ciezarowa-limuzyna.pdf
(
166 KB
)
Pobierz
Technika / Truck
PREZENTACJA – FUSO CANTER 3C13 DUONIC IZOTERMA
Ciężarowalimuzyna
Od niedawna w Polsce dostępne jest Fuso Canter ósmej generacji. Teraz ta ciężarówka oferowana jest także z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową
Duonic. Fuso jako pierwszy producent wprowadziło na rynek ciężarówkę wyposażoną w tego typu przekładnię. Jednocześnie wydłużono okresy
międzyprzeglądowe, zwiększono ładowność oraz przeprojektowano podwozie Cantera, aby było łatwiejsze w zabudowie.
Rozszerzona gama modelu po
modernizacji składa się z wersji
o dopuszczalnej masie całkowi-
tej 3,5 t, 6 t oraz 7,5 t. Przepro-
jektowane podwozie dodatkowo
zwiększa możliwości zabudowy.
Najlżejsza wersja, 3,5-tonowa,
z jaką mieliśmy okazję się zapoznać
i odbyć jazdę próbną, dysponuje
obecnie niezależnym zawiesze-
niem przedniej osi i opcjonalnym
wane przez Mitsubishi już dawno
wyodrębniły się w osobną markę
Fuso, dla odróżnienia od samo-
chodów osobowych japońskiego
producenta. Od 2005 r. Fuso jest
integralną częścią firmy Daimler
Trucks, której przedstawicielstwem
w Polsce jest Mercedes-Benz Pol-
ska. Stąd Fuso w sieci Mercedesa.
Co ciekawe, jest to najlepiej sprze-
dająca się marka w Daimler Trucks.
sprzęgłowa. Dostępna jest na
życzenie zamiast standardowej,
5-biegowej skrzyni mechanicznej.
To rozwiązanie znaliśmy wcześniej
z samochodów osobowych, m.in.
Volkswagena, gdzie dwusprzę-
głowa przekładnia określana jest
jako DSG. Podczas testów osobó-
wek VW docenialiśmy to, że sprzyja
ona ograniczeniu zużycia paliwa
i zwiększa wygodę prowadzenia.
licznymi sprzęgłami mokrymi
i sterowaniem elektronicznym.
Dwa sprzęgła osadzone są kon-
centrycznie i umieszczone w jed-
nej obudowie. Jedno sprzęgło jest
odpowiedzialne za kontrolę biegów
nieparzystych, drugie zaś obsłu-
guje biegi parzyste. Tak samo jak
w DSG, w Duonicu podczas jazdy
sprzęgło automatycznie przygo-
towuje kolejny bieg, dzięki czemu
jego włączenie następuje bez
przerw w przepływie momentu
obrotowego. Tak więc jazda jest
dość płynna, choć sam moment
zmiany przełożenia bywa cza-
sem nie tak delikatny, jak choćby
w zautomatyzowanej skrzyni
Powershift, stosowanej w Mer-
cedesie Actrosie. Oprogramowa-
nie skrzyni chyba jeszcze można
udoskonalić, bowiem według
naszej oceny niekiedy przy rozpę-
dzaniu przeciąga na niskim biegu.
Pochwalić trzeba, że taki zespół
napędowy utrzymuje dość niskie
obroty silnika – np. przy 90 km/h
około 2.000 obr/min – w ekono-
micznym zakresie. Przy manew-
rowaniu pomocna jest praktyczna
funkcja pełzająca, czyli po puszcze-
niu przez kierowcę hamulca samo-
chód powoli toczy się.
Jeśli mniej zależny nam na dyna-
mice jazdy, a więcej na oszczę-
dzaniu paliwa, można przyciskiem
na desce rozdzielczej wybrać tryb
Eco, w którym przekładnia wybiera
wyższe biegi przy niższych pręd-
kościach obrotowych. W praktyce
najwyższy, szósty bieg pojawia
się nawet poniżej 50 km/h. Roz-
pędzanie załadowanego pojazdu
jest wtedy mozolne, ale... W efek-
cie można zaoszczędzić do 8 proc.
paliwa, a w porównaniu do wersji
ze skrzynią manualną oszczęd-
ności sięgają nawet 13 proc. Auto
z Duonikiem jest o kilka tysięcy zło-
tych droższe, ale przy dzisiejszych
Wyjaśnijmy,jaktojestz markąFuso.CantermanamasceznaczekMitsubishi,produkowanyjestnarynekeuropejskiw portugalskiejfabryce
w Tramagal,a oferowanyprzezMercedes-Benz.
dwusprzęgłowaoszczędza
paliwo
Duonic to zautomatyzowana,
6-stopniowa przekładnia dwu-
systemem kontroli stabilności
ESP. Kabina kierowcy, zmoder-
nizowana zarówno na zewnątrz,
jak i wewnątrz, zapewnia większy
komfort pracy.
Konstrukcja kompaktowej prze-
kładni dwusprzęgłowej wywo-
dzi się z sześciobiegowej skrzyni
mechanicznej z dwoma hydrau-
NADWOZIE IZOTERMICZNE
Fuso,Mitsubishi,czy
Mercedes?
Wyjaśnijmy, jak to jest z marką
Fuso. Canter ma na masce znaczek
Mitsubishi, produkowany jest na
rynek europejski w portugalskiej
fabryce w Tramagal, a oferowany
przez Mercedes-Benz. Wynika to
z tego, że ciężarówki produko-
Zabudowę izotermę 0 st. C wykonała firma Autonadwozia. To nadwozie w wersji ultralekkiej (zmiany
konstrukcyjne zwiększają ładowność kompletnego pojazdu w granicach 12-18 proc.) z linii produktów
Ultrabox, o współczynniku przenikalności cieplnej k < 0,7 W/m
2
K. Standardowo przystosowane do
montażu windy, posiada kanał w ścianie przedniej, a także wzmocnienie do montażu agregatu chłod-
niczego. Ściany wykonane są z płyt warstwowych, dach izolowany - poszycie zewnętrzne i wewnętrzne
z laminatu. Drzwi tylne dwuskrzydłowe, boczne jednoskrzydłowe (drabinki wsuwane pod nadwozie).
Podłoga jest izolowaną konstrukcją samonośną, pokryta tworzywem sztucznym typu Marothaan w wersji
przeciwpoślizgowej.
36
-
Truck
&
Business
TrzyosobowakabinaCantera(podwójnesiedzeniepasażerskie)jestdobrzewyciszona.
duonictozautomatyzowanaw Canterze,6-stopniowaprzekładniadwusprzęgłowa.
cenach ON ta różnica szybko się
zwróci.
Duonic ma też możliwość ręcz-
nej zmiany biegów, z czego warto
korzystać, dla wsparcia nie dość
skutecznego hamulca wydecho-
wego (sterowany elektronicznie,
progresywny hamulec silnikowy
o mocy do 50 kW). Kiedy włączamy
ten hamulec, skrzynia sama nie
redukuje i jego efektywność jest
niska. W takich sytuacjach warto
zmienić bieg na niższy, aby silnik
nabrał obrotów i hamowanie było
intensywne.
samochodami. Trzeba by tylko
zastanowić się, na ile odbije się to
po dłuższym czasie eksploatacji na
akumulatorze...
niezbędnego w technologii SCR.
Zatankowanie 12-litrowego zbior-
nika ma wystarczać na 8 tys. km.
W praktyce oznacza to uzupeł-
nianie AdBlue średnio trzy razy
w roku, podczas gdy u konkuren-
tów podobno 2-4 razy częściej.
Efektywność Cantera poprawiają
także wydłużone z 30 do 40 tys. km
okresy międzyprzeglądowe.
jest sporo schowków, korytek,
półek, łącznie z uchwytami na
kubki i na telefon. Kierownica jest
regulowana w dwóch płaszczy-
znach, tylko zakres regulacji jest
niestety niewielki. Zwiększono
wydajność klimatyzacji. W wypo-
sażeniu standardowym są światła
do jazdy dziennej i przeciwmgłowe.
Czyszczeniespalinbez
zbędnejfatygi
Tak jak dotychczas, w słabszych
wersjach tej ciężarówki system
oczyszczania spalin wykorzystuje
układ ich recyrkulacji (EGR) i filtr
cząstek stałych (DPF). Najmocniej-
sze silniki pojazdów 7,5-tonowych
dysponują dodatkowo systemem
selektywnej redukcji katalitycznej
SCR, wykorzystującym czynnik
AdBlue.
Filtr DPF oczyszcza się automa-
tycznie, ale w pewnych warunkach
(np. jazda w korku lub na krótkich
dystansach) konieczne jest wymu-
szenie regeneracji – kierowcę infor-
muje o tym lampka sygnalizacyjna.
W Fuso ułatwiono to zadanie, nie
trzeba jeździć do warsztatu – pro-
ces regeneracji może zainicjować
kierowca jednym przyciskiem,
na postoju. Producent chwali się
niskim zużyciem czynnika AdBlue,
Jedziejakosobowy
Canter w wersji 3,5-tonowej pro-
wadzi się łatwiej i bezpieczniej
dzięki niezależnemu zawieszeniu
przedniej osi. Dobrze amortyzuje
nierówności i jest zwrotny niemal
jak auto osobowe, a więc powinien
sprawdzać się w miejskiej dystry-
bucji. Ta wersja, tak jak pozostałe,
została wyposażona w elektro-
niczny system hamulcowy. Lista
wyposażenia dodatkowego zawiera
również poduszki powietrzne kie-
rowcy i pasażera. Automatyczna
skrzynia biegów, choć niekiedy
zmienia biegi nie tak aksamitnie
jak Powershift, zapewnia wygodną
i oszczędną jazdę.
W zmodernizowanejkabinie
Trzyosobowa kabina (podwójne
siedzenie pasażerskie) jest dobrze
wyciszona. Nowy, dwukolorowy
kokpit ma też nowy panel instru-
mentów. Kierowca i pasażer mają
ułatwioną możliwość zmiany miej-
sca. Fotele są teraz wygodniejsze,
mają zintegrowane zagłówki. Fotel
kierowcy jest wyposażony w regu-
lowane podparcie odcinka lędź-
wiowego kręgosłupa i w regulację
amortyzacji, którą można dostoso-
wać do wagi szofera oraz w podło-
kietnik. Oparcia siedzenia pasaże-
rów można położyć – środkowe
służy wtedy jako stolik z zatrza-
skiem na dokumenty. W kokpicie
silnikdospokojnejjazdy
Znany 4-cylindrowy turbodiesel
o pojemności 3 litrów, z wtry-
skiem common rail i turbosprę-
żarką o zmiennej geometrii (VGT),
spełniający normę emisji spalin
Euro5 lub EEV występuje w tym
przypadku w najsłabszej wersji,
o mocy 130 KM (dostępne są jesz-
cze odmiany 150 i 175 KM). Jest
oszczędny, ale przy rozpędzaniu
z cięższym ładunkiem bywa nie
dość dynamiczny.
Jerzy Kłosiński
PODSTAWOWE DANE FUSO CANTER 3C
13 DUONIC IZOTERMA
DOPUSZCZALNA MASA CAłKOWITA
systemstart/stopteżpomaga
oszczędzać
System Start/Stop (ISS) wyłą-
cza silnik po pięciu sekundach od
zatrzymania pojazdu, zapewniając
do 3 procent oszczędności w zuży-
ciu paliwa. Nie aktywuje się gdy
od włączenia silnika prędkość nie
wzrosła powyżej 15 km/godz., gdy
jest włączony kierunkowskaz oraz
gdy temperatura silnika jest poni-
żej nominalnej. Trzeba przyznać,
że działa to sprawnie i kiedy silnik
zgaśnie na czerwonym świetle na
skrzyżowaniu, jego automatyczne
odpalenie po wciśnięciu pedału
gazu jest błyskawiczne, nie zosta-
jemy na skrzyżowaniu za innymi
3.500 KG
łADOWNOŚć
1.518 KG
OBJęTOŚć łADOWNI
17,5 M SZEŚC.
WEWNęTRZNE WyMIARy łADOWNI -
DłUGOŚć/SZEROKOŚć/WySOKOŚć
3.400/2.450/2.100 MM
ROZSTAW OSI
2.800 MM
SILNIK/POJEMNOŚć SKOKOWA
4-CyLINDROWy TURBODIESEL COMMON RAIL, VGT/3 L EURO 5
MOC MAKSyMALNA
130 KM PRZy 3.000-3.500 OBR /MIN
MAKSyMALNy MOMENT OBROTOWy
300 NM PRZy 1.300-3.050 OBR/MIN
SKRZyNIA BIEGóW
DUONIC, ZAUTOMATyZOWANA, 6-STOPNIOWA
NAPęD
4x2
TARCZE NA WSZySTKICh KOłACh, ABS Z ELEKTRONICZNyM ROZKłADEM SIły hAMOWANIA, PROGRESyWNy
hAMULEC SILNIKOWy
UKłAD hAMULCOWy
LUSTERKA WSTECZNE PODGRZEWANE, KLIMATyZACJA AUTOMATyCZNA, PODUSZKI POWIETRZNE KIEROWCy
I PASAżERA, KOMFORTOWy FOTEL KIEROWCy Z REGULOWANyM TłUMIENIEM WERTyKALNyM, ELEKTRyCZNE
SZyBy, CENTRALNy ZAMEK Z PILOTEM, KIEROWNICA REGULOWANA W DWóCh PłASZCZyZNACh, ŚWIATłA DO
JAZDy DZIENNEJ I PRZECIWMGłOWE
WyPOSAżENIE PREZENTOWANEGO POJAZDU, M.IN.:
GWARANCJA
150.000 KM/3 LATA
PRZEGLąDy TEChNICZNE
CO 40 TyS. KM
Truck
&
Business
-
37
Plik z chomika:
Szymuszka
Inne pliki z tego folderu:
kleska-restrukturyzacyjna-molocha.pdf
(249 KB)
zasoby-ukryte-w-pracownikach.pdf
(535 KB)
eliminowanie-marnotrawstwa.pdf
(242 KB)
przesylka-na-cztery-rece.pdf
(223 KB)
katalizator-postepu.pdf
(309 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 27.02.2021
Angielski
Anxiety Coaches Podcast
Audiobooks ENG
Audiobooks PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin