Konspekt zajęcia dla dzieci 6-letnich„Prawa dziecka”Opracowała: E.SzkudlarekTemat: Zapoznanie dzieci z prawami dziecka.Cel główny:-przybliżenie dzieciom praw zawartych w Konwencji Praw Dziecka,Cele operacyjne:Dziecko:- zna swoje prawa,-potrafi wyjaśnić ich znaczenie,-potrafi wyrazić w formie plastycznej swoje prawa- „Słońce praw w Bajeczce ”,-poznaje swoje obowiązki,-wie do kogo może mieć zaufanie,-samodzielnie tworzy „Drzewko zaufania”Przebieg zajęcia:1.Zabawa „Witam”-dz. dobierają się w pary i tańczą,-podczas przerwy w muzyce zmieniają partnerów i witają się z nimi np.”Witam Cię Zosiu”2. Wysłuchanie wiersza pt.”Prawa dziecka”M.BrykczyńskiNiech się wreszcie każdy dowie i rozpowie w świecie całym,Że dziecko to także człowiek, tyle, że jeszcze mały.Dlatego ludzie uczeni, którym za to należą się brawa, chcąc wielu dzieci los odmienić,Stworzyli dla was mądre prawa.Więc je na co dzień i od święta - Spróbujcie dobrze zapamiętać! Tak się tu w wiersze poukładałyPrawa dziecka na całym świecie,Byście w potrzebie z nich korzystałyNajlepiej jak umiecie. Prezentacja multimedialna wiersza 3.Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wiersza i obejrzanych ilustracji:4.Odczytanie przez dziecko zdolne praw dziecka z podręcznika dla sześciolatkówDzieci mają prawo do :-miłości i szacunku,-prywatności,-radości,-niewiedzy,-niepowodzenia i łez,-zabawy i nauki,-wyrażania własnych myśli i uczuć,-przeciwstawiania się złu.5.Omówienie i wyjaśnienie , co oznaczają te prawa:-swobodne wypowiedzi dzieci,-zachęcanie do podjęcia dyskusji,-wyjaśnienie niezrozumiałych treści.6.Zabawa w malowanie „Słońca praw w „Bajeczce”-kształt koła z 8 pustymi prostokątami ,w których dzieci namalują poszczególne prawa, tak powstanie „Słońce praw dziecka”.7.”Szalkowa waga praw i obowiązków dziecka”-uświadomienie dzieciom ,że istnieje równowaga między prawami i obowiązkami,- układanie na wadze szalkowej serduszek z prawami na jednej szali i serduszek z obowiązkami na drugiej szali,-dz. obserwują, że prawa i obowiązki równoważą szalki wagi.8.”Drzewko zaufania”-dz.otrzymują narysowane drzewka i na gałązkach wklejają imiona osób , do których mają zaufanie, którym mogą powierzyć wszelkie sprawy (mama, tata, pani w przedszkolu).9.Zabawa”Dziękuję”-dz.tańczą w parach , podczas przerwy zmieniają partnera i wzajemnie dziękują sobie:„Zosiu, dziękuję Ci za wspólnie spędzony czas”Opracowała:Elżbieta SzkudlarekNiech się wreszcie każdy dowie,I rozpowie w świecie całym,Że dziecko to także człowiekTyle, że jeszcze małyDlatego ludzie uczeniKtórym za to należą się brawaChcąc wielu dzieci los odmienićSpisali dla Was mądre prawa.Więc je na co dzień i od święta spróbujcie dobrze zapamiętać • Nikt mnie siłą nie ma prawaZmuszać do niczego,A szczególnie do robieniaCzegoś niedobrego.• Mogę uczyć się wszystkiego,Co mnie zaciekawi.I mam prawo sam wybieraćZ kim się będę bawił.• Nikt nie może mnie poniżać,Krzywdzić, bić, wyzywać.I dlatego mogę zawszeNa ratunek wzywać.• Jeśli mama albo tataJuż nie mieszka z namiNikt nie może mi zabronićSpotkać ich czasami.• Nikt nie może moich listówCzytać bez pytania.Mam też prawo do tajemnicI własnego zdania.• Mogę żądać, żeby każdyUznał moje prawa,A gdy różnię się od innych,To jest moja sprawa.Tak się tu w wiersze poukładałyPrawa dla dzieci na całym świecie,Byście w potrzebie z nich korzystałyNajlepiej jak umiecie
kordistoska