wiek przedszkolny.pdf
(
1542 KB
)
Pobierz
wiek przedszkolny
Opracowanie:
Katarzyna Masýowska
Maýgorzata Oglijcka
Dzieci w wieku 3-4 lat:
SĤ stosunkowo samodzielne, jednak wymagajĤ
pomocy dorosýych (mycie, ubieranie siij)
ZnajĤ okoýo 1000 wyrazw
UwielbiajĤ nowe sýowa, PoznajĤ je ze zrozumieniem.
WyobraƉnia jest bardziej rozwiniijta niƋu dzieci z okresu poprzedniego,
ůwiadczĤ o tym rysunki (ábazgroýkiÑ), ktrym dzieci nadajĤ znaczenie.
SĤ bardzo ruchliwe, przez co czijsto zmieniajĤ swj obiekt
zainteresowania.
Przedziaý wiekowy wg. Marii Przetacznikowej:
Ñ
FAZA I (wczesna) Î od 3 do 4 lat
Ñ
FAZA II (ůrednia) Î od 4 do 5,5 roku
Ñ
FAZA III (pƉna) Î od 5,5 do 7 roku
1
2
Dzieci w wieku 4- 5,5 lat:
SĤ bardziej samodzielne (nawiĤzujĤ znajomoůci z rwieůnikami)
SĤ impulsywne, energiczne, czasem teƋ agresywne (w okresie tym moƋe
dochodziĘ do konfliktw z otoczeniem. MiýoůĘ moƋe szybko przerodziĘ siij w
nienawiůĘ)
LubiĤ zabawy w grupie, ale same nie potrafiĤ tej zabawy zorganizowaĘ
5 rok Ƌycia zwany jest áwiekiem pytaŚÑ (dziecko jest wůcibskie i dociekliwe)
Rozwija siij aktywnoůĘ intelektualna rwnoczeůnie z aktywnoůciĤ poznania
(wycieczki, pogaduszki dzieĘmi i z paniĤ w przedszkolu)
Dziecko nadal nie potrafi poýĤczyĘ zwiĤzkw przyczynowo-skutkowych i
logicznych w jednĤ caýoůĘ.
Powstaje teoria umysýu
Ñ
WyjĤtkowe zainteresowanie ůwiatem (roůlinami, zwierzijtami, zjawiskami Ƌycia
spoýecznego)
Ñ
Zmienia siij sposb zdobywania wiedzy (lepsza praca w zespole, zdolnoůĘ
dýuƋszego skupienia uwagi)
Ñ
UlubionĤ formĤ spijdzania czasu jest urozmaicona zabawa
Ñ
Dzieci mogĤ wykonywaĘ proste zadania (np. domowe Î pomoc w zakupach,
sprzĤtanie)
3
4
FAZA II (4-5,5)
o
UsprawniajĤ siijdýonie (lepsze rysunki, posýugiwanie siij drobnymi
narzijdziami)
o
Nieznacznie powiijksza siij mzgowa czijůĘ czaszki. Rozrasta siij za to czijůĘ
twarzowa.
FAZA I ( 3-4)
o
Rozrost organizmu- zwiijkszajĤ siij wymiary i masa ciaýa.
o
Wzrost 3 latka: dziewczynki 94,5 cm., chýopcy 95,5 cm.
o
Masa ciaýa: dziewczynki 14,5 kg., chýopcy 14,8 kg.
o
WystijpujĤdysproporcje: krtkie nogi, duƋa gýowa.
o
WraƋliwy i giijtki koůciec.
o
DuƋa ruchomoůĘ staww
o
Szczeglne zagroƋenie wadliwej postawy ciaýa.
FAZA III (5,5-7)
o
W 6 roku Ƌycia dziewczynki mierzĤ 116,1 cm. Chýopcy 117,8 cm.
o
Masa ciaýa; dziewczynki 20,9 kg. Chýopcy 21,8 kg.
o
Wzrasta wydajnoůĘ serca i pýuc, oddech staje siij gýijbszy.
o
Wzmacnia siij caýy koůciec
o
UstalajĤ siij ostatecznie krzywizny krijgosýupa.
o
ZaczynajĤwyƋynaĘ siij zijby staýýýýe.
5
6
¶
Do podstawowych sprawnoůci ruchowych naleƋĤ; chd, bieg, skoki,
kopniijcia sprawnoůĘ koŚczyn, zdolnoůci manualne)
¶
Najwiijkszy przyrost sprawnoůci widoczny jest miijdzy 4 a 5 rokiem
Ƌycia.
¶
Wzrasta dýugoůĘ kroku ( u 3-latkw 38 cm. u 6-latkw do 80 cm.)
¶
Dzieci w wieku 3-4: biegajĤ na caýych stopach i utrzymujĤ
wyprostowana postawij.
¶
Rozwj ruchw narzijdziowych: ubieranie i rozbieranie przy pewnej
pomocy dorosýego ( czijůciej dziewczynki)
¶
Dzieci w wieku 4-5,5 lat pochylajĤ siij bardziej ku przodowi. BiegajĤ
bardziej harmonijnie podnoszĤc wysoko kolana.
¶
Utrzymanie rwnowagi statycznej i dynamicznej ( statyczna= bezruch
na caýej stopie. Dynamicznie= utrzymanie rwnowagi podczas
ĘwiczeŚ gimnastycznych, skokw, obrotw)
¶
Dzieci 5-letnie samodzielnie nakýadajĤ odzienie ( z wyjĤtkiem
sznurowania butw)
¶
Dzieci w wieku 6-7
¶
Caýkowicie samodzielne ubieranie/rozbieranie (sznurowadýa, guziki)
¶
Opanowanie kilku czynnoůci ruchowych jednoczeůnie.
¶
Nauka jazdy na ýyƋwach, rolkach, rowerze, taŚca, wspinaczka po
drzewach.
¶
DuƋa ruchliwoůĘ dzieci tzw. ágýd ruchuÑ. Dziecko przez dýuƋszy czas
nie potrafi skupiĘ siij na jednej czynnoůci.
¶
Rozwija siij harmonia, siýa, pýynnoůĘ i rytmicznoůĘ ruchw.
¶
Wzorce ruchowe z otoczenia.
¶
RadoůĘ z osiĤgniijĘ ruchowych.
7
8
Sprawnoůci percepcyjne- zdolnoůci odbierania zjawisk za pomocĤ
zmysý
ýý
ýw.
PrzestrzeŚ
Ñ
SPOSTRZEƊENIA
Ñ
Kolory: W wieku 3 lat rozrƋnianie podstawowych kolorw. W wieku 5 lat
dokýadniejsze rozrƋnianie odcieni tych kolorw.
Ñ
Wczesna i ůrednia faza: dziecko wyrƋnia z przedmiotu cechy silne
(charakterystyczne): mocna barwa, niezwykýy ksztaýt.
Ñ
Jest spostrzegawcze w szczegýach, bo te wywoýujĤprzeƋycia emocjonalne
(strach przed cieniem, strach przed drewnianĤ figurkĤ)
Ñ
W okresie przedszkolnym dziecko wiĤƋe poszczeglne miejsca z osobami,
obiektami i zdarzeniami (krzesýo, stý, lampa = kuchnia)
Ñ
PojawiajĤ siij trudnoůci z odtworzeniem miejsc z przypadkowo umieszczonymi
przedmiotami
Ñ
Obiektywne kodowanie przestrzeni (opisywanie jednych przedmiotw w
relacji do innych)
Ñ
Egocentryczne kodowanie przestrzeni (opisywanie przedmiotw w relacji
do swojego ciaýa)
Ñ
Litery: dzieci zaczynajĤrozpoznawaĘ litery jako zbiory punktw.
Ñ
3-4. Dzieci potrafiĤ odrƋniĘ pismo od tego co pismem nie jest (rysunek,
bazgrot)
Ñ
4-5,5. RƋnicowanie liter.
Ñ
Gibson (1970) wskazuje na trudnoůĘ odrƋniania liter o podobnych ksztaýtach
(E F M W), oraz odzwierciedlane odbicia innych liter (p g b d)
Ñ
Dzieci w wieku 6-7 Î rozpoczyna siij nauka czytania
Ñ
Faza I: Dziecko dostrzega te cechy przedmiotw, ktre sĤ przez nie uƋywane.
Ñ
Faza II: Dziecko potrafi ůledziĘ wzrokiem przedmiot zanim go uƋyje (ůledzi
wzrokiem poruszajĤcĤ siij piýkij i chwyta jĤ)
Ñ
Faza III : Dziecko analizuje to co widzi.
Ñ
SpostrzeƋenie analityczne
9
10
Gesell:
Ñ
3-latki rysujĤ figury geometryczne otwarte, czijsto o wydýuƋonych ksztaýtach
(spirala, ýuk). Kwadrat przypomina literij D, albo znieksztaýcone koýo.
Ñ
5-latki rysujĤ koýa nierwne, wklijsýe, jajowate.
Ñ
6-latki odtwarzajĤ koýo regularnie zaokrĤglone.
Sýuch muzyczny- zdolnoůĘ rozpoznawania melodii.
Û
W 4 roku Ƌycia Î 40%
Û
W 5 roku Ƌycia Î 50%
Û
I Faza: dominujĤ improwizacje wokalne
Û
Dzieci tupiĤ, taŚczĤ i podskakujĤ.
Û
LubiĤ sýuchaĘ muzyki, potrafiĤůpiewaĘproste w ukýadzie piosenki.
Û
II Faza: utrzymywanie tonacji i rytmu (KamiŚska 1995)
TEORIA PIAGETA, B. INHELDER
Ñ
III Faza Î 7 rok Ƌycia
Ñ
Dziecko rozrƋnia lewĤ stronij od prawej strony ( pozycja egocentryczna
pozwala mu na prawidýowe rozrƋnienie stron)
Ñ
Dziecko ma problem z okreůleniem strony, kiedy ma przed sobĤ trzy
elementy (zachwiany egocentryzm)
Sýuch fonematyczny- umiejijtnoůĘ odrƋniania jednej gýoski od drugiej (np.
bal:bar), przy jednoczesnym wyrƋnieniu wymwieŚ i cech gýoski (szeptem,
gýosem, lub niskim, wysokim tonem) (Styczek 1982)
Û
Sýuch fonemowy jest podstawĤ do opanowania umiejijtnoůci czytania i pisania.
11
12
Teoria Piageta
Û
Egocentryzm czasowy- ujmowanie subiektywne czasu. Stawianie w centrum
zdarzeŚ rozgrywajĤcych siijw teraƉniejszoůci i dotyczĤcych jego samego.
Û
12 rok Ƌycia- racjonalna orientacja w czasie
ijĘ mimowolna Î okres 3-7
Û
Celem dziecka nie jest zapamiijtanie przedmiotu dla pƉniejszego odtworzenia go.
ijĘ dowolna- koniec okresu przedszkolnego, okres szkolny i dalsze etapy
rozwoju.
Û
Badania E.N. Istomina dzieci zapamiijtujĤ wiijcej podczas zabawy niƋpodczas
eksperymentu
Û
Rozwija siijpamiijĘ ůwieƋa (bezpoůrednia) i pamiijĘ
Teoria Szumana (1958)
Û
Dziecko orientuje siij najpierw w porach dnia
Û
Nastijpnie: porach roku
Û
Dniach tygodnia
Û
Godzinach
Û
Zdobywanie orientacji w czasie opiera siij na zasadzie przeciwieŚstwa.
RƋnicowanie przez dziecko dnia i nocy, lata i zimy, dnia powszedniego i ůwiijta.
PƉniej dopiero rƋnicuje zbliƋone do siebie okresy ( noc, wieczr, lato wiosna)
ijĘ trwaýýýýa.
ijĘ trwaýýýýa- dziijki niej dziecko zdobywa doůwiadczenie w zapamiijtywaniu
tekstw, piosenek, wierszykw.
Okres latencji- czas jaki upýywa miijdzy spostrzeƋeniem a rozpoznaniem danego
przedmiotu
Teoria Wilkening Levin, Druyan (1987)
Û
Maýe dzieci zdolne sĤ do rozrƋniania czasu w czynnoůciach codziennych.
Û
Dzieci w 6 roku Ƌycia uƋywajĤdo tego strategii liczenia
13
Badania Sterna:
Û
Dzieci 3 letnie: rozpoznanie przedmiotw codziennego uƋytku i osb bliskich.
TrwaýoůĘ pamiijci kilka miesiijcy
Û
Dzieci 4 letnie: trwaýoůĘ pamiijci okoýo roku
14
Û
W okresie przedszkolnym uwaga nie jest ani zbyt trwaýa ani podzielna
Û
Dziecko czijsto zmienia przedmioty zainteresowania, koncentruje siij na
atrakcyjnych dla niego bodƉcach. Uwaga mimowolna.
Û
Najstarsze dzieci z przedszkola potrafiĤ dýuƋej sýuchaĘ wychowawczyni. ZaczĤtki
uwagi dowolnej.
Stadia rozwoju inteligencji wedýýýýug Piageta (zaleƋne od rozwoju
biologicznego dziecka, bez moƋliwoůci przyspieszenia)
Û
1. stadium sensoryczno-motoryczne Î od urodzenia do koŚca 2-go roku Ƌycia
Û
2. stadium przedoperacyjne - 2 rok Î 7 rok Ƌycia.
Û
SpostrzeƋenia dominujĤ nad moƋliwoůciami intelektualnymi dziecka.
Û
Egocentryzm- stawianie siebie w centrum myůli
Û
Centracja- koncentrowanie siij na jednej wýaůciwoůci sytuacji i pomijaniu
innych. Eksperyment Piageta nad pojijciami staýoůci (niezmiennikami)
Û
NieodwracalnoůĘ
WyobraƉnia
Û
Przeksztaýcenie wyobraƉni mimowolnej w wyobraƉnie dowolnĤ, kierowanĤ i
twrczĤ
Û
WyobraƉnia mimowolna- snucie swobodnych fantazji i obrazw. Jest to
wyobraƉnia luƉna.
Û
3latki. OdrƋniajĤůwiat fikcyjny od rzeczywistego- czyli to co widzi w tej chwili
od tego chciaýoby zobaczyĘ w wyobraƉni.
Û
Pod koniec wieku przedszkolnego- pojawiajĤ siij pewne hamulce
wyobraƋeniowe.
ůĘ- niezdolnoůĘ dziecka powrotu (w myůlach) do punktu
wyjůcia rozumowania
ůůĘ
Û
3. stadium operacji konkretnych- 7-11 rok Ƌycia
Û
Nabywanie odwracalnego myůlenia
Û
ZdolnoůĘ do decentracji
Û
ZdolnoůĘ dziecka do klasyfikacji i szeregowania
15
Û
4 operacje formalne- okoýo 11 roku Ƌycia
16
PamiijĘ
ijijĘ
PamiijĘ
ijijĘ
ijijĘ
PamiijĘ
ijijĘ
Myůlenie Î podziaý:
¶
1. Porwnywanie
¶
2. Szeregowanie
¶
3. Klasyfikowanie
Klasyfikowanie: grupowanie przedmiotw wedýug ich rwnowaƋnikw.
Wykrywanie podobieŚstw miijdzy elementami zbiorw.
Porwnywanie obiektw: proces wstijpny. Wykrywanie i przeciwstawianie rƋnych
sobie cech w obiektach
Tworzenie zbiorw figuratywnych ( pomiijdzy okresem inteligencji
sensomotorycznej a inteligencji przedoperacyjnej). Tworzenie ukýadw na
zasadzie uƋytku ( z kwadratu i trjkĤta moƋna zbudowaĘ domek) Charakter
obrazowy a nie operacyjny.
Szeregowanie:
Ñ
maýe szeregi; zestawianie obok siebie obiektw tej samej klasy, rƋniĤcych siij
wyraƉnie rozmiarem. Maýa i duƋa piýka. Piaget, Inhelder (1967) 4 rok Ƌycia; maýe
szeregi potrafi tworzyĘ 47% a w 5 roku Ƌycia 61% ( Ukýadanie szeregw z patyczkw
rƋnych dýugoůci)
Ñ
szeregowanie empiryczne ( 5 rok Ƌycia) Î charakterystyczne dla inteligencji
przedoperacyjnej. Charakterystyczne jest zjawisko nazwane przez Piageta
dwoisto
klasyfikacja multiplikacyjna -wykorzystywanie kryterium ksztaýtu i koloru
(charakterystycznych cech)
Ś (patyczki)
Ñ
Szeregowanie systematyczne- ( 5 rok Ƌycia, zastosowanie w 6 roku Ƌycia 32% dzieci)
Grupowanie elementw wedýug uporzĤdkowanych rƋnic miijdzy nimi. Relacja:
mniejsze-wiijksze w obu kierunkach jednoczeůnie. Wstawianie w szereg
dodatkowych elementw. Decentryzm w ujmowaniu zjawisk. Przewidywanie w
umyůle przyszýego wyglĤdu szeregu patyczkw.
Ĥ stanw i przeksztaýýýýce
klasyfikacja hierarchiczna- logiczne i iloůciowe porwnywanie zbiorw i
podzbiorw ( zwierzĤt jest wiijcej niƋptakw. Ptakw jest mniej niƋ nie-
ptakw. Wrbli jest mniej niƋ ptakw. Nie-ptakw wiijcej niƋ wrbli. Biaýych
wrbli jest mniej niƋ wrbli). Wedýug Piageta/ Inhelder zdolnoůĘ tak pojawia
siij w 7 roku Ƌycia.
17
18
Wedýug badaŚ E. Rosch (1973-78) Tworzenie ukýadu obiektw przez
porwnywanie ich do prototypw!
Piaget/ Inhelder (1967)
Û
Obraz jest narzijdziem wiedzy
Û
Obraz jest kopiĤ rzeczywistoůci.
Û
Indywidualny charakter obrazw umysýowych. Pierwsze obrazy pojawiajĤ siij
okoýo 2 roku Ƌycia. Przypada na okres wyobraƋeŚ przedoperacyjnych.
Wedýýýýug J. Mendler (1992):
Û
kategoria percepcyjna- wiedza o tym jak coů zrobiĘ (wiedza
proceduralna)
Û
kategoryzacja konceptualna- wymaga wiedzy o podobieŚstwach (wiedza
deklaratywna)
OBRAZOWANIE PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE
-
Ujmowanie zdarzeŚ w czasie
-
Dostrzeganie i rozumienie przemian obiektw
-
Zwracanie uwagi na rƋnice miijdzy etapem poczĤtkowym i koŚcowym
Wedýug Wygockiego (1989)
Û
myůlenie synkretyczne- przywoýywanie doůwiadczeŚ (noga + bucik.
Obraz + gwƉdƉ) Podlega przeksztaýceniom (okres 3-7)
Piaget ( 1928)
-
Dzieci mieszajĤ oglne prawa fizyczne z wýasnym zegarem biologicznym (w
mniemaniu dziecka: sýoŚce zachodzi bo dziecko idzie spaĘ Î egocentryzm
intelektualny)
-
Czijste traktowanie rzeczy martwych jak Ƌywych, wyposaƋonych w intencje
(Samochd spieszy siij)
-
Przypisywanie zwierzijtom cech ludzkich w szczeglnoůci ludzkich odczuĘ
(Miů boi siij w nocy)
19
20
ůci
Plik z chomika:
LeszczuSzlugi
Inne pliki z tego folderu:
Formowanie, socjalizacja.ppt
(1065 KB)
10. etapy rozwojowe - wiek przedszkolny.pdf
(19 KB)
Prezentacja - wiek przedszkolny.zip
(787 KB)
Psychologia rozwojowa - Brzezińska - wykład 18 - Wiek przedszkolny szanse.doc
(62 KB)
Psychologia rozwojowa - Brzezińska - wykład 19 - Wiek przedszkolny zagrożenia.doc
(52 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
[ ! ] Audiobooki (Książki do słuchania)
█Nauka Angielskiego
1-PROCESY SPAWALNICZE (kursewe)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin