wyklad_socjologia.doc

(258 KB) Pobierz

SOCJOLOGIA:) :D

Geneza nazwy Socjologia to początek XiX  w, twórcą jest August Comte. Związane z rewolucją przemysłową, zmieniające się normy i wartości, pewne normy przekazywane są z pokolenia na pokolenie w procesie socjalizacji, zmiana społeczna polega na zmianie norm

TRAUMA KULTURALNA- stare normy już nie obowiązują pojawiają się nowe klasy

U genezy filozofii leżą:

- Historiozofia

- A.Comte ( społeczeństwo zmienia się jak zmienia się sposób myślenia; era pozytywistycznego myślenia ; sięganie do faktu rozumu)

- H. Spencer (prawo ewolucji społeczeństwa, świat zmienia się bo zmienia się świat przyrody)

K.Marks , nowe metody pracy, zmieniają się relacje między ludźmi, konflikt interesów prowadzi do konfrontacji

SOCJOLOGIA ANALITYCZNA

Durkheim XiX/XX w odwołuje się do społeczeństwa francuskiego wprowadza teorię chaosu aksjomatywnego, ład i nieład; zasady podziału pracy społecznej i samobójstwo anomijne

- Tonnies  społeczeństwo jako dominacja organizacji formalnych, znaczenie zycia wspólnotowego, wspólnotę cechuję bezpośredniość kontaktów, zwrócenie uwagi na dynamikę

Webber

SOCJOLOGIA EMPIRYCZNA

- orientacja teoretyczna w poł. XX w realizowana przez 2 metody:

- Jakościowe ( stosowane do celów badawczych, nie są dokładne  to wstępne rozumienie, interpretacja wątpliwych konkluzji, czasochłonne, kosztowne)

- ilościowe ( muszą być realizowane na bazie reprezentacyjnej standaryzowana wersja narzędzia za pomocą którego robimy badania , np. kwestionariusz bierzemy do analizy cechy położenia społecznego, czyli płeć, wiek, wykształcenie, kategorię społeczno-zawodową, miejsce zamieszkania)

Geneza socjologii empirycznej:

- zapotrzebowanie na konkret

- konflikty przemysłowe (kryzys lat 30)

- rozwój  w USA instytucji demokratycznych, czyli mechanizmu wyborczego

- potrzeba opisywania prawidłowości zachowań konsumentów

 

Wywiad: technika komunikowania bezpośredniego, badacz rozmawia z osobą badaną

Ankieta komunikacja pośrednia za pomocą kwestionariusza

Rodzaje ankiet:

- przestrzeni wirtualnych

- pocztowa

- ankieta rynkowa ( dołączona do produktu)

- prasowa

- audytoryjna (badają zgromadzeni w jednym miejscu)

Zastosowanie badań ankietowych:

- do badania opinii publicznej (CBOS)

- badanie zachowań

- rynkowe (ceny produktów)

- akademickie ( na podstawie twierdzeń i hipotez)

Tuner – wiedza o pożytkach kulturalnych a) wiedza o kodach

- symboli kulturalnych (kultura ma znaczenie dla procesów gospodarczych)

Symbole językowe ułatwiają zorganizowanie się społeczeństwa.

·         Systemy językowe

·         Systemy technologiczne (komunikacja)

·         Systemy wartości

·         Systemy przekonań

·         Systemy norm

·         Zasoby wiedzy

 

Coleman- przezwyciężenie ograniczeń związanych z miejscem przebywania ; społeczeństwo doświadczone; przestrzeń jest wartością , ale z drugiej strony wszystko ma swoje ograniczenia, np. telefon kom poszerza horyzonty możemy się komunikować z kim chcemy, ale z drugiej strony wszyscy mogą się komunikować z nami i ogranicza nam to nasza wolność

Rozwój technologiià ograniczenie wolności

Syntetyczność kontaktów à alienacja wartości





WARTOŚCI:

 

Uznawane         realizowane

Przekonania to  nasze subiektywne definicje sytuacji, mają charakter świadomościowy

 

Różne typy wiedzy:

·         Teoretyczna

·         Ekspercka oswojenie wiedzy teoretycznej i wdrożenie jej w życie

·         Wiedza zarządcza ( organizowanie zespołów ludzkich)

·         Tradycyjna ( przekazywana z pokolenia na pokolenie)

·         Potoczna ( common sense) mieszanka różnych rodzajów wiedzy odnosi się do danej lokalności

Wiedza o zróżnicowaniach kulturalnych, tzw. Dyskusja kulturowa, dziś mamy do czynienia

Z migracjami przez to powstają społeczeństwa wielokulturalne

 

Hannerz Siedem argumentów na rzecz różnorodności kulturowych:

1.       Hołdowanie zasadom kreatywności rodzaju ludzkiego

2.       Odwołanie się do zasad sprawiedliwości i samostanowienia

3.       Traktowanie różnorodności jako korzystnej dla procesu adaptowania się do coraz bardziej ograniczających się zasobów środowiska

4.       Różnorodność neutralizuje zależnościowe powiązania praktyki z gospodarką

5.       Odwołanie się do estetycznego  stanowiska postulującego postrzeganie  piękna  w  istnieniu różnorodności

6.       Kulturowa różnorodność stanowi wyznanie intelektualne będące wartością autotemiczną

7.       Fakt istnienia różnorodności  dostawcą wiedzy na temat sprawdzonych sposobów radzenia sobie z problemami w różnych warunkach

è    Wymiar ekonomiczny różnorodność kulturowa ułatwia  przetrwanie, równowaga ze środowiskiem w którym się żyje.

è    Różnica jako forma oporu

è    Twórcze funkcji kultury  czyli wzbogacenie świata

è    Mobilizacja do wzbogacenia

è    Kulturowa różnorodność to klucz do przetrwania

Ograniczenia niebezpieczeństwa bycia błędnie poinformowanym:

è    Uprawomocnione sposoby zbierania informacji

è    Konstrukcja procesu badawczego

TEORIA

à

WYBÓR METODY BADACZEJ:

è    Eksperyment

è    Badania sondażowe

è    B. terenowe  (monografia)

è    Analiza treści

è    Analiza danych zastanych

è    Badania porównawcze

 

 

 

 

 

TECHNIKI  ZBIERANIA INFORMACJI:

 

 

 

 

 

 

TECHNIKI OBSERWACYJNE

 

 

TECHNIKI OPARTE NA WZAJEMNEJ KOMUNIKACJI

 

 

Techniki niestandaryzowane

Obserwacje niekontrolowane

bezpośrednie

pośrednie

Technika wywiadu swobodnego (wolnego)

Techniki otrzymywania wypowiedzi pisemnych niestandaryzowanych

Techniki standaryzowane

Obserwacje kontrolowane

Techniki wywiadu kwestariuszowego

Techniki ankiety

 

WIĘZI SPOŁECZNE:

Mechanizm tworzenia więzi społecznych wiąże się z powstaniem społeczeństwa

Styczność relacji= wzajemne oddziaływanie, mogą mieć charakter pośredni poprzez symbole, kulturę integracja społeczna jako stała cecha społeczeństw à wzajemne oddziaływanie  na siebie w kontaktach twarzą w twarz, odwołują się do zasobów wiedzy do reguł , korzystamy z symboli

Interakcje staja się uporządkowane poprzez symbole proces wzajemnego oddziaływania ulega transmisji

 

proces instytucjonalizacji – przekazywanie utrwalenie narzuconych wzorów i zachowań innym

proces intercjalizacji - przyswajanie pewnych wartości ( przejście od wiedzy do uznania wartości za własne), proces ten dokonuje się w procesie socjalizacji, czyli całokształtu wpływu społeczeństwa na jednostkę, socjalizacja czyli całokształt wpływu społeczeństwa na jednostkę

Podstawowe funkcje socjalizacji:

è    Uczy określonych zachowań

è    Wpaja aspiracje

è    Daje kompetencje

Resocjalizacja – przymusowa forma oddziaływania na tych, dla których wpajanie wartości nie przynosi rezultatów

Więź społeczna – ogół stosunków społecznych wiążący ludzi w dany zbiór oraz podstaw członków grupy wyrażających się w sposobie identyfikacji i solidarności z grupą

Rodzaje więzi społecznych:

1.       Naturalne  à w raz z przyjściem na świat, związek pochodzenia, krwi, kultury

2.       Stanowione  à dobrowolneà nasze wybory np. wybór studiów często wchodzenie do grup , które już istnieją

- pod przymusem à organizacje totalne, to dowódca rości sobie prawo do wpływu na nasze więzi z innymi  np. więzień, żołnierz

 

1.       Uczucioweà charakter psychiczny, subiektywny à rodzina, przyjaciele

2.       Dyrektywne (rzeczowe) à płyną z faktu obecności w jakimś miejscu

Obiektywny : Mieszkam w Łodzi Subiektywny: Jestem Łodzianinem

1.       Formalne – ustanowione przepisami, prawem np. regulamin studiowania

2.       Nieformalne à np. przyjaciół

Często te wymiary się ze sobą łączą np. Miłość rodzinna, a normy prawne dotyczące np. opieki nad dzieckiem

1.       Częściowe à obejmują jakiś  jeden  aspekt . Każdy z nas może być opisany poprzez kilka częściowych

2.       Całkowite à powstaje więź gdy wszystkie stosunki są ze sobą powiązane w jedna całość np. Jednostka identyfikuje się tylko z jedną zbiorowością

1.       Długotrwałe à wiążą nas ilością więzi między ludzkich (rodzina, przyjaciele)

2.       Krótkotrwałe à praca

1.       Pierwotne à grupy pierwotneà rodzina, przyjaciele, wspólnoty terytorialne

, same w sobie są wartością , wymiar funkcjonalny poprzez pokazanie całej naszej postaci

(naturalne, bezpośrednie, osobiste, emocjonalne, trwałe, nieformalne)

2.       WtórneàZadaniowe wtórneà formalne, pośrednie, rzeczowe, nietrwałe, częściowe, stanowione, racjonalne

Więzi pierwotne łączą się z wtórnymi i dzięki po części nim te pierwsze nadal funkcjonują (zmieniające się proporcje)

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin