1993'5(1).pdf

(1380 KB) Pobierz
419230002 UNPDF
419230002.002.png
419230002.003.png
Instytut, który powstał w marcu 1941 na
bazie szeregu laboratoriów i oddziałów Cen-
tralnego Instytutu Aerohydrodynamicznego,
miał za zadanie prowadzenie wstępnych ba-
dań w locie statków powietrznych, silników,
wyposażenia, uzbrojenia, badania nowych
zjawisk fizycznych i charakterystyk lotu. Zada-
nie te pozostają aktualne i dziś, a Instytut
dysponuje unikatową bazą doświadczalną i
naukową oraz największym w Europie lotnis-
kiem doświadczalnym o trzech drogach star-
towych, z których najdłuższa liczy 5500 m.
Na lotnisku w Żukowskim, które było
głównym miejscem ekspozycji, zademonstro-
wano samoloty, śmigłowce, bezpilotowe apa-
raty latające, szybowce, lotnie, konstrukcje
ultralekkie, systemy i wyposażenie pokłado-
we, systemy ratownictwa i zabezpieczenia za-
łóg, uzbrojenie lotnicze, rakiety przeciwlotni-
cze, a także technologie i materiały lotnicze.
Tu odbywały się także pokazy w locie z udzia-
łem najlepszych pilotów przemysłu lotnicze-
go, lotnictwa wojskowego, cywilnego i sporto-
wego.
Drugim pod względem wielkości miej-
scem prezentacji było Centrum Wystawowe
„Krasnaja Priesnia", gdzie demonstrowano
przede wszystkim technikę rakietowo-kos-
miczną oraz systemy samolotowe, awionikę,
osprzęty lotniskowy, napędy i technologie lot-
nicze. Znalazły tu swoje miejsce przedstawi-
cielstwa linii lotniczych, których bardzo wiele
powstało w ostatnim czasie na terenie WNP.
Uzupełnieniem głównych wystaw była
ekspozycja na najstarszym w Rosji - Central-
nym Lotnisku im. Frunzego na Chodynce
Przeciwokrętowy pocisk
manewrujący H-65SE
przedstawiająca konstrukcje ultra-
lekkie, autożyra i konstrukcje ama-
torskie. Dominowały tu jednak eks-
ponaty z miejscowego muzeum, w
tym samoloty spod znaku Jak:
Jak-17W,
Jak-38
i
Jak-141.
Wskutek absencji zaproszo-
nych firm zachodnich, Awiasalon'93
okazał się głównie pokazem możli-
wości rosyjskiego przemysłu lotni-
czego. Większość prezentowanego
sprzętu stanowiły konstrukcje woj-
skowe. Zabrakło jednak najnow-
Silnik startowo-marszowy R-79
samolotu Jak-141
Aeroballstyczny przeciwokrętowy pocisk kierowa-
ny H-1SS
szych, w tym Su-27IB, Su-27M, Su-27K i Mi-
Ga-31M. Wiele wskazuje na to, że konstruk-
cje te zostały „utajnione", co sugeruje zamó-
wienie ich przez lotnictwo wojskowe WNP. Dla
odmiany, samolot MiG-29M był prezentowa-
ny na lotnisku wraz z uzbrojeniem, a przedsta-
wiciele producenta nie kryli faktu, że z tego
samolotu siły powietrzne Rosji oficjalnie zre-
zygnowały. W podobnej sytuacji znalazł się
producent śmigłowca Mi-28, który kilka lat
• temu przegrał z Ka-50 konkurs na śmigło-
wiec szturmowy dla lotnictwa sił lądowych.
Konstruktorzy jednak nie rezygnują. Według
ich słów, obecnie jest przygotowywany
zmodernizowany wariant tej maszyny -
Mi-28N (Nocznoj), zdolny do działań bojo-
wych w każdych warunkach atmosferycznych,
dniem i nocą (odpowiednik AH-64D Longbow
Apache).
Jak-32,
419230002.004.png
Z prawej strony stacja radiolokacyjna 9S15MT ob-
serwacji okrężnej, obok wielofunkcyjna stacja
9S32-1 kompleksu S-300W
Obok samolotów i śmigłowców zaprezen-
towano niemal wszystkie wzory uzbrojenia ra-
kietowego. Z nowości zwracała uwagę makie-
ta kierowanego pocisku rakietowego klasy
powietrze-powietrze bardzo dalekiego zasię-
gu (400 km) - KS-172. Obok niego prezento-
wana była makieta przeciwokrętowego pocis-
ku manewrującego „Alfa". Pocisk powstał ja-
ko uzbrojenie do zwalczania obiektów nawod-
nych przez zanurzone okręty podwodne (od-
palane z wyrzutni torpedowych). Lot do celu
pocisk kontynuuje z prędkością Ma 0,9,
zwiększając ją w fazie ataku do naddźwięko-
wej. Na pokazie pocisk oferowano jako uzbro-
jenie samolotów uderzeniowych.
W innym miejscu można było zobaczyć
przeciwokrętowe pociski: manewrujący H-65SE
i aerobalistyczny H-15S. Wraz z nimi pokazano
pocisk o analogicznym przeznaczeniu 3M80
„Moskit", znany z ubiegłorocznego salonu pod
umownym oznaczeniem ASM-SS. Producent
kierowanego pocisku rakietowego powie-
trze-powietrze R-77 (RWW-AE) przedstawił in-
formacje o jego wersji rozwojowej RWW-AE-PD
z mieszanym napędem rakietowo-strumienio-
wym, o zasięgu zwiększonym do 150 km. Ten
sam pocisk jest też podstawą projektu nowej ra-
kiety przeciwlotniczej dla sił lądowych.
W grupie przeciwlotniczych zestawów rakie-
towych pokazano: S-300P, S-300W, Tor-M i
Tungusk. Wraz z zestawami S-300 zaprezento-
wano zautomatyzowany system dowodzenia
Bajkał-1E. Brak zestawu Buk (Gang) rekompen-
sowała w pewnym sensie informacja producen-
ta o możliwości zbudowania jego następcy na-
zwanego Ural.
Samobieżna wyrzutnia 9A83-1 przeciwlotniczych ra-
kiet kierowanych 9M83 kompleksu S-300W w poło-
żeniu marszowym. Zwraca uwagę stacja podświetla-
nia celu znajdująca się pod kontenerem z rakietami
Na moskiewskim salonie miał swoją pre-
mierę skrzydlaty przeciwokrętowy pocisk
manewrujący, nieoficjalnie nazywany "Alfa"
(na kadłubie umieszczono napis AFM-L). Je-
go zewnętrzny wygląd wskazuje na zastoso-
wanie w jego konstrukcji technologii stealth
- świadczy o tym m. in. całkowicie zagłębio-
ny w kadłubie wlot powietrza do silnika o
specyficznym kształcie. Niedzielony płat
nośny, bez skosu, chowany jest obrotowo w
górnej części kadłuba. Zastosowanie w
przedniej części pocisku osłony radioprze-
zroczystej wskazuje na możliwość aktywne-
go samonaprowadzania na cel w końcowej
fazie lotu.
Pocisk "Alfa" wywodzi się z uzbrojenia okrę-
tów podwodnych, o czym szerzej piszemy w
sprawozdaniu z Awiasalonu. ;|
Wiktor Druszliakow
Zdjęcie: Wiktor Druszliakow
419230002.005.png
Kierowany pocisk rakietowy H-22 pod kadłubem sa-
molotu bombowego Tu-22M3
Na salonie nie zabrakło przeciwpancernych
pocisków kierowanych, będących na uzbrojeniu
sił lądowych. Obok znanych zestawów Metys-M
i Konkurs-M zademonstrowano pociski wystrze-
liwane z armat kalibru 100,115 i 125 mm (m.
in. Bastion, Kastet, Szeksna i Refleks).
Salon zwieńczyła 5 września wielka para-
da powietrzna. W ciągu przeszło czterech go-
dzin pokazano kilkadziesiąt statków powie-
trznych - od konstrukcji ultralekkich po bom-
bowce strategiczne. Na niebie królowały
przede wszystkim zespoły akrobacyjne: Russki-
je Witjazi (na Su-27), Niebiesnyje Guzary (na
Su-25), Ruś (na L-39), Berkuty (Mi-24) do-
wodząc, że rosyjska technika lotnicza i piloci,
niezależnie od sytuacji politycznej i ekonomicz-
nej, ciągle pozostają w światowej czołówce.
Tekst: JERZY GRUSZCZYŃSKI
Zdjęcia: TADEUSZ MIKUTEL
Przeciwokrętowy pocisk rakietowy z mieszanym na-
pędem rakletowo-strumlenlowym 3M80 "Moskit"
niem na twardą walutę. Ale chyba nie wszystko
jest na sprzedaż.
Zespól akrobacyjny Ruskije Witjazi podczas wystę-
pu. Widoczne wystrzelone flary
samolotami komunikacyjnymi Tu-204 i Ił—96 lub
Ił—114. Szereg nowych projektów jest bezpośred-
nio adresowanych na eksport, np. Ił-103 lub
Jak-112. Oferowano również rosyjski wahadło-
wiec - Buran i klasyczne rakiety. W dziedzinie prze-
mysłu kosmicznego Rosja ma nadal ogromne moż-
liwości i jest bardzo poważnym partnerem dla po-
tencjalnych inwestorów z Zachodu.
Wiele dzieje się w dziedzinie współpracy nau-
kowo-technicznej. Dzięki możliwościom jakie ofero-
wała gospodarka socjalistyczna (w której olbrzymie
środki przeznaczano na zbrojenia) w ZSRR mogły
powstać ośrodki badawcze nie mające sobie rów-
nych na Zachodzie. Wystarczy wspomnieć, że w Ro-
sji jest kilkanaście dużych tuneli transsonicznych,
podczas gdy w zachodniej Europie tylko jeden.
Dla wszystkich jedno stało się oczywiste:
wszystkie rosyjskie działania
są aktywizowane wręcz dra-
matycznym
Mimo ciężkiego kryzysu ekonomicznego
prace nad nowymi typami uzbrojenia są prowadzo-
ne intensywnie. Wiadomo, iż kolejne typy samolo-
tów, rakiet i radarów zostaną już wkrótce wprowa-
dzone do wyposażenie lotnictwa wojskowego Fe-
deracji Rosyjskiej. Wszystkie one są ściśle tajne i
pilnie strzeżone. Natomiast intensywnie prowadzi
się działania mające na celu zdobycie nowych
technologii wszelkimi dostępnymi metodami. Pań-
stwa zachodnie, oskarżają rosyjskie służby spe-
cjalne o prowadzenie coraz szerszego szpiegostwa
gospodarczego.
W ub. r. czołowi przedstawiciele przemysłu
wojskowego obiecywali, że będą walczyć o prze-
trwanie produkując nowe, coraz lepsze modele uz-
brojenia i wyposażenia - w pełni dorównujące
światowej czołówce oraz że będą starali się pozos-
tać na światowym rynku. I rzeczywiście słowa do-
trzymują. Decydenci otwarcie atakują rządy za-
chodnie, za to że starają się wywrzeć na Rosję pre-
sję aby ograniczyła produkcję zbrojeniową, a jed-
nocześnie przejmują rosyjskie rynki zbytu.
Dla polityków sektor wojskowy jest poważ-
nym problemem politycznym. W okręgu moskiew-
Międzynarodowy Salon Lotniczy Awiasa-
lon'93 był trzecią imprezą tego typu, ale pod wielo-
ma względami był pierwszym nowoczesnym rosyj-
skim salonem lotniczym. W stosunku do poprzed-
nich pokazów zmieniło się bardzo wiele. Jednak
najważniejsze zmiany zaszły w tym co salon ota-
czało czyli: w koncepcjach, strategii i metodach
działania.
Wszystko co zaprezentowano na Żukowskim
lub pawilonach Krasnoj Presni było na sprzedaż.
Nie wystawiono nowości, zrezygnowano z taniej
reklamy na korzyść realnej oferty handlowej. Na-
dzieje na zobaczenie Su-35 lub Su-27IB, nowego
wariantu MiGa i innych konstrukcji rozwiały się
pierwszego dnia pokazów. Znane już z poprzednich
salonów Su-27, Su-30MK z OKB Suchoja oraz no-
we wersje eksportowe MiGów-29 S i E stanowią
solidną ofertę handlową. Tak samo ma się rzecz z
zapotrzebowa-
Ił-96M wyposażony w silniki
Pratt & Whitney. Pierwsze
samoloty tego typu już zo-
stały zamówione
419230002.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin