Scenariusz zajęć muzycznych
Grupa: 6 latki
Data: 7.12.2011
Prowadząca: Dagmara Łukaszyk
Dominujące obszary edukacyjne:
8 –Wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew, pląsy i taniec.
Treści programowe:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
- śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych
Temat: „Jedzie Mikołaj” – nauka piosenki.
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z piosenką „Jedzie Mikołaj”
- kształtowanie poczucia rytmu dzieci podczas nauki piosenki
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia
Metody:
Czynne – zadań stawianych dziecku
Słowne – rozmowa, objaśnienia instrukcje
Formy:
Z całą grupą, w parach, indywidualna
Literatura:
„Nasze przedszkole” wyd. MAC W. Żaba – Żabińska, M. Kwaśniewska
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K. Wlaźnik
„Konspekty zajęć rytmiczno – muzycznych dla grupy 5 – 6 latków na cały rok szkolny” M. Stanek
Przebieg zajęcia:
Lp.
Sytuacje edukacyjne
Kierunki aktywności
Środki dydaktyczne
1.
Wprowadzenie dzieci do sali – prowadząca gra marsz na pianinie: „Marsz dzieci”. Dzieci maszerując jeden za drugim wchodzą do pomieszczenia.
Muzyczna, ruchowa
Pianino
2.
Powitanie dzieci. Prowadząca śpiewa „dzień dobry dzieci” natomiast grupa odpowiada „dzień dobry pani”.
Muzyczna, społeczna
3.
Ćwiczenie inhibicyjno – incytacyjne:
Prowadząca gra na tamburynie naśladując padający śnieg. Dzieci maszerują po sali. Gdy tamburyn przestaje grać dzieci zatrzymują się i stojąc nieruchomo jak bałwanki czekają na następne uderzenie w instrument, po usłyszeniu sygnału zaczynają ponownie maszerować.
Tamburyn
4.
Prowadząca wprowadza dzieci w tematykę zajęć Quizem o św. Mikołaju.
Quiz: „Co wiecie o św. Mikołaju?”· Gdzie mieszkam?· Kiedy obchodzę imieniny?· Jaki jest mój ulubiony kolor?· Jakim pojazdem poruszam się po świecie?· Jakie zwierzęta ciągną mój pojazd?· W jaki sposób podrzucam dzieciom prezenty?· Kto pomaga mi w przygotowaniu prezentów?· Skąd wiem, jaki prezent pragnie otrzymać dziecko?· Co dostają niegrzeczne dzieci?
Językowa
Przygotowane pytania
5.
Zapoznanie dzieci z piosenką ”Jedzie Mikołaj”. Dzieci siedzą w kółeczku i uważnie słuchają treści śpiewanej przez prowadzącą piosenki.
1. Jadą, jadą sanie
księżyc złoty świeci
hej jedzie w nich mikołaj
do wszyściutkich dzieci
2. Cieszy się mikołaj
Widać to po minie.
Hej, zaraz wyląduje
Na jakimś kominie.
3. Święty Mikołaju
nie wracaj do raju!
Hej, zostań tu na ziemi
Wszyscy Cię kochają.
Muzyczna
Tekst piosenki
6.
Rozmowa n temat piosenki.
- czy piosenka się podobała?
- jaki jest charakter piosenki – czy jest wesoła czy smutna?
- o czym jest piosenka?
7.
Prowadząca ponownie śpiewa piosenkę prosząc przy tym dzieci o uważne wysłuchanie. Po zaprezentowaniu piosenki rozkłada na środku ilustracje. Zadaniem dzieci jest ułożenie ilustracji według kolejności wydarzeń.
Ilustracje
8.
Nauka piosenki. Dzieci powtarzają za prowadzącą kolejne wersy piosenki. Następnie prowadząca gra piosenkę na pianinie, a dzieci próbują zaśpiewać ją razem z nią.
9.
„Wysoko – nisko” – zabawa ruchowa.Dzieci stoją w rozsypce. Gdy prowadząca gra wysokie dźwięki dzieci poruszają się wspięte na palcach i wyciągają ręce jak najwyżej. Kiedy zaczyna grać dźwięki niskie dzieci przykucają i poruszają się jak najniżej przy podłodze.
10.
Zabawa rytmiczna przy piosence.Dzieci śpiewają piosenkę wraz z prowadzącą wyklaskując rytm. Następnie dzieli dzieci na dwie grupy: chłopców i dziewczynki. Następnie puszcza piosenkę z nagrania i pierwszą zwrotkę śpiewają dziewczynki a chłopcy wyklaskują rytm, drugą zwrotkę śpiewają chłopcy a dziewczynki wyklaskują rytm, natomiast ostatnią zwrotkę wszyscy wspólnie śpiewają i wyklaskują jej rytm.
Nagranie CD
11.
Zabawa bieżna przy piosence. Dzieci dobierają się w pary, tworząc „zaprzęgi”. Nauczycielka włącza piosenkę, a dzieci swobodnie biegają w parach po sali. Na przerwę w muzyce dzieci przykucają, nadal trzymając się za ręce.
Nagranie CD, magnetofon
12.
Wspólne zaśpiewanie piosenki.
13.
Podziękowanie za wspólną zabawę oraz pożegnanie z dziećmi: prowadząca śpiewa „do widzenia dzieci”, a dzieci odpowiadają „do widzenia pani”.
14.
Wyjście przedszkolaków z sali – prowadzą gra marsz na pianinie. Dzieci maszerując wychodzą z pomieszczenia.
Madzi13915