13594760-Padmasambhava-Nauki.pdf

(1745 KB) Pobierz
1
1. NAUKI PADMASAMBHAVY
górną połowę, a bogowie i ludzie [tworzą] ledwie sam
czubek tego stosu. W porównaniu do innych klas istot,
osiągnięcie ludzkiej formy wydaje się niemożliwe.
Tsogyal, spróbuj policzyć istoty sześciu światów!
1.1. ZACHĘTA DO DUCHOWEJ PRAKTYKI
Ukształtowana ogólnie z zasługi istot, a w
szczególności z zasługi tybetańskiego ludu, magiczna
emanacja Pana Mańdziuśri pojawiła się jako Trisong
Detsen, bodhisattwa i król Dharmy. Z życzeniem
wybudowania świątyni Samye, Spontanicznego
Spełnienia Nieograniczonych Życzeń, oraz z
zamiarem głoszenia świętej Dharmy w Tybecie,
zaprosił Lopona Bodhisattwę i przyjął ślubowania
bodhisattwy, aby zademonstrować potrzebę
postępowania z oświeconą postawą przebudzonego
umysłu. W celu zademonstrowania dojrzewania i
wyzwolenia przebudzonego umysłu, zaprosił
Padmasambhawę, wielkiego mistrza z Uddijany, aby
udzielił inicjacji oraz w najdoskonalszy sposób
zapoznał wszystkich z podejściem i
spełnieniem.[Podejście i spełnienie (tyb. bsnyen
sgrub) to dwa aspekty praktyki sadhany, odnoszące się
w szczególności do stadium recytacji mahajoga
tantry]. Aby zademonstrować potrzebę głoszenia i
rozkwitu [nauk], zaprosił panditę Vimalamitrę, który
obrócił koło Dharmy przyczyny i skutku. Aby
zademonstrować całkowitą pełnię i spontaniczną
doskonałość nauk oświeconego ciała, mowy i umysłu,
wybudował sławne Samye, Spontaniczne Spełnienie
Nieograniczonych Życzeń, i poprowadził ceremonie
poświęcenia i inwestytury. W ten sposób głosił
Dharmę Buddy tutaj, w Tybecie, sprawiając, że nauki i
praktyka sutr i tantr lśniła jak wschodzące słońce. W
szczególności, wielki vidjadhara znany jako
Padmasambhawa, cudowna emanacja trzech kaji,
przybył do Tybetu za sprawą mocy aspiracji i
współczucia. Dopóki Padmasambhawa przebywał w
Tybecie, obdarzył Jego Wysokość króla i innych
głównych uczniów, oraz wszystkich pozostałych ludzi,
niezliczonymi głębokimi wyjaśnieniami, mającymi
sprawić, aby dojrzeli i wyzwolili się. Spośród wielu
wyjaśnień, jakie przekazał mi, Tsogyal z Kharczien,
dokonałam tutaj kompilacji wszystkich jego nauk na
temat stosownego znaczenia, mających na celu
zachętę do duchowej praktyki.
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, jeśli
pomimo tych trudności, dzięki nagromadzeniu w
przeszłości zasługi, udało ci się odrodzić w ludzkiej
postaci, trudno będzie ci praktykować Dharmę, jeśli
nie posiadasz wszystkich zdolności zmysłowych i
jesteś głucha, ślepa czy niema. Jeśli odrodzisz się
wśród ludzi pierwotnych lub dzikich, nie będziesz
miała sposobności do praktykowania świętej Dharmy.
Jeśli odrodzisz się w rodzinie [utrzymującej]
nihilistyczne, błędne poglądy heretyckich skrajności,
nie wnikniesz w nauki Buddy.
Teraz odrodziliśmy się na południowym kontynencie
Dżambu, w cywilizowanej krainie, gdzie obecne są
nauki Buddy. Osiągnęliśmy to, co jest trudne do
osiągnięcia, cenne ludzkie ciało, i, podczas gdy nasze
właściwości zmysłowe są nadal nietknięte, możemy
spotkać się z wzniosłymi mistrzami, mamy możliwość
wyboru tego, co chcemy robić, możemy wejść w
nauki Buddy, praktykować świętą Dharmę i
towarzyszyć innym praktykującym z sanghi. Jeśli nie
zastosujemy nauk, które przynoszą wyzwolenie i
oświecenie, zmarnujemy to cenne ludzkie ciało.
Nie wracaj z pustymi rękami po tym jak dostałeś się
do krainy klejnotów; nie marnuj czasu, kiedy
spotkałeś niewyczerpany skarb! Kiedy mamy
naczynie, musimy przeprawić się przez ocean; nie
pozwól, aby wymknęła ci się łódź ludzkiego ciała!
Nadszedł czas oddzielenia samsary od nirwany; z
radością dołóż wszelkich starań i praktykuj! Teraz
mamy linię podziału pomiędzy szczęściem a
cierpieniem; nie planuj swego cierpienia! Teraz
nadszedł czas, kiedy drogi wiodące w górę i w dół
rozdzielają się; nie skacz w otchłań niższych światów!
Teraz nadszedł czas, aby ukazać różnice pomiędzy
byciem mądrym, a głupim; nie paplaj głupio, ani nie
gap się! Teraz nadszedł czas kresu zasługi; nie trać
czasu i odejdź z pustymi rękami! Teraz nadszedł czas,
aby zobaczyć, kto jest wielkim, a kto niegodziwym
mężczyzną czy kobietą; nie szukaj oświecenia w
zysku i sławie!
Mahakarunika Samati Ah
Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, musimy
praktykować nauki, które wyzwalają z samsary! Jeśli
tego nie zrobimy, niezwykle trudno będzie nam
osiągnąć takie [ludzkie] ciało, posiadające wolności i
wysposażenia.
Teraz nadszedł czas, aby zobaczyć, kto jest dobrym, a
kto złym człowiekiem; odrzuć światowe wysiłki!
Obecną chwilę można porównać do jednego posiłku
na sto dni; nie postępuj tak jakbyś miała dużo czasu!
Teraz nadszedł czas, kiedy zło chwilowego lenistwa
przyniesie trwały skutek; z radością wysil się w
duchowej praktyce! Teraz nadszedł czas, kiedy jeden
rok wytrwałości przyniesie szczęście we wszystkich
przyszłych żywotach; pozostań niezmienny w
praktyce Dharmy!
Jak trudno jest zdobyć ciało takie jak to? Jest to tak
trudne jak wbicie ziarnka grochu, rzuconego w
klasztorny mur, tak trudne jak dla żółwia trafienie
głową w jarzmo pływające na oceanie i tak trudne jak
trafienie ziarnkiem gorczycy w oczko stojącej
pionowo igły.
Przyczyną tych trudności jest to, że sześć klas istot
przypomina stos ziarna. Istoty piekielne, głodne duchy
i zwierzęta, przypominają dolną połowę, półbogowie
Odczuwam współczucie wobec istot, które opuszczają
to życie z pustymi rękami!
Serwis internetowy Tsering
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, nie
wiemy, kiedy umrze to ciało, zdobyte z tak wiekim
trudem; czy będzie to jutro, czy pojutrze; nie rób więc
planów, tak jakbyś miała żyć wiecznie! Nie mamy
pewności, kiedy to ciało, pożyczka od czterech
elementów, ulegnie rozpadowi; nie przywiązuj się
więc do niego zbyt naiwnie!
zastosować Dharmy [w praktyce]. Zdobywszy ludzkie
ciała z wolnościami i wyposażeniami, twierdzą, że nie
mają czasu na praktykę duchową. Mogą być
całkowicie zniewoleni przez jedzenie i ubranie, a
zarazem twierdzą, że nie są w stanie nawet przez rok
praktykować świętej Dharmy. Niezmordowani w
samsarycznej krzątaninie, oświadczają, że nie potrafią
znieść nawet najdrobniejszych trudów w tym, co
dotyczy Dharmy. Potrafiąc znosić bez końca bolesne
doświadczenia, twierdzą, że nie są w stanie spędzić
nawet jednego lata czy zimy w szczęściu duchowej
praktyki.
Narodziny nie prowadzą do niczego, oprócz śmierci;
ćwicz się w tym, że twoim przeznaczeniem jest natura
nie powstawania! Spotkanie nie prowadzi do niczego,
jak tylko do rozstania; odetnij przywiązanie do
znajomych! Gromadzenie nie prowadzi do niczego
innego, jak tylko opróżnienia; bądź więc szczodra bez
lgnięcia! Budowanie nie prowadzi do niczego innego,
jak tylko zniszczenia; przebywaj więc w jaskiniach i
górskich odosbnieniach!
Wydaje się, że ludzie, którzy nie dbają o Dharmę, nie
pragną szczęścia!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, rzeczą
o najwyższym znaczeniu jest to, aby wysiłek
duchowej praktyki podjąć wtedy, kiedy jest się
młodym. Jeśli się zestarzejesz, możesz zapragnąć
słuchać nauk, ale twoje uszy ich nie usłyszą. Możesz
zapragnąć studiować, ale twoja uwaga będzie
przytępiona, a pamięć zawodna. Możesz zapragnąć
pójść za Dharmą, ale twoje ciało nie będzie w stanie
chodzić, ani siedzieć. Możesz zapragnąć praktykować,
ale moc elementów zmniejszy się i nie będziesz się
mogła skoncentrować. Możesz zapragnąć rozdać
wszystko, co posiadasz, ale kontrolę nad nimi przejęli
inni. Możesz zapragnąć podjąć wysiłek, ale twój
organizm nie może się wysilić. Jeśli uraziłaś swego
mistrza i praktykujących Dharmę, to kiedy nadejdzie
starość, będziesz chciała praktykować Dharmę, ale nie
będziesz w stanie. Wyrazisz życzenie: "Gdybym tylko
miała tę wolę, kiedy byłam młoda", lecz to nie
pomoże. Za późno będzie żałować, że nie
wykonywało się żadnej praktyki duchowej, kiedy była
taka możliwość.
Pragnienie i ambicja nie prowadzą do niczego innego,
jak tylko do bólu; rozluźnij więc swoje pragnienia!
Omamione doświadczenia nie prowadzą do niczego
innego, jak tylko do złudzeń; zniszcz dualistyczną
percepcję! Postępując w ten sposób, będziesz zawsze
szczęśliwa; kto jednak słucha pożytecznych rad?
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal,
mówiłem to wszystkim, ale nikt nie słuchał. Wkrótce
schwyta cię Mara Śmierci; nie ma szansy na
wyzwolenie. Kiedy zbliży się śmierć, ci, którzy nie
praktykowali Dharmy, będą tego żałować.
Lata, miesiące, dni przemijają, nie zatrzymując się
nawet na sekundę. To życie biegnie nie stając nawet
na godzinę czy minutę, a potem umieramy. Pory roku
istnieją dalej, ale twoje życie się kończy i nie czeka.
Czyż nie popadasz w rozpacz, widząc jak śmierć
zbliża się, podczas gdy lata, miesiące i dni
przechodzą? Jak możesz czuć się zadowolona, kiedy
wszyscy nagle i niespodziewanie umierają? Jak
możesz być zadowolona, swoim potomstwem i
bogactwem, kiedy w chwili śmierci nie ma z nich
żadengo pożytku? Jak możesz czuć się tak
bezpiecznie, kiedy nie towarzyszy ci nic, oprócz
pozytywnych i negatywnych czynów?
Ludzie, którzy nie czują żadnego zainteresowania
praktyką Dharmy w młodości, nie są lepsi od
głupców!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal,
małżeństwo i prowadzenie życia rodzinnego, kiedy
praktykuje się Dharmę wyzwolenia, przypomina bycie
zakutym w kajdany bez [możliwości] wyzwolenia.
Musisz chcieć uciec, ale zostałaś schwytana w lochu
samsary, bez możliwości ucieczki. Później możesz
tego żałować, ale utoniesz w bagnie emocji, z którego
nie ma wyjścia. Jeśli masz dzieci, mogą być kochane,
ale są one palem, który przykuwa cię do samsary. Jeśli
nie masz dzieci, to obawa, że twoja rodzina wymrze,
jest nawet większa. Jeśli posiadasz jakieś materialne
rzeczy, na przykład hodowlę bydła lub pole, nie
będziesz mieć wolnego czasu na praktykowanie
Dharmy. Jeśli nie posiadasz [rzeczy], ból i walka z
tego powodu, że nie masz nic do jedzenia, są nawet
większe. Jeśli masz służbę i pracowników, praca
kierownicza całkowicie cię wciąga. Jeśli nie
[angażujesz się w to,] twój brak siły sprawi, że inni
zaczną cię kontrolować, a ty nie będziesz mieć
wolności do praktykowania Dhamry. W ten sposób
Ci, którzy nie odcięli przywiązania do konkretnej
rzeczywistości i poglądu o trwałości, są bezsensowni!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, nie ma
możliwości osiągnięcia ludzkiego ciała, jeśli
przebywa się w stanach, w których brak wolności;[
Stany, w których brak wolności to: bycie istotą
piekielną, głodnym duchem lub zwierzęciem,
barbarzyńcą lub długo żyjącym bogiem,
utrzymywanie błędnych poglądów; odrodzenie się w
czasach, kiedy nie ma Buddy; oraz bycie niemym] nie
trzeba więc przypominać o konieczności
praktykowania Dharmy i osiągnięcia wyzwolenia!
Właśnie teraz mamy moc wyboru tego, co chcemy
robić, a jednak ludzie twierdzą, że nie potrafią
2/202.
Serwis internetowy Tsering
zarówno obecne życie, jak i twoja przyszłość zostaną
zniszczone.
falach cierpienia. Czyż nie lepiej praktykować
Dharmę i odciąć łańcuch, który wiąże cię z
cierpieniem! Jeśli nie dotrzesz do suchego lądu, nie
uda ci się wyprowadzić innych poza samsarę. Wydaje
się jednak, że wszyscy praktykujący Dharmę lgną do
światowych rozrywek i bez końca sami siebie
wrzucają w samsarę.
W każdym razie, ludzie, którzy się żenią i stają się
głową rodziny, sami pogrążają się w bagnie
nieszczęść, bez szansy na wyzwolenie!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal,
radości tego świata są wyjatkowo niestałe, ale jeśli
praktykujesz świętą Dharmę, twoje szczęście będzie
długotrwałe. Bogactwo tego świata jest nietrwałe i
przemijające, ale jeśli stale będziesz zbierać
nagromadzenia [zasługi i mądrości], będziesz
naprawdę bogata. Ludzie, którzy angażują się w
negatywne czyny, są pozbawieni rozumu; ci jednak,
którzy robią to, co jest pozytywne, są rozsądni i
mądrzy. Ludzie, którzy poświęcają się znaczącym
naukom, są prawi, ale ci, którzy dążą do
bezsensownych zdobyczy i sławy, są lekkomyślni i
niemoralni. Światowa sława i materialne bogactwo to
władcy domu nieszczęścia; szlachetny jest ten, kto
osiąga stan buddy w jednym życiu.
Z pomocą wolności i wyposażeń już teraz musisz
odciąć więzy, jakie łączą cię z samsarą!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, jeśli
teraz nie osiągniesz wyzwolenia, będziesz się nadal
pogrążać w nieszczęściach egzystencji, bez względu
na to, gdzie się odrodzisz. Jeśli nie mieszkasz w
górskim odosobnieniu, będziesz tylko żyć w więzieniu
samsary, bez względu na to, gdzie przebywasz. Jeśli
nie poświęcisz się duchowej praktyce, to bez względu
na to, co będziesz robić, będziesz tylko stwarzać
negatywną karmę dla dalszej samsary.
Jeśli nie zbierzesz dwóch nagromadzeń, to wszystko
co zgromadzisz, stanie się perfidią Mary. Jeśli nie
podążysz za duchowym nauczycielem, to każdy za
kim pójdziesz, poprowadzi cię jedynie w głębszą
samsarę. Jeśli nie będziesz słuchała ustnych wyjaśnień
swojego mistrza, każdy inny, kogo będziesz słuchać,
stanie się wyłącznie kimś, to pociągnie cię za sobą w
dół.
Ludzie, którzy lgną do świata, nigdy nie będą mieli
szansy na uwolnienie się z samsary!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal,
przeszkadzające uczucia powstają z okoliczności, a
zatem ucieknij z kraju miłości i nienawiści. Z
rozproszenia powstają przeszkody, a więc utrzymuj [w
umyśle] jak lek [obraz] wzniosłego mistrza. Ubóstwo i
smutek w tym życiu powstają z uprzednich działań, a
zatem żyj w odludnych pustelniach. Negatywne czyny
powstają z okoliczności; jak trucizny unikaj więc
złego towarzystwa. Błędne poglądy powodują upadki,
a zatem studiuj i rozmyślaj z otwartym umysłem.
Wzloty i upadki zdarzają się każdemu, zarówno
żywym, jak i martwym, nie obwiniaj więc innych. Bez
względu na to, jaka radość i szczęście spadnie na
ciebie, stanowią one rezultat twojej zasługi. Spróbuj
osiągnąć oświecenie, ponieważ masz możliwość
uniknięcia odrodzenia się w niższych światach
samsary.
Jeśli w strumieniu twojego istnienia nie narodzą się
duchowe właściwości, to ludzie, z którymi będziesz
przebywać, będą cię wspierać w czynieniu zła. Jeśli
nie urzeczywistnisz wrodzonej natury swojego
umysłu, to każda myśl jaka się w tobie pojawi, będzie
tylko konceptualną myślą. Jeśli nie będziesz kierować
swoim umysłem, to cokolwiek zrobisz, będzie tylko
uwieczniać złudzenia. Jeśli nie obawiasz się samsary,
to bez względu na to, co zrobisz, będą to tylko nasiona
dla [odrodzenia się] w niższych światach.
Ludzie, którzy nie czują rozczarowania samsarą, będą
bez końca cierpieć!
Ludzie, którzy żyją negatywnościami, będą długo
cierpieć!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, nic
innego nie pomoże ci, kiedy staniesz w obliczu
śmierci, zrób więc to, co ci powiem! Znajdź mistrza,
który ucieleśnia sobą nauki mahajany i otrzymaj od
niego ustne wyjaśnienia, będące ucieleśnieniem
prawdziwej realizacji natury umysłu.
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal,
mówiąc wprost: chwila twojej śmierci jest
nieokreślona; towarzyszy ci od chwili narodzin.
Okoliczności twojej śmierci są również niepewne;
umrzesz, mimo iż tego nie planujesz. Śmierć nigdy o
tobie nie zapomni; możesz zgromadzić wszystkie
bogactwa świata, ale i tak będziesz je musiała
zostawić.
Poszukaj i zostań w bezpiecznym miejscu, które
posiada wszystkie niezbędne rzeczy. Praktykuj z
niegasnącą pilnością. Wypełnij swoją skarbnicę
[nagromadzeniami zasługi i mądrości], nie odkładając
[praktyki] z dnia na dzień.
Samsara nie zniknie po twojej śmierci; na nowo
będziesz się włóczyć w trzech sferach. W egzystencji
samsarycznej nie ma szczęścia; nigdy nie
przekroczysz nieszczęść, bez względu na to, w którym
z sześciu światów się odrodzisz. Jak bardzo musiałaś
wędrować w przeszłości, przechodząc nieopisany ból!
I będziesz nadal włóczyć się w samsarze, miotana na
Dotrzymuj towarzystwa ludziom, którzy posiadają
oddanie, są wytrwali i inteligentni. Praktykuj nauki,
które wprowadzą cię na ścieżkę do wyzwolenia. Jak
trucizny unikaj negatywnych czynów, które prowadzą
do [odrodzenia się w] niższych światach. Nasyć się
3/202
Serwis internetowy Tsering
współczuciem, korzeniem mahajany. Za swój główny
cel uznaj ćwiczenie się w pustce wolnej od pojęć.
wkrótce osiągniesz oświecenie; wszystko to będzie
wynikiem wzięcia sobie do serca nietrwałości.
Jeśli nie porzucisz rozproszenia, niełatwo będzie ci
spełnić cokolwiek poprzez duchową praktykę!
Od przeszłości aż po dziś dzień, wszyscy buddowie i
ich synowie i córki, wszyscy vidjadharowie i
siddhowie, wyzwalali się z samsary, biorąc to sobie do
serca!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, czy
nie słyszałaś o tym, że twoi przodkowie umarli? Czy
nie widziałaś, że twoi sąsiedzi umarli? Czy nie
zauważyłaś, że twoi krewni umierali bez względu na
to, czy byli starzy, czy młodzi? Czy nigdy nie
widziałaś zwłok niesionych na pole kremacyjne? Jak
to możliwe, iż nie pamiętasz, że śmierć przyjdzie
również po ciebie? Jeśli nie poczujesz motywacji [do
praktyki], czas na wyzwolenie nigdy nie nadejdzie!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, jeśli
będziesz popełniać dziesięć negatywności, spadniesz
w niższe światy; dlatego żałuj [za nie] i powstrzymaj
się od nawet najdrobniejszych negatywności!
Szlachetnoość, która ma konceptualny cel, nie stanie
się ścieżką do wyzwolenia, dlatego wszelką duchową
praktyką zajmuj się z niekonceptualnym podejściem!
Pozytywne działania stworzone w ciągu eonów, może
zniszczyć jedna chwila nienawiści, ćwicz się więc w
miłości, współczuciu i oświeconej postawie umysłu!
Możesz rozumieć pustkę, ale obróci się ona w
nihilizm, jeśli nie będziesz współczujący, zrównaj
więc współczucie i pustkę!
Sam korzeń pozytywnych właściwości polega na
wzięciu sobie do serca nietrwałości, tak aby nigdy nie
zapominać o strachu przed śmiercią! Wśród
wszystkich pojęć, najważniejsza jest nietrwałość, a
zatem nigdy się od niej nie oddzielaj! Wiara w to, że
rzeczy będą trwać, jest samym korzeniem wszelkich
negatywności, a zatem podciągnij się! Jeśli szczerze
nie weźmiesz sobie tej postawy [nietrwałości] do
serca, nagromadzone zło będzie mieć wielkość góry.
W każdym razie, niczego nie osiągniesz, jeśli nie
porzucisz lgnięcia do rzeczy jako konkretnych; nie
uważaj więc swoich omamionych doświadczeń za
trwałą rzeczywistość!
Aby to wyjaśnić: zwykli ludzie nie szukają
wyzwolenia; dostojnicy są zarozumiali i lgną do
nadętego poczucia własnej godności; bogacze są
zakuci skąpstwem; ignoranci pławią się w
negatywnościach; leniwi żyją w apatii; praktykujący
zwracają się ku rzeczom światowym; nauczyciele
Dharmy błądzą w ośmiu światowych dharmach; a
medytujący, którym brak oddania i pilności, gonią za
celami tego życia. Wszystko to dzieje się dlatego, że
nie wzięto sobie do serca nietrwałości.
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, jeśli
natychmiast nie odrzucisz swojej samsarycznej
egzystencji, twoja karma i przeszkadzające uczucia
jako przyczyna, z pewnością sprowadzą rezultat:
odrodzenie się w uwarunkowanym ciele. Wkrótce po
takim odrodzeniu się, [doświadczysz] bolesnej natury
tego ciała. Po narodzinach, nieuchronnie nadejdą
starość i śmierć. Tuż po śmierci z pewnością nie
znajdziesz innego przeznaczenia, aniżelei odrodzenie
się w którejść z sześciu klas istot.
Jeśli raz, w strumieniu swego istnienia, autentycznie
przyswoisz sobie myśl o nietrwałości, to wszystkie
właściwości ścieżki do wyzwolenia nagromadzą się
[wielkie] jak góra. Stwórz więc postawę nie
posiadania żadnego zadania, bez względu na to, co
robisz! Stwórz postawę tego, że światowe cele są
daremne! Odrzuć bezsens tego świata!
Odrodzenie się w takiej formie spowoduje
automatyczne pojawienie się pragnienia i nieszczęść.
Nie będzie ucieczki z bolesnego oceanu karmicznych
czynów, stworzonych poprzez pięć trucizn. Logiczną
konkluzją niepowodzenia ucieczki będzie nieustanne
krążenie w samsarycznej egzystencji. Aby tego
uniknąć, muisz zrealizować, że twój umysł ma naturę
niepowstawania. Jeśli tego nie urzeczywistnisz, nie
wyzwolisz się z samsary!
Z hartem ducha wstąp na ścieżkę do wyzwolenia! Nie
lgnij do materialnych rzeczy! Nie skupiaj się na pięciu
składnikach, tak jakby były tobą! Zrozum, że
odwrócenie się [od praktyki] to Mara! Zrozum, że
obiekty zmysłowe, których pragniesz, są oszustwem!
Nigdy nie oddzielaj się od poczucia konieczności!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: mówiąc
ogólnie, Tsogyal, samsara nie ma początku, ani końca,
lecz ty jako jednostka muisz doświadczyć początku i
końca! W tym życiu możesz być potężna i bogata, ale
i tak nie ma to znaczenia, ponieważ musisz stąd
odejść. Twoja moc, władza i możliwości mogą być
wielkie, ale i tak nie zwyciężą Mary Śmierci.
Sprawy związane z tym życiem uważaj za swego
wroga! Poszukaj prawdziwego mistrza! Unikaj złego
towarzystwa! Wybierz samotność górskiego
odosobnienia! Nie odkładaj swojej duchowej
praktyki! Przestrzegaj ślubowań samaja. Zmieszaj
swój umysł z Dharmą!
Możesz opływać w dostatki i luksusy, ale nie ogłupi to
Pana Śmierci, jeśli raz znajdziesz się w jego uścisku.
Możesz mieć legiony [wojska] i ogromne bogactwo,
ale nie pojadą tam z tobą z przodu, ani z tyłu. Możesz
mieć liczne potomstwo, orszak i krewnych, ale nie
będą mogli ci towarzyszyć w następnym życiu.
Możesz otoczyć się wszystkimi armiami świata, ale
Jeśli będziesz postępować w ten sposób, jidam
obdarzy cię siddhi, dakinie obdarzą cię
błogosławieństwami, buddowie dadzą ci pewność i
4/202.
Serwis internetowy Tsering
nie uda ci się powstrzymać napaści narodzin, starości,
choroby i śmierci.
tym nie ma żadnego przebudzonego stanu do
spełnienia. Jeżeli raz to urzeczywistnisz, samsara i
nirwana nie będą dwoma.
Jeśli nie zagwarantujesz sobie teraz dobra przyszłych
żywotów, to kto będzie znosił ból upadku do piekieł?
Głód i pragnienie głodnych duchów są nie do
zniesienia! Zniewolenie zwierząt jest straszne!
Najbardziej bolesne są zmiany w ludzkim życiu!
Zmagania się półbogów są nie zniesienia! Upadek
bogów to udręka! Wszystkie istoty krążą w tym
występnym kręgu. Trudno uniknąć fal narodzin i
śmierci!
Poza tym, młodość jest krótka, a kłopotów wiele.
Zapominalstwo jest silne, a remedia słabe. Inspiracja
jest słaba, a rozproszenia liczne. Pilność jest czymś
rzadkim, natomiast lenistwo jest obfite. Światowe
zadania są niezliczone, a dharmicznych czynów jest
niewiele. Negatywne myśli mają największe
znaczenie, podczas gdy inteligencja jest minimalna.
Jeśli nie przekroczysz otchłani sześciu klas istot,
wszystko będzie bez sensu. Aby to uczynić, musisz
rozwinąć moc niedualnej świadomości!
Och, jak bardzo ci ludzie z mrocznej epoki będą
żałować, [kiedy znajdą się] na krawędzi śmierci!
Tsogyal, musisz otrzymać głębokie ustne wyjaśnienia!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, jeśli
pragniesz uwolnić się z samsarycznej egzystencji,
zrób to w ten sposób.
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, aby
uniknąć samsarycznej egzystencji, musisz położyć
ufność w ścieżce do wyzwolenia. By tak rzec, ufność
powstaje z przyczyn i warunków, a nie sama z siebie.
Ufność powstaje, kiedy przyczyny i warunki się
schodzą, a ty bierzesz sobie nietrwałość do serca.
Ufność powstaje, kiedy pamiętamy o przyczynie i
skutku.
Twoje zwykłe przywiązanie i awersja, to błędne,
omamione myślenie; odetnij je! Korzeniem i podstawą
samsary jest wiara w ego; wykorzeń ją! Krewni i
znajomi są łańcuchem, który ściąga cię w dół; odetnij
go! Myśli o wrogach i demonach są torturą dla twego
umysłu; odrzuć je!
Ufność powstaje podczas czytania głębokich sutr i
tantr. Ufność powstaje wtedy, gdy spotykamy się z
posiadającymi ufność ludźmi. Ufność powstaje wtedy,
gdy podąża się za mistrzem i duchowym
nauczycielem. Ufność powstaje wtedy, gdy
znajdujemy się w bolesnych sytuacjach.
Obojętność odcina siłę życiową wyzwolenia;
pozostaw ją za sobą! Fałsz i oszustwo są ciężkim
ładunkiem; odrzuć je! Zazdrość jest burzą gradowwą,
która niszczy wszystko, co dobre; wyeliminuj
wszystkie swoje błędy! Twój dom rodzinny to
demoniczne więzienie; unikaj go jak trucizny!
Ufność powstaje wtedy, kiedy składamy ofiary na
specjalnym ołtarzu. Ufność powstaje wtedy, gdy
spotykamy się z głębokim zachowaniem. Ufność
powstaje wtedy, gdy słyszymy o przykładach z życia
mistrzów linii. Ufność powstaje wtedy, gdy słuchamy
pieśni wadżry urzeczywistnienia.
Upragnione obiekty zmysłów to więzy, które
ograniczają cię; odetnij tę niewolę! Szorstkie słowa to
trująca broń; powstrzymaj swój język! Niewiedza jest
naciemniejszym splamieniem; zaświeć lampę
studiowania i przemyśliwania! Kochankowie,
partnerzy i potomstwo to podstępy Mary; odetnij
swoje przywiązanie! Czegokolwiek doświadczasz, jest
to złudzenie; niech się to samo z siebie uwolni!
Ufność powstaje wtedy, gdy widzimy cierpienie innej
istoty. Ufność powstaje wtedy, gdy kontemplujemy
wady samsarycznej egzystencji. Ufność powstaje
wtedy, gdy czytamy święte nauki. Ufność powstaje
wtedy, gdy dostrzegamy właściwości wzniosłych istot.
Ufność powstaje wtedy, gdy otrzymujemy
błogosławieństwo od mistrza. Ufność powstaje wtedy,
gdy zbieramy specjalne nagromadzenia.
Jeśli zrobisz tak jak ci mówię, odwrócisz się od
samsarycznej egzystencji!
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, kiedy
zrozumiesz błędy samsary, nie ma innego nauczyciela,
poza tymi [słowami]. Kiedy weźmiesz sobie
nietrwałość do serca, nie ma zachęty, która opierałaby
się na czymś innym poza tym. Kiedy zrozumiesz, że
wszystko to, co pojawia się i istnieje, jest twoim
umysłem, nie będzie innej ścieżki do oświecenia, jak
tylko ta.
Moja rada brzmi, aby nigdy nie oddzielać się od
przyczyn powstania ufności.
I ponownie Mistrz Padma powiedział: Tsogyal, jeśli
posiadasz w swoim sercu ufność, musisz sprawić,
żeby tam pozostała. Jeśli nie ma [jej tam], musisz
sprawić, żeby się pojawiła!
Jeśli masz silne oddanie dla swego mistrza, nie można
znaleźć buddy poza nim. Jeśli zadowalasz wszystkie
czujące istoty, nie ma Trzech Klejnotów, które
mógłbyś czcić poza tym. Jeśli odcięłaś podstawę i
korzeń myśli, nie ma poza tym żadnej wrodzonej
natury, na którą można by medytować. Jeśli
samsaryczna egzystencja uwalnia się w sobie, poza
Brak ufności przypomina próbę wybielenia węgla;
jesteś odłączona od szlachetności ścieżki do
wyzwolenia. Brak ufności jest jak bycie kamieniem
szlachetnym na dnie oceanu; zapłątałaś się w głębiach
samsarycznej egzystencji. Brak ufności jest jak łódź
bez wioseł; nie da się nią przepłynąć morza. Brak
ufności jest jak sianie ziarna w surowej i
5/202
Zgłoś jeśli naruszono regulamin