63.doc

(26 KB) Pobierz

63. NURT NEOKLASYCZNYW TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW XX WIEKU (NAWIĄZANIE DO FORM, GATUNKÓW ORAZ TECHNIK MINIONYCH EPOK)

 

Neoklasycyzm

Ø      kierunek w muzyce współczesnej nawiązujący do muzyki przedromantycznej.

Ø      Kierunek ten dominował w muzyce europejskiej w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku, oddziaływał na wielu kompozytorów amerykańskich.

Ø      W XX w. neoklasycyzm. rozwijał się we Francji w latach 20-ych; jego ideologiem był E. Satie.

Ø      przeciwstawiał się przesadnej ekspresji → neoromantyzmu i → ekspresjonizmu,

Ø      postulował obiektywizm,

Ø      nawiązanie do form i środków

o       wczesnego klasycyzmu (S. Prokofiew)

o       baroku (I. Strawiński, P. Hindemith, E. Křenek, F. Poulenc, A. Casella i in.), skrzyżowanych z językiem harmonicznym XX w.

Ø      Neoklasycyzm. wywarł wpływ na wielu pol. kompozytorów (M. Spisak, A. Szałowski, G. Bacewicz, B. Szabelski).

Ø      Pewną odmianą neoklasycyzmu. jest niem. → nowa rzeczowość.

 

Podstawowymi postulatami neoklasycyzmu było:

·         doskonałość rzemiosła kompozytorskiego (stanowiło to pewną reakcję na postulaty dada

·         przejrzysta i zwarta forma (częste nawiązania do barokowej fugi, do klasycznej sonaty)

·         unikanie romantycznej uczuciowości

Za początek tego kierunku przyjmuje się powstanie Pulcinelli (1920) Strawińskiego, a zas umowny koniec - premierę jego opery Zywot rozpustnika (1951).


Do najwybitniejszych przedstawicieli nurtu należeli:

·         Igor Strawiński

·         Bela Bartok

·         Paul Hindemith

·         Dymitr Szostakowicz

·         Sergiusz Prokofiew

W Polsce:

·         Grażyna Bacewicz

·         Michał Spisak

·         Witold Lutosławski

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin