37. ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ W.A.MOZARTA
[ ŻYCIE: ur.1756r. w Salzburgu, zm. 1791 r. w Wiedniu, od 1762r. odbywa podróże z ojcem i siostrą, w 1769r. zatrzymuje się w Salburgu, gdzie otrzymuje stanowisko koncertmistrza na dworze arcybiskupa Colloredo, 1769-1771 odbywa podróże do Włoch, w 1777r. wyjeżdża do Paryża, a potem do Mannheim, zrywa stosunki z Colloredo, w 1781 r. przenosi się na stałe do Wiednia;
[ TWÓRCZOŚĆ- I OKRES DO OK.1772 : I symfonia Es-dur KV 16, pierwsze sonaty dziecięce, opery: „udana naiwność” buffa i singspiel „Bastion i Bastienne”, twórczośc oratoryjna, religijna , arie z towarzyszeniem orkiestry, pieśni z towarzyszeniem fortepianu, twórczość kameralna, koncerty fortepianowe;
[ II OKRES 1772-1781: ok.35 symfonii (większość 3cz bez menueta), 6 sonat fortepianowych, 7 sonat fortepianowych, koncerty fortepianowe, koncery skrzypcowe, koncerty na fagot, flet, klarnet, róg, divertimenti, cassationi, serenady, notturni, utwory kameralne, opery-msze;
[ III OKRES 1781-1791: opery: „Król Krety”, „Uprowadzenie z Seraju”, „Wesele Figara”, „Don Juan”, „Czarodziejski flet”, „Łaskawość Tytusa”, symfonie w tym: Es KV 543, g KV 550, C KV 551 „Jowiszowa”, 12 koncertów fortepianowych, 6 sonat fortepianowych, requiem;
[ TWÓRCZOŚC RELIGIJNA: pochodza z wczesnego okresu tworczosci –8 litani i niespzorow, 19 mszy Msza C-dur koronacyjna 1779 –napisana z okazji koronacji obazu Matki Boskeij -trwa niecale pozl godziny- zwarta forma-duza role odgrywa chor traktowany homofonicznie Msza c-moll(niedokonczona)-typ mszy kantatowej –4 solistow-partie choralne czasem 8gł. –duzo polifoni Requiem d-moll-napisany na zamowienie chrabeigo Balesque –dzieło eni dokonczone prez Mozart alecz jego ucznia Zismayera – Mozart napisal do Lacriomosy włacznie –równowaga tresci i formy w ostatneij czesci powraca motyw z pocztatkwoych czesciMsza kantatowa-podział czesci dosc skomplikowany, ariie przeciwstawione partiom choralnym z fugami w zakonczeniu cyrie gloria i credo.w rezultacie rozpad formy na szereg czastek stanowiacych zamkniete calosci.(rozdrobnienie)
[ Cechy twórczości: początkowo styl galant , styl szkoły mannheimskiej i haydnowskie, później wykształca swój własny styl: pogodny, liryczny, spokojnych, (w późnych dziełach dramatyzm);
[ cechy twórczości operowej:
o 1. Partie solowe i zespołowe charakteryzują postacie i sytuacje dramatyczne.
o 2. Partie solowe, koloraturowe, mają charakter koncertujący i równocześnie podkreślający cechy głównych postaci i wydarzeń.
o 3. Obok arii ukazują się pieśni i partie mówione.
o 4. Recitativa solowe i zespołowe pokazują komizm postaci i sytuacji podkreślanych przez szybkie powtarzanie tych samych słów.
o 5. Partie instrumentalne stają się współczynnikiem formy dzieła.
o 6. Istotna forma.
o 7. Istotne finały, które mają specyficzną formę.
o 8. W czarodziejskim flecie spotykamy się z innowacją muzyczną, z motywami przypominającymi , jako zapowiedź późniejszych motywów przewodnich;
cechy twórczości instrumentalnej:
o 1. Kantylena.
o 2. Czynnik harmoniczny dominujący w kompozycjach.
o 3. Bas albertiego.
o 4. Przebiegi gamowe.
o 5. Śpiewne drugie tematy w formie sonatowej, w niektórych sonatach i pierwsze bywają kantylenowe
.
margaritta_mg