PSYCHOLOGIA KLINICZNA
15.05.13
1. Do pomiaru inteligencji służą opracowane skale przez Dawida Wechslera:
· WPPPSI – skala inteligencji dla dzieci przedszkolnych
· WJSC – skala inteligencji dla dzieci (6-16r.ż.)
· WAJS- skala inteligencji dla dorosłych (>16r.ż.)
Skale składają się z 2 części (podskali):
ü 1 część – werbalna (słowna) – uzyskujemy iloraz inteligencji werbalnej
ü 2 część- niewerbalna (wykonawcza) – uzyskujemy iloraz inteligencji niewerbalne
W skład każdej części wchodzi po 6 testów:
Ø I część:
· Wiadomości – mierzy zasób wiadomości z różnych dziedzin życia
· Podobieństwa – zdolność uogólnienia i abstrahowania (analiza, synteza, porównanie, różnice)
· Arytmetyka – zdolność wykonywania operacji matematycznych, rozumowanie matematyczne, operowanie liczbami
· Słownik – zdolność rozumienia sensu słów, werbalizowanie słów/znaczeń, zdolność tworzenia definicji
· Rozumienie - mierzy zdolność rozumienia sytuacji społecznych i zachowań, norm społeczno-moralnych, zdolność ujmowania zdarzeń przyczynowo-skutkowych
· Powtarzanie cyfr – mierzy pamięć krótkotrwałą a także słuchową sekwencję jednostek symbolicznych, odporność na zakłócenia
Ø II część:
· Uzupełnianie obrazków – mierzy percepcję wzrokową i zdolność rozpoznawania szczegółów znanych przedmiotów, różnicowanie szczegółów istotnych od nieistotnych
· Porządkowanie obrazków – mierzy percepcje wzrokową, zdolność rozumienia sytuacji społecznych i stanów innych osób, ujmowanie związków przyczynowo skutkowych, organizowanie elementów w całość (organizowanie wzrokowo-przestrzenne)
· Klocki – mierzy zdolność analizy i syntezy, zdolność organizowania przestrzennego materiału
· Układanki – mierzą zdolności syntetyczne (syntezy), organizowanie przestrzenne materiału, giętkość myślenia (co pasuje do czego)
· Kodowanie – tempo uczenia się, pamięć krótkotrwała
· Labirynty – bada percepcję wzrokową, koordynację wzrokową, ujmowanie całości i planowanie
2. Skale do pomiary zachowania przystosowawczego:
- skala dojrzałości społecznej Edgar Doll (Vimelandzka skala dojrzałości Spolecznej – u dzieci od 1m.ż. do doroslości)
117 pytań, kategorie:
3. Skala zachowania przystosowawczego dla dzieci, młodzieży i dorosłych: Kazuo Nihina, Ray Foster, Max Shellhaas, Henry Lekand
a) mierzy zachowanie przystosowawcze(10 kategorii):
o niezależne funkcjonowanie-samoobsługa
o rozwój motoryczny-poruszanie się
o aktywność ekonomiczna-znajomość pieniędzy
o rozwój mowy-umiejętność nawiązywanie kontaktów
o pojęcie liczby i czasu- dni tygodnia, zegarek
o prace domowe
o aktywność przedszkolna, szkolna, zawodowa- organizowanie życia związanego z nauką, pracą
o samokontrola-kontrolowanie siebie
o odpowiedzialność
o uspołecznienie-działanie na rzecz innych, przestrzeganie norm
b) zaburzenia w zachowaniu(14 kategorii):
o gwałtowne i destruktywne zachowanie
o zachowanie antyspołeczne
o zachowania buntownicze
o kradzież i kłamstwa
o zamykanie się w sobie
o stereotypowe ruchy
o niewłaściwe nawyki głosowe
o niewłaściwe formy zachowania się w towarzystwie
o powtarzanie pewnych fraz
o wydawanie dziwnych dźwięków
o niewłaściwe nawyki
o zachowania autodestruktywne
o nadmierna pobudliwość psychoruchowa
o nieprawidłowe zachowanie w sferze seksualnej
o zaburzenia o charakterze psychologicznym
o przyjmowanie leków
pedspec2012