60.doc

(33 KB) Pobierz
60

60.EKSPRESJONIZM W MUZYCE- CHARAKTERYSTYKA I PRZEDSTAWICIELE  (OD STRAUSSA, POPRZEZ SKRAIBINA,SZYMANOWSKIEGO DO DODEKAFONISTÓW WIEDEŃSKICH)

 

EKSPRESJONIZM,

Ø      kierunek występujący w muzyce w kilku fazach w okresie ok. 1905–25,

Ø      nie oznaczający jednolitego stylu, lecz raczej postawę twórczą, charakterystyczną głównie dla kompozytorów austr. i niem. przed i po pierwszej wojnie świat.

Ø      W odróżnieniu od impresjonizmu czerpiącego impulsy twórcze głównie z wrażeń świata zewnętrznego, e.

·         postuluje bezpośrednie ujawnienie w sztuce najbardziej ukrytych subiektywnych przeżyć wewnętrznych;

·         sięga do przeżyć patologicznych, ujawnia wybujały erotyzm (np. Salome R. Straussa), żywi się nastrojami pesymistycznymi (np. Erwartung A. Schönberga), wyraża zagubienie się człowieka w świecie (np. Wozzeck A. Berga), jego konflikt z otoczeniem, lęk przed światem, „taedium vitae”, ucieczkę w mistyczną ekstazę (np. Poemat ekstazy A. Skriabina) lub w prymityw.

·         E. cechuje stopniowa likwidacja centralizacji tonalnej, swobodny atonalizm, dezintegracja elementów konstrukcyjnych, zanik myślenia tematycznego, autonomizacja brzmień, rozluźnienie więzi rytmicznych, formalnych.

·         W ostatniej swej fazie e. prowadzi do konstruktywizmu.

Przedstawiciele :

Strauss Salome i Elektra

Skriabin (akord syntetyczny i prometejskiIII symf.c-moll ”boski poemat”; poematy fort-udrecznia, uskrzydlony)

Szymanowski (pierwszy okres twórczości-pierwsze dwie sonaty, opera Hagith, pieśni miłosne Hafiza, pierwsze dwie symfonie)

Schönberg Księżycowy pierot (cykl 21 poematów, mowa śpiewana)

B. Bartóka balet Cudowny mandaryn.

Webern (miniaturyzacja; forma aforystyczna-maks.skrócona; 5 utworów na ork.op.10; 3 małe utwory na wiolonczele i fort op.11

 

·         E. najwyraźniej ujawnia się w muzyce dramatycznej opartej na dramacie eksresjonistycznym. Cechuje go :

o       redukcja osób działających,

o       podkreślanie a nawet wyolbrzymianie szczegółów,

o       pozbawianie jednostki jej cech indywidualnych.

o       Typowe muz. dramaty ekspresjonistyczne stworzyli:

§         A. Schönberg (Oczekiwanie i Szczęśliwą rękę)

§         A. Berg (Wozzeck).

§         Przykładem ekspresjonistycznej postawy w twórczości Pierwsze dram.ekspres. to opery Straussa Salome i Elektra

 

W dramacie ekspresjonistycznym – reprezentowanym przez Oczekiwanie i Szczęśliwą rękę A. Schönberga oraz częściowo przez Wozzecka A. Berga– na pierwszy plan wysunął się czynnik wyrazowy z dążeniem do wyodrębnienia takich szczegółów, które w codziennym życiu z trudem dają się zauważyć. Wskutek takiego traktowania znikał ich związek z całokształtem zjawisk, wobec czego ogólny obraz ulegał w pewnym stopniu deformacji. Zatrzymywanie się na szczegółach prowadziło do stosowania dużych skrótów, przejawiających się w ogólnej koncepcji dzieła i jego szczegółach.

Wyrazem tego jest Oczekiwanie Schönberga, w którym ograniczył on liczbę osób do jednej kobiety, przeżywającej bezpośrednio następujące po sobie w krótkim czasie zmienne uczucia, np. bezgraniczną miłość i bezgraniczną nienawiść do tej samej osoby.

Ten rodzaj stosunku do treści dzieła spowodował rozbicie formy muz., wobec czego melodykę utworów ekspresjonistycznych cechuje duża zmienność struktury interwałowej, rytmiki, agogiki i podłoża ork., nie wykazującego już zasad tematycznego kształtowania w tradycyjnym znaczeniu. Wobec niebezpieczeństwa całkowitej deformacji oprawy muz. A. Berg wprowadził w Wozzecku szereg form tradycyjnych, np. formę sonatową, wariacyjną, fugę, suitę, oraz takie elementy o. tradycyjnej, jak pieśń żołnierską i kołysankę. W istocie dzieło Berga stoi na pograniczu dramatu realistycznego i ekspresjonistycznego. Wykorzystanie form dawniejszych wskazuje na tendencje klasycyzujące Berga. W 30-ych latach XX w. były one dość silne i przyczyniły się do powstania specjalnego gatunku opery, mianowicie o. klasycyzującej

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin