Język Polski 28.03.2012 ćwiczenia
Podstawowe formy czytania:1. Głośne a) czytanie nauczyciela (musi być WZOROWE) - dzieci śledzą tekst (zwrócenie uwagi na znaki interpunkcyjne, dziecko śledząc tekst tworzy się w jego umyśle obraz tego wyrazu z tym co dziecko słyszy od nauczyciela, uczy się melodii stosuje podobne tempo czytania)- mają książkę zamkniętą i tylko słuchają ( jeżeli chcemy wywołać u dzieci wyobraźnię, jeżeli chcemy zwrócić uwagę na treść )b) czytanie głośne indywidualne c) czytanie z podziałem na role pierwszy etap przygotowania do czytania z podziałem na role to :- czytanie dialogów- czytanie w ciągłym tekście z podziałem na role (nauczyciel jest narratorem, dzieci podkreślają tylko to co mają czytać- swoje role)d) czytanie zbiorowe- chóralne( zachowanie właściwego tempa czytania, nauczyciel czyta z dziećmi i narzuca tempo czytania2. Czytanie półgłosem (przydaje się podczas uczenia tekstów na pamięć)- zbiorowe - indywidualne3. Czytanie szeptem (przydaje się podczas uczenia tekstów na pamięć)- zbiorowe- indywidualne4. Czytanie ciche
Cechy dobrego czytania:1. Poprawne – nie przekręca, nie zmienia końcówek, nie dodaje…2. Płynne- dziecko czyta wolno ale tempo jest takie samo, bez dłuższego zatrzymywania się, nie zacina się, nie ma sylabizowania, właściwie gospodaruje oddechem
Madzi13915