Scenariusz zajęć
Data: 19.12.2011r.
Prowadząca: Magdalena Mrozek
Grupa: 5- latki
Dominujące obszary edukacyjne:
3-Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
11- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
13- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku)
Treści programowe:
3- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych (str.25), układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń (str. 26), słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów (str.27)
11/ 13- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia (str. 39), obserwowanie zmian zachodzących
w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia (str. 42)
Temat kompleksowy: „ Mijają dni, miesiące”
Temat dnia lub zajęcia: „Mój tydzień”- zapoznanie z nazwami dni tygodnia i ich kolejnością
Cele ogólne:
- zapoznanie z nazwami dni tygodnia
- rozwijanie mowy i myślenia
- wzbogacenie wiadomości o zjawiskach atmosferycznych
- zapoznanie z informacjami ubierania się wg odpowiedniej pogody
Cele operacyjne (dziecko potrafi):
- wymienić kolejno nazwy tygodnia
- uważnie wysłuchać wiersza i poprawnie odpowiadać na pytania dotyczące jego treści
- ułożyć historyjkę obrazkową dotyczącą dni tygodnia
- nazwać występujące zjawisko atmosferyczne w danym dniu tygodnia
- poprawnie wykonać pracę indywidualną wg poleceń
- przestrzegać zasad bezpiecznej zabawy
Metody:
Oglądowa- pokaz obserwacja
Czynna- metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń
Słowna- objaśnienia i instrukcje, opowiadanie
Formy: indywidualna, z całą grupą
Literatura: „ Nasze przedszkole- program edukacji przedszkolnej”- M. Kwaśniewska, W. Żaba- Żabińska wyd. MAC
Lp.
Sytuacje edukacyjne
Kierunki aktywności
Środki dydaktyczne
1.
Zabawa na powitanie:
Dzieci siedzą w kole na dywanie w siadzie skrzyżnym. Wiersz na powitanie:
„Dwie rączki klaszczą,
A czasem się pogłaszczą
W kolanka zastukają
I gościom pomachają”
Prowadząca czyta wiersz dzieciom ilustrując jego treść. Zadaniem dzieci jest naśladowanie ruchów.
społeczna
2.
Słuchanie wiersza:
J. Brzechwa „Tydzień”
Tydzień dzieci miał siedmioro:"Niech się tutaj wszystkie zbiorą!"
Ale przecież nie tak łatwoRadzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorkuPoszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:"Chodźmy sitkiem czerpać wodę."
Czwartek w górze igłą grzebieI zaszywa dziury w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek,A to ledwie był początek.
Zamyśliła się sobota:"Toż dopiero jest robota!"
Poszli razem do niedzieli,Tam porządnie odpoczęli.
Tydzień drapie się w przedziałek:"No a gdzie jest poniedziałek?"
Poniedziałek już od wtorkuPoszukuje kota w worku -I tak dalej...
Językowa, matematyczna
Wiersz J. Brzechwa „Tydzień”
3.
Rozmowa na temat przeczytanego wiersza. Określanie, co dzieci robiły w poszczególne dni tygodnia.
-Omówienie, którym z kolei dniem tygodnia jest wymieniany dzień. Poniedziałek- (dzień) pierwszy, wtorek- drugi, środa- trzeci, czwartek- czwarty, piątek- piąty, sobota- szósty, niedziela- siódmy.
Językowa, społeczna
4.
Układanie historyjki obrazkowej wg kolejności występowania w wierszu.
Historyjka obrazkowa
5.
„Tygodniowy kalendarz pogody”- układanie kalendarza tygodniowego i przyporządkowanie każdemu dniu symbolu pogody. Określanie jaka będzie pogoda np. w poniedziałek. Dzieci wypowiadają się na temat pogody. Każde dziecko samo odczytuje symbol np. jaka będzie pogoda u niedzieli w twoim kalendarzu.
Przyrodnicza, językowa
7- dniowy kalendarz, symbole zjawisk atmosferycznych
6.
„Dzień tygodnia”- Zabawa ruchowa. Podzielenie dzieci na 7 grup: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela. Dzieci biegają po sali przy dźwięku tamburyna. Na hasło wybranego dnia tygodnia dzieci ustawiają się pod ścianą, w rzędzie lub kucają.
ruchowa
Tamburyn,
7.
Indywidualna karta pracy. Dziecko ma pokolorować i ozdobić 7 sylwet dzieci, które odpowiadają każdemu dniu tygodnia. (środa, sobota, niedziela- to dziewczynki, poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek- to chłopcy). Udekorowanie sylwet dni tygodnia i ich nazywanie.
artystyczna
Karta pracy, kredki, mazaki
8.
Zakończenie zajęć- podziękowanie za wspólną zabawę i piękne wykonanie prac.
EWALUACJA ZAJĘCIA
Pozytywne aspekty: ……………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Negatywne aspekty: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski: ……………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
UWAGI OCENIAJĄCEGO ZAJĘCIE: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
OCENA ZA SCENARIUSZ:…………………………
OCENA ZA PRZEPROWADZENIE:………………………..
OCENA ZA POMOCE:……………………………..
……………………………………….
Data i podpis opiekuna
Madzi13915