Strategie wspierające ZZL.pdf

(134 KB) Pobierz
QPrint
"InnoSupport: Supporting Innovation in SMEs"
"InnoSupport: wspieranie innowacji w maþych i Ļrednich przedsiħbiorstwachÑ
10.1. UmiejħtnoĻci kadr wspierajĢce innowacje
10.1.1. Co: co skþada siħ na wymagania dotyczĢce kwalifikacji pracownikw? ..............3
10.1.2. Dlaczego: Rola zasobw ludzkich w zdolnoĻci firmy do wprowadzania innowacji3
10.1.3. Jak: Systematyczne zarzĢdzanie szkoleniami, koncepcja szkoleı ......................3
10.1.3.1. Lista kontrolna:Typowe kwestie zwiĢzane z koncepcjami doksztaþcania ..........5
10.1.4. Przykþady...............................................................................................................6
10.1.5. Materiaþy Ņrdþowe ................................................................................................7
1
276910117.007.png
"InnoSupport: Supporting Innovation in SMEs"
"InnoSupport: wspieranie innowacji w maþych i Ļrednich przedsiħbiorstwachÑ
10.1.0. Wstħp
przedsiħbiorstw do wprowadzania na rynek nowych produktw i/lub usþug i bieŇĢcego uno-
woczeĻniania swych procesw pod wzglħdem technologicznym i organizacyjnym itp. Î innymi sþowy,
Nie naleŇy ignorowaę ogromnego znaczenia szkoleı, doksztaþcania, poszerzania wiedzy, rozwoju
zasobw ludzkich itd. Î mimo to istnieje wiele maþych i Ļrednich przedsiħbiorstw, ktre nie skupiajĢ siħ
w wystarczajĢcym stopniu na tych sprawach. Czħstokroę brakuje im podstawowych elementw skþa-
dowych zarzĢdzania zasobami ludzkimi.
W zwiĢzku z tym rŇne podsekcje sekcji 10 áStrategie zarzĢdzania zasobami ludzkimi wspierajĢce
innowacjeÑ (patrz ilustracje poniŇej) zostaþy zaprojektowane tak, aby umoŇliwię uŇytkownikom zdoby-
wanie wiedzy na temat podstawowych zasad niezbħdnych do profesjonalnego zarzĢdzania zasobami
ludzkimi w ich wþasnych maþych lub Ļrednich przedsiħbiorstwach.
Sekcja 10.1 dotyczy tematw áWytyczne dla tworzenia koncepcji szkoleniowejÐ oraz áSystematyczne
zarzĢdzanie szkoleniamiÑ.
Informacje odnoĻnie innych tematw moŇna znaleŅę w podsekcjach 10.2, 10.3 i 10.4.
Linki do dalszych tematw, takich jak zarzĢdzanie zasobami ludzkimi, rozwj zasobw ludzkich itp.,
moŇna znaleŅę w zbiorze linkw znajdujĢcym siħ na koıcu niniejszej sekcji.
2
276910117.008.png 276910117.009.png
"InnoSupport: Supporting Innovation in SMEs"
"InnoSupport: wspieranie innowacji w maþych i Ļrednich przedsiħbiorstwachÑ
• PostħpujĢca internacjonalizacja i globalizacja rynkw, duŇa konkurencyjnoĻę;
• ZmniejszajĢca siħ ŇywotnoĻę produktw, wiħkszy poziom innowacji;
• PostħpujĢca segmentacja rynku i orientacja na klienta;
• ZwiħkszajĢce siħ wymagania w zakresie jakoĻci;
• RosnĢca zþoŇonoĻę i dynamika technologii itp.
• Szybsza dezaktualizacja wiedzy oraz potrzeba staþego uczenia siħ.
• Wysokie wymagania w zakresie konkretnych umiejħtnoĻci, przede wszystkim dotyczĢcych
kompetencji metodycznych i spoþecznych pracownikw.
• UmiejħtnoĻci komunikacyjne i jħzykowe.
• WyŇsze poczucie odpowiedzialnoĻci i samokontroli itp.
Kwalifikacje pracownikw z jednej strony stanowiĢ ,
poniewaŇ sĢ one niezbħdne przy inicjowaniu procesu ciĢgþego rozwoju innowacji i w dalszych jego
fazach. Z drugiej strony pracownicy ,
a wiħc ich profile kwalifikacyjne ulegajĢ zmianom w zwiĢzku z innowacjami technologicznymi, organi-
zacyjnymi i spoþecznymi.
W sytuacji, gdy przedsiħbiorstwa projektujĢ i wdraŇajĢ innowacje, gþwnie w aspekcie technologicz-
nym nieodpowiednie przygotowanie zasobw ludzkich,moŇe okazaę siħ
.
umoŇliwiajĢcym aktywne wdro-
Ňenie wþasnego procesu zmian, a co za tym idzie, utrzymania siħ .
Dziħki tak zwanemu osiĢgnĢę nastħpujĢce cele
• Wielostronny przeglĢd
3
276910117.010.png
 
"InnoSupport: Supporting Innovation in SMEs"
"InnoSupport: wspieranie innowacji w maþych i Ļrednich przedsiħbiorstwachÑ
(analiza bieŇĢcej sytuacji w firmie) zazwyczaj
dla wszelkich dziaþaı zwiĢzanych z zarzĢdzaniem szkoleniami zorientowanymi na potrzeby
firmy. OszacowujĢc potrzeby przedsiħbiorstwa naleŇy porzucię ideħ szkoleı zorientowanych na po-
daŇ, a wprowadzię system szkoleı nastawionych na rozwiĢzywanie problemw. Dziħki takiemu podej-
Ļciu moŇna okreĻlię potrzeby szkoleniowe, problemy i wymagania dotyczĢce sytuacji w miejscu pracy,
co umoŇliwia zastosowanie Ļrodkw szkoleniowych nastawionych na osiĢganie celw.
4
276910117.001.png 276910117.002.png 276910117.003.png 276910117.004.png 276910117.005.png
"InnoSupport: Supporting Innovation in SMEs"
"InnoSupport: wspieranie innowacji w maþych i Ļrednich przedsiħbiorstwachÑ
(najlepiej globalnych). Ustalenie
na wstħpie celw szkoleniowych daje moŇliwoĻę okreĻlenia rezultatw w przypadku zastosowania
konkretnych Ļrodkw szkoleniowych.
OkreĻlajĢc cele szkoleniowe naleŇy wziĢę pod uwagħ:
• zauwaŇalne zmiany w zachowaniu uczestnika szkolenia;
• przedmiot (temat szkolenia);
• warunki, w ktrych uczestnicy przedstawiajĢ wyniki (np. dostħpne zasoby);
• kryteria oceny, wykazujĢce czy i w jakim stopniu uczestnik osiĢgnĢþ cele szkoleniowe.
Podstawowym celem planowania szkolenia oraz do-
boru stosownych Ļrodkw jest ustalenie dziaþaı szkoleniowych, co pozwala osobie uczĢcej siħ osiĢ-
gnĢę konkretne efekty, ktre z kolei pokrywajĢ siħ z celami szkoleniowymi.
Podczas planowania i okreĻlania Ļrodkw szkoleniowych naleŇy wziĢę pod uwagħ:
• planowanie struktury (struktura programu, porzĢdek treĻci, klasyfikacja, spjnoĻę tekstowa,
harmonogram);
• planowanie treĻci i metod (dydaktyka, sposoby uczenia);
• planowanie grupy docelowej;
• planowanie oceny (áskĢd bħdziemy wiedzieę, Ňe osiĢgnħliĻmy nasze cele i co bħdzie tego
dowodem?Ð).
W uczestnik w rzeczywistoĻci staje oko w oko z kadrĢ szkoleniowĢ
(jak rwnieŇ z treĻciĢ i zadaniami). UmoŇliwia to
W procesie szkoleniowym peþni
, jako Ňe uzyskanie efektw szkolenia w pracy to gþwny element skutecznego szkolenia.
PoniŇej znajdujĢ siħ podstawowe kwestie, na ktrych naleŇy skupię siħ, przynajmniej czħĻciowo, pod-
czas opracowywania koncepcji doksztaþcania.
• Jak firma definiuje doksztaþcanie (definicje szkolenia, doksztaþcania, rozwoju zasobw ludz-
kich, itd.)?
• Jakie cele stawia sobie firma w zwiĢzku z doksztaþcaniem?
• Czy te cele zostaþy spisane?
• Czy istnieje zwiĢzek pomiħdzy celami doksztaþcania a celami firmy?
• Jaka rolħ odgrywa kadra kierownicza w zakresie doksztaþcania?
• W jaki sposb kadra kierownicza wspomaga stosowanie Ļrodkw szkoleniowych?
5
276910117.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin