socjoterapia-artykuly-k[1][1].-sawickiej-z-remedium-nr-1,3,5.2004.doc

(39 KB) Pobierz
„SOCJOTERAPIA”- PRACA ZBIOROWA PODE REDAKCJĄ KATARZYNY SAWICKIEJ

„SOCJOTERAPIA”- artykuły Katarzyny Sawickiej z „Remedium” Nr 1, 3, 5, 2004.

 

 

1.       Socjoterapia:

Zaliczana jest do procesów psychokorekcyjnych, leczniczych, ukierunkowanych na eliminowanie lub na zmniejszanie zaburzeń, zwykle zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Jest formą pomocy skierowaną do dzieci, młodzieży w okresie dorastania, borykającą się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi. Istotną rolę odgrywa tu wzmocnienie osobowości młodych ludzi poprzez realizację celów rozwojowych i edukacyjnych. Docieranie do przeszłych doświadczeń i uświadamiania ich sobie oraz powiązanie z aktualnie występującymi wzorami zachowań schodzi na dalszy plan.

Socjoterapia jest procesem ukierunkowanym na leczenie występujących u dzieci zaburzeń, zwłaszcza zachowania, nadpobudliwości i zahamowania, niektórych zaburzeń emocjonalnych (tj. psychoterapii z tą różnicą, że kieruje się ją głównie do dzieci z psychozą, depresją itp.).

2.       Zadaniem socjoterapii jest:

Wspomaganie dzieci, w rozwoju i pojmowaniu rzeczywistości.

3.       Cele edukacyjne w prowadzeniu grupy socjoterapeutycznej to:

-  uczenie się rozpoznawania emocji i wyrażania emocji

-  poznawanie mechanizmów uzależnień

-  zapoznanie się z chorobami społecznymi np. AIDS

4.       Cele rozwojowe:

Korespondują z wiekiem uczestników (np. u dzieci w wieku wczesnoszkolnym dominuje potrzeba: zabawy, zdobywania wiedzy o świecie, twórczości; dorośli potrzebują towarzystwa rówieśników, wspólnej aktywności). Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych uwzględnia rozwijanie indywidualnych zamiłowań i zainteresowań, zaspokajanie podstawowych dla danego wieku potrzeb, podejmowanie zagadnień ważnych dla określonej grupy wiekowej.

5.       Cele terapeutyczne:

-  dostarczą uczestnikom doświadczeń korekcyjnych, przeciwstawnych do treści doświadczeń urazowych oraz doświadczeń kompensujących doświadczenia deprywacyjne, również hamujące rozwój emocjonalny i społeczny

-  będą sprzyjać odreagowaniu napięć emocjonalnych

-  posłużą aktywnemu uczniu się nowych umiejętności psychologicznych

6.       Długotrwałe niezaspokojone potrzeby dziecka w rodzinie:

-  urazy psychiczne

-  zaburzenia emocjonalne

-  zaburzenia w zachowaniu

-  urazowe sądy poznawcze

-  trzeba zdiagnozować dziecko

7.       Płaszczyzna dotycząca relacji samym z sobą:

-  ja-ja (jestem głupi, nic nie umiem)

-  ja-inni (nikt mnie nie lubi, nikt mnie nie rozumie)

-  ja-zadanie (do niczego się nie nadaję, nie umiem tego zrobić)

-  ja-świat (życie jest bezsensu, świat jest brutalny)

8.       Cechy zaburzonego zachowania:

-  nieadekwatność

-  sztywność zachowania (nie zmienia się)

-  towarzyszą silne emocjonalne przeżycia

-  zachowania są szkodliwe dla dziecka i otoczenia

9.       Specyfika grupy socjoterapeutycznej:

-  bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne uczestników

-  grupa zamknięta

-  zaufanie

-  każda osoba ma prawo zostać wysłuchana

-  to, co się dzieje tutaj, pozostaje między nami

-  spotykamy się regularnie, nie spóźniamy się

-  w toku zajęć wypracowujemy normy dotyczące komunikowania się, zwracamy do siebie bezpośrednio- komunikat „ja”, nie oceniamy itp.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin