Kmita J - Wykłady z logiki i metodologi nauk. Dla studentów wydziałów humanistycznych, str 23-33, 198- 219.pdf

(12773 KB) Pobierz
286431881 UNPDF
§ 2. INTERPRETACJA
HUMANISTYCZNA
Stawiajac pytanie: "Dlaczego dana czynnosc racjonalna zostala pod-
jeta ?", albo: "Dlaczego dany wytwór czynnosci racjonalnej posiada takie
a takie cechy?" - domagamy sie wyjasnienia stanów rzeczy wymienia-
nych w tych pytaniach. Ogólnie wyjasnieniem nazywac bedziemy czynnosc
formulowania odpowiedzi na pytanie ksztaltu "Dlaczego p?", gdzie "p"
symbolizuje dowolne zdanie (np. "Dlaczego Staff w wierszu Prawda kon-
struuje zdania z czlonów kontrastowych" ?), przy czym odpowiedz ta
spelniac musi w kazdym razie ten warunek, ze wynika z niej zdanie p.
Pojecia wyjasnienia oraz wynikania beda przedmiotem pózniejszych
analiz, obecnie zas zapoznamy sie wylacznie z odmiana wyjasniania,
która okreslimy jako interpretacje humanistyczna.
!nterpretacje humanistyczna okreslic mozna w pierwszym przybliz~iu
jako czynnosc formulowania odpowiedzi na Eytanie typu: "Dlaczego X
podjal taka a taka czynnosc?", albo: "Dlaczego X nadal wytworowi swej
"cq~~os~i takie a takie cechy?"; 2dpowiedz ta skladalaby sie z: (l) zaloze-
nia o racjonalnosci,. (2) opisu wiedzy X-a WJodrebniajacejm.Qzliwe do :R0d-
.~ia przez nie;; c;y~n~~ro~heslajaceE~J? ~lta!J, (3) opis~h~
kterystycznego dla X-a porzadku wartosci utworzonego z -owychrezultatów,
takiego, ze rezultat czynnosci rozwazanej jest wartoscia preferowana< ....
e Latwo zauwazyc,ze-oane, na których opiera sie interpretacja humani-
styczna, okreslaja m. in. sens podjetej przez dana osobe czynnosci, czy tef"-":':.
sens przyslugiwania wytworowi podjetej czyn;o§ci odnosnych cech?
Ponadto - co jest szczególnie wazne - z danych tych wynika, ze X po-
dejmuje taka wlasnie czynnosc, dla której pytanie domaga sie wyjasiiienIa
(albo - ze wytwór czynnÓ§~i X-a bedzie posiadac te wlasnie cechy, ze
wzgledu na które domagamy sie wyjasnienia).
Przykladem tak okreslonej interpretacji humanistycznej moze byc,
~ 1 6 W pewnych przypadkach interpretacji poddaje sie nie jedna z czynnosci Cl>
, , ... , Cn, lecz alternatywe dwu- lub wiecejczlonowa tych czynnosci.
7 W dalszym ciagu bedziemy mówili krótko o sensie wytworu.
23
'----:-_--~-~---..:..-_..,.-.::....._....::..--,-----:--:'---"'--:----':-.
powiedZl1!Y, odpowiedz na m~tanie np.stelli1jace: "Dlaczego Antygona
pogrzebala cialo brata?"; odpowiedz ta bedzie zawierac..;. 1. zalozenie o racjo-
nalnosci (odniesione do Antygony), 2. stwierdzenie, iz Antygona roz-
poznawala dwie czynnos12!mozli}Ye:~pogrze1lac·cialobrat;-( Cl)' p~zostawic
je swojemu losowi (ez) oraz stwierdzenie, iz dla Antygony rezultatem
'zynnosci Cl byla realizacja nakazów boskich, zas rezultatem czynnosci
286431881.002.png
Cz byla realizacja nakazów ludzkiej wladzy panstwowej, 3. stwierdzenie,
~e Antygona w;,;:zej stawiala realizacje nakazów boskich niz realizacje
nakazów ludzkiej wladzy panstwowej. Z tych wszystkich danych (1. -3.)
wynika, rzecz jasna, ze Antygona podejmie czynnosc CI'
!g,terpretacja humanistyczna stosowana jest bardzo czesto w naukach
humanistycznych oraz w zyciu potocznym, natomiast w naukach przy-
I.:..0dniczych albo w naukach matematycznych nie wystepuJe nigdy. Trzeoa
jednak zauwazyc, ze w praktyce interpretacja
humanistyczna
p03iada
daley psiarnia cieka rozpuszczona». Kolejne wydania zbiorowe z Jat /806,
18 l 9 i 1822 przeksztalcaja tekst zmieniajac «cieka» na «czeka» " (czynnosc
interpretowana). Otóz ,,[ ... ] na zmiane wyrazu «cieka» wplynela jego
archaicznosc i wynikajaca z niej niezrozumialosc fragmentu" 9. Tutaj
równiez dana jest tylko charakterystyka wiedzy wydawców bajki Trem-
beckiego (wyraz "cieka" jest archaiczny, wiec tekst bedzie niezrozumialy).
Sens natomiast czynnosci interpretowanej jest latwo domyslny; jest nim
uzyskanie powszechnej zrozumialosci tekstu.
Nastepny przyklad:
- ---..:-. ,----~-~- - ~
lub wytworu, niekiedy zas tylko opisw1eCIzy, jaka posiada podmiot czyn-
~kresla sposób reafuacji (aomyslnego) sensu. Tak np.~a
~zednio wypowiedz: "Staff w symboliCZi'1Yffiwitlrszu 'Prawda posluguje
sie kontrastowymi czlonami zdania dla wyrazenia skomplikowanego stanu
wewnetrznego wywolanego niemozliwoscia odnalezienia prawdy" jest
przykladem interpretacji fragmentarycznej, w ramach której wystepuj,e
,.!}'lko opis sensu ("wyrazenie skomplikowanego
cz~sto wystepuje w jej ramaCh-tylko cliarakte-ry-
W wierszu Norwida ,,[ ... ] tok intonacyjny jest odmienny od toku
prozy" (cecha interpretowanego wytworu). Jest tak, poniewaz ,,[ ... ] Nor-
wid posiadal teoretyczna swiadomosc faktu, ze szczególne przestankowanie
intonacyjne zmienia proze w wiersz"lo. Mamy tutaj charakterystyke wiedzy
podmiotu czynnosci (Norwida), której to czynnosci wytwór jest inter-
pretowany; w charakterystyce tej wystepuje takze opis sensu odnosnej
cechy wytworu, sensem tym jest: "zamienic proze w wiersz".
Interpretacja humanistyczna, która bedziemy dalej nazywali krótkQ
inter retac . z ocz wisty s osób z tym, co We Wstepie zostalo
okreslone jako racjonalizacja. Mianowicie racjona izacja danej czynnosci
to' - jak podano we s ePJe - ta Je ujecie rzy tórym tra (tujemy te
~nosc jako wynik daznosci do realizacji okreslonego celu oraz )vie z
(podmiotu czynnosci) o sposobie realizacji tego celu. Wobec tego racjo-
naiiUcja danej cz nnosci 'est o prostu ujecie tej czynnosci jako czynn~
~onalnej badz tez - racjonalnej w przxblizen::§ (tzn. spe niajacej w przy-
blizeniu zalozenie o racjonalnosci).
stanu wewnetrznego wy-
wolanego niemozliwoscia
odnalezienia
prawdy") interpretowanej
czyn-
pOsci.A"poslugiwanie sie kontrastowymi czlonami ~dania").
Oto zas inne przyklady praktyki interpretacyjnej - mniej typowe, bo
pomijajace domyslne sensy interpretowanych
czynnosci czy wytworów,
~
szkicujace natomiast wiedze podmiotów.
,,[ ... ] Karpillski [... ] sprawom regul gatunkowych nie poswieca wiecej
uwagi" (czynnosc interpretowana). ,,«Przepisy, jaka byc powinna mowa
proza, jakie poema heroiczne, tragedia, elegia, oda, i tam dalej, na kilku
kartach nauczyciel uczniom dla nieobciazania pamieci ich poswiecic moze.
Chociaz Edward Young, w Nocach swoich zadnej nie zachowujac reguly,
równie pójdzie do niesmiertelnosci, jak pilniejszy wzgledem przepisów
Wolter w Henriadzie» - pisze autor Tesknosci na Wiosne8". Autorka
cytowanej interpretacji charakteryzuje wylacznie wiedze podmiotu czyn-
nosci interpretowanej (Karpinskiego), cytujac jego opinie. Sens natomiast
tej czynnosci - jako oczywisty - pomija. Jest nim, rzecz jasna, unikniecie
zbytecznego obciazania pamieci niepotrzebnymi
I
!! pelni racjonalna,;. Odnotujemy_ tutaj na razie tylko tyle, ze nalezy od~
róznic konkretna czynnosc wykonana od idealnej czynnosci podif:tf!.!. W przy-
;;aaru, gdy wIedza i'i: podmIOtu czynnosci wykonanej jest dostatecznie
regulami.
Dalszy przyklad:
"W pierwodruku
9 A. Krupianka, Normy stylistyczne polskiego klasycyzmu, w: Z teorii i historii ...
wycI. cyt., s. 28.
(bajki Trembeckiego)
czytamy: «[ ... ] Nie bardzo
10 A. Oko pien-Slawinska, Wiersze nieregularne w poezii romantycznej, w: Z teorii
1d,I,tori... , wyd. cyt., s. 95.
8 T. Kostkiewkzowa, Liryka i gatunki poetyckie liryczne w poetykach polskiego
oswiecefda, w: Z teorii i historii literatury. Z dziej6w lorm artystycznych w literaturze
polskiej, Wroclaw 1963, t. I, s. 22.
I I Wiedza danej osoby jest zbiorem przekonan, o których nie zaklada sie, ze sa
1"'IIWd,iwc,
24
25
~-----"'---'--~'-----'''---~--''---'''''---=--_::'''::'----''::--- --'>
styka sensu (wartosci najbardziej preferowanej) intef1~retowanej czynnosci
postac fragmentaryczna:
W gruncie rzecz u' . . .. iek cz nnosci konkretnej jako czyn-
nosci racjonalnej jest, jak juz byla o tym IDowa,...a ac l. Z po-
wodów, na które jeszcze zwrócimy uwage w drugiej, metodologicznej
czesci niniejszej ksiazki, zadna konkretna czynnosc ludzka nie jest nigdy
286431881.003.png
zblizona do wiedzy, jaka przypisujemy mu traktujac go idealizujaco jako
podmiot w pelni racjonalny, gdy ponadto wiedza ta jest dostatecznie
adekwatna, dostatecznie zgodna z faktycznym stanem rzeczy, odpowiednia
róznica miedzy idealna czynnoscia podjeta a czynnoscia wykonana jest
na tyle niewielka, ze - z praktycznego punktu widzenia - mozna ja
pominac oraz interpretowac czynnosc wykonana w sposób zgodny z po-
danym wyzej okresleniem interpretacji. J1 przypadku, gdy odnosne róznice
rzybieraja wieksze rozmiary, interpretacja czynnosci wykonanej komph-
k'UJesie, rozpadajac sie na dwie fazy: faze idealizujaca, w ramach JaQfej
~eKonstruuje sie idealna czynnosc podjeta, oraz faze konkretyza~
m~.s1Lktórej-;yjasn1Tsie róznicemie'dzy idealna c}y1l!!Q§siapoclj~
konkretna czynnoscia 3ykonana. Komplikacji tej nie bedziemy tutaj
na raz'fe omawiac szerzej, zaklad~jac dla prostoty, tak jak to dotychczas
milczaco czynilismy, ze rozwazane przez nas czynnosci (oraz - odpo-
wiednio _ ich wytwory) charakteryzuja sie dostateczna zbieznoscia swych
aspektów idealnych oraz konkretnych: nie bedziemy zatem odrózniali
(idealnego) podjecia czynnosci od jej (realnego) wykonania. Praktyka
interpretacyjna nauk humanistycznych opiera sie zreszta nader czesto
na zalozeniu tego typu, co uwidacznia sie chocby w przytoczonych wyzej
'przykladach. Postepuje sie wtedy tak, jak wówczas, gdy dokonujac po-
miaru powierzchni jakiegos, powiedzmy, placu miejskiego, zaklada sie,
zc jcst on kwadratem; faktycznie nie jest on kwadratem, jednakze róznica
jest _ z punktu widzenia danych potrzeb praktycznych - na tyle nie-
wielka, ze mozna nie brac jej w rachube·
Dodajmy, ze metodolog, który ujmuje odpowiednie wypowiedzi ba-
daczy humanistycznych jako fragmentaryczne interpretacje, tzn. jako
ustalenia badawcze, które dopiero po uzupelnieniu przez pominiete, a do-
myslne skladniki staja sie interpretacjami w scislym (zdefiniowanym po-
wyzej) tego slowa znaczeniu - sam przeprowadza interpretacje oparta
na racjonalizacji analizowanych przez niego czynnosci badawczych.
tutaj wygloszenie zwrotu "Dzien dobry", sensem tej czynnosci jest po-
witanie przelozonego.
A teraz - druga czynnosc racjonalna: X ujmuje w jedna reke gwózdz,
w druga mlotek i przylozywszy gwózdz ostrzem do sciany, uderza mlotkiem
w lepek gwozdzia. Sensem tej czynnosci jest wbicie gwozdzia w sciane.
Jedna z istotnych róznic miedzy obydwiema czynnosciami mozna
by ~charakteryzowac w sI?2§ób)!~step-.0acy. Podmiot czynnosci pierwsze]
wie, ze sens.JiL(p.Qwitanie przelozonego) nie moze byc zrealizowany"
jesli adresat tej czynnosci (przelozony) nie dostrzeze jej, nie rozpozna jej
sensu - nie zinterpretuje; nie mozna powitac, pozdrowic kogos, jesli
ten ktos w ogóle nie zauwazy tej czynnosci i nie przypisze jej odpowied-
niego sensu. Natomiast gwózdz bedzie wbity w sciane niezaleznie od
tego, czy ktokolwiek czynnosc wbijania g}VJ)zdziadostrzeze i czy zinter-
pretuje ja, ustali jej sens.
Otóz cz nnosc c alna której sens realizuje sie - z punktu widzenia
podmiotu tej czynnosci - pod tym tylko warunkiem, ze istmeje <los
(y1niej lub bardziej okreSlou.l1 kto czynnosc te trafnie zmterpretuje, nazywa
sie czynnoscia racjonalna nastawiona na interpretacje.
--
- Szynnosc powitam a jest czynnoscia nastawiona na interpret~je, zas
czynnosc wbijania gwozdzIa w SCIane nie jest czynnoscia nastawiona
na interpretacje.
Czynnosc racjonalna nastawiona na interpretacje charakteryzuje sie
wiec tym, ze prujmjQt czynnosci mniema, iz sens jego czynnosci bedzie
zrealizowany pod tym tylko warunkiem, ze ktos trafnie ja zinterpretuje.
Poniewaz zas - z drugiej strony - jest to czynnosC wlasnie racjonalna~
wiec podejmujac ja podmiot czynnosci sadzi, iz odpowiednia interpre-
tacja bedzie miala miejsce. Jest rzecza jasna, ze niekiedy podmiot czynnosci
moze byc pod tym wzgledem w bledzie. Tak na przyklad gracz w pilke
nozna, który umiescil pilke w bramce druzyny przeciwnej, nie zrealizuje
sensu swej czynnosci, jesli czynnosci tej zostanie przypisany przez sedziego
"nieprawidlowy" charakter (i w zwiazku z tym nie zostanie ona zinter-
pretowana przez niego jako czynnosc "wbicie gola"). W podobnej sytuacji
bedzie znajdowala sie osoba, która w obcym sobie srodowisku kulturo-
wym spróbuje stosowac "formy" zachowania sie wlasciwe dla jej wlas-
nego srodowiska, nie znane natomiast w owym srodowisku obcym; czynnosc,
której sensem, zamierzonym przez podmiot, jest na przyklad powitanie,
1110z byc wówczas zinterpretowana calkowicie inaczej, albo moze nawet
pozostac bez interpretacji.
§ 3. CZYNNOSC NASTAWIONA NA INTERPRETACJE,
CZYNNOSC KULTUROWA, ZNAK
Rozwazmy dwie nastepujace czynnosci racjonalne.
Oto X spotyka po raz pierwszy w danym dniu swego przelozonego
kieruje do niego formule powitalna: "Dzien dobry". Czynnoscia jest
27
26
-
286431881.004.png
- --- - -- ~-~--~---
l1rl',yporzadkowuja _czynnosci faktyczni~o~anej p~ ~podJ~
lego zaplano~anego sensu; reguly gry w pilke nozna nie przyporzadkowuja
nieprawidlowe;;u ~;graniu naszego futbolisty ~u: "wbicie gola", reguly
obyczajowe danego srodowiska nie przyporzadkowuja czynnosci naszego
cudzozicmca sensu: powitanie.
Ogólna postac takich przepisów czy regul przedstawic mozna przy
pomocy nastepujacego schematu: czynnosc o takim a takim sensie (np.
"wbicie gola", powitanie) winna byc wykonana w taki a taki sposób.
Otóz blad naszego futbolisty czy obcokrajowca polegal na tym, ze
spodziewali sie oni interpretacji swych czynnosci przypisujacej tym czyn-
nosciom planowany przez nich sens (co z kolei umozliwiloby realizacje
tego sensu), podczas gdy adresaci owych czynnosci operowali regulami,
które takiego sensu czynnosciom wykonanym (przez futboliste czy obco-
krajowca) nie przypisaly.
Niech bedzie dlwy jakis zespól regul S tego rodzaju oraz grupa ludzi G,
':!!. ramach której (aTpowszechnie przyjete sareguly S, 16'[ akceptowane
sa takic porzaa1<i-wartosCl, ±esta;Y rzeczy, których ~osób realizacji
oJ<rc~lonyjest przez regufy S, sa sensami czynnosci poszCiególnych jed-
!10Slc1< nalczacych dO grupy G;pc;wLem wówczas, ze grupa G jest grupa
kul/urowa ze wzgledu na reguly S. Reguly S nazwiemy w tej sytuacii re-
gulami kulturowymi (grupy G).
JaKlatwo zauwazyc, warunek (b) sprawia, ze reguly kulturowe sa w da-
nej grupie wciaz aktualizowane, tzn. wciaz podejmowane sa czynnosci
o prze-pIS;nym przez te reguly ksztalcie.
W róznimy teraz dwa rodzaje regul kulturow ch 12. l re u :to-
logiczno-uzytkowe, (2) reguly interpretacji kulturowe'. Czynnosci podejmo-
wane wedlu re ul technolo iczno-uzytkowych nie w magaja - dla rea-
.}Varunkiem uzyskuja realizacje swego sensu, ze zostana zinterpretowa~e-
rzez okreslone oSDby- rózne od iclLP9~miotów - na podstawie znajo-
mosci tych wlasnie regul. Przykladem czynnosci kierowan:x:ch reg!ll;Lmi
teeJi:iioIoglczno-uzytkowymi mogf!_ byi-1la_QgÓJ--f?ynnosci zawodO\ye-
rzemieslnika,_robotnika czy rolnika; .]2rzykladem czynnosci kierowanyc,h
r~liiiiiUiterpretacji ~auE9weLIDoga.....wC akty'~~~eg2... ~ko-
wania sie, np. jezykowego, róznego rodzaju czynnosci obrzedowe, zwy-
""""""-
-
czajowe Itp.
Czynnosciom okreslonym przez reguly technologiczno-uzytkowe na-~
damy nazwe czynnosci techniczno-uzytkowych, natomiast czynnosciom
okreslonym przez reguly interpretacji kulturowej nadamy nazwe czynnosci
~ymboliczn~-kulturowych. Zauwazmy, ze zwiazek miedzy czynnoscia a zre--
alizowanym przez nia sensem jest calkowicie inny w PIZ',Y-]larlkczynnosci
techniczno-uzy~kowY5h, inny zas w przypadku czynnosci symboliczn~.
-kulturowych. W-tym pierwszym mianowicie przypadku jest on naturalny,
tzn. zachodzi niez~leznie od tego, czy iSfi'iiejegrupa kulturowa z;;:jaca
regule laczaca czynnosc techniczno-uzytkowa z jej (zrealizowanym) sen-
sem; to, by ktos zdolal rozpalic ogien lub uruchomic odpowiednie urza-
dzenie ogrzewajace w celu nadania wodzie temperatury wrzenia - nie
wymaga upowszechnienia sie w swiadomosci spolecznej regul okresla-
jacych, w jaki sposób cele te winny byc realizowane. Natomiast zwiazek
miedzy czynnoscia symboliczno-kulturowa a jej (zrealizowanym) sensem.
posiada charakter kulturowy: nie moznapoillformowackogos o okreslo-·
nym stame rzeczy (sens) za p~sreailiawem wygloszenia wypowiedzi (czyn--
lloSC), jeslC1en ktos nie zna odpowiednich regul jezykowych; nie mozna
oddac komus honorówwojskowychw sr~dowisku nie znajacym regul-
przyporzadkowujacych odpowiednim gestom zolnierzy (czynnosci) stosow-
nych sensów. Na to wiec, aby czynnosci symboliczno-kulturowe realizo-
w~ly sw~~nsy, niezb~sine jest,~ aby okT!.sl0!la grupaosÓb _pr:xjela do
~domosci reguly wiazace owe~~zynnosci z ich sen~ami; m~iac lapi--
~ odpowiedni zwiazek miedzy czynnosciami symboliczno-kulturo-
wymi a ich (zrealizowanymi) sensami zachodzi o tyle tylko, o ile jest uswia-
.Iami;;y spole~ie. - .------
atwo mozna za;wazyc, ze za pomoca rozróznienia: reguly techno--
logiczno-uzytkowe - reglliY-iut'erp~mtuw.wej,::IDQilla wyrazic
(radycyjne rozróznienie miedzy tzw. kultur!! "materialna" a kultura "du-
.lllowa". Kultura "materialna" danej grupy kulturowej - to zbiór wszy--
IIlkJch upowszeClinionych"WIiiej regurteeIiiiO'l<5glcZi1o.:uzytkowychoraz'
-.
~izacji swego sensu _ interpretacji ze strony osób inn ch. Jak to su eruje
nazwa tych regul, sterowane nimi cz nnosci pole a'a glównie na w~
rz.aniu okreslonych produktów, narzedzi lub na uzytkowaniu ich. Natomiast
ulv internre.tadU<i1liuI:oliej steruj1rCzynfio'sCiaiiU:k'tóre:eod tym tylko
12 Rozróznianie to postulowane jest w artykule A. Palubickiej O dlVóch pojeciach
kultury, "Nurt", 1972, nr S.
29'
28
Obydwa przypadki {gracza i obcokrajowca) maja pewna ceche wspól-
1Il!: czynnosc nastawiona na interpretacje zostala wykonana w taki s~-
sób, ze funkcjonujace w da~m--irodQwisku 12r~pisy czy reguly wyko-
nywania czynnosci o sensie planowanym przez Ilodmiot czynnosci me
..
286431881.005.png
- -- - --=-~--_....::--- - - -- -----
kulture w znaczeniu szerszym lub po prostu kulture (bez dalszych kwa:-
lifikacji); otóz to drugie pojecie mozna wyeksplikowac jako odnoszace
:sie _ lacznie - do kultury symbolicznej oraz "materialnej" danej grupy
kulturowej.
Poniewaz w dalszym ciagu interesowac sie bedziemy wylacznie zjawi-
skami z zakresu kultllY symboliczne1 p~zeto -- dla zwie~lo§ct_::::J.omijac
bedziemy-te kwalifikacJe, stosujac termin: "kultura" w znaczeniu: "kultura
:symboliczna", oraz termin: "czynn~c kulturowa" - w ~n-
nosc symboliczno-kulturowa". -'. '- -
Szczególny przypadek czynnosci kulturowej stanowi aktualna czynnosc
kulturowa; jest to taka czynn~c kulturowa, która zostala poCfjeta z nasta-
wieniem na lllterpret~j0" przy..Jym sens przyporzad~y jej przez
entyczny z sensem okreslonym dla niej przez reguly inter-
, p're~ kUitur~ej, lub przynajmniej stanowi on pewna spegaln-ajego
wersje. Innymi slowy, aktualna czynnosc kulturowa jest czynnoscia pod-
j~ta z pelna swiadomoscia jej kulturowego charakteru oraz z trafnym
rozpoznaniem sensu przyporzadkowanego jej przez reguly interpretacji
kulturowej.
Podejmowaniu czynnosci kulturowych zazwyczaj w praktyce nie to-
_wa~zyszypelna swiadomosc regul inteLpretacJi ltatt11TI5wej,.,
czynnosci poslugujac sie okresleniem jej sensu. Na przyklad czynnosc
wyglaszania wobec zgromadzonych osób danego tekstu poetyckiego na-
zywamy po prostu deklamacja wiersza (co wlasnie jest sensem tej czynnosci),
czynnosc wygloszenia danego zdania oznajmujacego nazywamy zakomu-
nikowaniem danego faktu (sens tej czynnosci), czynnosc wygloszenia
zdania rozkazujacego - wydaniem rozkazu, umieszczenie noga pilki
w bramce - "wbiciem gola" itp. Zreszta przewaznie nazwy czynnosci raciQ:.
nalnych sa w.gruncie rzeczy nazwami ich sensów.
fuk juz wiemy, ~pretacji podlegaja nie tylko czynnosci racjonalne,
ale równiez ich wytwory. Wytwór czynnosci kulturowej nazywac bedziemy
obiektem kulturowy..l1L.. obiekt kulturowy podlega analogicznie jak czynnosc
kulturowa okreslonym regulo..!!!interp!.e~i kuliiirowej. ]ak wle"czdanie-
oznajmujace, zdanie rozkazujace, dZIelo sztuki plastycznej, rozprawa
naukowa, strój wizytowy, wojskowe dystynkcje oficerskie itd. - sa przy-
kladami obiektów kulturowych.
Reguly interpretacji kulturowej, bez wzgledu na to, czy sa sformu-
low~e w sposób wY-razn••.cZ;ytez sa tylmOiiiYs1ne, me tworza Chaotyc'l-
n(;] zbieraniny, lecz skladaja sie na pewne uklady, systemy. Mamy wiec
IItl przyklad system regul gry w pilke nozna, system regul' obrzedów ka-
lolickich, system regul literackich (okreslajacych sens twórczych czynnosci
pisarzy lub sens ich wytworów - dziel literackich), system regul obycza-
lowych itp.
~y taki system regul interpretacji ukulturowej nazywac bedziemy
,l'1'.I'lememkulturowym.
szelki system kulturowy sklada sie z regul: (1) kwalifikacyjnych,
(J) /)(1.ft.ednich regul interpretacji kulturowej. Reguly kwalifikacyjne wy..
IllIcl':ajajakis ogólny rodzaj czynnosci, przyporzadkowujac im pewien
wHp<'>IIlY typ sensu, na przyklad reguly kwalifikacyjne systemu zwanego
lilII w szachy okreslaja, jak maja byc wykonane te poszczególne czynnosci,.
I II'lI'U Ha ruchami szachowymi (wspólny typ ich sensu: posuniecie szachowe) ..
Nlllontiast posrednie reguly interpretacji kulturowej dotycza poszczegól-
IIVI II podzbiorów zbioru czynnosci wyznaczonego 'przez reguly kwali-
III l10yjne i przypisuja im bardziej specjalne sensy. Na przyklad specjalnym
I 1I11('m pewnej odmiany ruchów szachowych moze byc atak, wspólnym
l IIIKlIlinnej odmiany ruchów szachowych - obrona.
WN1.ystkiereguly interpretacji kulturowej stosowane przez dana jed-
Iii Itil k ~1 przy podejmowaniu czynnoscI kulturowych lub P.nY ich inter-
l II 'illll:iT l1(lzyw~~bedziemy kompetencja kulturowa tej jednostki. Oczy-
jeste§my wszys~
w nich w chowani, co sprawia, ze stosu'em sie do nich (jako podmioty
tych czynnosci) zupelnie poprawnie w sposób calkowicie niemal zauto-
matyzowany. Podo me s osuJemy je mec amcznie jako interpretato-
rzy. W wlelu przypadkach zreszta reguly interpretacji kulturowej nigdy
nie zostaly wyrazme s ormulowane i skody owane w postaci pisanych
przepisów (niekiedY jednak takie przepisy mozna wskazac, np. przepisy
gry w pilke nozna, przepisy "poprawnego zachowania sie" itp.). Tak
wiec przypisujac pelna swiadomosc regul interpretacji kulturowej pod~
towi czynnosCi kulturowej lub jej interpretatorowi dokonujemy, rzeCZ
j~, idealizacji-
Wyuczone przez nas reguly interpretacji kulturowej wiaza ze soba
w tak scisly sposób czynnosc z jej sensem, ze zazwyczaj mówimy o danej
31
30
zbiór akceptowanych w tej grupie, zwiazanych z owymi regulami, po'
rza w wartosci. Ana oglcznie kultura "duchowa", ewentualnie tez
:unura-:5ymboliczna" danej grupy kulturowej - to zbiór wszystkich
'upowszechnionych w niej regul interpretacji kulturowej oraz zbiór akcepto-
wanych w niej, zwiazanych z owymi regulami, porzadków wartosci.
Kulturze symbolicznej ("duchowej") przeciwstawia sie tez niekiedy
286431881.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin