DYDAKTYKA SCIAGI.doc

(212 KB) Pobierz
1

 

1.Przedmiot  i zadania dydaktyki.

Dydaktyka jest nauką teoretyczną-diagnostyczną i

prognostyczną oraz praktyczną(stosujemy zad.instrumentalno-tech

A więc odpowiada na pytania, jak to rozwiązać.

Przedmiotem jej badań jest kształcenie i samokształcenie,

służy także wychowaniu, rozwojowi kształtowaniu osobowości ucznia.

Dzieli się na ogólną(problemy wspólne  i podstawowe dla nauczania)

i szczegółowe(Problemy poszczególnych przedmiotów)czyli metodyki.

    2.pojęcia:             

kształcenie:

-to nauczanie i uczenie się

-jest organizowane w instytucjach

wyższych np:studia

-jest to działanie planowe,wielostronne,

ukierunkowane na realizację określonych

celów i wymagające  systematycznego

i długotrwałego wysiłku

-rezultatem kształcenia jest wykształcenie,

które odnosi się do całej osobowości

nauczanie:

-może być domowe lub zinstytucjonalizowane

-jest systematyczne,planowe,

bezpośrednie kierowane procesem uczenia się

-jest organizowane przez szkołę

-powinno być organizowane aby

uczenie się pod kierunkiem nauczycielabyłoaktywne

-jest to samodzielne dochodzenie

do wiedzy i umiejętności

uczenie się:

-planowy,zamierzony,

złożony proces którego siłą napędową

są motywy uczenia się a rezultatem

wiadomości,umiejętności,nawyki

-opiera się na bezpośrednim poznaniu lub doświadczeniu

w toku którego powstają nowe formy zachowania się i działania

lub ulegają modyfikacji zachowania wcześniej nabyte

-uczenie się wymaga aktywności jednostki

-może przybrać różne formy indywidualne,grupowe,zbiorowe

-rezultatem uczenia się są umiejętności,wiadomości,postawy

samokształcenie:

-kształcenie bez udziału instytucji

-nabywanie wykształcenia w toku działalności własnej

 

3.Dydaktyka herbartowska (tradycyjna)

-nauczyciel jest aktywny, układa pytania i zadania

-nauczyciel decyduje

-najważniejszy cel to wychowanie silnego człowieka

-występują kary a także dyscyplina(jeżeli uczeń

się nie podporządkował to był karany)

-jest to dydaktyka pamięci

-przedmioty humanistyczna

-ważna jest wiedza

J.F Herbart(XIX w.) jest autorem systemu

tradycyjnego (nauczanie wychowujące)

gdzie nauczyciel zajmuje uprzywilejowaną

pozycję)kary , nawet cielesne, katedra

dla nauczyciela, BN. Dużo nauki pamięciowej).

Głównym zadaniem było przekazywanie

wiedzy przez nauczyciela.

Wg Herbarta najwyższym celem

wychowania jest ukształtowanie

silnych charakterów poprzez kierowanie

dziećmi i młodzieżą , karność

oraz ściśle z nią związane

naczanie. A więc stałe zatrudnianie

dzieci, pielęgnacja ich fizycznego

rozwoju, karność wdrażanie do porządku.

4.Dydaktyka deweyowska (progresywistyczna)

-aktywny jest uczeń

-jest to dydaktyka myślenia

-dominuje wiedza użyteczna tzn potrzebna w życiu

-zadawanie prac problemowych

-ważne są umiejętności

.Etapy myślenia wg Dewey`a (rozw. Probl.

· odczucie trudności

· określenie, nazwanie trudności

· wyszukiwanie pomysłu rozwiązania

· formułowanie hipotezy

· rozwiązywanie problemu

Dewey stworzył system przeciwstawny ,

gdzie najważniejszy jest uczeń.

To progresywizm. Wiele doświadczeń,

nauk przyrodniczych, mało pamięciówki ,

uczeń wybiera, czego chce się uczyć.

Dydaktyka związania nie tyle z teorią

uczenia się-czynności nauczyciela

powinny być determinowane przez

czynności poznawcze uczniów.

 

5. Tendencje przemian w dydaktyce współczesnej:

-jest różnorodność jeżeli chodzi o wybór szkoły

-dydaktykę współczesną łączy się z wartościami

-traktowanie człowieka jako całej osobowości

-odchodzi się od dydaktyki technicznej

na rzecz podmiotowości, szacunku

Współczesne tendencje 

wiążą edukację z  wartościami

  pojawią się nawet nazwa

dydaktyka wartości.

Ważny jest rozwój osobowości.

We współczesnej dydaktyce

odchodzi się od dydaktyki

technologicznej w kierunku

nurtu humanistycznego w

kierunku odkrywania komunikatywn,

umiejętności słuchania,

empatia , wsparcie edukacyjne.

Istnieje wiele systemów dydaktycznych.

Dydaktykę można

uprawiać na 3 sposoby:

1)        Jako dyscyplinę empiryczno

-analityczną-model

prakseologiczny(praktyczny),

badania ilościowe, pomiary

i statystyki, eksperymenty.

Stosuje się przy wielu

osobach badanych albo

przy sprawdzaniu wyników nauczania.

2)        Jako dyscyplinę humanistyczną

badania jakościowe,

rozmowy, dyskusje,

empatia przy słuchaniu,

podmiotowość drugiego

człowieka. Stosuje się

przy kilku badanych i

przy próbie podsumowania

zjawiska, opisania go i wyjaśnienia.

3)        Jako dyscyplinę komplementarną

-badania ilościowo-jakościowe.

 

6. Cele edukacyjne. Wartości.

-źródłem celów kształcenia jest system wartości

Wartości- to co jest dla nas ważne,

to co kieruje naszym życiem.

Aksjologia- to nauka, która zajmuje się wartościami

-wartości ważne dla człowieka

to te, które  służą prawidłowemu

rozwojowi człowieka

Cele kształcenia: to cele nauczania

i cele uczenia się

 

Wartości uniwersalne- to

takie które przetrwały wiele lat:

a)        dobro- należy odróżnić

dobro od zła, dobro kształci wolę dziecka.

b)        Piękno(moralne, duszy), prawidłowy

rozwój emocjonalny jest wtedy kiedy

dziecko jest otoczone „pięknem”

c)        Prawda- kształci, doskonali intelekt,

człowiek dąży do prawdy.

Wartości i przekonania człowieka stanowią jego ideały.

 

Cele nauczania- dotyczą uczniów

i opisują zmiany jakie chcemy w

nich uzyskać charakteryzując stan końcowy.

Cele nauczania określa się w dydaktyce

jako zamierzone wartości uczniów.

W skład tych właściwości wchodzą wiadomości,

umiejętności, nawyki, postawy. To

zamierzony wynik nauczania.

Rodzaje celów:

a)        Ogólne:

-wskazują kierunki dążeń pedagogicznych

(kształtowanie dumy narodowej,

szacunku dla ludzi starszych)

-jest to wychowanie w kierunku pomocy

b)        operacyjne:

-są bardziej sprecyzowane

-stanowią dokładny opis wyników

, które maja być uzyskane

-są formułowane jako

zamierzone osiągnięcia

-cel ogólny rozkładany

jest na cel operacyjny

-cele operacyjne są łatwe do osiągnięcia

 

Klasyfikacja celów nauczania:

Wyróżniamy 3 ujęcia:

1.        Ujęcie tradycyjne- przedstawia się

charakterystykę jednego lub więcej celów

nie stosując żadnej klasyfikacji(szk.herbat)

2.        Ujęcie opisowe- W. Okoń wyróżnia dwie strony:

a) rzeczową:

-są to wiadomości, umiejętności, nawyki

-to przede wszystkim poznawanie świata

w społeczeństwie, technice, sztuce

-to przygotowanie uczniów do

działalności praktycznej

-to kształtowanie u uczniów

nawykowych przekonań i poglądów

c)        osobowościową:

-to poznawanie samego siebie,

rozwijanie sprawności umysłowych,

zdolności poznawczych(myślenie, wyobraźnię)

-to kształtowanie potrzeb, motywacji,

zainteresowań, zamiłowań

-to wdrażanie do samoedukacji

-to potrzeby duchowe, intelektualne

-to rozwijanie motywacji

 

7. Na czym polega operacjonalizacja celów nauczania?

 

OPERACJONALIZACJA- to zamiana celów

ogólnych na cele operacyjne

w toku operacjonalizacji cele

ogólne ulegają następującym zmianom:

1.Cele są jasno sprecyzowane

(tzn. pozbawione luźnych wyrażeń)

2.Cele są konkretne

(potrafię coś zrobić, wyliczyć)

3.Cele są uszczegółowione

4.Cele są upodmiotowane

(tzn. dotyczą konkretnego dziecka)

 

Dlaczego operacjonalizujemy cele ogólne?

-dlatego, że łatwo je sprawdzić

-dlatego, że łączą celez mat.naucz

 

8. taksonomia celów Niemierski

 

Zaproponowana przez B. Niemierkę

taksonomia obejmuje dwa poziomy i cztery kategorie.

Taksonomia celów nauczania

Określenie wieloznaczne

czynności ucznia

Określenie konkretnych czynności ucznia

I Poziom

wiadomości

A. Zapamiętanie wiadomości

Uczeń powinien wiedzieć

Uczeń potrafi nazwać, zdefiniować, wymienić,Zidentyfikować, wyliczyć

B. Zrozumienie wiadomości

Uczeń powinien rozumieć

Uczeń potrafi streścić, wyjaśnić, zilustrować, rozróżniać, zinterpretować, uporządkować

II Poziom umiejętności

C.        Stosowanie wiadomości

w sytuacjach typowych

Uczeń potrafi praktycznie

wykorzystać wiadomości,

przy czym cel nie może

być zbyt odległy od celów osiąg

anych w czasie ćwiczeń

Uczeń potrafi rozwiązać, skonstruować, zastosować, porównać, sklasyfikować, narysować, scharakteryzować, zmierzyć, wybrać sposób, zaprojektować, wykreślić

Stosowanie wiadomości

w sytuacjach problemowych

Uczeń potrafi formułowa

ć problemy,

dokonywać analizy

i syntezy nowych zjawisk.

Uczeń potrafi dowieść, przewidzieć, zanalizować, wykryć, ocenić, zaproponować, zaplanować, wnioskować

 

9.Taksonomia celów praktycznych.

 

-To Umiejętności praktyczne,

inaczej psychomotoryczne są czynnościami

łączącymi myślenie z ruchem fizycznym.

Są to, np.: pisanie, rysowanie, taniec itp..

*B. Niemierski swoją taksonomię celów

praktycznych oparł na dwóch poziomach celów:

działania” i „umiejętności”.

 

*Taksonomia celów działania praktycznego powstała,

by ułatwić nauczycielowi i uczniowi

ustalenie płaszczyzny działania i określenia,

o jakie działanie dokładnie chodzi.

 

9.Omów taksonomię celów praktycznych B. Niemierki

Poziom 1.KategoriA:naśladowanie działania

Podstawą jest obserwacja, komentarz

słowny odgrywa mniejszą rolę,

dzielimy działania na etapy

np. kandydat na kierowcę obserwuje

i poprawnie naśladuje pojedyncze

czynności instruktora.

Kategoria B:odtwarzanie działania

Odtwarzanie działania w całości,

a nie w etapach, charakterystyczne jest

tu trzymanie się wzoru np. podczas jazdy próbnej

po mieście kandydat na kierowcę

wykonuje polecenia instruktora dotyczące

kierunku jazdy i rodzaju manewru,

ale sam kontroluje przebieg poszczególnych czynności.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin