Obserwacja lekcji2.docx

(14 KB) Pobierz

Obserwacja zajęć

Data: 15.03.2012r.

Grupa:  klasa 2a

Prowadząca: Ewa Kościecha

Tematyka zajęć: Zakładanie ogródka witaminowego. Warunki potrzebne do wzrostu roślin.

Przebieg zajęć:

 

Lp.

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Metody

Formy

Kierunki aktywności

Środki dydaktyczne

1.

Rozmowa  nauczyciela z dziećmi na temat zdrowych owoców i warzyw, witamin oraz soków.

Odpowiadanie na pytania nauczyciela: Dlaczego soki są zdrowe? Co dają witaminy?. Dzieci  wiedzą  co jest owocem, a co warzywem. Rozmowy z nauczycielem  na temat  dbania o zdrowie i odporność.

słowne

grupowe

Językowa, społeczna

 

2.

Rozdanie dzieciom notatek  na temat szczypiorku, rzeżuchy i natki pietruszki.

Rzeżucha- witamina C, magnez, żelazo, sole mineralne. Aby mogła rosnąc potrzebna jest wata, nasiona, talerzyk.

Natka pietruszki- witamina C i A, kwas foliowy, do rozwoju potrzebuje nasion cebuli oraz ziemię.

Szczypiorek- witamina B i C, pobudza apetyt.

Dzieci siadają na dywanie. Każde dziecko losuje jedną kartkę. Dzieci czytają notatki dotyczące wzrostu i rozwoju rośliny. Dowiadują się w jakich warunkach rosną, jakie posiadają witaminy.

 

Słowne, oglądowe

Grupowe, indywidualne

Językowa, poznawcza

Kartki z notatkami na temat szczypiorku, rzeżuchy i natki pietruszki

3.

Zrobienie klasowego ogródka. Nauczycielka przygotowuje 3 stanowiska, w których dzieci będą sadzić szczypiorek, pietruszkę i rzeżuchę. Podzielenie dzieci na 3 zespoły.  Pomoc dzieciom w sadzeniu roślin.

Dzieci podzielone są na 3 zespoły. Każdy zespół sadzi daną roślinę wg zaleceń w przeczytanych notatkach.

I stanowisko- dzieci sadzą rzeżuchę.

II stanowisko- dzieci sadzą pietruszkę.

III stanowisko- dzieci sadzą cebulę.

praktyczne

zespołowe

Przyrodnicza

Zorganizowanie 3 stanowisk oraz odpowiednich przyborów: rękawiczki, wata, woda, talerzyk, ziemia, doniczki, nasiona.

3.

Warunki potrzebne roślido wzrostu- dopinanie napisów na tablicę.

Dzieci mówią co jest potrzebne do wzrostu roślin. Dopinanie napisów : Woda, gleba, światło, słońce, ciepło, tlen itp. Dopasowywanie tych czynników do napisów: nasłonecznienie, dostęp powietrza, nawodnienie, temperatura np. dobre podłoże= gleba. Następnie dzieci przepisują z tablicy notatkę dotyczącą niezbędnych czynników do wzrostu roślin.

Słowne,

oglądowe

Grupowe, indywidualne

Przyrodnicza, poznawcza, językowa

Napisy na tablicy dotyczące wzrostu roślin

4.

Rozdanie dzieciom  soków z witaminami.

Na zakończenie zajęć dzieci otrzymują soczki z witaminami.

praktyczne

grupowe

społeczna

soki

 

Uwagi własne:

Zajęcia  przyrodnicze były bardzo ciekawe dla  dzieci.  Uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące zdrowej żywności, witamin, odporności przed chorobami. Na dywanie każde dziecko otrzymało notatkę, w której znajdowały się informacje na temat szczypiorku, pietruszki oraz rzeżuchy. W nim znajdowały się treści dotyczące właściwości zdrowotnych, witamin oraz jak należy sadzić daną roślinę. Dzieci zapoznały się z warunkami potrzebnymi do wzrostu roślin. Następnie uczniowie zostali podzieleni na 3 zespoły. Każdy zespół sadził inną roślinę. Aby dzieci mogły sadzić, nauczycielka wcześniej przed lekcją przygotowała stanowiska pracy oraz potrzebne przybory. Również zadbała o to, aby panował porządek i czystość podczas wykonywania sadzenia np. ochronne rękawiczki. Do każdego stanowiska potrzebne były inne przybory. Do rzeżuchy niezbędna była wata, talerzyk i woda; dla pietruszki i szczypiorku potrzebne były doniczki, ziemia i woda. Dzieci bardzo chętnie sadziły rośliny. Ostatnim zadaniem dzieci było poprawne umieszczenia na tablicy odpowiednich czynników, które warunkują na poprawny wzrost rośliny. Dzieci wspólnie określały potrzebne czynniki, aby roślina mogła rosnąć. Następnie wszytki dzieci przepisywały notatkę  z tablicy do zeszytu. Na zakończenie zajęć przyrodniczych nauczycielka rozdała dzieciom soczki z witaminami. Zajęcia były  przyjazne i przebiegały w miłej atmosferze.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin