaje się pytania zamknięte (prosi się o wybór spośród
gotowych odpowiedzi, np. tak/nie) bądź otwarte (zachęca się do udzielania pełnych
swobodnych wypowiedzi). Pytania zamknięte (np. „Czy zażył Pan leki?”, „Gdzie
Panią boli?”) ograniczają i skracają wypowiedź pacjenta, zmuszając do zajęcia
jednoznacznego stanowiska. Natomiast na pytania otwarte badany odpowiada
szerzej, swobodnie, własnymi słowami. Od takich właśnie pytań dobrze jest
rozpoczynać rozmowę, np. „Co Panią sprowadza?”, „W czym mogę pomóc?”.
Pytania otwarte w małym stopniu wpływają na odpowiedź. Podczas wywiadu należy
unikać pytań rozpoczynających się słowem: „dlaczego”, ponieważ kojarzą się one
3
Diagnoza pielęgniarska — praca jednostki i zespołu
zwykle pacjentowi z przesłuchiwaniem, pytań wieloczłonowych (gdy jedno pytanie
zawiera kilka), a także moralizowania, oceniania, obwiniania i rozbieżności między
słowami a sygnałami niewerbalnymi.
Warto zadbać, by rozmowie sprzyjały dobre warunki — pamiętajmy o właściwym
mikroklimacie, oświetleniu, umeblowaniu (optymalne jest ustawienie krzeseł pod
kątem prostym, przy najbliższych, przylegających do siebie bokach biurka, zachęca
to do współpracy, a nie do konfrontacji, którą zwykle narzuca ustawienie krzeseł po
przeciwległych stronach biurka), odizolowaniu pomieszczenia, wyeliminowaniu
czynników zakłócających — hałasu (np. dzwoniącego telefonu), pośpiechu, braku
intymności. Chodzi o to, by zapewnić spokojną, przyjazną, partnerską atmosferę,
okazywać szacunek, życzliwość, akceptację, empatię, otwartość, szczerość.
Oprócz właściwego formułowania pytań — głównie otwartych, niesugerujących —
ważne jest też aktywne słuchanie. Polega ono na cierpliwym wsłuchiwaniu się w to,
co mówi badany, bez osądzania jego wypowiedzi. Zaleca się przy tym pochylić się ku
rozmówcy, potakiwać, zachęcać do kontynuowania wypowiedzi, prosić o dodatkowe
informacje, wyjaśniać. Pamiętajmy też o uśmiechu i kontakcie wzrokowym —
najlepiej, gdy oczy rozmówców są na tym samym poziomie. W aktywnym słuchaniu
pomocna jest znajomość zasad psycho- i socjotechniki. Pierwszy kontakt pielęgniarki
z pacjentem ma duże znaczenie, ponieważ rzutuje na jego opinię o pracownikach
medycznych i dalsze kontakty z nimi.
W trakcie rozmowy należy zwracać uwagę na komunikację niewerbalną, na mowę
ciała — głównie mimikę twarzy, gesty, kontakt wzrokowy, odległość od rozmówcy —
oraz na rolę dotyku (np. podanie ręki w czasie nawiązywania kontaktu). Ważne jest
także przekazywanie informacji zwrotnej i zgodność słów z mimiką. Nie zapominajmy
również, by podczas rozmowy zachować asertywność, czyli poczucie pewności,
wiary w siebie, stanowczość — ale taką, która współistnieje z szacunkiem dla uczuć
i potrzeb innych. Tego rodzaju asertywność to umiejętność zachowania równowagi
między interesem własnym a cudzym. Poprzez zachowania asertywne otwarcie
wyraża się własne uczucia i opinie; bez agresji, uległości, pasywności czy lęku.
4
Diagnoza pielęgniarska — praca jednostki i zespołu
Pacjenci najbardziej cenią u pielęgniarek takie cechy sprzyjające zaufaniu, jak:
cierpliwość, wyrozumiałość, okazywanie współczucia, serdeczności, ciepła,
życzliwość, troskliwość, indywidualne traktowanie, informowanie, uspokajanie,
dodawanie otuchy, uśmiech, pogodny nastrój.
Szerzej o warunkach skutecznej komunikacji międzyludzkiej oraz niewłaściwościach
i błędach w komunikacji rozprawia S. Poznańska (1999: 76—99).
Obserwacja to celowe, planowe, systematyczne i selektywne świadome
postrzeganie, rejestrowanie faktów, przebiegu zjawisk i zdarzeń oraz ich analiza;
interpretacja danych. Obserwację często łączy się z wywiadem. W praktyce polega
ona na gromadzeniu danych o pacjencie i jego środowisku. Wyróżniamy obserwację
bieżącą, doraźną, wycinkową, migawkową, uczestniczącą, bierną, całościową,
tematyczną, jednostkową, grupową, jawną, ukrytą, fotofilmową. Narzędziem badania
jest tu arkusz obserwacji. Obserwator powinien być obiektywny, mieć podzielność
uwagi, umieć dobrze kojarzyć fakty, a także sporządzić notatki po zakończeniu
obserwacji bądź przynajmniej ograniczyć notowanie w jej trakcie.
Istotne jest odpowiednie zaplanowanie obserwacji — ustalenie jej celu, przedmiotu
oraz przygotowanie warunków i środków materialnych koniecznych do jej
przeprowadzenia. Cechy prawidłowo prowadzonej obserwacji to: celowość (jakie
informacje, do czego mają służyć); systematyczność i planowość (czas, kolejność);
selektywność (co ważne, co wybrać); obiektywność (eliminacja subiektywnego
nastawienia); dokładność; szczegółowość. Po dokonaniu obserwacji należy ją
udokumentować, skontrolować i ocenić, w jakim stopniu udało się zrealizować jej cel.
Dodajmy także, że tak jak podczas wywiadu, tak i w trakcie obserwacji ważną rolę
odgrywają sygnały niewerbalne — mowa ciała.
Dokumentacja stanowi pośrednie źródło informacji. Może mieć formę materiałów
pisanych (np. raporty pielęgniarskie), obrazowo-dźwiękowych. Nośnikiem
dokumentacji jest zatem pismo bądź obraz. Znamy różne jej rodzaje, np. medyczną,
pielęgniarską, statystyczną, sprawozdawczą, formalną, nieformalną. Analiza
dokumentacji polega na opisie i interpretacji informacji. Dużą rolę odgrywają w niej
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin