Karol Marks + Fryderyk Engels
(Manifest komunistyczny, 1848)
Przedstawili pogląd postulujący
PRZECIWSTAWIENIE SIĘ SPOŁECZEŃSTWU BURŻUAZYJNEMU, KAPITALIZMU I DROBNOMIESZCZAŃSTWA TKWIĄCEGO W ZAKŁĄMANEJ MORALNOŚCI, OPARTEJ O WŁADZĘ PIENIĄDZA.
1866 Przedstawia różnice pomiędzy
wychowaniem w duchu kapitalizmu
(przygotowanie młodzieży do określonych
Marks funkcji zawodowych przy minimum oświaty), a
wychowaniem człowieka dla celów klasy robotniczej – będącego bardziej wszechstronnym.
Marks pod wychowaniem rozumiał:
1. Wychowanie umysłowe
2. Wychowanie fizyczne (nabywane w szkołach gimnastycznych i ćwiczeniach wojskowych)
3. Wychowanie politechniczne i technologiczne (przygotowujące do posługiwania się najprostszymi narzędziami)
Marks wprowadził do wychowania dwie całkiem nowe kwestie, a mianowicie wychowanie fizyczne (mające dać tężyznę) i nauczanie praktyczne (przygotowanie do pracy produkcyjnej.
Włodzimierz Lenin był inicjatorem, który wywarł największy wpływ na rozwinięcie systemu wychowania socjalistycznego
picco