ZABURZENIA ZWIĄZANE ZE STRESEM. ZABURZENIA DYSOCJACYJNE.
1. podobieństwo przewlekłego stresu i depresji??
2. Czy to możliwe, żeby stresowe przeżycia z dzieciństwa wpływały na występowanie depresji w życiu dorosłym?
3. Czy bardzo silne stresory psychiczne mogą uszkadzać mózg?
Mózg:
1. archipallium
2. paleopallium
3. neopallium
NEUROPLASTYCZNOŚĆ – elastyczność procesów zachowania w mózgu pod wpływem emocji.
· Połączenia neuronalne rozwijają się i zmieniają w reakcji na nowe doświadczenia i uczenie się
· Integracja sieci neuronowych
· Ekspresja genów odpowiedzialnych za funkcje mózgu w dużej części odbywa się po urodzeniu pod wpływem reakcji ze środowiskiem
Pamięć emocjonalna – ciało migdałowate dobrze funkcjonuje około 2 rż
Kandel „psychologiczne” procesy uczenia się prowadzą do „biologicznej” modyfikacji w obrębie mózgu.
STRES
Chude Bernard – „środowisko wewnętrzne”
Walter Canzon –”homeostaza”
Hans Selye – “teoria stresu”
Stresor – wywołuje reakcje stresowe
Reakcja stresowa – odpowiedź organizmu pod wpływem działań stresora
Ujęcie psychologiczne
· Bodziec, sytuacje lub wydarzenie zewnętrzne o określonych właściwościach ( śmierć, ślub)
· Jako reakcja wewnętrzna człowieka, doświadczenie w postaci określonego przeżycia
· Jako reakcja między czynnikami zewnętrznymi a właściwościami człowieka
Czy zaistnieje sytuacja stresowa:
· Czynniki zewnętrzne
· Sytuacje emocjonalne człowieka
Stres wg Lazarusa
„określone relacje między osobą a otoczeniem, które oceniane jest przez osobę jako obciążająca lub przekraczająca jej zasoby i zagrażające jej dobrostanowi”
„Radzenie sobie ze stresem”
„stale zmieniające się poznawcze i behawioralne wysiłki mające na celu opanowanie określonych zewnętrznych i wewnętrznych wymagań, ocenianych przez osobę jako obciążające lub przekraczające jej zasoby”
· Funkcja instrumentalna -> rozwiązanie sytuacji ( zadaniowa – zmiana w otoczeniu )
· Funkcja samoregulacji emocji -> opanowanie negatywnych stanów emocjonalnych, uruchomienie procesów obronnych zmniejszających obciążenie emocjonalne , gdy nie dało się uzyskać efektu w pkt. 1
· Indywidualny styl radzenia sobie
· Czynniki wrodzone (ogólne tendencje)
Duże znaczenie mają dotychczasowe doświadczenie życiowe
· Pozytywne
· Negatywne
Strategie radzenia sobie:
o Konfrontacje
o Dystansowanie się
o Samokontrola
o Poszukiwanie wsparcia społecznego
o Przyjmowanie odpowiedzialności
o Ucieczka
o Planowane rozwiązywanie problemu
o Pozytywne przewartościowanie
Nie ma uniwersalnej strategii, która spełniałaby się w każdej sytuacji stresowej.
Pojęcie stresu
Selye 1960
Ujęcie biologiczne:
· Reakcja stresowa ma charakter ogólnoustrojowy i jest niespecyficzna tzn. niezależnie od charakteru czynników wywołujących jej podstawowe mechanizmy są takie same
· Hipokamp- Oś podwzgórzowo – przysadkowo – nadnerczowe
· Dystres i eustres
Eustres – ostra reakcja stresowa prowadząca do wytworzenia nowego mechanizmu adaptacyjnego, które ma zazwyczaj charakter korzystny dla organizmu
Dystres
· Skutek nierozwiązanego stresu i ma najczęściej charakter przewlekły, który wiąże się z zaburzeniami adaptacji
· Przedłużona hiperkortyzolemia i nadczynność, dysregulacje układu sympatycznego
· Osłabienie procesów pamięciowych, immunosupresja, zahamowanie produkcji hormonów płciowych, osteoporoza, nadciśnienie tętnicze krwi, tachykardia
· Rola w rozwoju chorób układu sercowo – naczyniowego, metabolicznych, endokrynologicznych i nowotworowych, Psychicznych
Mechanizm reakcji stresowych
Świat realny = oczekiwanie zaburzenie homeostazy
Komperator hipokamp- przegroda IL- 1
Zahamowanie śródmózgowie + podwzgórze + j. Sinawe
Behawioralne ( DA) ( CRF) ( Noradrenalina)
Neuroplastyczność
· Korelacja między wyższym poziomem wykształcenia, ćwiczeniem umiejętności, zaangażowanie w pracę umysłową a liczbą neuronów i ich połączeń
· Silny stres hamuje uczenie się i rozwój mózgu, łagodny i umiarkowany wzmaga wytworzenie komórek w obszarach związanych z uczeniem się
Wpływ na funkcje poznawcze
· Zaburzenia reakcji wygaszania
· Uszkodzene komórek nerwowych przez glukokortykoidy (szczególnie hipokampa)
· Zaburzenia funkcji poznawczych, pamięci, koncentracji uwagi
Zmiany neuroprzekaźników
· Wzrost norepinefryny (NA) -> lęk, pobudzenie, drażliwość, wzrost napięcia, reakcje przestrachu
· Wzrost dopaminy – nadmierna czujność, nastawienie paranoiczne, zaburzenia spostrzegania pod wpływem stresu
· Spadek serotoniny – drażliwość, agresja, pobudzenie, przemoc
W przewlekłym stresie może dochodzić do utrwalonych zmian
Wolne i szybkie sieci strachu
System szybki -> odruchowy, informacje ze zmysłów przez wzgórze do ciała migdałowategoà walka, ucieczka (układ autonomiczny)
System wolny – hipokamp, kora – świadoma analiza
Ciało migdałowate
· Przechowuje nabyte we wczesnym okresie życia lęki, poczucie bezpieczeństwa i przywiązanie
· W wieku kilku lat sieci neuronowe są zaprogramowane przez wczesne uczenie się emocji
· Później integracja z systemami korowymi (trauma zaburza)
Stres a oprawa macierzyńska
· Charakter i poziom matczynej opieki moduluje struktury odpowiedzialne za reakcję stresową
· Intensywna opieka (szczury) osłabia biologiczną reakcję na stres
· Separacja sprzyja osłabieniu pamięci w wieku dorosłym
Traumatyczne doświadczenia
· Stres matki związany z niską wagą dziecka przy urpdzeniu, nadpobudliwością, nadaktywnością i trudnościami w nauce
· Zmiany w mózgu niemowląt, którym matki doświadczyły depresji
· Wczesne traumatyczne doświadczenia -> brak integracji między świadomymi informacjami, wrażeniami, afektem, zachowaniem -> zaburzenia
Wpływ stresu na rozwój OUN
„uwrażliwienie osi ppn i układu autonomicznego (przez CRF)
· Trwałe zmiany biochemiczne
· Zwiększone ryzyko zanurzeń psychicznych w wieku dorosłym
· Zmiany neuroanatomiczne (związane z ciałem migdałowatym i hipokampem)
Zaburzenia stresowe pourazowe PTSD
· Zdarzenie obejmujące śmierć, zagrożenie śmiercią, naruszenie integralności fizycznej
· Intensywnie, ponownie przeżywane
· Unikanie i psychiczne odrętwienie
· Fizjologiczne pobudzenie
PTSD – ponowne przeżywanie
· Uporczywe wspominanie wydarzeń
· Uporczywe sny
· Fizyczne, psychiczne odczucia powrotu wydarzenia(np. omamy)
· Nawrót wskutek ekspozycji przypominającej aspekt wydarzenia ( omamy)
· Ponowne przeżywanie – uaktywnienie systemów podkorowych (ciało migdałowate) przez bodźce przypominające uraz
· Unikanie – np. amnezja, ochrona przed niebezpieczeństwem, pogłębia dezintegrację sieci neuronalnych
· Fizjologiczne pobudzenie – rozregulowanie ciała migdałowatego i układu autonomicznego
Zaburzenia dysocjacyjne
· Histeria - „głodna macica”
· Podlega sugestii
· „pithiatismus” – „ucieczka przez perswazję
· Objaw histeryczny – zniekształcona, przemieszczona i symboliczna forma konfliktu wewnętrznego
· Aspekty kulturowe – Europa, Indie, Azja
· Społeczności plemienne – Latah, imu, pibloktq, lulu
· Amnezja, fuga – częściej w czasie wojen, katastrof, rzeżączki
· Urazy z dzieciństwa
· Korzyść pierwotna i wtórna
· Współwystępowanie innych zaburzeń psychicznych
· Częściowa lub całkowita utrata normalnej integracji między wspomnieniem z przeszłości, poczuciem tożsamości, wrażeniami czuciowymi i kontrolą dowolnych ruchów ciała
· Amnezja, fuga, osłupienie, trans i splątanie, dysocjacyjne zaburzenia ruchu i czucia, osobowość mnoga
Amnezja psychogenna – odwracalna może zwiększać się, zmniejszać
Fuga-> tracenie poczucia tożsamości, wspomnień, trwa różnie długo, ustępuje
Zaburzenia adaptacyjne
· Ocena związku między objawami a poprzedzającą historią życia, osobowością i wydarzeniem stresowym
· Reakcje depresyjne, lękowe, zaburzenie emocji, zachowanie
· Zwykle ustepuje po kilku miesiącach
Przewlekły stres a depresja
W zespole depresyjnym podobne zmiany biologiczne jak w stresie przewlekłym: długotrwałe aktywacje osi ppn, spadek hamowania zwrotnego, wzrost aktywności układu noradrenergicznego
· Podanie CRR – objawy podobne do tych w stresie przewlekłym i depresji
· Zmiany neuroanatomiczne w depresji: hipokamp, ciało migdałowate
Strategie postępowania
· „zdrowy tryb życia” (samokontrola)
· Psychoterapia (wzrost integracji sieci neuronalnych)
· Farmakoterapia- leki przeciwdepresyjne normalizują CRF, ACTH, kortyzol, zmniejszają syntezę i gęstość receptorów glikokortykosteroidowych (poprawa efektywności sprzężenia zwrotnego)
Niekorzystne czynniki w dzieciństwie
Depresja
otępienie
ANETKA, ANIA, GATKA , OLUŚ
MMikulicz