OPRACOWANIE Dialog o tańcu - Lukian z Samosat.pdf

(172 KB) Pobierz
DIALOG O TAŃCU
TANIEC
T Jest spuścizną przekazaną nam przez naszych ojców i praojców, nie jest czymś nowym
T Źródło tańca – odwieczna miłość, Eros
T Kosmiczny prataniec – ruchy gwiazd, bieg ciał niebieskich, ład i harmonia
T Jeden z największych darów od Muz
T Sztuka pochodzenia boskiego, stanowi część misteriów, jest ulubienicą bogów, służy ich
czci, łączy w sobie radość i naukę
T Uroczy śpiew łączący się z tańcem – prawdopodobnie najpiękniejszy dar bogów
T Początki tańca – zalążki sztuki tanecznej
T W dzisiejszej doskonałej postaci – sztuka, która jest dojrzałym owocem stopniowego
rozwoju
T Nie jest łatwą sztuką, nie nadaje się do szybkiego opanowania
T Wymaga wszechstronnego i starannego wykształcenia, znajomości filozofii, fizyki i etyki
T Zadanie tańca – wyrażanie naszych stanów duchowych, usposobienia, wzruszeń
T Spokrewniony jest z malarstwem, rzeźbą
T Istota tańca – wierne przedstawienie naszych przeżyć duchowych i plastyczne
uzmysławianie tego, co jest dla nas tajemnicze
T Wszystkie tańce – czerpią swą treść z podań i dawnych dziejów
ŹRÓDŁA
T Kureci tańcząc wokół nowonarodzonego Zeusa przygłuszali jego krzyki, tym samym
uratowali mu życie, bo uniknął pożarcia przez ojca (Saturna-Kronosa)
T Neoptolemos – syn Achillesa, mistrz sztuki tanecznej
T Lacedemończycy – do bitwy idą mierzonym krokiem, walczą w rytmie rozbrzmiewającej
muzyki, aulos daje im znak do ataku
T Młodzieńcy lakońscy – gdy chcą odpocząć po walce, kończą ją spokojnym tańcem
T Hormos – wspólny taniec młodzieńców i dziewcząt, którzy kroczą na przemian (podobnie
do naszyjnika)
T Tessalia – naczelników państwa i wodzów nazywano „przodownikami tańca”,
„Wodzirejami”.
T Dawne obrzędy sakralne – wszystkie odbywały się z towarzyszeniem tańca
T Delos – ofiary składano tam tylko wśród tańca, przy muzyce
T Indowie – składając o świcie hołd bogu słońca wykonując taniec w uroczystym milczeniu
T Etiopowie – Ida do bitwy wśród tańca
T Egipt – Proteusz był zwinnym tancerzem, który miał szczególną zdolność do
naśladowania, przybierał najróżniejsze postacie.
T Rzymianie – taniec wykonywany przez kollegium kapłanów na cześć boga wojny, Aresa
T Kult Dionizyjski i – taniec był najistotniejszą rzeczą. Przy pomocy tej sztuki Dionizos zdołał
pokonać Tyrenów, Indów i Lidów
T Najpiękniejsze i najmilsze dla człowieka rzeczy wg Homera – sen, miłość, śpiew i taniec.
Nazywa taniec „nienagannym”
T Hezjod – śpiewa na cześć Muz największe pochwały na temat ich porannych tańców
T Sokrates – pochwalał sztukę tańca, uważał ją za godną nauczenia się, cenił jej eurytmię,
estetyczne piękno, wdzięk, wytworność ruchów. Zaliczał sztukę taneczną do ważnej
gałęzi wykształcenia
T Komedia i tragedia – każda z nich posiada właściwe sobie tańce, tragedia – eumeleia,
komedia – kordax, dramat – sikinnis
T Taniec nie występuje jako składowa część igrzysk – sędziowie uważają, że taniec jest zbyt
wielką i dostoją rzeczą, by był przedmiotem walk o nagrodę
Copyright © 2012 Shojin (xshojin@gmail.com)
1089671235.001.png
 
TANCERZ
T Musi zjednać sobie przychylność bogini pamięci – Mnemosyny i jej córki – Polihymnii, by
mógł tyle rzeczy zapamiętać
T Ma być jak homerycki wróżbita – Kalchas – wiedzieć co jest, będzie i było i nic w jego
pamięci się nie ścierało
T Ma wiedzieć to, co potrzebne i umieć to należycie wyrazić
T Musi mieć cały materiał w pamięci i musi umieć go przedstawić w pięknej formie
T Musi znać wszystkie fakty od chaosu aż po czasy egipskiej królowej Kleopatry (np. mity o
Nemei, Megary o Nisosie, Bunt Gigantów, wędrówka Demeter i odszukanie Kory, mity z
Tesalii, Azji , mit o Hesperydach)
T Musi znać wszystkie przemiany mityczne, jak ludzie przybierali np. postać drzew, zwierząt
T Powinien dobrze znać tajemnicze obrzędy Egipcjan, ale musi przedstawiać je tylko w
sposób symboliczny
T Musi znać sceny tortur Hadesu i wszystkie tamtejsze kary i przyczyny
T Sztuka tancerza polega na naśladowaniu, podejmuje się wyrażania gestami treści
zawartej w pieśniach – tancerz musi mieć doskonałą wymowę gestu, by każdy ruch był
zrozumiały
T Tancerz łączy wszystko w jednej sztuce i daje widowisko, które jest niezmiernie
urozmaicone i złożone – jest aulos, syringa, tupot nóg, śpiew, głos aktora itd.
T Musi mieć dobrą pamięć, być zdolny, mieć umysł spostrzegawczy i bystry, orientować się
w każdej sytuacji
T Musi mieć zmysł krytyczny dla poezji, pieśni, melodii i oceny
T Tancerz nie powinien być zbyt wysoki ani za niski, nie otyły i nie za chudy
T Musi opanować wszystkie ruchy, ciało musi być gibkie i jędrne zarazem
T Powinien opanować do najdrobniejszych szczegółów swoją sztukę, żeby wszystko było
zgodne z rytmem, miało piękny kształt, bez jakichkolwiek braków
T Musi mieć wyobraźnię, głęboką wiedzę, odczucie duszy człowieczej
T Wady tancerza
Wielu popełnia liczne błędy ze względu na brak wykształcenia
Jedni wykonują niewłaściwe ruchy, inni nie stosują się do taktu
T Główny cel i zadanie sztuki tanecznej – umiejętność przybierania różnych postaci
T Tym większe uznanie dla sztuki, im wierniej zdoła naśladować postacie
T Sztuka taneczna – ma uzmysławiać i wyrażać wszystkie porywy i cierpienia
T Taniec łączy ze sobą dwie dziedziny – pracę ducha i prace fizyczną
T Wg tego co mówi Platon – tancerz uzmysławia najlepiej trzy części duszy – namiętność,
rozsądek, pożądanie
T Sztuka taneczna – łączy w sobie radość i pożytek
T Taniec jednoczy w sobie wszystko, co najlepsze
T Podnosi na duchu, krzepi ciało, daje radość, uczy wielu dawnych rzeczy, czaruje oczy i
uszy
T Taniec daje członkom ciała siłę i gibkość
Copyright © 2012 Shojin (xshojin@gmail.com)
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin