Scenariusz zajęcia - figury geometryczne.docx

(18 KB) Pobierz

Scenariusz zajęcia matematycznego

 

Grupa: 5 - latki

Dominujące obszary edukacyjne:

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w rozumieniu siebie i swojego otoczenia

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

 

Temat kompleksowy: „Wesoły świat matematyki”.

Temat zajęcia: Poznajemy koło na podstawie wiersza „Kolorowe koła” M. Terlikowskiej.

 

Cele ogólne:

- wprowadzenie figury geometrycznej – koło

- rozwijanie umiejętności kojarzenia koloru z przedmiotem

- badanie własności koła

- wdrażanie do bezpiecznej zabawy

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania

 

Metody:

Oglądowa- pokaz obserwacja

Czynna- metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń

Słowna- objaśnienia i instrukcje, opowiadanie

 

Formy

- z całą grupą

- indywidualna

 

Literatura: E. Gruszczyk – Kolczyńska „Dziecięca matematyk”.

Przebieg:

Lp.

Elementy postępowania metodycznego

Sytuacje edukacyjne

Kierunki aktywności

Środki dydaktyczne

1.

Wprowadzenie

Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć wierszem M. Terlikowskiej „Wesołe koła”.

 

Spójrzcie uważnie dookoła,

wszędzie są kule i koła.

Kół co niemiara, kul co niemiara.

Jest koło – tarcza zegara.

Wesoło koła turkoczą

Pod staroświecką karocą.

Na drogach świecą się jasno,

błysną i gasną, błysną i gasną…..

 

Językowa

 

2.

Wprowadzenie

Rozmowa na temat wiersza:

- zwrócenie uwagi dzieci na figurę o jakiej jest mowa

- podawanie przez dzieci przykładów przedmiotów posiadających koła na podstawie wiersza i własnych spostrzeżeń.

 

Językowa

 

3.

Badanie własności

Oglądanie różnej wielkości kół:

·         Wyciętych z papieru

·         Tworzywa sztucznego

·         Monet

·         Okrągłych podstawek

 

Określanie wyglądu

- jakie są?

- w czym są do siebie podobne?

 

Poznawcza, językowa

Koła wycięte z papieru, tworzywa sztucznego, monety, podstawki.

4.

Konstruowanie

Układanie koła z kolorowej wstążki na dywanie. Każde dziecko otrzymuje kolorową wstążkę i jego zadaniem jest ułożenie na dywanie kształtu  koła.

 

Poznawcza

Kolorowe wstążeczki

5.

Segregowanie

Każde dziecko otrzymuje różne figury geometryczne spośród wszystkich figur ma za zadanie wybrać te, które są kołami i ułożyć je w czerwonej obręczy natomiast pozostałe figury w niebieskiej.

 

Poznawcza

Koperta z kolorowymi figurami geometrycznymi, kolorowe obręcze

6.

Utrwalenie

Zabawa w skojarzenia.

Nauczyciel pokazuje koła w różnych kolorach. Dzieci wymieniają nazwy kolorów i dopowiadają, co jest w jakim kolorze, np. żółty jak ..(słońce, cytryna..),  zielony jak ….(trawa, żaba, listki..), niebieski jak …(niebo, morze, woda..).

 

Poznawcza, językowa

Ilustracje kolorowych kół

7.

Utrwalenie

Zabawa muzyczno – ruchowa „ Kółko graniaste”.

Kółko graniaste,

czterokanciaste,

kółko nam się połamało,

cztery grosze kosztowało,

a my wszyscy bęc.

 

Dzieci tworzą koło, rytmicznie maszerują. Na słowo: bęc puszczają ręce i przewracają się. Po chwili podnoszą się i zabawa toczy się dalej.

 

Ruchowa, społeczna

 

8.

Konstruowanie

Praca indywidualna „Origami płaskie z kół” Każde dziecko dostaje zestaw kół różnej wielkości. Dzieci wykonują biedronkę oraz kwiatek z kółek wg instrukcji nauczycielki. Następnie przyklejają je na kartkę papieru.

 

Artystyczna

Zestaw kolorowych kółek

9.

 

Zakończenie zajęć i podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę.

 

Społeczna

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin