Goonan Kathleen Ann - Rapsodia Miasta Półksiężyca.pdf

(1745 KB) Pobierz
394763855 UNPDF
KATHLEEN ANN GOONAN
RAPSODIA
MIASTA
PÓŁKSIĘŻYCA
Crescent City Rhapsody
przekład
Małgorzata Koczańska
SOLARIS
Stawiguda 2006
394763855.001.png
Podziękowania
Za nieustanne wsparcie i uczucia, podczas pisania tej książki, wdzięczna jestem, jak
zawsze, mojemu mężowi Josephowi. Również za zajęcie się moją stroną internetową
www.goonan.com.
Serdeczne dziękuję Jennifer Brehl, mojemu cierpliwemu i inteligentnemu wydawcy.
Seanowi Stewartsowi, za gruntowną krytykę, która okazała się bardzo pomocna, jak
również całemu zespołowi Edge.
Dziękuję Josephowi Kirschvinkowi z Cal Tech za pozwolenie cytowania materiałów z
„Break in Four Sections" z: Nature, vol. 370 i z Internetu. Grupie badawczej z Auckland -
Michaelowi M. Walkerowi, Carol E. Diebel, Colinowi R. Greenowi - zajmującej się pracami
nad magnetoreceptorami biogenicznymi dziękuję za zgodę na zacytowanie prac z zagadnień
opublikowanych w Nature vol. 370. Wdzięczna jestem także dr Jonowi Dobsonowi z
University of Florida za wyrażenie zgody na cytowanie artykułów dotyczących tych samych
zagadnień.
Dr Adamowi Eisenbergowi z Nortwest University składam wyrazy wdzięczności za
definicje impulsu elektromagnetycznego, sygnału i telekomunikacji, zamieszczonych w
Internecie, a dr Johnowi Broderickowi z Virginia Tech za jego pomysł tuneli przestrzennych.
Do kreacji zasad działania biomiast zawartych w mojej powieści bardzo przydały się
książki, w tym przede wszystkim: „The Biology of the Honeybee" Winstona, „The
Honeybee" Goulda i Goulda, a także „Chemical Communication" Agosty.
Wszystkie prace o nanotechnologii K. Erica Drexlera, włączając „Engines of Creation,
Unbounding the Future" i „Nanosystems" oraz kilka książek, które rozszerzają te idee, jak
„Nanotechnology" wydane przez B. C. Crandall i „Becoming Immortal" W. M. DuCharme,
Ph. D., okazały się kluczowe dla mojej wizji przyszłości.
Dla powieści ważne też stały się prace Marshalla Savage'a z The Millenial Project.
Dwie klasyczne pozycje o kulturze voudoun, „Divine Horseman: The Voodoo Gods of
Haiti" Mayi Deren i „Dancing Spirits: Rythm and Rituals of Vodun, Rada Rite" Gerdes
Fleurant stały się dla mnie przewodnikami po zagadnieniach z tej dziedziny.
I na koniec biografia Hasse'a, „Beyond Cathegory: The Life and Genius of Duke
Ellington's" oraz fascynująca rzecz samego Duke'a Ellingtona „Music is my Mistress",
służące za podstawę do zagadnień muzycznych poruszanych w mojej książce, jak również
biografie jazzowe Mingusa („Benath the Underdog, Mingus"), Coltrane'a („Ascension",
Nisensona), Sun Ra („Space is the Place", Johna Szweda) i książki takie, jak „Thinking on
Jazz" Burlinera i „Bebop and Nothngness", Francis Davies, wraz z innymi, które trudno
zliczyć, dały mi krytyczny wgląd w te unikalne zagadnienia sztuki amerykańskiej.
Na koniec dziękuję mojemu ojcu, Thomasowi Goonanowi, za zainteresowanie mnie
już w dzieciństwie jazzem, a także mojej matce, Irmie Knott Goonan, za to, że wspierała mnie
we wszystkich przedsięwzięciach.
Rapsodia:
Utwór literacki składający się z niepołączonych ze sobą części
Utwór instrumentalny, kompozycja o nieregularnej formie jak
improwizacja lub swobodna fantazja
Wg Webster's Third New International Dictionary
Rapsodie Duke'a Ellingtona:
New Orleans Rhapsody
Creole Rhapsody
Rhapsody, Jr.
Swanee River Rhapsody
Rock'n'Roll Rhapsody
Dla Skylara, Jazza i Seana:
To, co najlepsze, zawsze nadejdzie.
Taniec to wzięcie udziału w kosmicznej kontroli nad światem.
- Maya Deren
„Divine Horseman: The Voodoo Gods of Haiti."
(„Boscy jeźdźcy: Haitańscy Bogowie Voodoo")
Nota wstępna:
Obiekty wielkości piłek bejsbolowych eksplodowały przy uderzeniu w ziemską
atmosferę. Wszystkie spłonęły do szczętu, oprócz jednej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin