Psychologia Cwiczenia.pdf

(94 KB) Pobierz
9460299 UNPDF
Psychologia lekarska:
Ćwiczenie nr 2 ( FILM)
Kora mózgowa:
płat czołowy: reguluje aktywność ruchową, uczenie się, ośrodki kojarzeniowe, świadome działanie
płat ciemieniowy: czucie somatyczne
płat potyliczny: ośrodek wzroku
płat skroniowy: ośrodek słuchu
Asymetria funkcjonalna półkul:
dominuje jedna z półkul
komunikacja przez spoidło wielkie
druga półkula może wykonywać częściowo daną czynność albo wcale
Półkule:
lewa
- językowa
- operacje matematyczne
- czytanie, pisanie
prawa
- operacje przestrzenne
- zapamiętywanie dźwięków
kora przedczołowa osiąga dojrzałość jako ostatnia
grzbietowo-boczna kora przedczołowa – podejmowanie decyzji
przednia część zakrętu obręczy- trudne decyzje
kora wzrokowa u osób niewidomych- odpowiada za czucie
Psychologia fizjologiczna:
łączy zagadnienia fizjologii z zagadnieniami psychologicznymi ( badanie zachowania)
badanie przyczynowo-skutkowe
Psychofizjologia :
relacje pomiędzy procesami psychiki a fizjologii
badanie polega na manipulowaniu czynnościami
Ćwiczenie 3
Procesy poznawcze:
·
Wrażenia i spostrzeżenia – odbieranie informacji o bodźcach oddziaływających bezpośrednio
·
Wyobrażenia – wytworzenie pojęciowej reprezentacji przedmiotów i zjawisk, które nie mają
miejsca w naszej obecności ani w danym momencie
Wrażenia:
·
najprostsza forma poznania rzeczywistości
·
odzwierciedlenie pojedynczej własności przedmiotu lub zjawiska (np. barwy dźwięku, mowy)
Wrażenie receptora – odbieranie podniet
Czułość receptora – odczuwanie niewielkich różnic między bodźcami
Próg wrażliwości
Adaptacja umysłowa – na następujące po sobie bodźce tego samego rodzaju reagujemy mniejszą
1
9460299.001.png 9460299.002.png
wrażliwością
Próg różnicy – min. różnica między bodźcami wywołującymi odrębne wrażenie
Podział receptorów:
Eksteroreceptory – odbiór bodźców z odległości
- telereceptory
- kontaktoreceptory – bezpośredni kontakt z przedmiotem (u niemowląt bardzo rozwinięte)
Interoreceptory – narządy wewnętrzne
Spostrzeżenia:
·
proces odzwierciedlenia w świadomości całokształtu danego przedmiotu / zjawiska oddziałujące
na nasze receptory
·
w korze mózgowej dokonuje się analiza poszczególnych elementów – bodźców złożonych, ich
synteza (łączenie w jedną całość)
·
przedmioty działają na nasze receptory jako bodźce złożone
KinestetykKinestetyk – odbiór wrażeń, zapamiętywanie ruchowo-czuciowe
Podział:
·
spostrzeżenia wzrokowe
·
słuchowe
·
dotykowe
Polisensoryzm – poznawanie za pomocą wielu zmysłów jednocześnie
Podział (ze względu na zjawiska rzeczywiste):
·
spostrzeganie przedmiotów
·
czasu
·
ruchu
·
przestrzeni
·
stosunków przestrzennych
Wyobrażenia:
· obrazy przedmiotów (zdarzeń nie oddziałujących bezpośrednio na nasze narządy zmysłowe, ale
tworzone na podstawie minionego doświadczenie)
· odzwierciedlenie w świadomości spostrzeganych poprzednio składników rzeczywistych
Podział (na rodzaj wyobrażeń najłatwiej powstałych):
· wzrokowe
· dotykowe
· słuchowe
Podział (charakter)
· odtwórcze – ściśle zw. Z doświadczeniem jednostki, odzwierciedlają przedmioty wcześniej
spostrzegane
· wytwórcze – odzwierciedlają przedmioty nigdy nie widziane
Podział (ze względu na udział „woli”)
·
mimowolne – wyobrażenia na jawie, marzenia senne (bez zamiaru, chęci jednostki)
·
dowolne – marzenia
Spostrzeżenia:
· wyraźne i dokładne
Wyobrażenia :
2
9460299.003.png
· mniej wyraźne, dokładne
· fragmentaryczność, wyobrażamy niektóre szczegóły, reszta niewyraźna
· nietrwałe, zmienne
· bardziej ogólne, mniej konkretne (oprócz jednostkowych cech przedmiotu)
Charakter konkretny i obrazowy.
Myślenie:
·
łańcuch operacji zmysłowych, za pomocą których przetwarzamy informacje zakodowane w
spostrzeżeniach, wyobrażeniach, pojęciach
·
sytuacja problemowa – do której możemy się przygotować, ale nie posiadamy gotowych
sposobów przystosowania się
·
problem – trudność dająca sformułować się w pytanie
·
zadanie problemowe – problem, który chcemy, musimy rozwiązać, sekwencja zwana łańcuchem
transformacyjnym zmierzającym do wyniki/rozwiązania
Rodzaje:
·
asocjacyjne – myśli zachodzące w oderwaniu od sytuacji, w której aktualnie jesteśmy; nie mają
związku z odbieranymi sygnałami np. marzenia senne, na jawie
·
ukierunkowane – myśli przekształcone poprzez operacje umysłowe; sekwencja myślowa ma
początek i koniec; zachodzi w sytuacjach problemowych (rozwiązanie problemów)
·
dedukcja – formy logiki do wyprowadzania wniosków z ogólnych twierdzeń
·
indukcyjnych – wyprowadzanie wniosków z obserwowanych faktów
·
rozwiązywanie problemów
Błędy w rozumowaniu:
· heurystyka dostępności – im łatwiej przypomnieć lub wyobrazić dane zdarzenie tym bardziej
tym bardziej wydaje się ono nam prawdopodobne
· złudzenie gracza – przekonania, że w ciągu liczb losowych po serii wyników jednego
rodzaju musi dla równowagi pojawić się seria wyników przeciwnych
losowość jako "nieregularność" - traktowanie jako losowych zdarzeń nieregularne
nieuwzględnienie wielkości próby
złudzenie koniunkcji- przekonanie, że prawdopodobieństwo równoczesnego zajścia
2 zdarzeń jest większe niż zajścia 1 zdarzenia
heurystyka reprezentatywności- gdy stereotypowe wyobrażenie na temat
najbardziej typowym przedstawicieli danej klasy obiektów zniekształca ocenę
prawdopodobieństwa
pewność wsteczna- gdy coś się wydarzyło to widocznie tak stać się musiało
pomijanie częstości wyjściowej- przy ocenie nie bierzemy pod uwagę częstości występowania
zdarzenia
UWAGA
- skierowanie świadomości na określony przedmiot itp.
Funkcje:
- selekcjonowanie informacji
-wykorzystywanie informacji ważnych
Rodzaje:
- dowolna- świadomy zamiar
- mimowolna- wywołana przez pewne właściwości bodźców i sytuacji
3
Co przyciąga uwagę:
- fizyczne właściwości
- kontrast/ nowość
- zgodność bodźca z pewnym kontekstem sytuacyjnym (lub niezgodność)
- zgodność z wykonywanym działaniem
Cechy:
- zakres(pojemność)- liczba elementów na których możemy się skupić
- natężenie- stopień koncentracji
- trwałość- czas w którym efektywnie się skupiamy
!!!! natężenie odwrotnie proporcjonalne do zakresu !!!!
- podzielność uwagi
- przerzutność- przechodzenie od 1 do 2 działania
- selektywność
Fizjologiczne mechanizmy:
- odruch orientacyjny
- reakcja obronna- ograniczenie dopływu nieprzyjemnych stymulacji przeciwieństwo
odruchu orientacyjnego
- mechanizm indukcji ujemnej- pobudzenie okolicy kory mózgowej powoduje hamowanie pobudzenia
w okolicach sąsiednich
habituacja- zmniejszenie pobudliwości na bodźce monotonne, powtarzające się, niewymagające
Psychologiczne teorie uwagi:
- uwaga działa na poziomie procesów percepcyjnych
(informacja na którą nie zwracamy uwagi, nie jest spostrzegana)
- selekcja uwagi na poziomie reakcji
(odbiór wszystkich informacji, po pełnym zbiorze reakcji następuje podział informacji)
Pamięć:
- proces psychologiczny pozwalający na gromadzenie i magazynowanie
doświadczenia, przechowywanie i wykorzystywanie
- rola pamięci- zapewnia człowiekowi poczucie ciągłości życia
Fazy:
1. zapamiętywanie
2. przechowywanie
3. przypominanie
Zapamiętywanie :
- gromadzenie doświadczenia nabytego
- spostrzegane przedmioty wywołują ślady w postaci znaków pamięciowych
może trwać krótko
Rodzaje:
- mimowolne
- dowolne
4
Przechowywanie:
- gromadzenie informacji w wyniku powstałych w komórkach
Przypominanie/Odtwarzanie:
- korzystanie z przechowywanych informacji
Rodzaje:
- rozpoznawanie
- przypominanie(mimowolne, zmienione)
- wspomnienia
Cechy pamięci:
- trwałość
- szybkość
- gotowość- łatwość odtwarzania
- wierność
- zakres pamięci
Co wpływa na zapamiętywanie????
- zw. z działaniem
- emocje
- nastawienie
- rodzaj zapamiętywania a treści
- organizacja przebiegu zapamiętywania
- motywacja do uczenia i zapamiętywania
Rodzaje pamięci/ zapamiętywania:
- pamięć mechaniczna- ucznie bez zrozumienia
- pamięć logiczna
Uczenie się:
1) Warunkowanie klasyczne- pawłowskie
- styczność w czasie i BW i BB
- powtarzalność
- siła bodźca obojętnego
- siła RB
- obecność innych bodźców obojętnych
2) Warunkowanie sprawcze
- osiągnięcie lub uniknięcie
Ćwiczenie 4
Emocje i motywacja (mechanizmy emocji ekspresja, emocje a zachowanie, motywacja-cechy,
typy)
Emocje:
-wyrażają nasz stosunek do osób, wydarzeń
-cechy:
·
Treść – związana z rodzajem czynników wywołujących je
·
Znak – pozytywny (radość), negatywny (lęk)
·
Siła (natężenie)
·
Trwałość
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin