Scenariusz zajęć19.12.11r.docx

(15 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć

Data: 19.12.2011r.

Prowadząca: Magdalena Mrozek

Grupa:  5- latki

Dominujące obszary edukacyjne:

3-Wspomaganie rozwoju mowy dzieci

11-  pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

13- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku)

Treści programowe:

3- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych (str.25), układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń (str. 26), słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów (str.27)

11/ 13- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia (str. 39), obserwowanie zmian zachodzących

w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia (str. 42)

Temat kompleksowy: „ Mijają dni, miesiące”

Temat dnia lub zajęcia: „Mój tydzień”- zapoznanie z nazwami dni tygodnia i ich kolejnością

Cele ogólne:

- zapoznanie z nazwami  dni tygodnia

- rozwijanie mowy i myślenia

- wzbogacenie wiadomości o  zjawiskach atmosferycznych

- zapoznanie z informacjami ubierania się wg odpowiedniej pogody

Cele operacyjne (dziecko potrafi):

- wymienić kolejno nazwy tygodnia

- uważnie wysłuchać wiersza i poprawnie odpowiadać  na pytania dotyczące jego treści

- ułożyć historyjkę obrazkową dotyczącą dni tygodnia

- nazwać występujące zjawisko atmosferyczne w danym dniu tygodnia

- poprawnie wykonać pracę indywidualną wg poleceń

- przestrzegać zasad bezpiecznej zabawy

Metody:

Oglądowa- pokaz obserwacja

Czynna- metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń

Słowna- objaśnienia i instrukcje, opowiadanie

Formy: indywidualna, z całą grupą

Literatura: „ Nasze przedszkole- program edukacji przedszkolnej”- M. Kwaśniewska, W. Żaba- Żabińska wyd. MAC

 

Lp.

Sytuacje edukacyjne

Kierunki aktywności

Środki dydaktyczne

1.

 

Zabawa na powitanie:

Dzieci siedzą w kole na dywanie w siadzie skrzyżnym. Wiersz na powitanie:

„Dwie rączki klaszczą,

A czasem się pogłaszczą

W kolanka zastukają

I gościom pomachają”

Prowadząca czyta wiersz dzieciom ilustrując jego treść. Zadaniem dzieci jest naśladowanie ruchów.

społeczna

 

 

 

2.

Słuchanie wiersza:

J. Brzechwa „Tydzień”

Tydzień dzieci miał siedmioro:
"Niech się tutaj wszystkie zbiorą!"

Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą:

Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku,

Wtorek środę wziął pod brodę:
"Chodźmy sitkiem czerpać wodę."

Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie.

Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był początek.

Zamyśliła się sobota:
"Toż dopiero jest robota!"

Poszli razem do niedzieli,
Tam porządnie odpoczęli.

Tydzień drapie się w przedziałek:
"No a gdzie jest poniedziałek?"

Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku -
I tak dalej...

Językowa, matematyczna

Wiersz J. Brzechwa „Tydzień”

3.

Rozmowa na temat przeczytanego wiersza. Określanie, co dzieci robiły w poszczególne dni tygodnia.

-Omówienie, którym z kolei dniem tygodnia jest wymieniany dzień. Poniedziałek- (dzień) pierwszy, wtorek- drugi, środa- trzeci, czwartek- czwarty, piątek- piąty, sobota- szósty, niedziela- siódmy.

Językowa, społeczna

 

4.

Układanie historyjki obrazkowej wg kolejności występowania w wierszu.

 

Historyjka obrazkowa

5.

„Tygodniowy kalendarz pogody”- układanie kalendarza tygodniowego i przyporządkowanie każdemu dniu symbolu pogody. Określanie jaka będzie pogoda np. w poniedziałek. Dzieci wypowiadają się na temat pogody. Każde dziecko samo odczytuje symbol np. jaka będzie pogoda u niedzieli w twoim kalendarzu.

Przyrodnicza, językowa

7- dniowy kalendarz,  symbole zjawisk atmosferycznych

6.

„Dzień tygodnia”- Zabawa ruchowa. Podzielenie dzieci na 7 grup: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela. Dzieci biegają po sali przy dźwięku tamburyna. Na hasło wybranego dnia tygodnia dzieci ustawiają się pod ścianą, w rzędzie lub kucają.

ruchowa

Tamburyn,

7.       

Indywidualna  karta pracy. Dziecko ma pokolorować i ozdobić  7 sylwet dzieci, które odpowiadają każdemu dniu tygodnia. (środa, sobota, niedziela- to dziewczynki, poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek- to chłopcy). Udekorowanie sylwet dni tygodnia i ich nazywanie.

artystyczna

Karta pracy, kredki, mazaki

8.

Zakończenie zajęć- podziękowanie za wspólną zabawę i piękne wykonanie prac.

społeczna

 

 

EWALUACJA ZAJĘCIA

Pozytywne aspekty: ……………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Negatywne aspekty: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Wnioski: ……………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

UWAGI OCENIAJĄCEGO ZAJĘCIE: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

OCENA ZA SCENARIUSZ:…………………………

OCENA ZA PRZEPROWADZENIE:………………………..

OCENA ZA POMOCE:……………………………..

……………………………………….

Data i podpis opiekuna

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin