Nowa Summerhill-A.S. Neil.pdf

(195551 KB) Pobierz
Tytuł oryginału
The New Summerhill
Copyright £ 1992 by Zoe Readhead and Albert Lamb
Copyright £ 1994 for the Polish translation
by REBIS Publishing House Ltd., Poznań
Copyright £) for the cover illustration by Ewa Nemoudry
Opracowanie graficzne
Lucyna Talejko-Kwiatkowska
Redaktor
Hanna Kowalska
Wydanie Ï
ISBN 83-7120-098-6
Zysk i S-ka Wydawnictwo
ul. Wielka 10, 61-794 Poznań
tel./ fax 526-326, tel. 532-767, 532-751
1077986168.002.png
Spis treści
Przedmowa wydawcy
Wprowadzenie wydawcy: Neill i Summerhill
11
Część pierwsza
Wstęp
23
Idea Summerhill
30
Zebrania szkolne
41
Samorząd
51
Zabawa i samoregulacja
64
Praca i szczerość
76
Trudne dzieci
86
Dalej o trudnych dzieciach
98
Prywatne lekcje
109
Zdrowie
122
Seks i koedukacja
136
I 4 6
Teatr i muzyka
Nauczyciele i nauczanie
160
Pracownicy Summerhill
171
Wolność religijna
183
Byli uczniowie Summerhill
194
Nasi inspektorzy
208
Przyszłość Summerhill
220
Część druga
Dzieciństwo szkockiego chłopca
237
Praca za młodu
249
Czasy uniwersyteckie
260
Zawód
271
5
1077986168.003.png
Armia
Dyrektor
- 9 0
Bohaterowie i inspiratorzy
301
30 9
Homer Lane
32 1
Wilhelm Reich
Bogdanki i kochanki
330
34 1
Inne szkoły
Ostatnie zmiany
355
Szeroki świat
369
Ostatnie słowo
383
1077986168.004.png
Przedmowa wydawcy
Nowe Summerhill prezentuje doświadczenia A.S. Neilla
z pięćdziesięcioletniego okresu kierowania swą pionier-
ską samorządową szkołą Summerhill. W narrację zostały
wplecione fragmenty z jego dwudziestu opublikowanych
książek i innych materiałów odzwierciedlających jego
pogląd na ulubione tematy. W 1971 roku słuchaliśmy
osiemdziesięcioośmioletniego Neilla opowiadającego
nam o swej słynnej szkole. W drugiej części tej książki
Neill opowie historię swego życia i opisze wiele zmian,
jakich był świadkiem.
Pomysł wydania tej książki zrodził się po raz pierwszy
ostatniej wiosny po rozmowie z pewną Amerykanką
zaniepokojoną faktem zniknięcia z półek księgarskich
książki Summerhill. W programach amerykańskich ucze-
lni rezygnowano z omawiania tego systemu kształcenia
z powodu utrudnień w dostępie do informacji.
Następnego dnia rozmawiałem o tym z córką Neilla,
Zoe, i uznaliśmy, że jeżeli książka Neilla ma zostać
wznowiona, to powinno się ją przeredagować. Postano-
wiliśmy, że powinienem poświęcić większość mego czasu
w trakcie letniego semestru na redakcję pism Neilla.
Neillowi nigdy nie podobała się pierwotna wersja Sum-
merhill , ponieważ jego amerykański wydawca (i redak-
tor), Harold Hart, zamieścił jego nieaktualne, pochodzą-
ce z lat dwudziestych i z początku lat trzydziestych,
freudowskie wyjaśnienia dotyczące psychologii dziecka
i poczynił zmiany w prozie Neilla, aby dostosować ją do
wymogów amerykańskiego rynku; Hart wyłączył rów-
nież z tekstu wszelkie odniesienia do przyjaciela i nauczy-
7
1077986168.005.png
I
cielą Neilla, Wilhelma Reicha, ponieważ uważał, że
Reich był zbyt kontrowersyjną postacią w Ameryce lat
sześćdziesiątych.
Mamy powody wierzyć, że Neill i jego poglądy będą
lepiej przedstawione w całkowicie nowej edycji jego prac.
Książka Summerhill nie prezentuje w sposób adekwat-
ny szkoły, którą znaliśmy i kochaliśmy. Po raz pier-
wszy przybyłem do Summerhill w 1961 roku wraz
z liczną grupą amerykańskich uczniów, po pierwszym
wydaniu pism Neilla. Szkoła liczyła sobie już wtedy
czterdzieści lat. Przeżyłem gorzkie rozczarowanie, gdy
uprzytomniłem sobie, jak bardzo to miejsce różniło się
od tego z książki. W Summerhill większość opisów
pochodziła z pracy pod tytułem Ta okropna szkoła,
opublikowanej w połowie lat trzydziestych. Teraz Neill
był w sędziwym wieku i nie był już w centrum każdej
dobrej opowieści. Ale wracając do tematu, współżycie
w wolności kosztowało o wiele więcej wysiłku, niż sobie
wyobrażałem, a samorządność była bardziej obecna
w życiu szkoły, niż się spodziewałem. Kiedy jednak
w pełni przejrzałem na oczy, to zdałem sobie sprawę
z tego, że wolę rzeczywistość od książki.
W trakcie redagowania prac Neilla starałem się ogra-
niczyć jego opisy funkcjonowania szkoły do tego, czego
sam byłem świadkiem, lub do przedstawionych przez
niego konkretnych wydarzeń. Wolność w Summerhill po
części polegała na tym, że wiele rzeczy organizowano
w różny sposób w różnym czasie. Czytelnicy powinni
zdawać sobie sprawę z tego, że wiele przejawów samo-
rządności podlegało zmianie wraz ze zmianami zacho-
dzącymi w szkolnej społeczności.
Kiedy po osiemnastoletniej nieobecności wróciłem,
aby podjąć pracę w Summerhill, uderzyło mnie to, jak
wiele z elementów szkolnego życia nie zmieniło się od
czasu, gdy byłem chłopcem. Później odkryłem, że w tym
czasie pewne aspekty szkolnej samorządności przybiera-
ły bardzo różne formy i dopiero ostatnio powróciły do
8
L
1077986168.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin