kleska-restrukturyzacyjna-molocha.pdf

(249 KB) Pobierz
nIk o Poczcie Polskiej
klęska
restrukturyzacyjna molocha
Fot. Panthermedia
Po upływie ponad dwóch lat od przeprowadzenia
komercjalizacji Poczta Polska nie została przygotowana do
prowadzenia działalności na liberalizowanym od 2003 r.
rynku pocztowym.
i powstałe w związku z tym opóźnienia
w działaniach prowadzących do restruk-
turyzacji oraz rozwoju spółki, związane
z koniecznością wypracowania nowej
strategii.
NIK sprawdziła, czy przekształcenie
w 2009 r. Poczty Polskiej z państwowe-
go przedsiębiorstwa użyteczności pu-
blicznej w spółkę akcyjną doprowadzi-
ło do poprawy jej funkcjonowania oraz
wzrostu konkurencyjności na liberalizo-
wanym rynku pocztowym.
Poczta Polska S.A. jest jedynym opera-
torem przygotowanym organizacyjnie
do świadczenia w kraju powszechnych
usług pocztowych. Dysponuje siecią po-
nad 8 tys. placówek i zatrudnia ok. 90
tys. pracowników.
Z raportu NIK wynika, że nie została
przeprowadzona restrukturyzacja orga-
nizacyjna i zatrudnienia w stopniu po-
zwalającym na usprawnienie funkcjono-
wania oraz optymalizację uzyskiwanych
wyników inansowych. Przyczynami
tego stanu było przede wszystkim: nie-
zrealizowanie zasadniczych zamierzeń
„Strategii Rozwoju Poczty Polskiej
na lata 2006–2009” umożliwiających
przedsiębiorstwu, a następnie spół-
ce przygotowanie się do prowadzenia
działalności na rynku pocztowym w wa-
runkach konkurencji i zapobiegających
pogorszeniu się uzyskiwanych wyni-
ków ekonomicznych; niezrealizowanie
założeń „Koncepcji Pocztowego Syste-
mu Logistycznego na lata 2007–2015”,
których wdrożenie miało przyczynić się
do dostosowania systemu logistycznego
do zasad funkcjonowania na liberalizu-
jącym się rynku pocztowym. Stan ten
doprowadził do dezaktualizacji tej kon-
cepcji; odstąpienie od realizacji „Strate-
gii Poczty Polskiej na lata 2009–2015”
Liczba obsługujących
klientów punktów pocztowych
była o 224 niższa od
wymaganej przepisami
Poczta Polska zbyt długo zwlekała
z przeprowadzeniem zmian i nie wyko-
rzystała szansy na dostosowanie się do
rynku otwieranego dla innych operato-
rów pocztowych. Brak systemu motywa-
cyjnego sprawia, że listonosze, zamiast
dostarczać paczki do domów, wolą zosta-
wiać w skrzynkach awiza. Klienci zmu-
szeni są odbierać przesyłki osobiście,
a większość urzędów pocztowych działa
w godzinach, które pokrywają się z go-
dzinami pracy innych irm i instytucji.
Kontrola NIK wykazała, że dostęp do
36
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71) / www.eurologistics.pl
942711160.066.png 942711160.077.png 942711160.088.png 942711160.099.png 942711160.001.png 942711160.012.png 942711160.019.png 942711160.020.png 942711160.021.png 942711160.022.png 942711160.023.png
 
Wyniki inansowe Poczty Polskiej w latach 2008–2011 (do listopada)
2008
2009
2010
11 m-cy 2011 2009-2008
2010-2009
2010-2008
Przychody ogółem
6 871 852,0
6 764 220,6
6 530 532,0
5 758 844,7
-107 631,4
-233 688,6
-341 320,0
Koszty ogółem
7 101 666,8
6 919 009,0
6 576 739,0
5 521 039,3
-182 657,9
-342 270,0
-524 927,8
Wynik inans. brutto
-229 863,1
-154 982,9
62 511,1
237 770,0
74 880,2
217 494,0
292 374,2
Zysk/strata
-215 309,0
-190 690,8
43 291,3
159 650,5
24 618,2
233 982,2
258 600,4
Zatrudnienie (etaty)
96 408,7
95 706,6
92 902,1
89 941,2
-702,0
-2 804,5
-3 506,5
usług świadczonych przez Pocztę Pol-
ską S.A. wciąż pozostaje ograniczony.
Jedynie 20 urzędów pocztowych w kra-
ju prowadzi działalność przez całą dobę.
W większości przypadków placówki
pocztowe są czynne w miastach od godz.
8:00 do 18:00, a na obszarach wiejskich
jeszcze krócej, bo od godz. 8:00 do 15:00.
Na posiadane przez operatora w 2011 r.
8 423 placówki (urzędy pocztowe, ilie
urzędów pocztowych i agencje poczto-
we) czynnych było 8 016. Tym samym
liczba obsługujących klientów punktów
pocztowych była o 224 niższa od wyma-
ganej przepisami.
Polskiej nie doprowadziła tym samym
do oczekiwanej zmiany wizerunku ir-
my. Co więcej, brak skutecznych działań
restrukturyzacyjnych przy jednoczesnej
podwyżce wynagrodzeń spowodował
poniesienie przez operatora publiczne-
go wysokich strat inansowych w latach
2008-2009.
niem kosztów: outsourcingu, usług ob-
cych oraz zmniejszeniem zatrudnienia.
Brak skutecznych działań
restrukturyzacyjnych przy
jednoczesnej podwyżce
wynagrodzeń spowodował
poniesienie przez operatora
publicznego wysokich
strat finansowych
niegospodarność
NIK zidentyikowała też działania nie-
gospodarne prowadzone przez Pocztę
Polską w procesie restrukturyzacji. Fir-
ma wydała ponad 7,5 mln zł na zakup
trzech strategii działalności, które nie
zostały zrealizowane. Inny przykład to
zakup za kwotę przekraczającą 13 mln zł
Informatycznego Systemu Zarządzania
Nieruchomościami, który od początku
nie działał w sposób pozwalający na jego
pełne wykorzystanie.
Brak dostatecznych działań restruktury-
zacyjnych w celu dostosowania przed-
siębiorstwa do funkcjonowania na libe-
ralizującym się rynku pocztowym przy
jednoczesnej podwyżce wynagrodzeń
doprowadził do poniesienia przez Pocztę
Polską strat w wysokości 215 309 tys. zł
w 2008 r. oraz 190 690 tys. zł w 2009 r.
W 2010 r. spółka wypracowała zysk
w wysokości 43 291 tys. zł, co spowodo-
wane było przede wszystkim ogranicze-
Perspektywy
Od 2010 r. spółka podjęła działania re-
strukturyzacyjne, które pozwoliły jej na
wypracowanie zysku za 2011 r. w wyso-
kości 105,8 mln zł. W lipcu 2011 r. po-
wołano nowy zarząd, którego głównym
zadaniem jest rozwój irmy i realizacja
kluczowych inicjatyw restrukturyzacyj-
nych. Poczta Polska planuje przepro-
wadzenie zmiany wizerunku i organi-
zacji pracy swoich placówek, tak by do
2015 r. stały się miejscami przyjaznymi
dla klientów, oferującymi bezproblemo-
wą sprzedaż usług pocztowych i inanso-
wych. Nowy zarząd spółki kładzie nacisk
na rozwój usług paczkowo-kurierskich
oraz oferty tzw. e-usług, łączących tra-
dycyjne sposoby komunikacji z wyko-
rzystaniem nowoczesnych technologii.
Opracowała Ewa Kos
Zamiast listu - awizo
Jednym z głównych problemów Poczty
Polskiej jest fakt, że listonosze, zamiast
dostarczać paczki i listy polecone, zbyt
często pozostawiają w skrzynkach awi-
za. Dzieje się tak, ponieważ w świetle
obowiązujących przepisów wrzucenie
do skrzynki awiza traktowane jest tak
jak doręczenie przesyłki. Tym samym
wydajność pracy listonosza, który zo-
stawił np. 100 awiz, jest lepiej ocenia-
na przez kierownictwo Poczty niż tego
pracownika, który w tym samym czasie
dostarczył do rąk własnych adresatom
20 przesyłek. W dodatku taka praktyka
przerzuca ciężar odbioru przesyłek na
klientów i pracowników placówek pocz-
towych, co w przypadku ograniczania
zatrudnienia w urzędach przekłada się
na wydłużenie kolejek i czasu obsługi.
strategia działania
Poczta Polska nie zrealizowała głów-
nych założeń programów strategicznych
przygotowanych dla niej przez irmy
zewnętrzne. Większość zadań zmierza-
jących do restrukturyzacji było wyko-
nywanych z opóźnieniem lub w nie-
pełnym zakresie. Nie przeprowadzono
w wystarczającym stopniu zmian doty-
czących organizacji i zatrudnienia, nie
dokonano racjonalizacji sieci placówek
pocztowych, nie zoptymalizowano kosz-
tów i przychodów. To w konsekwencji
uniemożliwiło poprawę jakości świad-
czonych usług. Komercjalizacja Poczty
37
www.eurologistics.pl / Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71)
942711160.024.png 942711160.025.png 942711160.026.png 942711160.027.png 942711160.028.png 942711160.029.png 942711160.030.png 942711160.031.png 942711160.032.png 942711160.033.png 942711160.034.png 942711160.035.png 942711160.036.png 942711160.037.png 942711160.038.png 942711160.039.png 942711160.040.png 942711160.041.png 942711160.042.png 942711160.043.png 942711160.044.png 942711160.045.png 942711160.046.png 942711160.047.png 942711160.048.png 942711160.049.png 942711160.050.png 942711160.051.png 942711160.052.png 942711160.053.png 942711160.054.png 942711160.055.png 942711160.056.png 942711160.057.png 942711160.058.png 942711160.059.png 942711160.060.png 942711160.061.png 942711160.062.png 942711160.063.png 942711160.064.png 942711160.065.png 942711160.067.png 942711160.068.png 942711160.069.png 942711160.070.png 942711160.071.png 942711160.072.png 942711160.073.png 942711160.074.png 942711160.075.png 942711160.076.png 942711160.078.png 942711160.079.png 942711160.080.png 942711160.081.png 942711160.082.png 942711160.083.png 942711160.084.png 942711160.085.png 942711160.086.png 942711160.087.png 942711160.089.png 942711160.090.png 942711160.091.png 942711160.092.png 942711160.093.png 942711160.094.png 942711160.095.png 942711160.096.png 942711160.097.png 942711160.098.png 942711160.100.png 942711160.101.png 942711160.102.png 942711160.103.png 942711160.104.png 942711160.105.png 942711160.106.png 942711160.107.png 942711160.108.png 942711160.109.png 942711160.002.png 942711160.003.png 942711160.004.png 942711160.005.png 942711160.006.png 942711160.007.png 942711160.008.png 942711160.009.png 942711160.010.png 942711160.011.png 942711160.013.png 942711160.014.png 942711160.015.png 942711160.016.png 942711160.017.png 942711160.018.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin