Kolejność analiza.docx

(293 KB) Pobierz

                    Kolejność analiza

                  i planowania w sieci

 

 

Celem planowania sieci dostaw jest zaspokojenie popytu i potrzeb klientów, przy jednoczesnym zapewnieniu efektywnego działania przedsiębiorstw, umożliwiającego im osiąganie założonej pozycji konkurencyjnej, wyników finansowych i dynamiki rozwoju.

Sieci dostaw (łańcuchy dostaw) powinny z jednej strony spełniać wymagania klienta (oczekiwania rynku) dotyczące:

v      przestrzennego rozłożenia węzłów sieci oraz planowanych przepływów (wysyłek) ładunków,
w których należy uwzględnić lokalizację odbiorców;

v      możliwości przypływu wymaganej ilości produktów w odpowiednie miejsce i w odpowiednim czasie;

v      warunków obsługi strumienia ładunków, uwzględniając rodzaj ładunku – np. ładunek na paletach, ładunki płynne (paliwa, chemikalia), kruszywa i ładunki sypkie (węgiel, rudy, zboże), ładunku przestrzenne (ponadgabarytowe);

v      wymaganej ilości realizowanych operacji logistycznych obsługi ładunku na całej długości przepływu w sieci dostaw.

Z drugiej strony sieci dostaw powinny spełniać potrzeby przedsiębiorstw (partnerów w sieci dostaw) dotyczące:

Ø       przestrzennego rozłożenia węzłów sieci oraz planowanych przepływów (dostaw) materiałów lub komponentów, w których należy uwzględnić lokalizację dostawców;

Ø       infrastruktury logistycznej i organizacji dostaw, zapewniając wymaganą przepustowość i szybkość przepływu ładunków ze względu na planowaną wielkość sprzedaży (wielkość strumienia ładunku) i czas realizacji zamówienia klienta (szybkość sprzedaży);

Ø     szybkości reakcji na potrzeby klienta i dostępności produktów, wymaganej liczebności floty transportowej, pojemności bazy magazynowej i możliwości rozlokowania zapasów w zależności od potrzeb w różnych ilościach i lokalizacjach w sieci dostaw;

Ø       efektywnego i stabilnego wykorzystania zasobów oraz ponoszenia założonych dla danego produktu i klienta kosztów poprzez dostosowanie infrastruktury logistycznej do organizacji dostaw i stosowanych metod zarządzania przepływem produktów;

Ø       osiągania założonych wyników finansowych (zysku, zwrotu z zainwestowanego kapitału) oraz konkurencyjności produktów na docelowym rynku.

pp0001

pp0002

1.     Analiza wymagań klienta i dostarczonego produktu (Co? Ile? Kiedy? Gdzie? Jak?) – rodzaj produktu, asortyment (modele, odmiany), jakość wykonania, skład materiałowy, nabywane jednostkowe ilości (małe, duże), sposoby opakowania, ilość w opakowaniu jednostkowym i zbiorczym, wymagania obsługi przy zakupie (transport do wymaganego miejsca, instalacja i montaż).

2.     Analiza lokalizacji rynków sprzedaży oraz 

    położenia odbiorców – rozproszenie

    geograficzne, główne grupy klientów, migracje 

    ludności, zmiany grup odbiorców.

3.     Analiza popytu na produkty – wartość średnia,

    trend, sezonowość i odchylenia losowe popytu; 

    analiza jest wykonywana dla poszczególnych 

    produktów w powiązaniu z rynkiem sprzedaży i

    położeniem geograficznym odbiorców.

4 . Analiza lokalizacji rynku zaopatrzenia oraz położenia dostawców – odległość, rozproszenie i stopień koncentracji, warunku współpracy i realizacji dostaw (międzynarodowe formuły INCOTERMS), możliwe kanały zaopatrzenia i preferowane rodzaje transportu.

5.     Prognozowanie i planowanie zasobów

    magazynowych – pojemności i funkcjonalności 

    magazynów na potrzeby utrzymania zapasów,

    przyjęć i obsługi ładunku, kompletacji i wydań w

    procesach magazynowania w sieci dostaw.

6.     Prognozowanie i planowanie zasobów

    transportowych – ilości i rodzaju floty

    transportowej na potrzeby realizacji procesów

    transportowych dostaw.

Planowanie sieci dostaw jest realizowane w znacznym stopniu na poziomie strategicznym. Zmiany cen produktów, pojawienie się produktów konkurencyjnych, zmiana etapu w cyklu życia produktu na rynku powodują ciągłe i bieżące zmiany wielkości popytu, sprzedaży i strumieni ładunków w sieci dostaw.

Produkty rozpatrywane są łącznie w ramach strumienia ładunków w sieci dostaw. Podczas gdy strumień jednego produktu słabnie (w fazie schyłku sprzedaży na rynku), wielkości strumieni innych produktów rosną ze względu na rozwojową tendencję sprzedaży.

Analiza poziomu i dynamiki zmian popytu powoduje przesuwanie lokalizacji głównych zapasów w sieci dostaw, np. z magazynów regionalny dla niestabilnego i rozproszonego popytu, do magazynów centralnych przy stabilnych i skoncentrowanym popycie.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin