PSYCHOLOGIA KLINICZNA 15.05.13.docx

(15 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA KLINICZNA

15.05.13

1.       Do pomiaru inteligencji służą opracowane skale przez Dawida Wechslera:

·         WPPPSI – skala inteligencji dla dzieci przedszkolnych

·         WJSC – skala inteligencji dla dzieci (6-16r.ż.)

·         WAJS- skala inteligencji dla dorosłych (>16r.ż.)

Skale składają się z 2 części (podskali):

ü      1 część – werbalna (słowna) – uzyskujemy iloraz inteligencji werbalnej

ü      2 część- niewerbalna (wykonawcza) – uzyskujemy iloraz inteligencji niewerbalne

W skład każdej części wchodzi po 6 testów:

Ø      I część: 

·         Wiadomości – mierzy zasób wiadomości z różnych dziedzin życia

·         Podobieństwa – zdolność uogólnienia i abstrahowania (analiza, synteza, porównanie, różnice)

·         Arytmetyka – zdolność wykonywania operacji matematycznych, rozumowanie matematyczne, operowanie liczbami

·         Słownik – zdolność rozumienia sensu słów, werbalizowanie słów/znaczeń, zdolność tworzenia definicji

·         Rozumienie - mierzy zdolność rozumienia sytuacji społecznych i zachowań, norm społeczno-moralnych, zdolność ujmowania zdarzeń przyczynowo-skutkowych

·         Powtarzanie cyfr – mierzy pamięć krótkotrwałą a także słuchową sekwencję jednostek symbolicznych, odporność na zakłócenia

Ø      II część:

·         Uzupełnianie obrazków – mierzy percepcję wzrokową i zdolność rozpoznawania szczegółów znanych przedmiotów, różnicowanie szczegółów istotnych od nieistotnych

·         Porządkowanie obrazków – mierzy percepcje wzrokową, zdolność rozumienia sytuacji społecznych i stanów innych osób, ujmowanie związków przyczynowo skutkowych, organizowanie elementów w całość (organizowanie wzrokowo-przestrzenne)

·         Klocki – mierzy zdolność analizy i syntezy, zdolność organizowania przestrzennego materiału

·         Układanki – mierzą zdolności syntetyczne (syntezy), organizowanie przestrzenne materiału, giętkość myślenia (co pasuje do czego) 

·         Kodowanie – tempo uczenia się, pamięć krótkotrwała

·         Labirynty – bada percepcję wzrokową, koordynację wzrokową, ujmowanie całości i planowanie

 

 

2.       Skale do pomiary zachowania przystosowawczego:

- skala dojrzałości społecznej Edgar Doll (Vimelandzka skala dojrzałości Spolecznej – u dzieci od 1m.ż. do doroslości)

117 pytań, kategorie:

  1. Ogólna zaradność
  2. Zaradność przy jedzeniu
  3. Zaradność przy ubieraniu się
  4. Umiejętność poruszania się i podróżowania
  5. Umiejętność zajęcia się zabawą i pracą
  6. Umiejętność porozumiewania się
  7. Samodzielność

 

3.       Skala zachowania przystosowawczego dla dzieci, młodzieży i dorosłych: Kazuo Nihina, Ray Foster, Max Shellhaas, Henry Lekand

a)      mierzy zachowanie przystosowawcze(10 kategorii):

o        niezależne funkcjonowanie-samoobsługa

o        rozwój motoryczny-poruszanie się

o        aktywność ekonomiczna-znajomość pieniędzy

o        rozwój mowy-umiejętność nawiązywanie kontaktów

o        pojęcie liczby i czasu- dni tygodnia, zegarek

o        prace domowe

o        aktywność przedszkolna, szkolna, zawodowa- organizowanie życia związanego z nauką, pracą

o        samokontrola-kontrolowanie siebie

o        odpowiedzialność

o        uspołecznienie-działanie na rzecz innych, przestrzeganie norm

b)      zaburzenia w zachowaniu(14 kategorii):

o        gwałtowne i destruktywne zachowanie

o        zachowanie antyspołeczne

o        zachowania buntownicze

o        kradzież i kłamstwa

o        zamykanie się w sobie

o        stereotypowe ruchy

o        niewłaściwe nawyki głosowe

o        niewłaściwe formy zachowania się w towarzystwie

o        powtarzanie pewnych fraz

o        wydawanie dziwnych dźwięków

o        niewłaściwe nawyki

o        zachowania autodestruktywne

o        nadmierna pobudliwość psychoruchowa

o        nieprawidłowe zachowanie w sferze seksualnej

o        zaburzenia o charakterze psychologicznym

o        przyjmowanie leków

Zgłoś jeśli naruszono regulamin