Gajewski Mirosław - Nasze podwilenskie ojczyzny.pdf

(846 KB) Pobierz
QPrint
s
n
Mirosþaw Gajewski
NASZE PODWILEİSKIE OJCZYZNY
Wersja internetowa bez licznych zdjħę, mapek i planw, ktre znalazþy siħ w wydaniu ksiĢŇkowym)
ISBN 9955-9423-1-2 UDK 947.45 Ga-189
Od autora
nn n n
n nn n
n n n
nnnnn
nnnnnn
n nn
nn n n n nn
n n n n
nnnn
nnn n n n n
nnnnn
n n nn n nn
nnn
n n n n
n n nn
nn n n
nnnnn
n nn n
nnn
nn
nnn
Dzieje ziemi bujwidzkiej
Piħę wiekw historii Bujwidz
Otwrzmy wielkĢ ksiħgħ historii i zapoznajmy siħ z przeszþoĻciĢ miasteczka Bujwidze.
"Kiedy przejechali strumieı, peþen wijĢcych siħ jak piskorze wodorostw, droga znowu
wspiħþa siħ na piaszczysty pagr, las rozstĢpiþ siħ ukazujĢc tuŇ przed sobĢ zaczajone
miasteczko Bujwidze. Zobaczyli koĻciþ Ļrd drzew na wzgrzu okolony murkiem z
kamieni polnych, pochyþy plac przed koĻcioþem, na ktrym staþy bryczki, powoziki i
zwykþe chþopskie wozy, parħ kramw z obwarzankami i piernikami, a to wszystko
otoczone kilkoma domami, co stanowiþo sedno tego zagubionego w borach miasteczka."
330340379.001.png 330340379.002.png 330340379.003.png
Taki widok mieli przed oczyma bohaterowie ksiĢŇki T. Konwickiego pt. "Bohiı". ZresztĢ
w utworach Konwickiego Bujwidze sĢ wspominane doĻę czħsto. TeraŅniejsze osiedle
Bujwidze to nieduŇa miejscowoĻę na pþn. - wsch. kraıcu rejonu wileıskiego, tuŇ przy
granicy paıstwowej. MieĻci siħ tu takŇe centrum gminy i parafii bujwidzkiej. Gmina
bujwidzka jest zamieszkana w zdecydowanej wiħkszoĻci przez Polakw (wedþug danych z
roku 1990 w gminie byþo 1367 mieszkaıcw, z czego 1297 stanowiĢ Polacy, 13 - Litwini,
30 - Rosjanie oraz 27 - inne narodowoĻci).Osiedle nie ma teraz Ňadnych znaczniejszych
zabytkw architektonicznych ani historycznych, kompensujĢ to jednak walory
przyrodnicze - zakola Wilii, þagodne wzgrza morenowe, sosnowe bory. Jest to zresztĢ
teren charakterystyczny dla okolic Wilna. ChociaŇ oficjalna nazwa osiedla brzmi
BuivydŇiai, jednak miejscowi mieszkaıcy uŇywajĢ starej, przedwojennej nazwy -
Bujwidze. W najstarszych dokumentach archiwalnych z XVI wieku nazwa osady brzmi
trochħ inaczej - Bujwidy bĢdŅ Bojwidy. Pochodzenie nazwy osiedla jest trudne do
objaĻnienia. Sami mieszkaıcy Bujwidz tak oto tþumaczĢ pochodzenie nazwy swego
osiedla:
- Pewnego razu Napoleon staþ na grze i zobaczyþ, Ňe w dolinie toczy siħ walka pomiħdzy
Francuzami a Rosjanami. Zobaczyþ i powiedziaþ - "Bj widzħ". StĢd jakoby nazwa
miasteczka - Bujwidze. Prawdopodobnie opowieĻę tħ moŇna zaliczyę do legend, majĢcĢ
nieduŇo wsplnego z prawdĢ. Nazwħ raczej trzeba wywodzię od doĻę pospolitego
niegdyĻ imienia bĢdŅ nazwiska "Bujwid". Nazwa mogþa powstaę od mieszkajĢcej tu
niegdyĻ rodziny, noszĢcej nazwisko Bujwid, chociaŇ opisy z XVI wieku nie wymieniajĢ
juŇ tu mieszkajĢcych ludzi o tak brzmiĢcym nazwisku.
Osada zaþoŇona byþa na lewym brzegu Wilii, przy ujĻciu dwch nieduŇych strumieni.
Wiħkszy z nich, zwany teraz BujwidkĢ, w dokumentach archiwalnych ma, co najmniej
trzy wersje nazwy. Spotkaþem nastħpujĢce -Mejþupis, Montka, Munduę. SĢ to nazwy
oryginalne i majĢce na pewno bardzo stare pochodzenie. Miejsce dawnej osady jest
trudne do zlokalizowania, nie przeprowadzano, bowiem w okolicach Bujwidz badaı
archeologicznych. Ludzie mieszkajĢ tu od dawna, o czym ĻwiadczĢ poþoŇone w lasach
przy zaĻcianku Weseþucha kurhany ciaþopalne (VIII - XII wiek). ZresztĢ okolice tych
kurhanw mogþy teŇ mieę dawniej inne przeznaczenie. Jeszcze w XIX wieku i dawniej
istniaþ tu zaĻcianek ĺwiħty (czasami nazywany ĺwiateþka). SĢdzĢc z nazwy, ktra
pochodzi zapewne z czasw pogaıskich, mogþo tu istnieę jakieĻ centrum kultu
religijnego. Nasuwa siħ zatem wniosek, Ňe ziemia kryje w sobie wiele tajemnic, potrzebne
sĢ tu jednak gruntowne badania archeologiczne.
W czasach pŅniejszych Bujwidze i okolice miaþy naleŇeę do lokalnego ksiħstwa Nalszcza
(pŅniej staþo siħ ono dzielnicĢ Ksiħstwa Litewskiego). Kilka kilometrw na wschd
prawdopodobnie przechodziþa granica ogromnego majĢtku ksiĢŇĢt ĺwirskich z centrum
w ĺwirze (mwiĢ o tym niedalekie ĺwirany, ĺwiranki itp. blisko Kiemieliszek). Osada
byþa prawdopodobnie poþoŇona na pograniczu, gdyŇ niedaleki Niemenczyn miaþ byę
grodem granicznym ksiħstwa Dziawoþtwa - Deltuwa. Opisane wyŇej ksiħstwo Nalszcza
stanowiþo olbrzymie terytorium obejmujĢce wschodniĢ czħĻę teraŅniejszej Litwy oraz
zachodniĢ czħĻę Biaþorusi. Z czasem tereny te staþy siħ wþasnoĻciĢ wielkiego ksiħcia.
Bujwidze, bħdĢce wwczas ziemiĢ ksiĢŇħcĢ, nastħpnie krlewskĢ, w roku 1537 nadane
zostaþy przez krla Zygmunta Augusta szlachcicowi Andrzejowi Dþuskiemu (herbu
Trzaska i Pþkozic). ìw Dþuski byþ prawdopodobnie zwiĢzany z wojskiem, gdyŇ w spisie
wojska litewskiego z roku 1567 napisane, Ňe Andrzej Dþuski z dworu swego Bujwidz
wystawiþ zbrojnego jeŅdŅca z koniem, zaĻ sam sþuŇy pani Kiszczynej. WþaĻciciel Bujwidz
zmarþ w roku 1584 i zostaþ pogrzebany przy koĻciele parafialnym w Bystrzycy w
obrzħdzie rzymskokatolickim. Zgodnie ze sporzĢdzonym testamentem majĢtek miaþ byę
podzielony miħdzy synami: Janem, Mikoþajem, Jerzym, Piotrem, Hieronimem i
Aleksandrem (do Dþuskich naleŇaþy wwczas majħtnoĻci w powiatach lidzkim, miıskim,
orszaıskim i wileıskim). Dwr bujwidzki otrzymaþ Jan Dþuski. Z tekstu testamentu
dowiadujemy siħ, Ňe istniaþ wtedy dworek nad WiliĢ, takŇe dziesiħę gospodarstw
chþopskich. Podane sĢ takŇe nazwiska wieĻniakw, a mianowicie - Mundutis, Stanisþawie
lis, Stakun Jeninowicz, Janul Jekiterewicz, Jurgiel Jekiterewicz, ýukasz Joderg. W 1598
roku Dþuscy nabywajĢ takŇe sĢsiednie Pilwiszki od sekretarza krlewskiego J. ýowejki.
W ciĢgu nastħpnych kilkunastu lat Bujwidze przechodziþy z rĢk do rĢk pomiħdzy
przedstawicieli rodu Dþuskich. W koıcu, w 1620 roku Jan Januszewicz Dþuski odsprzedaþ
Bujwidze dla niejakiego Urbanowicza, jednak z niewiadomej przyczyny majĢtek zostaþ
od Urbanowicza zabrany i stajĢc siħ paıstwowym (lennym) nadany przez krla w 1621
roku Eliaszowi Skokowskiemu. Nastħpnym wþaĻcicielem Bujwidz byþ Cyprian Paweþ
Brzostowski, wczesny stolnik wileıski i pisarz dekretowy. Akt nadania byþ podpisany
przez krla Jana Kazimierza w roku 1655 dnia 12 lutego. Rodzina magnacka
Brzostowskich (herbu przelħknieni nieprzyjacielskimi krokami, otwarcie przez biskupa
inflanckiego rozpoczħtymi, a nieznajĢcy jeszcze tajnych zamiarw Brzostowskiego, z caþĢ
ufnoĻciĢ zþoŇyli mu w depozyt bogate koĻcielne srebra i summħ klasztornĢ znajdujĢcĢ siħ
w gotowiŅnie, na co Brzostowski zakonnikw zarewersowaþ. - Brzostowski i
Radziszewski wsplnie z biskupem inflanckim, podstħpnie przeciw zakonnikom w
Rzymie dziaþaę musieli, kiedy obaj pod jednĢ datĢ tj. 1782 r. Septembra 6 dnia uzyskali
od Stolicy Apostolskiej bulle: Biskup Kossakowski na zwrot sobie majĢtku Widziniszki -
dwaj drudzy zaĻ na odjħcie zakonnikom Miþaszun i Bujwidz. Wskutek buli papieskich, sub
dole uzyskanych, obaj zajħli rzeczone dobra. Biskup majĢcy przy tym wþadzħ duchownĢ
w swych rħcach, w 1783 roku caþĢ ruchomoĻę i sprzħt tak koĻcielny, jako teŇ i klasztorny
zabraþ, wolħ fundatora zniszczyþ, osoby zakonne wypħdziþ i bez sposobu do Ňycia
zostawiþ, plebaniħ zaĻ i probostwo Ļwieckie na miejscu XX. Kanonikw ustanowiþ. Na
jakowĢ krzyw de wyrzĢdzonĢ zakonowi przez biskupa inflackiego, wczesny infuþat
widziniski ks. Kazimierz Widmont manifest zapisaþ. WszczĢþ siħ proces zawziħty.
Kanonicy Regularni widzĢc siħ wyzutymi z funduszw, w 1784 roku zapozwali przed sĢd
ziemski trocki tak biskupa Kossakowskiego, jako Brzostowskiego i Radziszewskiego o
niesþuszny zabr majĢtkw, Brzostowskiego zaĻ raz jeszcze zapozwali o zþoŇone u niego
srebra i summy koĻcielne. Lubo sĢd ziemski bullħ papieskĢ, z tytuþu, iŇ ona nadaı
krlewskich uniewaŇniaę nie moŇe, dekretem swoim podnisþ i jej skutki uchyliþ, lubo o
nieprawny zabr majĢtkw Brzostowskiego i Radziszewskiego obwiniþ - dobra te
zakonnikom wrconymi nie zostaþy. Pieniano siħ czas dþugi o owe dobra i jeszcze w 1806
roku prokurator generalny zakonu ks. Teofil de Bþock wchodziþ z nowymi proĻbami na
Michaþa Brzostowskiego i Michaþa Radziszewskiego o majĢtki przez nich zabrane (...).
Wszystkie zakonnikw usiþowania i zabiegi okazaþy siħ bezskutecznymi albowiem
ostatecznie majĢtek Miþaszuny pozostaþ przy Brzostowskim, Bujwidze zaĻ dostaþ
Radziszewski" (herbu Radwan).
Mogħ tu jeszcze dodaę, Ňe Michaþ Radziszewski biorĢc za Ňonħ siostrħ Brzostowskiego
Ludwikħ, dwr bujwidzki dostaþ w posagu. Od tej pory Bujwidze staþy siħ majĢtkiem
dziedzicznym Radziszewskich. WþaĻciciel zaþoŇyþ tu swojĢ rezydencjħ, budujĢc piħkny
paþac, podobno wedþug projektu Wawrzyıca Gucewicza. Dokþadna data rozpoczħcia
budowy nie jest znana. Pierwszy opis paþacu, jaki udaþo siħ znaleŅę, pochodzi z 1820
roku. Z niego wynika, Ňe wwczas budynek nie byþ do koıca urzĢdzony, przy tym
zniszczeı dokonaþy wypadki wojenne roku 1812. Wiħc czytamy: "WjeŇdŇajĢc do dworu
linia prosta od koĻcioþa wierzbami i jarzħbinĢ wysadzona, ani bramy, ani ogrodzenia nie
masz. Budynek mieszkalny - dwupiħtrowy z cegþy murowany, frontem do koĻcioþa a
przeciwnĢ stronĢ na wyniosþym brzegu do rzeki Wilii obrcony. Dom ten przez Michaþa
Radziszewskiego postawiony, w czasie ostatniej wojny przez wojska nieprzyjaciela
zrujnowany, dotĢd niezupeþnie wyreparowany, po wielu miejscach tynk poodpadaþ,
Ļciany popħkaþy, daszek sþomĢ kryty zacieka. Wewnħtrzne rozporzĢdzenie nastħpne: na
dole sutereny, reszta zaĻ na dole nieskoıczona, nieotynkowana, bez podþogi, bez piecw i
okien, niezamieszkaþe stoi. Na pierwsze piħtro wchodzi siħ po wysypanym ziemiĢ,
zamiast gradusow, wejĻciu - od sieni i prosto do salonu, wzdþuŇ na dwie duŇe czħĻci caþy
dom przedzielajĢcych. - Po obu stronach sieni i salonu znajdujĢ siħ, po lewej piħę, a po
prawej cztery niewielkie pokoje, po wojnie odnowione i naleŇycie opatrzone. Na samej
grze nad salonem duŇy skþad." Obok paþacu staþa takŇe nieduŇa murowana parterowa
oficyna oraz stajnia i wozownia. Dalszy teren wokþ paþacu wyglĢdaþ nastħpujĢco: "Te
trzy budynki oddzielone od zabudowaı folwarcznych wĢskim a gþħbokim parowem,
opasane w koþo ogrodami warzywnymi w kwatery podzielonymi. Na dole przy Wilii, dla
osuszenia dolnego ogrodu maþa okrĢgþa sadzawka, oprcz kilkunastu sztuk wisien,
innych drzew fruktowych nie znajduje siħ."
Po Michale Radziszewskim objĢþ dziedzictwo w Bujwidzach syn jego, Stanisþaw.
Stanisþaw Radziszewski sþuŇyþ w wojsku francuskim i otrzymaþ stopieı puþkownika. W
1813 r. byþ podszefem sztabu w korpusie marszaþka ks. Belluno. W bitwie pod Lipskiem
dostaþ siħ do niewoli. Po skoıczonej wojnie opuĻciþ sþuŇbħ, pojĢþ za Ňonħ Klarħ
Abramowiczwnħ z Biennicy, osiadþ na wsi, w majĢtku swoim liii, Bujwidze zaĻ oddano
w dzierŇawħ. Przez dþugi czas sprawowaþ urzĢd marszaþka powiatowego, najpierw w
Wilnie, potem w Wilejce. W 1831 roku byþ naczelnikiem siþ zbrojnych powiatu wilejskiego,
nastħpnie w korpusie Gieþguda dowodziþ 26. puþkiem liniowym. Po zdobyciu przez
wojska rosyjskie Warszawy, emigrowaþ i zmarþ w ParyŇu. BħdĢc uczestnikiem
powstania listopadowego, byþ uwaŇany przez rzĢd rosyjski za niebezpiecznego
przestħpcħ. MajĢtki takich osb miaþy byę poddane konfiskacie na rzecz skarbu paıstwa.
Tak teŇ siħ staþo z majĢtkiem Bujwidze w 1835 roku. Przed przejħciem Bujwidz pod
administracjħ paıstwa, przeprowadzono dokþadnĢ lustracjħ majħtnoĻci. Dokument ten
podaje bardzo dokþadny opis wyglĢdu wczesnego dworu, takŇe oglny stan ziem
majĢtkowych. Z opisu paþacu widzimy, Ňe od roku 1820 zaszþy tu pewne zmiany. OtŇ
paþac miaþ nastħpujĢce rozmiary - dþugoĻę ok. 21 m, szerokoĻę ok. 19 metrw. Dach
budynku czħĻciowo byþ kryty dachwkĢ, czħĻciowo - sþomĢ. Parter paþacu skþadaþ siħ z
kuchni (z szarym kaflowym piecem oraz ceglanĢ podþogĢ) oraz siedmiu rŇnej wielkoĻci
pokoi. Pierwsze piħtro - to 14 nieduŇych pomieszczeı z 2 piecami. Wszystko tu solidnie
urzĢdzone - parkietowe podþogi, tynkowane biaþe sufity. Na poddaszu urzĢdzona byþa
spiŇarnia. Nie opodal stojĢca oficyna - murowana, parterowa, skþadaþa siħ z 6 pokoi oraz
2 korytarzy. Przy oficynie, z poþudniowej strony, dobudowana byþa oranŇeria. Do
zabudowaı folwarcznych naleŇaþy - lodownia, piħtrowa syrnica, spiŇarnia, browar,
mþyn na rzeczce Bujwidce. Obory oraz gumno byþy porzĢdnie pobudowane - na
kamiennych fundamentach, drewniane Ļciany zakþadane do kamiennych sþupw.
Dookoþa budynkw dworskich urzĢdzony byþ park angielski (ok. 2 ha) wysadzany
dzikimi drzewami. W parku staþy dwie drewniane altanki. Oglne rozmieszczenie
budynkw widoczne jest na planie majĢtku (l 829). Na ziemiach majĢtkowych byþy
wwczas 4 karczmy - w Bulbwce, Szaþnojciach, Brzegwce oraz w miasteczku Bujwidzħ.
WieĻ liczyþa wtedy 13 siedzib, miasteczko zaĻ, prcz koĻcioþa, 4 domy. Do majĢtku
naleŇaþy takŇe zaĻcianki - Porudzina albo Cegielnia (l siedziba), Polepie (1), Wilkiıce (1),
Szaþnojcie (2), Rakiszki (3).
DawnĢ historiħ ma dziaþajĢcy niegdyĻ w Bujwidzach szpital. Schronisko dla ubogich,
zwane "szpitalem", istniaþo przy koĻciele bujwidzkim juŇ w 1790 roku. Miszkaþo tu piħciu
ubogich, utrzymujĢcych siħ z jaþmuŇny otrzymywanej pod koĻcioþem. Kilka lat pŅniej,
ksiĢdz Dzierdziewicz testamentem zaþoŇyþ fundusz na wybudowanie szpitala i domu dla
lekarza w miasteczku. Radziszewscy, wedþug naþoŇonego na nich obowiĢzku wypeþnienia
woli zapisodawcy, wybudowali szpital z czterema þŇkami i dom dla felczera. Lekarz na
etacie pojawiþ siħ juŇ w 1817 roku. Co roku zakupywano w Wilnie potrzebne leki i
specjalne sprzħty. Leczono tu doĻę skutecznie, gdyŇ na przykþad w roku 1839 wyleczono
47 osb. Miejscowy felczer piastowaþ takŇe urzĢd weterynarza. Trzeba dodaę, Ňe wszelkie
usþugi lekarskie byþy bezpþatne. Zwþaszcza trudnymi dla miejscowego lekarza byþy lata
1839 - 40, kiedy to w okolicy grasowaþa epidemia gorĢczki (najwiħcej ucierpiaþa wieĻ
Koniuchy, w ktrej zmarþo okoþo 300 osb). Szpital dziaþaþ prawdopodobnie do
powstania styczniowego, pŅniej wolħ ksiħdza Dzierdziewicza zaczħto zaniedbywaę.
Przez bujwidzki szpital "przewinħþo siħ" sporo felczerw, lekarzy, jak na przykþad
Michaþowski, Meklenburg, ņabski, Dobrowolski, Franceson, Popþawski i inni.
Prawdopodobnie, wedþug tegoŇ zapisu Dzierdziewicza, w koıcu XIX wieku rozpoczħto
budowħ murowanego budynku szpitala w Bujwidzach, ktry niedokoıczony jeszcze byþ i
w okresie miħdzywojennym, zaĻ w latach nastħpnych urzĢdzono tu miejscowĢ szkoþħ.
Wręmy jednak do Bujwidz czasw popowstaniowych. Po skonfiskowaniu majĢtku,
urzħdnicy postanowili oddaę go w dzierŇawħ dla " swoich" ludzi. W 1836 roku Bujwidze
byþy oddane na 6 - lat dzierŇawħ dla generaþa majora Jukiczewa. Po kilku latach
postanowiono powiħkszyę majĢtek bujwidzki, doþĢczajĢc do mego wieĻ Koniuchy z
kilkoma zaĻciankami. Dawniej naleŇaþa ta wieĻ do starostwa þawaryskiego. W 1842 roku
starostwo takŇe przejĢþ skarb paıstwa. WieĻ Koniuchy liczyþa wwczas 7 gospodarstw, a
jej mieszkaıcy to: Romanowski, Girdziewicz, Maciejkianiec, Grabowski i inni. We wsi
byþa nowo zbudowana karczma, bo stara "zupeþnie rozwalona, dach na niej zapadþ i na
ziemi leŇy, pustkami stoi." NaleŇĢce do wsi zaĻcianki to - Horbaciszki, Kunicki oraz
Sanowo. Po przyþĢczeniu do Bujwidz czħĻci starostwa þawaryskiego, majĢtek liczyþ ok.
1600 ha gruntw. W latach piħędziesiĢtych murowane budynki paþacowe oddane byþy
pod administracjħ wojskowĢ, jednak faktycznie nikt z nich nie korzystaþ, wiħc staþy i
marniaþy. Podczas swego pobytu w Bujwidzach w 1857 roku, K. hr Tyszkiewicz tak opisaþ
byþy dwr: "Niewiele lat temu, pamiħę nasza jeszcze tej epoki siħga, kiedy ten paþac caþy i
Ļwietny, dzisiaj odarty ze swych ozdb, bez okien, drzwi i dachu, w zupeþnĢ ruinħ jest
zamieniony, nietoperze i dzikie kuny w nim siħ legnĢ (...). MajĢtek ten juŇ od dwudziestu
kilku lat jest wþasnoĻciĢ rzĢdowĢ. Terytorium dworne i wszelkie budowy gospodarskie
za ogrodem bħdĢce, drewniane, lecz porzĢdnie wmurowane sþupy zarzucane i w dosyę
dobrym jeszcze stanie znajdujĢce siħ, w tej chwili oddanemi zostaþy rzĢdowemu
wþoĻcianinowi. Ten na czynszu w tym miejscu osadzony, na pole i ogrody obrciþ dworne
dziedziıce, zaoraþ piħkne paþacowe trawniki, obojħtnie rĢbie dzisiaj na drwa wspaniaþe
w ogrodzie topole, sadzone niegdyĻ i pielħgnowane z trudem i pracĢ rħkĢ kilku pokoleı
dziedzicw tego piħknego miejsca, i z obojħtnoĻciĢ najwiħkszĢ czerpie wodħ ze strumyka,
ktren biegnĢc po starannie uþoŇonych z kamienia kaskadach, swoim szmerem oŇywiaþ
ten wspaniaþy ogrd."
Mury paþacu zostaþy rozebrane prawdopodobnie w drugiej poþowie XIX wieku. WyglĢd
paþacu Radziszewskich moŇemy zobaczyę jedynie na rysunku, ktry jest zamieszczony w
wyŇej cytowanej ksiĢŇce, a wykonany przez towarzyszy K. hr Tyszkiewicza w czasie jego
podrŇy WiliĢ. PowstajĢ wĢtpliwoĻci co do autentycznoĻci paþacu, porwnujĢc budynek
z ryciny z budynkiem z opisw inwentarzowych. Na rycinie widzimy jedynie parterowĢ
budowlħ i chyba nie mogĢcĢ pomieĻcię w sobie aŇ 20 pokoi, a wiħc malarz przedstawiþ
wczesny paþac w jakiejĻ zminimalizowanej formie, bĢdŅ zostaþ tu przedstawiony jakiĻ
inny budynek (moŇe oficyna?).
Budynki dworskie oraz nieduŇy kawaþ ziemi, znw nazwany majĢtkiem bujwidzkim, w
koıcu XIX wieku byþy sprzedane osobie prywatnej. W " Sþowniku geograficznym
Krlestwa Polskiego" mwi siħ, Ňe w roku 1880 Bujwidze naleŇaþy do niejakiego
Jukiewicza, pŅniej wþaĻcicielkĢ dworu byþa Wilhelmina Ludwika Wojtkiewiczowa,
ktra testamentem z 1897 Bujwidze zapisaþa dla Leonarda ýojko. Za ýojkw przy Wilii
zostaþ wybudowany nowy drewniany paþacyk, ktry przetrwaþ do II wojny Ļwiatowej.
W okresie przedwojennym Bujwidze byþy wþasnoĻciĢ Wacþawa Makowskiego, byþego
posþa na Sejm Rzeczypospolitej. Za Ňonħ miaþ Mariħ z domu ýojko.
Od dawnych czasw miejscowoĻę Bujwidze skþadaþa siħ z trzech "elementw" - wsi,
miasteczka i dworu. Tym ciekawym i mniej znanym "elementem" jest miasteczko
bujwidzkie. Miasteczkiem zwano terytorium obejmujĢce koĻciþ z budynkami plebami,
karczmħ oraz kilka domw, gþwnie sklepw, wokþ placu koĻcielnego. Prawdopodobnie
juŇ od XIX wieku mieszkali tu gþwnie ņydzi, trzymajĢc pod swojĢ kontrolĢ karczmħ
oraz handel sklepowy. W 1927 roku w parafii bujwidzkiej byþo 24 ņydw, z czego
zdecydowana wiħkszoĻę mieszkaþa w Bujwidzach. Na ogþ wspþŇycie ich z miejscowĢ
ludnoĻciĢ ukþadaþo siħ doĻę dobrze, dochodziþo jednak czasami do ekscesw na tle
narodowoĻciowym. JakiĻ zatarg byþ w 1908 roku, jednak dokþadniejszych wiadomoĻci o
nim nie udaþo siħ znaleŅę. Lepiej sĢ udokumentowane szczegþy wypadku, ktry zdarzyþ
siħ w 1921 roku. OtŇ pewna 18 - letnia dziewczyna z okolicznej wioski, poszþa doBujwidz,
by kupię igþħ do maszyny do szycia. Najpierw poszþa do sklepu Kogana, pŅniej do
Szapiry, nic nie kupiþa, jednak do domu nie wrciþa. Matka i bracia dziewczyny
oĻwiadczyli, Ňe zostaþa ona zabita przez ņydw w celach rytualnych i chodzĢc po domach
namawiali mieszkaıcw, by zemĻcili siħ na ņydach. W sklepie i mieszkaniu Kogana brat
dziewczyny z ŇandarmeriĢ polowĢ przeprowadzili rewizjħ, tym samym caþkiem je
dewastujĢc. Nic nie znaleŅli, jednak oĻwiadczyli, Ňe Kogan chowa ciaþo w tajnym lochu.
Wypadek ten oburzyþ bujwidzkĢ spoþecznoĻę ŇydowskĢ. Napisana zostaþa skarga do
biskupa i proszono o nagþoĻnienie tego wypadku w prasie. DziaþalnoĻę niektrych
parafian byþa publicznie potħpiona przez proboszcza z ambony. Z dokumentw,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin