Mała motoryka.pdf

(195 KB) Pobierz
Program Oregoński rehabilitacji dzieci - MAŁA MOTORYKA
PROGRAM OREGOŃSKI
MAŁA MOTORYKA 1x
Wiek 0-1
DOROSŁY STYMULUJE WRAŻENIA WZROKOWE DZIECKA
1. Dostarcz bodźców wzrokowych, jeżeli dziecko ma nie uszkodzoną gałkę oczną.
Przybliż swoją twarz do twarzy dziecka na odległość 15-20 cm, gdy mówisz do niego lub
śpiewasz. Zmieniaj modulację głosu i wyraz twarzy.
2. Zawieś ruchomy lub nieruchomy przedmiot po jednej stronie łóżeczka dziecka
lub na pręcie umieszczonym w poprzek łóżka. Małe dzieci interesują się jaskrawo
kolorowymi przedmiotami o nieregularnych kształtach i wzorach. Upewnij się, czy
poruszający się przedmiot jest dość blisko, aby dziecko mogło go widzieć, ale nie mogło
dotknąć. Od czasu do czasu połóż na łóżeczku dziecka kolorowy wzorzysty kocyk lub
takąż cienką tkaninę.
3. Trzymaj lusterko nad główką dziecka, około 20 cm od twarzy, gdy leży w
łóżeczku.
4. Umocuj plastykową przezroczystą płytkę lub tackę w poprzek łóżeczka. Umieść
na iej różne kolorowe przedmioty, które będzie można od czasu do czasu wymieniać.
5. Zawieś w pokoju dziecka plakaty lub obrazki o kontrastujących barwach.
Trzymaj dziecko na ręku w odległości 20 cm od obrazków.
6. Trzymaj w pobliżu dziecka kolorowe, wydające dźwięki zabawki. Dźwięki są
dodatkowym bodźcem dla wzroku.
7. Jeżeli dziecko nie spogląda w stronę obiektu - bodźca, łagodnie zwróć jego
głowę w tym kierunku.
8. Umocuj sznurek jaskrawego koloru, kolorowy papier lub wzorzysty materiał na
butelce dziecka. Dmuchaj na dziecinny wiatraczek w odległości 15-20 cm od oczu
dziecka. Włóż na ręce dziecka rękawiczki o jaskrawych wzorach lub w paski, aby
przyciągnąć jego wzrok.
x Może nie nadawać się dla dziecka całkowicie niewidomego.
MAŁA MOTORYKA 2x
Wiek 0-1
DZIECKO WODZI WZROKIEM ZA ŹRÓDŁEM ŚWIATŁA TRZYMAJĄC
GŁOWĘ NIERUCHOMO
1. Nakieruj światło latarki na dziecko. Stopniowo przesuwaj jej światło w prawo
lub w lewo.
2. Przykryj źródło światła kawałkami celofanu w różnych kolorach lub użyj latarki
z kolorowymi szybkami.
1
3. Umieść dziecko najpierw w sztucznym, a potem w naturalnym świetle, aby
dostarczyć mu różnorodnych bodźców wzrokowych.
4. Trzymaj dziecko na ręku z główką na twoim ramieniu. Powoli przechylaj
dziecko do tyłu i do przodu, na wprost źródła światła.
x Może nie nadawać się dla dziecka całkowicie niewidomego.
MAŁA MOTORYKA 3x
Wiek 0-1
ZWRACAJĄC GŁOWĘ W PRZECIWNE STRONY, WODZI WZROKIEM ZA
ŹRÓDŁEM ŚWIATŁA PO ŁUKU KĄTA 450 PRZECIĘTEGO W POŁOWIE PŁASZCZYZNĄ PIONOWĄ,
DZIELĄCĄ POSTAĆ LUDZKĄ NA STRONĘ LEWĄ I PRAWĄ
1. Trzymaj dziecko w pozycji siedzącej.
2. Umieść światło na wprost dziecka w odległości 15-20 cm. Poprowadź światło w jedną stronę, a następnie powoli cofaj je do poprzedniego
położenia.
3. Jeżeli światło razi dziecko w oczy, użyj przedmiotów w jaskrawych kolorach. Przedmioty wydające dźwięki stanowią dodatkowy bodziec
przyciągający wzrok.
4. Początkowo poruszaj światłem na małych odcinkach, stopniowo zwiększając kąt do 45 0 , jeśli dziecko wykazuje zdolność podążania
wzrokiem za światłem.
5. Dla dodatkowej motywacji wkładaj na rękę poruszającą światłem błyszczące i podzwaniające ozdoby i biżuterię, jak pierścionki, zegarek,
bransoletki.
x Może nie nadawać się dla dziecka całkowicie niewidomego.
MAŁA MOTORYKA 4 +
Wiek 0-1
Z WRACA GŁOWĘ LUB OCZY W KIERUNKU DŹWIĘKU WYDAWANEGO PRZEZ ZNAJOMĄ OSOBĘ LUB PRZEDMIOT
1. Użyj tych przedmiotów wydających dźwięki, które dziecko już widziało i które zna.
2. Usiądź za plecami dziecka. Nakręć pozytywkę i przestawiaj ją z miejsca na miejsce, po tej samej stronie dziecka, ale poza jego polem
widzenia. Gdy dziecko odwróci głowę w kierunku źródła dźwięku, daj mu zabawkę.
3. Spróbuj zwrócić uwagę dziecka na źródło dźwięku używając np. dzwonków, grzechotek lub klaszcząc. Zlikwiduj wówczas, w miarę
możności, inne bodźce słuchowe. Wprowadź również nieznane dotąd dziecku dźwięki szeleszczące.
4. Zabieraj dziecko tam, gdzie przebywa w porze posiłków reszta rodziny i obserwuj dziecko, czy reaguje na nowe dlań dźwięki, na przykład na
dźwięk upuszczonej łyżki.
5. Niech dźwięki trwają jak najdłużej, aby dziecko miało dużo czasu na zareagowanie. Uderzaj na przykład w bębenek dziesięciokrotnie, a nie
tylko raz czy dwa razy.
6. Przy codziennych czynnościach staraj się wykonywać charakterystyczne dźwięki jak na przykład: stukać łyżką w miseczkę przed karmieniem
dziecka. Rób to z boku dziecka i zwróć uwagę, czy odwraca się.
7. Używaj charakterystycznego, zawsze jednakowego sposobu mówienia przed jedzeniem, kąpielą, spacerem. Zapowiadaj dziecku daną
czynność i zauważ, czy odwraca się ono w kierunku twojego głosu.
+ Może być osiągnięte w późniejszym wieku przez dziecko całkowicie niewidome.
MAŁA MOTORYKA 5 x
Wiek 0-1
WODZI WZROKIEM ZA JASKRAWO POMALOWANYM PRZEDMIOTEM PO ŁUKU KĄTA 1800, PRZECIĘTEGO W POŁOWIE
PŁASZCZYZNĄ PIONOWĄ, DZIELĄCĄ POSTAĆ LUDZKĄ NA STRONĘ LEWĄ I PRAWĄ
1. Zwróć uwagę dziecka na zawieszony nieruchomo przedmiot w żywych kolorach i porusz nim w jedną, a potem w drugą stronę.
2. Łuk zwiększaj stopniowo, aż będzie odpowiadał kątowi 1800, o ile dziecko śledzi wzrokiem barwny przedmiot.
3. Spróbuj to samo robić z różnych odległości. Zacznij z bliska i stopniowo oddalaj przedmiot.
4. Umieść dziecko w przeznaczonym dlań foteliku. Kolorowy lub błyszczący przedmiot połóż na kocyku lub poduszce naprzeciw dziecka i
zaczynając ciągnąć kocyk lub poduszkę z przedmiotem staraj się, aby dziecko śledziło jego ruch.
5. Niech dziecko śledzi wzrokiem znane mu kolorowe zabawki lub przedmioty wywołujące dźwięki. Nagradzaj dziecko, gdy zwraca ku nim
wzrok, dając mu te przedmioty.
x Może nie nadawać się dla dziecka całkowicie niewidomego.
MAŁA MOTORYKA 6
Wiek 0-1
WYCZUWA I BADA PRZEDMIOT ZA POMOCĄ UST
1. Pomóż dziecku włożyć do ust twardy herbatnik, sucharek, surową marchew lub duży precelek. Uważaj, aby dziecko nie ugryzło zbyt dużego
kęsa.
2. Dawaj dziecku gryzaczki, twarde i miękkie zabawki gumowe starając się nimi zainteresować dziecko.
3. Nałóż trochę galaretki, miodu lub masła orzechowego na gryzaczek lub inną zabawkę, aby dziecko tym chętniej wzięło ją do ust.
MAŁA MOTORYKA 7+
Wiek 0-1
WYCIĄGA RĘCE W STRONĘ JASKRAWO POMALOWANEGO LUB WYDAJĄCEGO DŹWIĘKI, ZNANEGO SOBIE PRZEDMIOTU
(UWAGA! UMIEJĘTNOŚĆ BARDZO WAŻNA DLA DZIECKA ZUPEŁNIE NIEWIDOMEGO)
1. Na wstępie weź przedmiot, który dziecko dobrze zna, na przykład ulubioną grzechotkę. Połóż ją jak najbliżej palców dziecka. Dotknij jego
palców i pomóż sięgnąć po zabawkę. Przedmiot powinien wciąż wydawać dźwięki, a nie zadźwięczeć raz i potem zamilknąć.
2. Stopniowo eliminuj swoją pomoc i trzymaj zabawkę coraz dalej. W nagrodę za uchwycenie lub dotknięcie zabawki, daj ją dziecku.
3. Zawieś wydającą dźwięki zabawkę w jaskrawych kolorach na suficie lub na pręcie nad łóżkiem, niech się zwiesza na elastycznej lince lub
gumce. Umieść dziecko tak, aby mogło obserwować ruch zabawki i sięgać po nią.
4. Zachęć dziecko do sięgania i dotykania kubeczka na stole lub do klepania ręką blatu, tak by zrozumiało, że może dosięgnąć czegoś
rękami. Zademonstruj dziecku tę czynność.
5. Umieść mały, dźwięczący przedmiot w odległości ok. 15 cm od dziecka, z jego lewej lub prawej strony, zależnie od tego, która z nich jest u
dziecka dominująca. Jeżeli dziecko nie chwyta przedmiotu, łagodnie nakieruj jego rękę na przedmiot.
3
6. Trzymaj butelkę na wprost dziecka. Owiń ją kolorową tasiemką lub sznurkiem. Potrząśnij butelką, aby wywołać dźwięk lub zawieś na niej
malutki dzwonek na błyszczącej wstążce.
+ Może być osiągnięte w późniejszym wieku przez dziecko całkowicie niewidome.
MAŁA MOTORYKA 8
Wiek 0-1
TRZYMA PRZEDMIOT, ŚCISKAJĄC GO W DŁONI
1. Zgromadź małe przedmioty (kawałek gąbki, okrągły spinacz do wieszania bielizny, kawałek selera, zwiniętą w kulkę miękką szmatkę).
Dotykaj nimi wewnętrznej strony dłoni dziecka i pomóż mu zacisnąć palce. Cofnij swoją dłoń. Gdy dziecko upuści przedmiot, powtórz czynność.
Wypróbuj różne przedmioty.
2. Daj dziecku jakiś przedmiot, który dość mocno chwyci dłonią, na przykład precelek lub kółko. Łagodnie ułóż palce dziecka wokół tego
przedmiotu. Stopniowo rozluźniaj własny chwyt.
3. Użyj kawałków materiałów o różnej fakturze (cienki papier ścierny, futerko, tkanina szorstka, jedwabista oraz wytłaczana), przyklejonych do
gładkich klocków.
4. Użyj bardzo miękkiej, piszczącej zabawki. Zabawki wydające dźwięk są największym bodźcem dla niewidomych dzieci.
MAŁA MOTORYKA 9 +
Wiek 0-1
SIĘGA I CHWYTA ZNANY SOBIE JASKRAWO POMALOWANY LUB WYDAJĄCY DŹWIĘKI PRZEDMIOT ZNAJDUJĄCY SIĘ
PRZED NIM
1. Posadź dziecko na kolanach. Atrakcyjny przedmiot, np. ulubioną, piszczącą zabawkę, trzymaj na wprost dziecka, ale na tyle daleko, aby
musiało po nią sięgnąć. Jeżeli dziecko nie sięga, przybliż przedmiot i pomóż dziecku dosięgnąć zabawki i chwycić ją.
2. Zawiąż sobie szalik lub krawat albo powieś na szyi drewniane paciorki. Pochyl się na d dzieckiem tak, aby mogło widzieć twoją twarz i
dotknąć szalika. Potrząśnij nim. Gdy dziecko go chwyci lub tylko dotknie, pochwal je. Uśmiechaj się, aby pokazać, że jesteś zadowolona. Początkowo
przybliż szalik do rączek dziecka, tak aby nie musiało się wysilać i sięgając po niego. Gdy trzeba, kieruj ręką dziecka.
3. Użyj piłeczki umocowanej na gumce. Huśtaj piłeczką powoli na wprost lub ponad głową dziecka tak, by widziało piłeczkę. Kierując ręką
dziecka pomóż mu uderzyć piłeczkę. Zabawki zawierające dzwoneczki lub grzechotkę mogą się również przydać w tym ćwiczeniu.
4. Puszczaj bańki mydlane przed oczami dziecka. Zachęcaj je do łapania i rozpryskiwania baniek, mówiąc do niego, klaszcząc w dłonie i śmiejąc
się jak najczęściej.
5. Używaj zabawek wciąż wytwarzających dźwięki, np. pozytywki. Stawiaj je koło dziecka. Prowadź rączkę dziecka wzdłuż krawędzi łóżka lub
po powierzchni kocyka, w kierunku zabawki, aż dziecko ją dotknie.
+ Może być osiągnięte w późniejszym wieku przez dziecko całkowicie niewidome.
MAŁA MOTORYKA 10
Wiek 0-1
WYPUSZCZA PRZEDMIOT Z DŁONI
1. Początkowo niech dziecko wypuszcza z ręki przedmioty, gdy dotknie ręką blatu stołu lub podłogi. Pomóż mu w tym, delikatnie rozwierając
jego palce, kiedy dany przedmiot zetknie się z powierzchnią. Zmniejszaj pomoc w rozwieraniu paluszków, aż dziecko będzie to robić samodzielnie.
2. Nauczywszy się upuszczać przedmiot w ten sposób, dziecko powinno zacząć wypuszczać przedmioty z ręki zawieszonej w powietrzu.
Wymyśl tego typu zabawę, śmiejąc się i wykrzykując ze zdumieniem, gdy przedmiot uderzy z łoskotem o twardą powierzchnię. Pomagaj dziecku, dopóki
nie zacznie się tak bawić samodzielnie.
3. Spowoduj, aby dziecko dało ci trzymany w rączce przedmiot, np.: piszczącą zabawkę, spinacz do bielizny, gąbkę. Nagradzaj je, gdy puści
dany p rzedmiot.
4. Powiedz: "Wyrzućmy to" i potrząśnij ręką dziecka łagodnie, aby rozluźniło chwyt dłoni i upuściło zabawkę.
MAŁA MOTORYKA 11
Wiek 0-1
TRZYMA PRZEDMIOT I BADA GO DOTYKOWO LU B WZROKOWO
1. Potrząsaj grzechotką na wprost dziecka lub daj mu piszczącą zabawkę albo przedmiot pociągający barwnością albo poruszający się. Pomóż
dziecku trzymać przedmiot ujmując jego rączki w swoje dłonie. Kiedy dziecko chwyciło przedmiot, pomóż mu przenieść go tak, by znalazł się w jego polu
widzenia. "Popatrz, co to takiego".
2. Przedmiot, który dziecko łatwo może utrzymać w rączce daj dziecku. Zachęcaj je, aby wykonywało najróżniejsze ruchy rączką, w której
trzyma przedmiot.
3. Dawaj dziecku różne zabawki i przedmioty użytku domowego (szczotkę, łyżkę, kubek, pustą szpulkę). Pomóż mu poznać te przedmioty
delikatnie prowadząc rękę dziecka, tak by mogło wyczuć wszystkie części przedmiotu. Nazwij przedmiot.
4. Dziecko niewidome nie zacznie poznawać dotykowo przedmiotu oburącz, dopóki nie osiągnie umiejętności wymienionych w ćwiczeniu nr 14
z rozdziału MAŁA MOTORYKA (chwytanie jednoczesne obiema rękami przedmiotu znajdującego się w wymienionej tam płaszczyźnie). Dlatego
początki poznawania przez dotyk wiążą się u tych dzieci z pocieraniem przedmiotu o powierzchnię ciała.
MAŁA MOTORYKA 12
Wiek 0-1
POTRZĄSA PRZEDMIOTAMI I ŚCISKA JE (np. GRZECHOTKĘ LUB PISZCZĄCĄ ZABAWKĘ)
1. Użyj miękkich gumowych zabawek, które piszczą przy naciskaniu. Możesz także wykorzystać małe, dobrze zamknięte pojemniki napełnione
suchymi ziarnkami grochu.
2. Kładąc swoją dłoń na rączce dziecka, pomóż mu chwycić grzechotkę lub zabawkę. Pomóż mu potrząsać grzechotką i naciskać zabawkę.
Rozluźnij swój chwyt. Zachęć dziecko, aby robiło to, co przedtem samodzielnie.
3. Dzwoneczki przyczep do łatwego do uchwycenia plastykowego kółka lub pierścienia. Dopinguj dziecko klaszcząc i chwaląc je, gdy samo
wywoła dźwięki.
MAŁA MOTORYKA 13
Wiek 0-1
UDERZA PRZEDMIOTAMI W TWARDĄ POWIERZCHNIĘ
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin