zarzadzanie-paletami-w-firmie.pdf

(234 KB) Pobierz
artykuŁ promocyjny
Zarządzanie
paletami w firmie
rozmowa z Anną Marczyńską, kierownikiem działu
transportu w irmie TIM s.A.
Ten cel osiągany jest także poprzez
wydzielenie wybranych procesów poza
struktury irmy i oddanie ich w ręce
irm wyspecjalizowanych w ich reali-
zacji. Doskonałym przykładem może
być nasza współpraca z irmą CHEP.
To znaczy, że przekazaliście CHEP
zarządzanie procesami związany-
mi z obsługą palet?
Obrót paletami w naszej irmie wiązał
się z wieloma problemami takimi jak:
zarządzanie jakością palet – uszkodze-
niami a następnie utylizacją ‘szrotu’
paletowego przy jednoczesnym rozmy-
ciu odpowiedzialności za jakość nośni-
ków. Problemem była także kontrola
przepływu palet – to z kolei wpływało
na kontakty z klientami. Poza tym we-
wnętrzna kontrola obiegu palet – pro-
wadzenie inwentaryzacji, weryikacji
stanów stała się czasochłonna. Doszli-
śmy więc do wniosku, że najlepszym
rozwiązaniem byłoby wyodrębnić te
procesy i przenieść je poza struktury
irmy.
Spółka TIM często pojawia się
w prasie branżowej jako przykład
świetnie zorganizowanego modelu
biznesowego. Czym dokładnię się
Państwo zajmują?
Firma posiada blisko 25-letnie do-
świadczenie w branży artykułów
elektrotechnicznych. Jesteśmy dużem
przedsiębiorstwem, zatrudniającym
blisko 400 osób, dysponujemy siecią
sprzedaży składającą się z 30 oddzia-
łów w całej Polsce. Nasz asortyment
stanowią takie produkty, jak: kable,
przewody, systemy prowadzenia ka-
bli, aparatura, rozdzielnie elektryczne,
osprzęt elektroinstalacyjny, oprawy,
źródła światła i osprzęt pomocniczy.
Towar dostarczają renomowani pro-
ducenci z Polski i zagranicy, m.in.
Philips, OBO Bettermann, Osram,
Schneider Electric, Bosch, Hager, czy
Tele-Fonika Kable.
Firma intensywnie się rozwija in-
westując w nowe przedsięwzięcia.
Zgadza się. Nasze inwestycje ukie-
runkowane są na rozwijanie nowych
kanałów sprzedaży oraz na dywersy-
ikację działalności, która przełoży
się na uniezależnienie się od branży
budowlanej podlegającej dużym wa-
haniom koniunkturalnym. Przykładem
inwestycji było wykupienie pakietu
większościowego w irmie Rotopino,
będącej właścicielem portalu interne-
towego narzędzia.pl.
Głównym celem irmy w związku
z dywersyikacją działalności jest
uproszczenie, standaryzacja i uporząd-
kowanie procesów w taki sposób, aby
zmniejszając koszty zachować jedno-
cześnie wysoką jakość serwisu. Wpro-
wadzana standaryzacja, poza oczy-
wistymi oszczędnościami kosztów,
pozwala także na oszczędność czasu.
38
Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73) / www.eurologistics.pl
1063304342.016.png 1063304342.017.png 1063304342.018.png 1063304342.019.png 1063304342.001.png 1063304342.002.png 1063304342.003.png 1063304342.004.png 1063304342.005.png 1063304342.006.png
 
artykuŁ promocyjny
Czy braliście Państwo pod uwa-
gę współpracę z innymi irma-
mi świadczącymi podobne usługi
w zakresie gospodarowania pale-
tami?
Oczywiście, jednak oferta CHEP spo-
tkała się z naszym zainteresowanuem,
ponieważ odpowiadała na wiele po-
trzeb naszej irmy. Nie bez znaczenia
było również długoletnie doświadcze-
nie irmy CHEP na rynku nie tylko
polskim ale też światowym, które daje
nam gwarancję, że procesy, których
stajemy się uczestnikiem są sprawdzo-
ne i pozytywnie zweryikowane. CHEP
to duża światowa korporacja, gwaran-
tująca dodatkowo stabilność działania,
czego niestety nie można powiedzieć
o małych, lokalnych irmach działają-
cych w Polsce.
We współpracy z CHEP ważna okazała
się również lokalizacja ich magazynów
palet oraz fakt, iż magazyn, z którego
się systematycznie zaopatrujemy jest
obsługiwany przez irmę Delta Trans
– naszego przewoźnika. Niebagatelne
znaczenie miała też rekomendacja Del-
ty – która współpracuje z CHEP niemal
od początku ich istnienia w Polsce.
Jak dzisiaj wygląda gospodarka pa-
letami w TIM?
70% obrotu paletowego naszej irmy
jest realizowana na niebieskich nośni-
kach. Pozostała część - dostawy dla
branży budowlanej, nadal realizowana
jest na najbardziej popularnych pale-
tach EUR, które traktowane są w TIM
jako jednorazowe i nie prowadzimy ich
wymiany z naszymi odbiorcami. Pale-
ty CHEP są używane w obrocie pomię-
dzy głównym magazynem TIM a 30
innymi lokalizacjami irmy.
Współpraca z CHEP całkowicie wyeli-
minowała konieczność zakupu palet
i pozwoliła nam na zmnijeszenie kosz-
tu odbioru opakowań o 50% i dzisiaj
z innych lokalizacji odbieramy wyłącz-
nie bębny na kable.
Palety wykorzystywane są do
transportu różnego rodzaju pro-
duktów często o wadze kilku ton.
Jak w tym kontekście przedstawia
się kwestia jakości nośników, na
których przewozicie ciężkie ładun-
ki?
Mamy bardzo duże wymagania co do
jakości palet. 95% z dostarczonych no-
śników musi bezwzględnie spełniać te
wymogi. Nigdy nie zdarzyło nam się,
aby paleta CHEP nie przeszła testu
obciążenia – nawet na poziomie 4 ton,
czego nie można powiedzieć o standar-
dowej palecie EUR.
Jakość palet CHEP to jeden z kluczo-
wych elementów decydujących o suk-
cesie naszej współpracy – idący w parze
z dostępnością palet i elastycznością
samego procesu zamawiania nośni-
ków.
CHEP gwarantuje możliwość korzy-
stania z systemu w dowolnym czasie
– tzn., zamawianie palet tylko wtedy,
gdy są niezbędne do realizacji zamó-
wienia. Palety CHEP można też wyko-
rzystywać w całym łańcuchu dostaw
– zaczynając od naszych dostawców,
a kończąc na naszych klientach inal-
nych.
Wygląda więc na to, że rozpoczęcie
współpracy z CHEP było korzyst-
nym rozwiązaniem dla TIM?
Myślę, że rozpoczęcie współpracy
między naszymi irmami było nowym
doświadczeniem dla obu stron tego
procesu. Dla TIM, ponieważ wystan-
daryzowaliśmy i wydzieliliśmy na
zewnątrz skomplikowany proces, co
pozwoliło nam na uzyskanie wymier-
nych efektów inansowych oraz na
oszczędność czasu potrzebnego do za-
rządzania nim. Dla irmy CHEP z kolei
– bo dzięki współpracy z TIM weszła
w nowy sektor - budowlany. Można
więc mówić o obopólnych korzyściach
z tej współpracy.
Może więc warto pomyśleć o wpro-
wadzeniu systemy CHEP na 100%
obrotu paletowego irmy?
To byłoby idealne rozwiązanie. Niestety
jesteśmy w stanie zrozumieć ograniczenia
jakie się wiążą z tą inwestycją – głównie
dla irmy CHEP. Wykorzystanie ich palet
w nowym sektorze – budowlanym – mo-
głoby się wiązać ze stratami palet, które
często traiają na budowy, do lokalizacji
tymczasowych – skąd odbiór nośników
mógłby być dość skomplikowany. Nie
jest to jednak na tyle duża część naszego
biznesu, aby brak możliwości współpracy
w tym zakresie wpływał na nasze obecne
relacje.
Dla mnie współpraca z CHEP jest przy-
kładem doskonałego partnerstwa. Ze spo-
kojnym sumieniem polecam to rozwiąza-
nie wszystkim tym, którzy zwracają się do
nas z prośbą o opinie na temat naszego
kontrahenta. O ile dobrze wiem, na współ-
pracę z tą irmą zdecydowały się dzięki
temu inne podmioty z branży budowlanej,
które dostarczają swoje produkty do sieci
handlowych w Polsce.
Więcej informacji:
Marta Górska
North cee marketing manager
marta.gorska@chep.com
Domaniewska 41, saturn , Warsaw, 02-672
Tel: +48 22 874 45 33
Mobile: +48 602 51 88 51
Fax: +48 22 874 45 14
39
www.eurologistics.pl / Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73)
1063304342.007.png 1063304342.008.png 1063304342.009.png 1063304342.010.png 1063304342.011.png 1063304342.012.png 1063304342.013.png 1063304342.014.png 1063304342.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin