NDT-Bobath-poradnik.pdf

(2944 KB) Pobierz
88124923 UNPDF
I INTENSYWNI
ORAZPOLSKIESTOWARZYSZENIE
,
:RAPEUTOWNOT-SI
TERAPIINOWORODKA
INSmUTUMATKI!DZIECKAW WARSZAWIE
³
Teksti opracowanie
Pawe³Zawitkowski
i konsultacja
Zofia Szwiling
Artur Bartochowski
TomekTam
Poradnikzosta³opracowanynapodstawjeinstrukta¿u:
"PodstawyPielêgnacjirOpiekrNadMa³ymDzieckiemWed³ugZasadNDT-Bobath'
Autorzy:ZofiaSzwiling,Pawe³Zawitkowski
...,.
B!uletynWarszawskichWarsztatówNeuro!ogicznych1996-1997
poradniaDiagnostyki
1998...,.
'szawa200
OŒRODEKPOMOCY SPO£ECZNEJ
W RYBNIKU
OŒRODEK lECZNICZO-REHABILITACYJNY
dla dzieci niepelnosprawnychruchowo i u~yslowo
im. Jana PawIa IJ
44-217 Rybnik. ul. Hibnera 55
Tel. 036/230-55
KLINIKAPATOLOGII
Wspptpraca
i TerapiiNeurologicznetPOlEK
PolskieStowarzyszenieTerapelrtówND.T-Si,.Warszawa
88124923.019.png 88124923.020.png 88124923.021.png 88124923.022.png 88124923.001.png 88124923.002.png 88124923.003.png 88124923.004.png 88124923.005.png 88124923.006.png 88124923.007.png
tego,jak wielka
i wspania³aspotka³anasprzygoda.Opracowuj¹cten poradnik chcieliœmy
pokazaæ
wokó³ ma³ego dzieckamo¿nawykonaæna wiele
Ka¿dachwila
radosnegokontaktu z maluchemjest na wagê z³ota. Chwile tak szybko mijaj¹.
Pamiêtajmy;¿e ka¿dedzia³aniezwi¹zane z pielêgnacj¹ naszegodzieckamo¿e
byædla niego komfortowe, zapewniæmu poczucie bezpieczeñstwa,a nam
poczuciepewnoœci
i kompetencji. Jest to szczególniewa¿ne,kiedy maluch,
z ró¿nychpowodów; jest nara¿onyna dolegliwoœci (ból brzucha, z¹bkowanie).
Wszyscy;którzy zd¹¿yli ju¿ zostaæszczêœliwymirodzicami zdaj¹ sobie sprawê
jak trudno w takich przypadkach spokojnie zajmowaæ siê dzieckiem. Jak czêsto
ogarnia nas panika, ¿e nie umiemy zapanowaæ nad jego cia³em i uspokoiæ,
kiedy krêci siê na wszystkie strony.
Ubierane i rozbieranie, zmiana pieluchy i k¹panie mog¹ staæsiê czynnoœciami
prostymi, przynosz¹cymi mnóstwo radoœcidzieciom i ich rodzicom. Takjak
wszystkie zabiegi pielêgnacyjne, równie¿ te najprostsze wymagaj¹ wiele czasu
i uwagi. Nie starajmy siê wykonaæ ich szybko, IIbo dziecko pfaczelllub 11ktoœ
dzwoni do drzwi 11.Robimy to tak czêsto, ¿e warto je potraktowaæ jako
wyœmienit¹ okazjê do zabawy; np. uczenia malucha, jak wygl¹daj¹ i smakuj¹
jego nó¿ki i r¹czki. W ten sposób rozwijamy zainteresowanie dziecka jego
w³asnym cia³em, pielêgnujemy te¿ i doskonalimy nasze wzajemne relacje.
Naszym cia³em i g³osem uprzedzajmy dziecko o tym, ¿e chcemy wykonaæjak¹œ
czynnoœæ.Potem, w trakcie jej realizacji, starajmy siê utrzymaæzainteresowanie
malucha nasz¹ twarz¹, otoczeniem, jego w³asnym cia³em. Je¿eli chcemy;
aby ka¿dy ruch dziecka w przestrzeni czy na pod³o¿u byt przez nie odbierany
pozytywnie, nasze ruchy powinny byæpewne, spokojne, celowe, a przede
wszystkim plastyczne i p³ynne.
¯ycie dostarcza dziecku wystarczaj¹co wielu gwa³townych i niemifych doœwiadczeñ
- nie musimy mu ich dodawaæ.Nie ma takiej czynnoœciwykonywanej z dzieæmi,
z której nie mo¿na by uczyniæzabawy; a przynajmniej, przez odpowiedni
sposób jej wykonania, umiliæczasujej poœwiêconego. Wszystkie sposoby opieki
i pielêgnacji, o których bêdziemy mówili, wzajemnie siê uzupe³niaj¹ i tworz¹
logiczn¹ cafoœæ.Nawet je¿eli z pocz¹tku napotkacie na jakieœtrudnoœci,
po kilku próbach z pewnoœci¹ wyda siê Wam to fatwe.
Dla ka¿dego z nas oczywista jest ró¿nica w rozwoju emocjonalnym i ruchowym
dziecka, które dojrzewa w atmosferze poœpiechu, niepewnoœci i niepokoju
oraz dziecka, które rozwija siê w atmosferze spokoju, zaufania, poczucia
bezpieczeñstwa (równie¿ rozumianego jako pewnoœæ
i bezpieczeñstwo
w trakcie wykonywania wszelkich czynnoœcipielêgnacyjnych). Dlatego mamy
nadziejê,¿elektura tego poradnika u³atwi Wamznalezienietego 11 najlepszego
11
sposobu na opiekê nad Waszymdzieckiem.
Najwa¿niejszymsprawdzianemi powodem do radoœcibêdziejego reakcja.
Pawe³Zawitkowski
~
Kiedy w naszym¿yciupojawia siê mate dziecko, ogrom obowi¹zków; sta³y
niepokój o jego zdrowie i komfort przys³aniaj¹nam œwiadomoœæ
Wam,¿e ka¿d¹ czynnoœæ
sposobów.
Nie zawszete najbardziej znane i praktykowane od lat s¹ wygodne i mile dla
Wasi Waszegodziecka.Nie zawszete¿wykonuj¹cje, myœlimyo tym, ¿eprzede
wszystkimpowinny sprawiaædziecku i nam przyjemnoœæ.
88124923.008.png 88124923.009.png
NIEKTÓRESPOSOBYNOSZENIA
I TRZYMANIAMA£EGODZIECKA
Najczêœciej
korzystamy
zpozycjitlw."fasolki".Stosowana
szczególnie
u bardzoma³ychdzieci,przypomi.najm
n.iecopozycjêp³odow¹.
Dajemaksymalne
poczucie
bezpieczeñstWa,
ajednoczeœnie
pozwala
nadu¿¹swobodê
ruchów.Jedn¹rêk¹podtrzymujemy
pupêmalucha.
K³adziemy
j¹ podobydwoman6¿kami:które
s¹ lekkoodwiedzione
i zgiêtew stawachbiodrowych
i kolanowych...
Dziêki1emu
dziecko
kopaæw powietrzu.Napocz¹tkupolecamy
rodzicomwsun¹ækciukmiêdzy
jegobiodra.Chwytbêdziewtedy
bardziejstabilny.Tu³6wdzieckaopierasiêzjednejstronynaprzedra-
mieniurêki,naktórej
le¿yg³ówka,azdrug!ejnanaszym
brzuchu.
lekkozaokr¹glony
{st¹d nazwapozycji
-"fasolka"). Uniemo¿liwia
to zbytnieodchylanie
siêdoty³u,a jednoczeœnie
niestanowizagro¿e-
niadlakrêgos³upa.
G³6wkadzieckaustawiona
jestw przed³u¿eniu
liniitu³owia.Niepowinnabyæ
zbytzgiêta(brodaprzyciœniêta
do klatki
doty³u.Spoaywaw zgiêciunaszego
³okcia,opartanapotylicy,nienaszyi.Ra[pionau³o¿one
albozbytodchylona
s¹ luŸno,
takabymaluchmóg³siêswobódniebawiæ
r¹akaml.D¹¿ymydoosi¹-
gniêciamo¿liwienajbardziej
symetrycznej
pozycjidziecka.Kiedy
jest
jeszczema³e,
trzymamy
je poziomo.W miarê
jakrozwijasiêi roœnie,
mo¿emy
je uk³adaæ
corazbardziejpionowo.Chwyt
tenjeststabjlny
i pewny,dlategomo¿emy
bezlêkurozluŸniæ
rêce
i swobodnieoprzeæ
dzieckonanaszymbrzuchu.
(Fot..")
jestu³o¿ony
plecamido naszegociala.W podobnysposóbmó¿naobróciæ
le¿ynarêkujak natacy.Naidjêc!umaluch
go na
bok,twarz¹ do nas..ObrótnabokJozpoczynamy
d³oni¹podtrzymu-
j¹c¹ pupê.G³ówkadzieckau³o¿ona
jestw przed³u¿eniu
liniitu³owia,
w zgi~ciu.
naszego
³okcia,Nó~kis¹lekkoodwiedz!one
i zgiête..
R¹czkiskierowane
do œrodka
tdoprzodu. (Fot;2)
Tojednaz najczêœciej
spotykanych
pozycji,wJakich
trzymamydzieci.
Warunkiem
jej stosowania
jestbardzodok³adne
dostosowanie
k¹ta
odchylenia
naszego
cia³adowiekulwa!unkówrozwojo"!VYch
dziecka.
Im jestmniejsze,
tym bardzjejmysamimusimyodchyliæ
siêdoty³u,
Imwiêkszedziecko
i lepiejkontrolujeg³owê, tym bardziejpionowomo¿emy
le¿a³nanaszejklatcepiersiowej..
je trzymaæ.
Jegociê¿ar
jestroz³o¿ony
równomiernie
nanaszejpiersii d³oniu³o¿o-
nejpodpup¹.Staramy
siêzachowaæ
symetriê
jegocia³a.Nó¿kis¹
zgiêtei lekkoodwiedzione.
(Fot.3)
.
mo¿enimiswobodnie
Jest
piersiowej)
Dzieckospoczywanajednymz boków.Otakiejpozycjimówimy,
¿eniemowlê
takabymaluch
88124923.010.png 88124923.011.png
jak nazdjêciu3. maluchsiedzinanaszejd³onitak,
jakbyœmy
a nastêpnieodchylilito krzes³o
dotytu. Musimyo tym pamiêtaæ,
posadziligo nakrzeœle,
abyniepowodowaæ
przeci¹¿enia
u bardzoma³ychdzieci.
Drug¹rêk¹ mo¿emyasekurowaæ
szczególnie
pozycjêdziecka,abynieprzechyli³o
siênabok,bawiæsiêjego r¹czkami,
trzymaæ
zabawkê,
itp.
Je¿elizauwa¿ymy,
¿eg³owadzieckazbytsiêchwieje
i opadanaboki,
to znaczy,¿emaluch
jeszczeniejestdotej pozycjiprzygotowany.
Nicsiêniestanie,
je¿eli(najakiœczas)zaniechamy
jej stosowania.
samonie~go siêo ni¹ "upomni",kiedybêdziezawszelk¹
cenêchcia³oobserwowaæ
wszystko,
cosiêdooko³aniegodzieje.
(Fot.4)
czêstostosowanapojedzeniualbow trakciespacerów
podomu.Dziecko
Jegor¹czkiopadaj¹
namnaplecy.G³owaopartana ramieniu,u³o¿onaw przed³u¿eniu
liniitu³owia.Pupêmaluchanieco"podkrêcamy",
le¿ynanaszym
ramfenfu.
takabyuniemo¿liwiæ
nadmierneodchylaniesiêtu³owfai g³owydo ty³u.Je¿elimaluch
jest
i g³owêdrug¹ rêk¹,
przytrzymuj¹cbarki tu³ówz boku.Niechwytajmygojednak
zaszyjêi nieprzyciskajmy
jegocia³o.
pleców.(Fot.5)
Tensposób
trzymania
jestszczególnie
u¿yteczny,
kiedypotrzebujemy
jednejwolnejrêkidowykonania
jakiejkolwiek
czynnoœci
(np.odebranie
le¿ybokiem,poziomo,nanaszymprzedramieniu.
Jegobarkii czêœciowo
i nanaszym
ramieniu.D³oñrêki,naktórejle¿ydziecko,przek³adamy
g³ówkaopartes¹ w zgiêciu
³okcia
z przodu,
jest
wy¿ej.Lekkoobracamymaluchaw stronêpod³o¿a.Przesuwamy
to biodroi udo,któreu³o¿one
go
do boku,takabyoprzeæ
jegopupênanaszymbiodrze.Pozycja
ta nie
nara¿aw ¿adnymstopniunó¿ek
i stawówbiodrowych
dziecka.R¹czki
koniecznie
skierowane
s¹ do przodu.
(Fot.6)
~
Podobnie
stawówi krêgos³upa,
Dziecko
Pozycja
bardzoruchliwy,mo¿emyasekurowaæ
telefonu).Dziecko
miêdzy
jegonó¿ki,podtrzymuj¹c
88124923.012.png 88124923.013.png 88124923.014.png
K£ADZENIE PODNOSZENIEMALUCHA
le¿ynaboku.Powoliprzenosimy
ciê¿arcia³amaluchanarêkê,która
otoczonenaszymi
rêkami,
jest.u³o¿onamiêdzynó¿kami,
podjegotu³owiem
i barkiem.Uwiêkszych
dziecinaszad³oñmo¿e
znajdowaæ
siêpodbrzuchem
i jegoklatk¹piersiow¹.Manewrzaczyna-
mydopierowtedy,kiedy
jesteœmy
pewni,¿eca³yciê¿ardzieckaspoczy-
waw³aœnie
natej rêce.Drug¹rêkêpowoliwysuwamy
spodg³ówki,
takabyswobodnie
spoczê³a
nanaszejd³oni.W trakcie
tegoruchu
g³ówkaœlizga
siêpoprzedramieniu.
Podczas
przek³adania
i przenosze-
niaw przestrzeni
niemowlê
jestzazwyczaj
u³o¿one
naboku.
przodem
lubplecamido pod³o¿a.S¹to pozycje,w którychniejestw stanie
kontrolowaæ
Niepowinnozwisaæ
swegocia³a.Mo¿e
to wywo³aæ
jegolêki niepo¿¹dan¹
reakcjê.G³ówkazawszeustawiona
jestnajvyy¿ej
w stosunkudo innych
cia³adziecka.
(Fot.7)
siêrazemz dzieckiemw stronêstolika,
utrzymuj¹cca³yczastê sam¹pozycjê.Jednarêkapodtrzymuje
ciê¿ar
tu³owia,nó¿ek
i r¹czek,a drugapodtrzymuje
i asekurujeg³owê.
Zwróæmy
uwagê,czynó¿kidzieckaniezwisaj¹bezw³adnie,
czynie
niemowlê
bliskosiebie,bokiemdo pod³o¿a,naktórezachwilêje po³o¿ymy.
Ca³¹czynnoœæ
lub krawêdŸsto³u.Trzymamy
wykonujemypowolii spokojnie.Tegotypu manewry
wymagaj¹pewnegochwytu.Pamiêtajmy
jednak,¿e"pewny"nie
oznaczawcale"silny".Dzieckoani nachwilêniepowinnoczuæ
siê
œciskane
anite¿zagro¿one
samym
faktemzmianypozycji.(Fot.8)
jak opisali-
œmywy¿ej.Uk³adamymaluchabokiemdo pod³o¿a,a nastêpnie
sadzamypupê,uwa¿aj¹c
naszych
r¹k orazpozycjadzieckas¹ takiesame,
jednoczeœnie
najego nó¿ki.Staramysiê
zachowaæ
w miarêsymetryczn¹pozycjêdziecka.
(Fot..9)
Dziecko,
Czujesiêwtedybardziejbezpiecznie.
czêœci
Stopniowopochylamy
zahaczaj¹o naszeubranie
U³o¿enie
88124923.015.png 88124923.016.png 88124923.017.png 88124923.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin