Wielkie_umysly_programowania_Jak_mysla_i_pracuja_tworcy_najwazniejszych_jezykow_wieumy.pdf

(372 KB) Pobierz
Wielkie umys³y programowania.
Jak myœl¹ i pracuj¹ twórcy
najwa¿niejszych jêzyków
Autorzy: Federico Biancuzzi, Shane Warden
T³umaczenie: Rados³aw Meryk
ISBN: 978-83-246-2537-6
Programming Languages
Format: 168 237, stron: 584
Poznaj z bliska najwiêksze autorytety œwiata informatyki!
• Jak powstaj¹ jêzyki programowania?
• Jaka jest ich przysz³oœæ?
• Jak szybko nauczyæ siê takiego jêzyka?
Droga od pomys³u do gotowej aplikacji jest d³uga i krêta. Najprawdopodobniej jednym
z najd³u¿szych jej odcinków jest ten poœwiêcony na programowanie. Sztab ludzi, wiele
jêzyków programowania, technologii i narzêdzi. Dziêki œwietnej znajomoœci tych narzêdzi
powstaj¹ coraz nowsze, bardziej niezawodne aplikacje. Ale sk¹d bior¹ siê jêzyki
programowania? Jak powstaj¹ i kto za tym stoi?
Na pó³ce ksiêgarni znajdziesz tysi¹ce ksi¹¿ek poœwiêconych jêzykom programowania –
i tylko t¹ jedn¹, która odpowiada na pytanie, co by³o na pocz¹tku. Ksi¹¿ka stanowi zbiór
wywiadów z twórcami najbardziej znanych i najpopularniejszych jêzyków. W trakcie
pasjonuj¹cej lektury dowiesz siê, co kierowa³o ludŸmi, którzy postanowili stworzyæ nowy
jêzyk programowania, jakie mieli problemy, jak oceniaj¹ swoje dzie³a z perspektywy
czasu i jak¹ wró¿¹ im przysz³oœæ. Lektura tego tomu to niezwyk³a podró¿ przez historiê
informatyki w niesamowitym wydaniu.
W ksi¹¿ce znajdziesz wywiady z autorami takich jêzyków, jak:
• C++
• Python
• APL
• Forth
• BASIC
• AWK
• Lua
• Haskell
• ML
• SQL
• Java
• C#
• Perl
Inspiruj¹ca i pouczaj¹ca podró¿ przez historiê informatyki!
1098166412.002.png
 
1098166412.003.png 1098166412.004.png 1098166412.001.png
 
SPIS TRECI
SOWO WSTPNE
7
PRZEDMOWA
9
1
C++
13
Bjarne Stroustrup
Decyzje projektowe
14
Uywanie jzyka
19
Programowanie obiektowe i wspóbieno
24
Przyszo
29
Edukacja
33
2
PYTHON
37
Guido van Rossum
Pythonowy styl
38
Dobry programista
47
Wiele wersji Pythona
53
Rozwizania praktyczne i dowiadczenie
59
3
APL
65
Adin D. Falkoff
Papier i oówek
66
Podstawowe zasady
69
Wspóbieno
76
Klasyka
80
4
FORTH
85
Charles H. Moore
Jzyk Forth a projektowanie jzyków
86
Sprzt
95
Projektowanie aplikacji
100
5
BASIC
109
Thomas E. Kurtz
Cele jzyka BASIC
110
Projektowanie kompilatorów
118
Jzyk i praktyki programistyczne
122
Projekt jzyka
124
Cele pracy
130
3
6
AWK
135
Alfred V. Aho, Peter Weinberger
i Brian Kernighan
ycie algorytmów
136
Projekt jzyka
138
Unix i jego kultura
142
Rola dokumentacji
147
Informatyka
152
Hodowla niewielkich jzyków
154
Projektowanie nowego jzyka
160
Kultura tradycji
170
Technologie transformacji
174
Rzeczy, które zmieniy wszechwiat
179
Teoria i praktyka
187
Oczekiwanie na przeom
195
Programowanie przez przykad
201
7
LUA
207
Luiz Henrique de Figueiredo
i Roberto Ierusalimschy
Sia skryptów
208
Dowiadczenie
212
Projekt jzyka
217
8
HASKELL
227
Simon Peyton Jones, Paul Hudak,
Philip Wadler i John Hughes
Zespó jzyka funkcyjnego
228
Trajektoria programowania funkcyjnego
231
Jzyk Haskell
239
Nauczanie programowania (funkcyjnego)
247
Formalizm i ewolucja
249
9
ML
257
Robin Milner
Dowodzenie twierdze
258
Teoria znaczenia
268
Wykraczajc poza informatyk
275
10
SQL
283
Don Chamberlin
Wany dokument
284
Jzyk
287
Uwagi i ewolucja jzyka
292
XQuery i XML
299
4
SPIS TRECI
 
11
OBJECTIVE-C
303
Brad Cox i Tom Love
Inynieria jzyka Objective-C
304
Rozwój jzyka
307
Edukacja i szkolenie
312
Zarzdzanie projektem i oprogramowanie
odziedziczone
315
Jzyk Objective-C i inne jzyki
323
Skadniki, piasek i cegy
329
Jako jako zjawisko ekonomiczne
337
Edukacja
340
12
JAVA
345
James Gosling
Sia prostoty
346
Rzecz gustu
350
Wspóbieno
354
Projektowanie jzyka
356
Ptla sprzenia zwrotnego
362
13
C#
365
Anders Hejlsberg
Jzyk i jego projekt
366
Rozwój jzyka
373
C#
378
Przyszo informatyki
385
14
UML
391
Ivar Jacobson, James Rumbaugh
i Grady Booch
Uczenie si i nauczanie
392
Czynnik ludzki
399
UML
403
Wiedza
408
Przygotuj si na zmiany
411
Korzystanie z UML
417
Warstwy i jzyki
423
Troch o wielokrotnym wykorzystywaniu
428
Relacje symetryczne
434
UML
438
Projekt jzyka
442
Szkolenie programistów
449
Kreatywno, udoskonalanie i wzorce
451
SPIS TRECI
5
 
15
PERL
461
Larry Wall
Jzyk rewolucji
462
Jzyk
467
Spoeczno
474
Ewolucja i rewolucja
478
16
POSTSCRIPT
485
Charles Geschke, John E. Warnock
Zaprojektowany po to, eby istnie
486
Badania i edukacja
497
Interfejsy do dugowiecznoci
502
Standardowe yczenia
507
17
EIFFEL
511
Bertrand Meyer
Owocne popoudnie
512
Wielokrotne wykorzystywanie kodu
i generyczno
521
Szlifowanie jzyków
526
Zarzdzanie wzrostem i ewolucj
534
POSOWIE
541
WSPÓTWÓRCY
543
SKOROWIDZ
561
6
SPIS TRECI
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin