1.Przedmiot i zadania dydaktyki.
Dydaktyka jest nauką teoretyczną-diagnostyczną i
prognostyczną oraz praktyczną(stosujemy zad.instrumentalno-tech
A więc odpowiada na pytania, jak to rozwiązać.
Przedmiotem jej badań jest kształcenie i samokształcenie,
służy także wychowaniu, rozwojowi kształtowaniu osobowości ucznia.
Dzieli się na ogólną(problemy wspólne i podstawowe dla nauczania)
i szczegółowe(Problemy poszczególnych przedmiotów)czyli metodyki.
2.pojęcia:
kształcenie:
-to nauczanie i uczenie się
-jest organizowane w instytucjach
wyższych np:studia
-jest to działanie planowe,wielostronne,
ukierunkowane na realizację określonych
celów i wymagające systematycznego
i długotrwałego wysiłku
-rezultatem kształcenia jest wykształcenie,
które odnosi się do całej osobowości
nauczanie:
-może być domowe lub zinstytucjonalizowane
-jest systematyczne,planowe,
bezpośrednie kierowane procesem uczenia się
-jest organizowane przez szkołę
-powinno być organizowane aby
uczenie się pod kierunkiem nauczycielabyłoaktywne
-jest to samodzielne dochodzenie
do wiedzy i umiejętności
uczenie się:
-planowy,zamierzony,
złożony proces którego siłą napędową
są motywy uczenia się a rezultatem
wiadomości,umiejętności,nawyki
-opiera się na bezpośrednim poznaniu lub doświadczeniu
w toku którego powstają nowe formy zachowania się i działania
lub ulegają modyfikacji zachowania wcześniej nabyte
-uczenie się wymaga aktywności jednostki
-może przybrać różne formy indywidualne,grupowe,zbiorowe
-rezultatem uczenia się są umiejętności,wiadomości,postawy
samokształcenie:
-kształcenie bez udziału instytucji
-nabywanie wykształcenia w toku działalności własnej
3.Dydaktyka herbartowska (tradycyjna)
-nauczyciel jest aktywny, układa pytania i zadania
-nauczyciel decyduje
-najważniejszy cel to wychowanie silnego człowieka
-występują kary a także dyscyplina(jeżeli uczeń
się nie podporządkował to był karany)
-jest to dydaktyka pamięci
-przedmioty humanistyczna
-ważna jest wiedza
J.F Herbart(XIX w.) jest autorem systemu
tradycyjnego (nauczanie wychowujące)
gdzie nauczyciel zajmuje uprzywilejowaną
pozycję)kary , nawet cielesne, katedra
dla nauczyciela, BN. Dużo nauki pamięciowej).
Głównym zadaniem było przekazywanie
wiedzy przez nauczyciela.
Wg Herbarta najwyższym celem
wychowania jest ukształtowanie
silnych charakterów poprzez kierowanie
dziećmi i młodzieżą , karność
oraz ściśle z nią związane
naczanie. A więc stałe zatrudnianie
dzieci, pielęgnacja ich fizycznego
rozwoju, karność wdrażanie do porządku.
4.Dydaktyka deweyowska (progresywistyczna)
-aktywny jest uczeń
-jest to dydaktyka myślenia
-dominuje wiedza użyteczna tzn potrzebna w życiu
-zadawanie prac problemowych
-ważne są umiejętności
.Etapy myślenia wg Dewey`a (rozw. Probl.
· odczucie trudności
· określenie, nazwanie trudności
· wyszukiwanie pomysłu rozwiązania
· formułowanie hipotezy
· rozwiązywanie problemu
Dewey stworzył system przeciwstawny ,
gdzie najważniejszy jest uczeń.
To progresywizm. Wiele doświadczeń,
nauk przyrodniczych, mało pamięciówki ,
uczeń wybiera, czego chce się uczyć.
Dydaktyka związania nie tyle z teorią
uczenia się-czynności nauczyciela
powinny być determinowane przez
czynności poznawcze uczniów.
5. Tendencje przemian w dydaktyce współczesnej:
-jest różnorodność jeżeli chodzi o wybór szkoły
-dydaktykę współczesną łączy się z wartościami
-traktowanie człowieka jako całej osobowości
-odchodzi się od dydaktyki technicznej
na rzecz podmiotowości, szacunku
Współczesne tendencje
wiążą edukację z wartościami
pojawią się nawet nazwa
dydaktyka wartości.
Ważny jest rozwój osobowości.
We współczesnej dydaktyce
odchodzi się od dydaktyki
technologicznej w kierunku
nurtu humanistycznego w
kierunku odkrywania komunikatywn,
umiejętności słuchania,
empatia , wsparcie edukacyjne.
Istnieje wiele systemów dydaktycznych.
Dydaktykę można
uprawiać na 3 sposoby:
1) Jako dyscyplinę empiryczno
-analityczną-model
prakseologiczny(praktyczny),
badania ilościowe, pomiary
i statystyki, eksperymenty.
Stosuje się przy wielu
osobach badanych albo
przy sprawdzaniu wyników nauczania.
2) Jako dyscyplinę humanistyczną
–badania jakościowe,
rozmowy, dyskusje,
empatia przy słuchaniu,
podmiotowość drugiego
człowieka. Stosuje się
przy kilku badanych i
przy próbie podsumowania
zjawiska, opisania go i wyjaśnienia.
3) Jako dyscyplinę komplementarną
-badania ilościowo-jakościowe.
6. Cele edukacyjne. Wartości.
-źródłem celów kształcenia jest system wartości
Wartości- to co jest dla nas ważne,
to co kieruje naszym życiem.
Aksjologia- to nauka, która zajmuje się wartościami
-wartości ważne dla człowieka
to te, które służą prawidłowemu
rozwojowi człowieka
Cele kształcenia: to cele nauczania
i cele uczenia się
Wartości uniwersalne- to
takie które przetrwały wiele lat:
a) dobro- należy odróżnić
dobro od zła, dobro kształci wolę dziecka.
b) Piękno(moralne, duszy), prawidłowy
rozwój emocjonalny jest wtedy kiedy
dziecko jest otoczone „pięknem”
c) Prawda- kształci, doskonali intelekt,
człowiek dąży do prawdy.
Wartości i przekonania człowieka stanowią jego ideały.
Cele nauczania- dotyczą uczniów
i opisują zmiany jakie chcemy w
nich uzyskać charakteryzując stan końcowy.
Cele nauczania określa się w dydaktyce
jako zamierzone wartości uczniów.
W skład tych właściwości wchodzą wiadomości,
umiejętności, nawyki, postawy. To
zamierzony wynik nauczania.
Rodzaje celów:
a) Ogólne:
-wskazują kierunki dążeń pedagogicznych
(kształtowanie dumy narodowej,
szacunku dla ludzi starszych)
-jest to wychowanie w kierunku pomocy
b) operacyjne:
-są bardziej sprecyzowane
-stanowią dokładny opis wyników
, które maja być uzyskane
-są formułowane jako
zamierzone osiągnięcia
-cel ogólny rozkładany
jest na cel operacyjny
-cele operacyjne są łatwe do osiągnięcia
Klasyfikacja celów nauczania:
Wyróżniamy 3 ujęcia:
1. Ujęcie tradycyjne- przedstawia się
charakterystykę jednego lub więcej celów
nie stosując żadnej klasyfikacji(szk.herbat)
2. Ujęcie opisowe- W. Okoń wyróżnia dwie strony:
a) rzeczową:
-są to wiadomości, umiejętności, nawyki
-to przede wszystkim poznawanie świata
w społeczeństwie, technice, sztuce
-to przygotowanie uczniów do
działalności praktycznej
-to kształtowanie u uczniów
nawykowych przekonań i poglądów
c) osobowościową:
-to poznawanie samego siebie,
rozwijanie sprawności umysłowych,
zdolności poznawczych(myślenie, wyobraźnię)
-to kształtowanie potrzeb, motywacji,
zainteresowań, zamiłowań
-to wdrażanie do samoedukacji
-to potrzeby duchowe, intelektualne
-to rozwijanie motywacji
7. Na czym polega operacjonalizacja celów nauczania?
OPERACJONALIZACJA- to zamiana celów
ogólnych na cele operacyjne
w toku operacjonalizacji cele
ogólne ulegają następującym zmianom:
1.Cele są jasno sprecyzowane
(tzn. pozbawione luźnych wyrażeń)
2.Cele są konkretne
(potrafię coś zrobić, wyliczyć)
3.Cele są uszczegółowione
4.Cele są upodmiotowane
(tzn. dotyczą konkretnego dziecka)
Dlaczego operacjonalizujemy cele ogólne?
-dlatego, że łatwo je sprawdzić
-dlatego, że łączą celez mat.naucz
8. taksonomia celów Niemierski
Zaproponowana przez B. Niemierkę
taksonomia obejmuje dwa poziomy i cztery kategorie.
Taksonomia celów nauczania
Określenie wieloznaczne
czynności ucznia
Określenie konkretnych czynności ucznia
I Poziom
wiadomości
A. Zapamiętanie wiadomości
Uczeń powinien wiedzieć
Uczeń potrafi nazwać, zdefiniować, wymienić,Zidentyfikować, wyliczyć
B. Zrozumienie wiadomości
Uczeń powinien rozumieć
Uczeń potrafi streścić, wyjaśnić, zilustrować, rozróżniać, zinterpretować, uporządkować
II Poziom umiejętności
C. Stosowanie wiadomości
w sytuacjach typowych
Uczeń potrafi praktycznie
wykorzystać wiadomości,
przy czym cel nie może
być zbyt odległy od celów osiąg
anych w czasie ćwiczeń
Uczeń potrafi rozwiązać, skonstruować, zastosować, porównać, sklasyfikować, narysować, scharakteryzować, zmierzyć, wybrać sposób, zaprojektować, wykreślić
Stosowanie wiadomości
w sytuacjach problemowych
Uczeń potrafi formułowa
ć problemy,
dokonywać analizy
i syntezy nowych zjawisk.
Uczeń potrafi dowieść, przewidzieć, zanalizować, wykryć, ocenić, zaproponować, zaplanować, wnioskować
9.Taksonomia celów praktycznych.
-To Umiejętności praktyczne,
inaczej psychomotoryczne są czynnościami
łączącymi myślenie z ruchem fizycznym.
Są to, np.: pisanie, rysowanie, taniec itp..
*B. Niemierski swoją taksonomię celów
praktycznych oparł na dwóch poziomach celów:
„działania” i „umiejętności”.
*Taksonomia celów działania praktycznego powstała,
by ułatwić nauczycielowi i uczniowi
ustalenie płaszczyzny działania i określenia,
o jakie działanie dokładnie chodzi.
9.Omów taksonomię celów praktycznych B. Niemierki
Poziom 1.KategoriA:naśladowanie działania
Podstawą jest obserwacja, komentarz
słowny odgrywa mniejszą rolę,
dzielimy działania na etapy
np. kandydat na kierowcę obserwuje
i poprawnie naśladuje pojedyncze
czynności instruktora.
Kategoria B:odtwarzanie działania
Odtwarzanie działania w całości,
a nie w etapach, charakterystyczne jest
tu trzymanie się wzoru np. podczas jazdy próbnej
po mieście kandydat na kierowcę
wykonuje polecenia instruktora dotyczące
kierunku jazdy i rodzaju manewru,
ale sam kontroluje przebieg poszczególnych czynności.
...
siwiutka891