STRATEGIA EURODYSTRYBUCJI.doc

(41 KB) Pobierz
STRATEGIA EURODYSTRYBUCJI

STRATEGIA EURODYSTRYBUCJI
Strategia eurodystrybucji
obejmuje:wszystkie decyzje i działania dotyczące dostarczania eurokonsumentom towarów we właściwym miejscu i czasie na obszarze europejskim. Są to przede wszystkim:
• tworzenie i wybór odpowiednich kanałów zbytu,
• fizyczny przepływ towarów.
Strategię eurodystrybucji
charakteryzuje duża dynamika rozwoju, zmierzająca do coraz większego stopnia standaryzacji dystrybucji w Europie. Wynika to z:
• rozwoju nowych systemów eurologistycznych,
• europeizacji handlu,
• koncentracji handlu w Europie,
• przyjmowania do UE krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
W ramach eurorynku występują zdyferencjonowane struktury dystrybucji między poszczególnymi rynkami lokalnymi i krajowymi.
Celem eurodystrybucji jest wybór optymalnych kanałów zbytu.
Formy dystrybucji możliwe do zastosowania na eurorynku:
• bezpośredni i pośredni eksport lub import,
• bezpośredni i pośredni zbyt,
• długość szczebli zbytu,
• jedna i wiele dróg zbytu,
• własne i obce organy dystrybucji,
• indywidualna i kooperacyjna droga dystrybucji.
EUROLOGISTYKA – WZROST ZNACZENIA
Eurologistyka obejmuje tę działalność przedsiębiorstw, która dotyczy transferu towarów przedsiębiorstwa od miejsca produkcji do ostatecznych odbiorców w optymalnym czasie, właściwej ilości i do odpowiedniego miejsca zbytu.
Szacuje się, ze wprowadzenie Europejskiego Rynku Wewnętrznego UE oznacza spadek wydatków przedsiębiorstw związanych z formalnościami granicznymi (opracowanie formularzy związanych ze zróżnicowaniem podatków oraz przepisami weterynaryjnymi i higienicznymi) średnio o 1,5% wartości towaru; biorąc pod uwagę czas oczekiwania na granicy, koszty firm spadają o około 2% wartości towaru.
Wraz ze zniesieniem granic wewnętrznych Unii Europejskiej profitują głównie małe i średnie firmy, których średnie koszty związane z formalnościami granicznymi były z reguły dużo wyższe niż koszty wielkich koncernów.
Obserwuje się nowe tendencje zmian w systemie eurologistyki, z formy zwanej „siatką” do formy „piasty i szprychy”, które umożliwiają scentralizowane kierowanie procesami logistycznymi w wymiarze krajowym i lokalnym. Forma ta prowadzi do lepszego wykorzystania zasobów, umożliwia eurosourcing, oszczędność kosztów, optymalizacje procesów logistycznych oraz zintegrowanie łańcucha dostaw na obszarze eurorynku.
Możliwe jest wykorzystanie przewagi konkurencyjnej poprzez dostosowanie przemieszczeń w łańcuchu dostaw nie tylko produkcji, ale i eurologistyki, głównie w eurosourcingu, euroskładaniu produktów, systemach just-in-time, poprzez usługi serwisowe w ramach euromarketingu.




EURORYNEK
Jeden szczebel Wiele szczebli




Przedsiębiorstwo krajowe Przedsiębiorstwo krajowe


Jedna Eksporter Eksporter
droga
zbytu

Importer



Zagraniczny konsument końcowy Zagraniczny konsument końcowy


Przedsiębiorstwo krajowe Przedsiębiorstwo krajowe



Eksporter Eksporter Eksporter
Wiele
¯Importer  ¯
dróg Importer Importer
zbytu
¯
Handel hurtowy
¯
Zagraniczny
konsument Zagraniczny konsument Zagraniczny
konsument Zagraniczny
konsument




KONCENTRACJA I EUROPEIZACJA STRUKTUR HANDLU
Obserwuje się trend zmierzający do koncentracji handlu na obszarze ERW
Kryteria

Kraje Liczba sklepów detalicznych
(w tys.) Liczba sklepów na 1000 mieszkańców Obrót sklepów detalicznych
(w mld ECU) Zatrudnienie w handlu detalicznym (w tys.) Zatrudnienie na jeden sklep
Austria 40,01 5,01 34,5 2901 7,21
Belgia 121,9 12,1 46,7 236 1,9
Dania 47,62 9,22 23,43 1992 4,22
Finlandia 28,3 5,6 24,1 132 4,7
Francja 451,8 7,8 277,12 20401 4,5
Grecja 1754 17,44 22,0 3385 1,94
Hiszpania 511,92 13,12 76,65 15372 3,02
Holandia 102,91 6,71 65,72 6371 6,21
Irlandia 29,33 8,33 10,73 1312 4,53
Luksemburg 3,6 8,9 4,2 20 5,4
Niemcy 435,5 5,4 259,6 2866 6,6
Portugalia 132,0 13,3 10,4 364 2,8
Szwecja 54,41 6,21 43,32 2881 5,31
W. Brytania 330,52 5,82 258,8 26042 6,72
Włochy 888,33 15,63 233,4 23894 2,73
ERW 3332,5 9,0 14070 4,1
1/ 1994 r., 2/ 1992 r., 3/ 1991 r., 4/ 1990 r., 5/ 1988 r.









Udział obrotów handlu artykułami żywnościowymi w całym obrocie
handlu detalicznego w krajach REW

Portugalia

Niemcy

Luksemburg

Holandia

Austria

Finlandia

Belgia

Hiszpania

Włochy

Szwecja

W.Brytania

Dania

Francja

Grecja

Irlandia

0 10 20 30 40 50 60

Przykłady strategii europeizacji w handlu detalicznym
Typy strategii przedsiębiorstw
Strategie
europeizacji ujednolicone lub prawie ujednolicone ujednolicone i nieujednolicone nieujednolicone i indywidualne
jedna forma wiele form jedna forma wiele form jedna forma wiele form
Słaba lub średnia kooperacja Nord-west Schud Spar, Selex klasyczne grupy sprzymierzeń
Franchising McDonald
Habitat
Rodier
Joint venture ASKO/Inter-discount
Współudział Tengelann, Darty/Van den Borre

Otto
Akwizycja H&M Versand Maus-Nord-
mann-Gruppe
Filializacja H&M, Aldi, Sock, Shops Adler (ASKO), Benetton,
C&A, Laura Ashley, Carrefour Voegele

Vendex
GIB

?ródło: B. Tietz, Die Internationalisierungsstrategien...






Struktura handlu na obszarze eurorynku

Sklepy


Kraje Hipermarkety (ponad 2500 m2 pow. sprzedaż.) Duże supermarkety (pow. sprzedaż. 1000-2500 m2) Małe supermarkety (pow. sprzedaż. 400-1000 m2) Małe sklepy samoobsługowe (pow. sprzedaż. 100-400 m2)
Tradycyjne sklepy wielobranżowe
Sklepy
branżowe
Belgia 89 – 0,6% 567 – 3,9% 1303 – 9,0% 2693 – 18,6% 8847 – 61,0% 994 – 6,9%
Dania 54 – 0,5% 234 – 2,3% 738 – 7,4% 2113 – 21,2% 1301 – 13,0% 5541 – 55,5%
Niemcy 1051 – 0,7% 2779 – 1,8% 9432 – 6,1% 20755 – 13,4% 52383 – 33,7% 68887 – 44,4%
Finlandia 57 – 0,9% 180 – 3,0% 998 – 16,5% 2785 – 45,9% 1864 – 30,8% 177 – 2,9%
Francja 813 – 1,2% 3386 – 5,1% 3748 - - 5,6% 4450 – 6,6% 32492 – 48,5% 22082 – 33,0%
Grecja 23 – 0,04% 159 – 0,3% 405 – 0,8% 1609 – 3,1% 22607 – 43,3% 27398 – 52,5%
W.Brytania 692 – 0,8% 1187 – 1,4% 1673 – 2,0% 7491 – 9,1% 28677 – 35,0% 42425 – 51,6%
Irlandia 26 – 0,3% 148 – 1,6% 250 – 2,8% 1338 – 14,8% 3051 – 33,9% 4200 – 46,6%
Włochy 96 – 0,04% 941 – 0,4% 3272 – 1,5% 20844 – 9,7% 160971 – 74,8% 28961 – 13,5%
Holandia 38 – 0,2% 357 – 2,0% 1930 – 10,6% 2160 – 11,8% 3694 – 20,2% 10081 – 55,2%
Austria 71 – 0,4% 172 – 0,9% 1421 – 7,8% 4123 – 22,6% 3890 – 21,3% 8566 – 48,5%
Portugalia 16 – 0,03% 82 – 0,2% 264 – 0,6% 1456 – 3,1% 34973 – 75,4% 9577 – 20,7%
Szwecja 62 – 0,4% 329 – 1,9% 1453 – 8,5% 2954 – 17,2% 2575 – 15,06% 9812 – 57,1%
Hiszpania 160 – 0,1% 497 – 0,3% 1902 – 1,2% 7005 – 4,5% 114507 – 74,2% 30315 – 19,6%
Europa 3350 –
0,4% 11483 – 1,3% 30624 – 3,5% 87509 – 9,0% 477037 – 54,0% 273416 – 30,9%



Wpływ na działalność europejskiego handlu mają ograniczenia prawne w krajach ERW
Kraje Ograniczenia prawne godzin zamknięcia sklepów Rabaty Wyprzedaże specjalne
Belgia do godz. 20,00, piątki do 21,00 dozwolone tylko wyprzedaż letnia, zimowa i w związku z likwidacją sklepu
Dania do godz. 17,30 + dodatkowo 10 godz. w tygodniu dozwolone zawsze dozwolone
Francja bez ograniczeń, częściowa dostępność w niedziele dozwolone zawsze dozwolone
Grecja bez ograniczeń zabronione, jednak zwyczajowo przyjęte (praktykowane) zabronione, jednak zwyczajowo przyjęte
Hiszpania bez ograniczeń dozwolone zawsze dozwolone
Holandia do godz. 18,00, w czwartki lub piątki do 21,00 dozwolone zawsze dozwolone
Irlandia bez ograniczeń dozwolone zawsze dozwolone
Luksemburg do godz. 20,00, w zimie do 19,00 maksymalnie 3% przy zapłacie gotówkowej zawsze dozwolone
Niemcy do godz. 20,00, w soboty do 16,00, jedną sobotę w miesiącu do 18,00 (regionalnie dozwolony handel w centrum miast w niedziele, np. Saksonia) maksymalnie 3% przy zapłacie gotówkowej tylko wyprzedaż letnia, zimowa, jubileuszowa oraz w związku z likwidacją sklepu
Portugalia do godz. 24,00, zróżnicowania regionalnie dozwolone zawsze dozwolone
W. Brytania do godz. 20,00, raz w tygodniu do 21,00, w niedzielę dozwolone przez 6 godzin dozwolone zawsze dozwolone
Włochy do godz. 20,00, w zimie do 19,00 dozwolone tylko w wąsko określonym przedziale czasu













Stworzenie ERW spowodowało wzrost dynamiki ekspansji firm handlowych na obszarze eurorynku oraz znaczne nasilenie obrotów firm na obszarze krajów UE

obrót (mld ECU) D – Niemcy, F – Francja, UK – Wlk. Brytania, NL – Holandia



Przewaga konkurencyjna



Badania i rozwój Produkcja Montaż Zbyt Serwis


Badania i rozwój Produkcja Montaż Zbyt
Zakup produktów w innych krajach ERW

Kooperacja z partnerami europejskimi w

Przemieszczenie produkcji do innych krajów ERW

Powstanie rynków regionalnych
dziedzinie badań i rozwoju Bliskość klienta ze względu na obecność firmy na całym obszarze eurorynku



Eurosourcing Euroskładanie półproduktów Euromarketing: Pre-sales i After-sales

4 grupy nowych systemów eurologistyki
• System centralizacji – firmy europejskie (np. duże koncerny) rozbudowują system sieci, w ramach którego znajdują się euromagazyny nastawione na zaopatrzenie wszystkich części rynku, również regionów peryferyjnych.
• System regionalizacji – regionalnie i europejsko działające przedsiębiorstwa tworzą z innymi firmami porozumienia kooperacyjne lub strategiczne alianse, których zadaniem jest optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów na określonym obszarze rozprowadzania towarów.
• System wertykalny – międzynarodowe koncerny prowadzą logistyczną działalność na podstawie linii produktów, przez co uzyskują najkorzystniejsze warunki w zakresie jednolitego sposobu zarządzania systemem zaopatrzenia europejskiego, narodowego, regionalnego i lokalnego.
• System horyzontalny – polega na zawiązywaniu na poziomie regionalnego zbytu aliansów strategicznych z producentami tego samego asortymentu produktów (np. pieczywa, towarów świeżych, produktów mrożonych), co umożliwia wspólną dystrybucję.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin