Kolejność analiza
i planowania w sieci
Celem planowania sieci dostaw jest zaspokojenie popytu i potrzeb klientów, przy jednoczesnym zapewnieniu efektywnego działania przedsiębiorstw, umożliwiającego im osiąganie założonej pozycji konkurencyjnej, wyników finansowych i dynamiki rozwoju.
Sieci dostaw (łańcuchy dostaw) powinny z jednej strony spełniać wymagania klienta (oczekiwania rynku) dotyczące:
v przestrzennego rozłożenia węzłów sieci oraz planowanych przepływów (wysyłek) ładunków, w których należy uwzględnić lokalizację odbiorców;
v możliwości przypływu wymaganej ilości produktów w odpowiednie miejsce i w odpowiednim czasie;
v warunków obsługi strumienia ładunków, uwzględniając rodzaj ładunku – np. ładunek na paletach, ładunki płynne (paliwa, chemikalia), kruszywa i ładunki sypkie (węgiel, rudy, zboże), ładunku przestrzenne (ponadgabarytowe);
v wymaganej ilości realizowanych operacji logistycznych obsługi ładunku na całej długości przepływu w sieci dostaw.
Z drugiej strony sieci dostaw powinny spełniać potrzeby przedsiębiorstw (partnerów w sieci dostaw) dotyczące:
Ø przestrzennego rozłożenia węzłów sieci oraz planowanych przepływów (dostaw) materiałów lub komponentów, w których należy uwzględnić lokalizację dostawców;
Ø infrastruktury logistycznej i organizacji dostaw, zapewniając wymaganą przepustowość i szybkość przepływu ładunków ze względu na planowaną wielkość sprzedaży (wielkość strumienia ładunku) i czas realizacji zamówienia klienta (szybkość sprzedaży);
Ø szybkości reakcji na potrzeby klienta i dostępności produktów, wymaganej liczebności floty transportowej, pojemności bazy magazynowej i możliwości rozlokowania zapasów w zależności od potrzeb w różnych ilościach i lokalizacjach w sieci dostaw;
Ø efektywnego i stabilnego wykorzystania zasobów oraz ponoszenia założonych dla danego produktu i klienta kosztów poprzez dostosowanie infrastruktury logistycznej do organizacji dostaw i stosowanych metod zarządzania przepływem produktów;
Ø osiągania założonych wyników finansowych (zysku, zwrotu z zainwestowanego kapitału) oraz konkurencyjności produktów na docelowym rynku.
1. Analiza wymagań klienta i dostarczonego produktu (Co? Ile? Kiedy? Gdzie? Jak?) – rodzaj produktu, asortyment (modele, odmiany), jakość wykonania, skład materiałowy, nabywane jednostkowe ilości (małe, duże), sposoby opakowania, ilość w opakowaniu jednostkowym i zbiorczym, wymagania obsługi przy zakupie (transport do wymaganego miejsca, instalacja i montaż).
2. Analiza lokalizacji rynków sprzedaży oraz
położenia odbiorców – rozproszenie
geograficzne, główne grupy klientów, migracje
ludności, zmiany grup odbiorców.
3. Analiza popytu na produkty – wartość średnia,
trend, sezonowość i odchylenia losowe popytu;
analiza jest wykonywana dla poszczególnych
produktów w powiązaniu z rynkiem sprzedaży i
położeniem geograficznym odbiorców.
4 . Analiza lokalizacji rynku zaopatrzenia oraz położenia dostawców – odległość, rozproszenie i stopień koncentracji, warunku współpracy i realizacji dostaw (międzynarodowe formuły INCOTERMS), możliwe kanały zaopatrzenia i preferowane rodzaje transportu.
5. Prognozowanie i planowanie zasobów
magazynowych – pojemności i funkcjonalności
magazynów na potrzeby utrzymania zapasów,
przyjęć i obsługi ładunku, kompletacji i wydań w
procesach magazynowania w sieci dostaw.
6. Prognozowanie i planowanie zasobów
transportowych – ilości i rodzaju floty
transportowej na potrzeby realizacji procesów
transportowych dostaw.
Planowanie sieci dostaw jest realizowane w znacznym stopniu na poziomie strategicznym. Zmiany cen produktów, pojawienie się produktów konkurencyjnych, zmiana etapu w cyklu życia produktu na rynku powodują ciągłe i bieżące zmiany wielkości popytu, sprzedaży i strumieni ładunków w sieci dostaw.
Produkty rozpatrywane są łącznie w ramach strumienia ładunków w sieci dostaw. Podczas gdy strumień jednego produktu słabnie (w fazie schyłku sprzedaży na rynku), wielkości strumieni innych produktów rosną ze względu na rozwojową tendencję sprzedaży.
Analiza poziomu i dynamiki zmian popytu powoduje przesuwanie lokalizacji głównych zapasów w sieci dostaw, np. z magazynów regionalny dla niestabilnego i rozproszonego popytu, do magazynów centralnych przy stabilnych i skoncentrowanym popycie.
Szymuszka