Plany miesięczne Sześciolatek[4].pdf

(119 KB) Pobierz
001-216 Scen 0 cz4
1. Rozk∏ad treÊci edukacyjnych (tematy dni od 128. do 181.)
Kràg
Temat dnia
Zadania edukacyjne
Ârodki dydaktyczne
tematyczny
1
2
3
4
Podró˝e
dalekie
i bliskie
128. Wycieczka na
wiosennà ∏àk´
• Kszta∏towanie postawy badawczej wobec otaczajàcego Êwiata.
• Obserwacja ˝ycia na ∏àce – rozpoznawanie i nazywanie
wybranych gatunków roÊlin i zwierzàt.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci redagowania ustnych wypowiedzi
na podany temat.
• Rozwijanie wra˝liwoÊci s∏uchowej.
• Kszta∏towanie poj´cia liczby naturalnej w aspekcie g∏ównym.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci klasyfikowania wed∏ug podanego
kryterium.
åw. s. 3
W. – puzzle „Wiosenna
∏àka”
CD lub kaseta (semestr II)
– 32–35
lupy, lornetki, blok
rysunkowy, no˝yczki,
klej, albumy roÊlin
∏àkowych
129. Jak roÊnie fasola?
• Za∏o˝enie hodowli fasoli – prowadzenie kalendarza obserwacji.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´ na podany temat.
• Poznawanie utworów literatury dzieci´cej.
• åwiczenie s∏uchu fonematycznego – g∏oski opozycyjne.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
• Rozwijanie orientacji na kartce.
åw. s. 4, 5
s∏oiki, miseczki, nasiona
fasoli, grochu, kukurydzy,
gaza, utwór literacki
zwiàzany z tematem
zaj´ç, np. Hansa
Christiana Andersena
„Pi´ç ziarenek grochu”
130. Agata wa˝y zabawki
• Rozpoznawanie owoców i nasion.
• Konstruowanie prostej wagi.
• Kszta∏towanie rozumienia okreÊleƒ typu: „ci´˝sze”, „l˝ejsze”, „wa˝y
tyle samo” na podstawie porównywania ci´˝aru ró˝nych przedmiotów.
• Wa˝enie ró˝nych przedmiotów – doÊwiadczenia pozwalajàce
dzieciom ustaliç, ˝e ci´˝ar wa˝onego przedmiotu nie zale˝y od
jego wielkoÊci.
åw. s. 6, 7
owoce, chusty, kartoniki
z nazwami owoców,
obr´cze, ró˝ne wagi,
materia∏y potrzebne do
skonstruowania wagi
(patyk o d∏ugoÊci 30 cm,
191794682.002.png
• Prezentacja ró˝nych rodzajów wag – wzbogacanie wiadomoÊci
na temat ich przeznaczenia.
• Rozwijanie umiej´tnoÊci pracy w grupie.
• Kszta∏towanie poj´cia liczby naturalnej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania.
• åwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
• Rozwijanie orientacji na kartce.
sznurek, po dwie
przezroczyste torebki
foliowe – dla ka˝dej pary
dzieci), klocki, ró˝ne
przedmioty do wa˝enia,
np. zabawki
131. Delfin Fum
• Wzbogacanie wiadomoÊci na temat ˝ycia zwierzàt wodnych
– prezentacja wybranych ryb.
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na temat ˝ycia zwierzàt
w ich naturalnym Êrodowisku.
• Wprowadzenie drukowanych liter „f”, „F”.
• Prezentacja pisanych liter „f”, „F”.
• åwiczenie s∏uchu fonematycznego – okreÊlenie cech spó∏g∏oski „f”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci liczenia.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci klasyfikowania wed∏ug podanego
kryterium.
• Porównywanie ci´˝aru ró˝nych przedmiotów – çwiczenie
umiej´tnoÊci wa˝enia.
• Rozwijanie sprawnoÊci psychomotorycznej.
K. s. 108, 109
åw. s. 8, 9
W. (cz´Êç 1.) – „Kartoniki
do uk∏adania modeli
wyrazów”
przygotowane przez
nauczyciela ciekawostki
i ilustracje zwierzàt
˝yjàcych w Êrodowisku
wodnym, obr´cze, wagi,
klocki
132. Wielka rafa
koralowa
• Utrwalenie obrazu graficznego liter „f”, „F”.
• åwiczenie s∏uchu fonematycznego.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• Prezentacja rafy koralowej na ilustracjach.
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na temat ˝ycia w oceanie.
• Rozwijanie spostrzegawczoÊci.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci liczenia.
• Rozwijanie umiej´tnoÊci plastycznych – estetyczne
wykonywanie prac plastyczno-technicznych.
K. s. 110, 111
åw. s. 10, 11
przygotowane przez
nauczyciela ilustracje
i ciekawostki zwiàzane
z tematem zaj´ç, np.
ksià˝ka Henry’ego
Plantaina „Tajemnice
zwierzàt. W oceanie”,
kartoniki ze zdaniami,
191794682.003.png
1
2
3
4
kolorowe ko∏a, niebieski
karton, klej
133. Zwiedzamy zoo
• Wzbogacanie wiadomoÊci na temat dzikich zwierzàt ˝yjàcych
w ró˝nych rejonach Êwiata.
• Rozmowa na temat ró˝nych gatunków zwierzàt ˝yjàcych w zoo.
• Omówienie warunków ˝ycia zwierzàt ˝yjàcych w zoo.
• Poznawanie utworów literatury dzieci´cej zwiàzanych
z tematem zaj´ç.
• Uczenie dzieci pami´ciowego opanowywania wybranych
wierszy i ich przedstawiania.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci klasyfikowania wed∏ug okreÊlonego
kryterium.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci konstruowania gier planszowych.
• Rozwiàzywanie zagadek.
• Estetyczne wykonywanie prac plastycznych.
K. s. 112, 113
W. – „S∏oƒ i dzik”
„Wielki Atlas Zwierzàt”,
przygotowany przez
nauczyciela film
przyrodniczy zwiàzany
z tematem zaj´ç,
arkusze szarego papieru,
kostki i pionki do gry
Wielkanoc-
ne tradycje
134. Sztuka ludowa
• Kszta∏towanie wra˝liwoÊci na dzie∏a sztuki – omówienie dzie∏a
malarskiego.
• Prezentacja sztuki ludowej ró˝nych regionów Polski (np. muzyka
i r´kodzie∏o) i rozwijanie wra˝liwoÊci na jej pi´kno.
• Nauka piosenki i taƒca ludowego.
• Prezentacja ludowych instrumentów muzycznych.
• Estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci post´powania zgodnie z instrukcjà.
• Kszta∏cenie estetyki ruchu – zabawa taneczna.
åw. s. 12, 13
W. – „Mistrz rachunków”
CD lub kaseta (semestr II)
– 3–6, 15–19
przygotowane przez
nauczyciela wytwory sztuki
ludowej oraz zdj´cia,
materia∏y potrzebne do
wykonania instrumentów
perkusyjnych
135. Wiosenne porzàdki
• Wycieczka do ogródków dzia∏kowych – obserwowanie
wiosennych prac w ogrodzie.
• Obserwacja zmian zachodzàcych w przyrodzie wiosnà.
• Poznawanie utworów literatury dzieci´cej zwiàzanych
z tematem dnia.
åw. s. 14, 15
utwór literacki zwiàzany
z tematem zaj´ç, np.
wiersz Jana Brzechwy
„Wiosenne porzàdki”,
191794682.004.png
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci redagowania ustnych wypowiedzi
na podany temat.
• Kszta∏towanie poj´cia liczby naturalnej.
• åwiczenie s∏uchu fonematycznego.
• Utrwalanie obrazu graficznego poznanych liter.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci dodawania.
kostki do gry, kolorowe
krà˝ki dla ka˝dego
dziecka, ilustracje
narz´dzi ogrodniczych
136. Wielkanocne
dekoracje
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na temat tradycji zwiàzanych
ze Êwi´tami wielkanocnymi (pisanki, palmy wielkanocne,
przyÊpiewki ludowe itp.).
• Prezentacja i nauka piosenki ludowej zwiàzanej z tematem
zaj´ç.
• Rozwijanie wra˝liwoÊci muzycznej – tworzenie
akompaniamentu do piosenki.
• Rozwijanie umiej´tnoÊci plastycznych – estetyczne
wykonywanie prac plastycznych.
• Porównywanie liczebnoÊci zbiorów, utrwalanie poj´ç: „mniej”,
„wi´cej”, „tyle samo”.
• Wprowadzenie znaków matematycznych: =, <, >.
• Rozwijanie sprawnoÊci psychomotorycznej – zabawa ruchowa.
åw. s. 16, 17
W. – „Ozdoby
wielkanocne”, „Liczmany
– kó∏ka”, kartoniki ze
znakami matematycznymi,
kartoniki z liczbami
(cz´Êci 1., 2., 3.)
CD lub kaseta (semestr II)
– 27, 28
przygotowane przez
nauczyciela: ilustracje
przedstawiajàce dekoracje
wielkanocne, tamburyn,
b´benki, pude∏ka
akustyczne, drewienka,
trójkàty; w∏óczka, klej,
wydmuszki, patyczki,
kostki do gry
137. Pisanki
• Redagowanie twórczych opowiadaƒ na podany temat.
• Wprowadzenie drukowanych liter „j”, „J”.
• Prezentacja pisanych liter „j”, „J”.
• Doskonalenie s∏uchu fonematycznego.
• OkreÊlenie cech spó∏g∏oski „j”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania ze zrozumieniem
w zakresie poznanych liter.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
K. s. 114, 115
åw. s. 18, 19
W. (cz´Êç 1.) – „Kartoniki
do uk∏adania modeli
wyrazów”
utwór literacki zwiàzany
z tematem zaj´ç, np.
wiersz Doroty Gellner
191794682.005.png
1
2
3
4
• Estetyczne wykonywanie prac plastycznych – ozdabianie
pisanek.
„Pisanki”, lusterka, jajka
ugotowane na twardo,
wydmuszki, klej, farby,
w∏óczka w ró˝nych
kolorach, koronki,
materia∏y pasmanteryjne
do tworzenia ozdób
138. Âwiàteczne ˝yczenia
• Utrwalenie obrazu graficznego liter „j”, „J”.
• åwiczenie s∏uchu fonematycznego.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• Redagowanie ˝yczeƒ wielkanocnych.
• Wzbogacanie wiadomoÊci o ró˝nych sposobach przesy∏ania
˝yczeƒ – poznawanie drogi od nadawcy do adresata.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci pos∏ugiwania si´ podstawowymi
informacjami o sobie – imi´ i nazwisko, adres zamieszkania.
• Kszta∏towanie poj´cia liczby naturalnej (w aspekcie
porzàdkowym).
• Estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych.
åw. s. 20–23
materia∏y potrzebne do
wykonania prac
plastyczno-technicznych,
m.in. kartki A4, no˝yczki,
klej, farby, p´dzle, du˝y
arkusz papieru
Dbamy
o zdrowie
i dobrà
kondycj´
139. Dbamy o higien´
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na temat: „Jak powinniÊmy
dbaç o nasze zdrowie?”.
• Przyzwyczajanie do dbania o codziennà higien´ ca∏ego cia∏a.
• Rozmowa na temat znaczenia odpoczynku biernego i czynnego
w ˝yciu ka˝dego cz∏owieka.
• Poznawanie utworów literatury dzieci´cej zwiàzanych
z tematem zaj´ç.
• Ustalanie kolejnoÊci wydarzeƒ w utworach literackich.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci czytania ze zrozumieniem.
• Utrwalanie schematu w∏asnego cia∏a i drugiej osoby.
• Dokonywanie pomiaru d∏ugoÊci.
• åwiczenia relaksacyjne przy muzyce.
åw. s. 24
W. – „Paski do mierzenia
d∏ugoÊci”
CD lub kaseta (semestr II)
– 39, 40
kartoniki ze zdaniami,
tamburyn, utwór literacki
zwiàzany z tematem
zaj´ç, np. wiersz Jadwigi
Korczakowej
„Przedszkolak”, frotki,
woreczki gimnastyczne,
sznurek, choràgiewki
191794682.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin