ciezarowa-limuzyna.pdf

(166 KB) Pobierz
Technika / Truck
PREZENTACJA – FUSO CANTER 3C13 DUONIC IZOTERMA
Ciężarowa­limuzyna
Od niedawna w Polsce dostępne jest Fuso Canter ósmej generacji. Teraz ta ciężarówka oferowana jest także z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową
Duonic. Fuso jako pierwszy producent wprowadziło na rynek ciężarówkę wyposażoną w tego typu przekładnię. Jednocześnie wydłużono okresy
międzyprzeglądowe, zwiększono ładowność oraz przeprojektowano podwozie Cantera, aby było łatwiejsze w zabudowie.
Rozszerzona gama modelu po
modernizacji składa się z wersji
o dopuszczalnej masie całkowi-
tej 3,5 t, 6 t oraz 7,5 t. Przepro-
jektowane podwozie dodatkowo
zwiększa możliwości zabudowy.
Najlżejsza wersja, 3,5-tonowa,
z jaką mieliśmy okazję się zapoznać
i odbyć jazdę próbną, dysponuje
obecnie niezależnym zawiesze-
niem przedniej osi i opcjonalnym
wane przez Mitsubishi już dawno
wyodrębniły się w osobną markę
Fuso, dla odróżnienia od samo-
chodów osobowych japońskiego
producenta. Od 2005 r. Fuso jest
integralną częścią firmy Daimler
Trucks, której przedstawicielstwem
w Polsce jest Mercedes-Benz Pol-
ska. Stąd Fuso w sieci Mercedesa.
Co ciekawe, jest to najlepiej sprze-
dająca się marka w Daimler Trucks.
sprzęgłowa. Dostępna jest na
życzenie zamiast standardowej,
5-biegowej skrzyni mechanicznej.
To rozwiązanie znaliśmy wcześniej
z samochodów osobowych, m.in.
Volkswagena, gdzie dwusprzę-
głowa przekładnia określana jest
jako DSG. Podczas testów osobó-
wek VW docenialiśmy to, że sprzyja
ona ograniczeniu zużycia paliwa
i zwiększa wygodę prowadzenia.
licznymi sprzęgłami mokrymi
i sterowaniem elektronicznym.
Dwa sprzęgła osadzone są kon-
centrycznie i umieszczone w jed-
nej obudowie. Jedno sprzęgło jest
odpowiedzialne za kontrolę biegów
nieparzystych, drugie zaś obsłu-
guje biegi parzyste. Tak samo jak
w DSG, w Duonicu podczas jazdy
sprzęgło automatycznie przygo-
towuje kolejny bieg, dzięki czemu
jego włączenie następuje bez
przerw w przepływie momentu
obrotowego. Tak więc jazda jest
dość płynna, choć sam moment
zmiany przełożenia bywa cza-
sem nie tak delikatny, jak choćby
w zautomatyzowanej skrzyni
Powershift, stosowanej w Mer-
cedesie Actrosie. Oprogramowa-
nie skrzyni chyba jeszcze można
udoskonalić, bowiem według
naszej oceny niekiedy przy rozpę-
dzaniu przeciąga na niskim biegu.
Pochwalić trzeba, że taki zespół
napędowy utrzymuje dość niskie
obroty silnika – np. przy 90 km/h
około 2.000 obr/min – w ekono-
micznym zakresie. Przy manew-
rowaniu pomocna jest praktyczna
funkcja pełzająca, czyli po puszcze-
niu przez kierowcę hamulca samo-
chód powoli toczy się.
Jeśli mniej zależny nam na dyna-
mice jazdy, a więcej na oszczę-
dzaniu paliwa, można przyciskiem
na desce rozdzielczej wybrać tryb
Eco, w którym przekładnia wybiera
wyższe biegi przy niższych pręd-
kościach obrotowych. W praktyce
najwyższy, szósty bieg pojawia
się nawet poniżej 50 km/h. Roz-
pędzanie załadowanego pojazdu
jest wtedy mozolne, ale... W efek-
cie można zaoszczędzić do 8 proc.
paliwa, a w porównaniu do wersji
ze skrzynią manualną oszczęd-
ności sięgają nawet 13 proc. Auto
z Duonikiem jest o kilka tysięcy zło-
tych droższe, ale przy dzisiejszych
Wyjaśnijmy,­jak­to­jest­z marką­Fuso.­Canter­ma­na­masce­znaczek­Mitsubishi,­produkowany­jest­na­rynek­europejski­w portugalskiej­fabryce­
w Tramagal,­a oferowany­przez­Mercedes-Benz.
dwusprzęgłowa­oszczędza­
paliwo
Duonic to zautomatyzowana,
6-stopniowa przekładnia dwu-
systemem kontroli stabilności
ESP. Kabina kierowcy, zmoder-
nizowana zarówno na zewnątrz,
jak i wewnątrz, zapewnia większy
komfort pracy.
Konstrukcja kompaktowej prze-
kładni dwusprzęgłowej wywo-
dzi się z sześciobiegowej skrzyni
mechanicznej z dwoma hydrau-
NADWOZIE IZOTERMICZNE
Fuso,­Mitsubishi,­czy­
Mercedes?
Wyjaśnijmy, jak to jest z marką
Fuso. Canter ma na masce znaczek
Mitsubishi, produkowany jest na
rynek europejski w portugalskiej
fabryce w Tramagal, a oferowany
przez Mercedes-Benz. Wynika to
z tego, że ciężarówki produko-
Zabudowę izotermę 0 st. C wykonała firma Autonadwozia. To nadwozie w wersji ultralekkiej (zmiany
konstrukcyjne zwiększają ładowność kompletnego pojazdu w granicach 12-18 proc.) z  linii produktów
Ultrabox, o współczynniku przenikalności cieplnej k < 0,7 W/m 2 K. Standardowo przystosowane do
montażu windy, posiada kanał w ścianie przedniej, a także wzmocnienie do montażu agregatu chłod-
niczego. Ściany wykonane są z płyt warstwowych, dach izolowany - poszycie zewnętrzne i wewnętrzne
z laminatu. Drzwi tylne dwuskrzydłowe, boczne jednoskrzydłowe (drabinki wsuwane pod nadwozie).
Podłoga jest izolowaną konstrukcją samonośną, pokryta tworzywem sztucznym typu Marothaan w wersji
przeciwpoślizgowej.
36 - Truck & Business
1063302795.048.png 1063302795.049.png 1063302795.050.png 1063302795.051.png 1063302795.001.png 1063302795.002.png 1063302795.003.png 1063302795.004.png 1063302795.005.png 1063302795.006.png
Trzyosobowa­kabina­Cantera­(podwójne­siedzenie­pasażerskie)­jest­dobrze­wyciszona.
duonic­to­zautomatyzowana­w Canterze,­6-stopniowa­przekładnia­dwusprzęgłowa.
cenach ON ta różnica szybko się
zwróci.
Duonic ma też możliwość ręcz-
nej zmiany biegów, z czego warto
korzystać, dla wsparcia nie dość
skutecznego hamulca wydecho-
wego (sterowany elektronicznie,
progresywny hamulec silnikowy
o mocy do 50 kW). Kiedy włączamy
ten hamulec, skrzynia sama nie
redukuje i jego efektywność jest
niska. W takich sytuacjach warto
zmienić bieg na niższy, aby silnik
nabrał obrotów i hamowanie było
intensywne.
samochodami. Trzeba by tylko
zastanowić się, na ile odbije się to
po dłuższym czasie eksploatacji na
akumulatorze...
niezbędnego w technologii SCR.
Zatankowanie 12-litrowego zbior-
nika ma wystarczać na 8 tys. km.
W praktyce oznacza to uzupeł-
nianie AdBlue średnio trzy razy
w roku, podczas gdy u konkuren-
tów podobno 2-4 razy częściej.
Efektywność Cantera poprawiają
także wydłużone z 30 do 40 tys. km
okresy międzyprzeglądowe.
jest sporo schowków, korytek,
półek, łącznie z uchwytami na
kubki i na telefon. Kierownica jest
regulowana w dwóch płaszczy-
znach, tylko zakres regulacji jest
niestety niewielki. Zwiększono
wydajność klimatyzacji. W wypo-
sażeniu standardowym są światła
do jazdy dziennej i przeciwmgłowe.
Czyszczenie­spalin­bez­
zbędnej­fatygi
Tak jak dotychczas, w słabszych
wersjach tej ciężarówki system
oczyszczania spalin wykorzystuje
układ ich recyrkulacji (EGR) i filtr
cząstek stałych (DPF). Najmocniej-
sze silniki pojazdów 7,5-tonowych
dysponują dodatkowo systemem
selektywnej redukcji katalitycznej
SCR, wykorzystującym czynnik
AdBlue.
Filtr DPF oczyszcza się automa-
tycznie, ale w pewnych warunkach
(np. jazda w korku lub na krótkich
dystansach) konieczne jest wymu-
szenie regeneracji – kierowcę infor-
muje o tym lampka sygnalizacyjna.
W Fuso ułatwiono to zadanie, nie
trzeba jeździć do warsztatu – pro-
ces regeneracji może zainicjować
kierowca jednym przyciskiem,
na postoju. Producent chwali się
niskim zużyciem czynnika AdBlue,
Jedzie­jak­osobowy
Canter w wersji 3,5-tonowej pro-
wadzi się łatwiej i bezpieczniej
dzięki niezależnemu zawieszeniu
przedniej osi. Dobrze amortyzuje
nierówności i jest zwrotny niemal
jak auto osobowe, a więc powinien
sprawdzać się w miejskiej dystry-
bucji. Ta wersja, tak jak pozostałe,
została wyposażona w elektro-
niczny system hamulcowy. Lista
wyposażenia dodatkowego zawiera
również poduszki powietrzne kie-
rowcy i pasażera. Automatyczna
skrzynia biegów, choć niekiedy
zmienia biegi nie tak aksamitnie
jak Powershift, zapewnia wygodną
i oszczędną jazdę.
W zmodernizowanej­kabinie
Trzyosobowa kabina (podwójne
siedzenie pasażerskie) jest dobrze
wyciszona. Nowy, dwukolorowy
kokpit ma też nowy panel instru-
mentów. Kierowca i pasażer mają
ułatwioną możliwość zmiany miej-
sca. Fotele są teraz wygodniejsze,
mają zintegrowane zagłówki. Fotel
kierowcy jest wyposażony w regu-
lowane podparcie odcinka lędź-
wiowego kręgosłupa i w regulację
amortyzacji, którą można dostoso-
wać do wagi szofera oraz w podło-
kietnik. Oparcia siedzenia pasaże-
rów można położyć – środkowe
służy wtedy jako stolik z zatrza-
skiem na dokumenty. W kokpicie
silnik­do­spokojnej­jazdy
Znany 4-cylindrowy turbodiesel
o pojemności 3 litrów, z wtry-
skiem common rail i turbosprę-
żarką o zmiennej geometrii (VGT),
spełniający normę emisji spalin
Euro5 lub EEV występuje w tym
przypadku w najsłabszej wersji,
o mocy 130 KM (dostępne są jesz-
cze odmiany 150 i 175 KM). Jest
oszczędny, ale przy rozpędzaniu
z cięższym ładunkiem bywa nie
dość dynamiczny.
Jerzy Kłosiński
PODSTAWOWE DANE FUSO CANTER 3C 13 DUONIC IZOTERMA
DOPUSZCZALNA MASA CAłKOWITA
system­start/stop­też­pomaga­
oszczędzać
System Start/Stop (ISS) wyłą-
cza silnik po pięciu sekundach od
zatrzymania pojazdu, zapewniając
do 3 procent oszczędności w zuży-
ciu paliwa. Nie aktywuje się gdy
od włączenia silnika prędkość nie
wzrosła powyżej 15 km/godz., gdy
jest włączony kierunkowskaz oraz
gdy temperatura silnika jest poni-
żej nominalnej. Trzeba przyznać,
że działa to sprawnie i kiedy silnik
zgaśnie na czerwonym świetle na
skrzyżowaniu, jego automatyczne
odpalenie po wciśnięciu pedału
gazu jest błyskawiczne, nie zosta-
jemy na skrzyżowaniu za innymi
3.500 KG
łADOWNOŚć
1.518 KG
OBJęTOŚć łADOWNI
17,5 M SZEŚC.
WEWNęTRZNE WyMIARy łADOWNI -
DłUGOŚć/SZEROKOŚć/WySOKOŚć
3.400/2.450/2.100 MM
ROZSTAW OSI
2.800 MM
SILNIK/POJEMNOŚć SKOKOWA
4-CyLINDROWy TURBODIESEL COMMON RAIL, VGT/3 L EURO 5
MOC MAKSyMALNA
130 KM PRZy 3.000-3.500 OBR /MIN
MAKSyMALNy MOMENT OBROTOWy
300 NM PRZy 1.300-3.050 OBR/MIN
SKRZyNIA BIEGóW
DUONIC, ZAUTOMATyZOWANA, 6-STOPNIOWA
NAPęD
4x2
TARCZE NA WSZySTKICh KOłACh, ABS Z ELEKTRONICZNyM ROZKłADEM SIły hAMOWANIA, PROGRESyWNy
hAMULEC SILNIKOWy
UKłAD hAMULCOWy
LUSTERKA WSTECZNE PODGRZEWANE, KLIMATyZACJA AUTOMATyCZNA, PODUSZKI POWIETRZNE KIEROWCy
I PASAżERA, KOMFORTOWy FOTEL KIEROWCy Z REGULOWANyM TłUMIENIEM WERTyKALNyM, ELEKTRyCZNE
SZyBy, CENTRALNy ZAMEK Z PILOTEM, KIEROWNICA REGULOWANA W DWóCh PłASZCZyZNACh, ŚWIATłA DO
JAZDy DZIENNEJ I PRZECIWMGłOWE
WyPOSAżENIE PREZENTOWANEGO POJAZDU, M.IN.:
GWARANCJA
150.000 KM/3 LATA
PRZEGLąDy TEChNICZNE
CO 40 TyS. KM
Truck & Business - 37
1063302795.007.png 1063302795.008.png 1063302795.009.png 1063302795.010.png 1063302795.011.png 1063302795.012.png 1063302795.013.png 1063302795.014.png 1063302795.015.png 1063302795.016.png 1063302795.017.png 1063302795.018.png 1063302795.019.png 1063302795.020.png 1063302795.021.png 1063302795.022.png 1063302795.023.png 1063302795.024.png 1063302795.025.png 1063302795.026.png 1063302795.027.png 1063302795.028.png 1063302795.029.png 1063302795.030.png 1063302795.031.png 1063302795.032.png 1063302795.033.png 1063302795.034.png 1063302795.035.png 1063302795.036.png 1063302795.037.png 1063302795.038.png 1063302795.039.png 1063302795.040.png 1063302795.041.png 1063302795.042.png 1063302795.043.png 1063302795.044.png 1063302795.045.png 1063302795.046.png 1063302795.047.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin