w grupie VI 6 – latki
Ranek
„Słoneczna dyskusja”- co pomaga a co szkodzi naszej planecie?. Dzieci określają co jest potrzebne a co szkodzi ziemi. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw i zajęć.
ZAJĘCIA GŁÓWNE:
TEMAT DNIA : „Dzień Ziemi”
CELE GŁÓWNE :
· Budzenie wrażliwości na dobro i zło w postępowaniu człowieka;
· Kształcenie umiejętności układania i rozwiązywania zadań z zastosowaniem cyfr i znaków matematycznych;
· Rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego podczas pokonywania trudności;
· Kształtowanie postawy asertywności wobec palaczy.
CELE OPERACYJNE :
Dziecko –
· zna i rozumie pojęcie: ekologia;
· rozumie, jak szkodliwa może być działalność człowieka;
· wie, w jaki sposób należy dbać o przyrodę;
· potrafi przeczytać tekst;
· oblicza proste działania matematyczne;
· jest autorem zadań matematycznych;
· uczy się być asertywnym wobec osób palących papierosy;
· wie, że bierne palenie jest równie szkodliwe;
· wykonuje znaczek sprzeciwu
· chętnie i aktywnie uczestniczy w zajęciach;
METODY PRACY :
§ aktywnego działania
§ praca z tekstem
§ problemowa
§ słowna.
FORMY PRACY:
§ grupowa
§ zbiorowa,
§ indywidualna,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Wiersz D. Klimkiewicz i W. Drabika Co to jest ekologia?, postać ekoludka, kodeks ekoludka do przypięcia na tablicy, kartki, kredki,
Przebieg :
1. Przywitanie z dziećmi. Zwrócenie uwagi na hasło Dzień Ziemi.
2. „Ziemia moim przyjacielem” – uwrażliwienie na potrzebę dbania o naszą planetę, zwrócenie uwagi na przypadający w tym dniu Dzień ziemi.
22 kwietnia obchodzimy DZIEŃ ZIEMI. Po raz pierwszy obchodzono go w USA w 1970 roku. W ten sposób ludzie chcieli wyrazić swój protest przeciwko dalszemu niszczeniu naszego środowiska..
Od tej chwili upłynęło 31 lat, a nasza planeta coraz bardziej niszczeje. Ziemia byłaby oazą piękna i spokoju gdyby nie my – ludzie. Zadymiliśmy ją, zaśmiecili, niszczymy zieleń, zatruwamy wodę, nie pozwalając żyć roślinom, zwierzętom i sobie. Z wielką nadzieja patrzymy na ekologów, być może uda im się odwrócić zło, jakie zafundowała nam cywilizacja. Musimy więc dołączyć do przyjaciół Ziemi i wspólnie z nimi walczyć o nasz dom.
3. Przypomnienie znaczenia słowa ekologia na podstawie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika Co to jest ekologia? Rozmowa na temat wiersza.
Ekologia – mądre słowo
a co znaczy - powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
- powiedziała mądra sowa…
4. Jak wygląda Ekoludek? – obliczanie prostych działań matematycznych. Na tablicy przypięta jest zasłonięta wynikami działań postać Ekoludka. Dzieci obliczają działania podane przez nauczyciela i odsłaniają prawidłowy wynik. Na końcu ukazuje się w całości postać Ekoludka.
5. Odczytanie wiersza ukrytego w kieszeni Ekoludka. Powtarzanie jego treści za głosem nauczyciela.
Dziś ekologia mądre słowo
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy.
Od dziś przyrodzie pomagamy.
Kodeks ten ustanawiamy:
· Nie łamcie drzew i krzewów!
· Nie śmiećcie i nie hałasujcie w lesie!
· Nie depczcie trawników!
· Zbierajcie makulaturę!
· Segregujcie śmieci!
· Przed wyrzuceniem zgniatajcie kartony, plastikowe butelki i puszki!
· nie wycinajcie roślin!
· Nie zabijajcie zwierząt!
· Nie dotykajcie ptasich gniazd, jaj i piskląt!
· Oszczędzajcie wodę!
· Oszczędzajcie światło!
/po przeczytaniu wybrane dziecko przypina swój telegram na ścianie, pod hasłem głównym/
„Dym gryzie w oczy i drażni krtań
Po dziurki w nosie już tego mam,
Wszędzie osiada i nas zatruwa.
W dymie są związki chorobotwórcze
Silnie trujące i rakotwórcze.
Często ich nosem nie wyczuwamy
Ale w płucach i wątrobie dawno je mamy.”
4
mala_1969