Nazwa i znak graficzny.docx

(14 KB) Pobierz

Nazwa i znak graficzny

Szczególnie istotne znaczenie dla wizerunku firmy mają jej nazwa i znak graficzny. Są one tymi elementami systemu identyfikacji wizualne, której są kształtowane jako pierwsze (już w czasie planowania działalności gospodarczej(, a jednocześnie najszybciej zaspokaja w pamięć odbiorcy…

Nazwa firmy może przybierać różna postać. Każda firma posiada pełną nazwę prawną która jest podstawą jej rejestracji. Nazwa prawna, oprócz znaczenia „urzędowego” spełnia również role informacyjną o rodzaju i profilu działalności formie prawnej, a często również lokalizacji przedsiębiorstwa.  Nazwy prawne są z reguły długie i często skomplikowane. W praktyce używa się najczęściej nazw skróconych uproszczających posługiwanie się nim. Ich zadaniem jest przede wszystkim umożliwienie identyfikacji firmy bez wykazania na wszystkie elementy prawne. Nazwy skrócone często przybierają formę nazw marketingowych stosowanych w działaniach rynkowych i będący często podstawą tworzenia marek produktów. Ich zadaniem jest zdobywanie i utrzymywanie klientów przez wskazanie istoty oferty rynkowej lub związanych z nią korzyści…

Z reguły nazwy marketingowe wskazują nabywcy na 3 rodzaje zalet związanych z zakupem produktu

·         FUNKCJONALNE  informujące o przeznaczeniu produktu, jego wysokiej jakości, wydajności, nowoczesności, zdrowotności itp. (np. Stomil, Polar)

·         EKONOMICZNE  takie jak niska cena, zabezpieczenie na starość, zapewnienie bezpieczeństwa (np. Tani Ciuch, Jesień Życia)

·         PSYCHOLOGICZNE które stanowią dodatkową zachętę do kupowania produktu poprzez odpowiednie skojarzenia emocjonalnie, np. utożsamianie się z określonym osobą, grupa społeczna, miastem, rejonem, zapewnienie uznania

Wybór nazwy firmy jest zatem związany z odpowiedzią na pytanie, jakie informacje i wyobrażenia o firmie chce przekazać przyszłym klientom jej właściciel. Jest jednocześnie jedna z najważniejszych decyzji marketingowych. Dobre zaprojektowanie nazwa firmy powinna być:

Ø      Zrozumiała dla jak największej liczby odbiorców;

Ø      Właściwa ,tzn. ma jak najlepiej informować o działalności przedsiębiorstw;

Ø      Zwięzła, żeby można było łatwo posługiwać się nią w praktyce;

Ø      Oryginalna i wyróżniająca na tle nazw firmy konkurencyjnych;

Ø      Interesująca i pobudzająca pozytywne skojarzenia;

Ø      Zgodna z przepisami prawnymi obowiązującymi w krajach będzie stosowana;

Ø      Poprawna językowość;

Ø      Łatwa do literowania i odczytywania w różnych alfabetach i różnych językach;

Ø      Odpowiednia do cech charakteryzujących firmę i jej produkty.

Istnieją różne rodzaje nazw do najczęściej spotykanych, nalezą:

ü      NAZWY OSOBISTE związane najczęściej z nazwiskiem założyciela lub założycieli (np. E. Wedel). Są charakterystyczne dla firm rodzinnych lub spółek które w ten sposób wskazują na swoich udziałowców. W wielu przypadkach nazwisko stanowi gwarancje jakości usług i kompetencji;

ü      SKRÓTOWCE będące wyrazami składającymi się ze specjalnie dobranych i kojarzonych cząstek ( np. ex-eksport). Stosowanie skrótowców związane jest z dostarczeniem informacji o samej firmie i jej ofercie;

ü      FRAZEOLOGIZMY będące związanymi wyrazów o pewnym łącznym znaczeniu, informujące o profilu działalności (np. Pizzeria Italiana), tradycyjnie określonej lokalizacji właścicielu lub patronie firmy sugerujących pewnie skojarzenia (np. U cioci);

ü      NAZWY ABSTRAKCYJNE nie zawierające żadnych informacji o przedsiębiorstwie. Mogą być czerpane z języków obcych związane z nieznanymi większościami  z nas okolicznościami założenia firmy, pochodzić od skrótów nieużywanych w praktyce, stanowić nie znające zbitki sławne lub być powszechnie stosowanymi wyrazami;

ü      ZESTAWIENIE NAZEWNICZE będące zestawieniami cząstek, liter i pełnych wyrazów. Są zbliżone do skrótowców, ale dają większą swobodę twórczą. Z reguły mają wartość informacyjną… 

Drugim obok nazwy bardzo istotnym elementem systemu identyfikacji wizualnej jest znak graficzny firmy, określony często jako jej gardło. Odgrywa ona ogromną rolę w identyfikacji firmy i kojarzeniu jej określania działalności . pojawia się na wszystkich produktach firmy, wizytówkach, papierach filmowych i innych materiałach. Jest on uzupełnieniem nazwy, a często jest oparty na odpowiednim zapisie jej brzmienia. Znak graficzny firmy powinien być oryginalny i wpadający w oko dzięki czemu jest łatwy do zapamiętania. Wspiera w ten sposób sprzedać wszystkich produktów firmy, podkreślając ich związek z samą firmą.

Znak graficzny może występować w dwóch postaciach: logotypu lub logo. Znakiem graficznym większości przedsiębiorstw jest logotyp. Nazwa ta powstała z połączenia słów logo( język) i typ ( agrafia) (kraj czcionek). Łączy on w sobie nazwę firmy i charakterystyczny dla niej symbol. Dzięki temu odbiorca rejestruje jednocześnie zarówno obraz jak i zapisaną nazwę.. .

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin