arkusz_obserwacyjny_4_5latków.pdf

(215 KB) Pobierz
Na końcu dokumentu znajdziesz wyjaśnienie dotyczące korzystania z arkusza 
Na końcu dokumentu znajdziesz wyjaśnienie dotyczące
korzystania z arkusza.
SKALA OBSERWACJI ZACHOWANIA DZIECKA 4-5-LETNIEGO
ROZWÓJ POZNAWCZY
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
I. Zdolność do koncentrowania uwagi
1. Nie skupia uwagi mimo zachęty.
2. Czasami koncentruje się, gdy jest zachęcone.
3. Zazwyczaj koncentruje uwagę na zadaniu.
4. Bardzo dobrze koncentruje uwagę na zadaniu.
II. Formułowanie wypowiedzi
1. Posługuje się monosylabami.
2. Posługuje się wyrazami, równoważnikami zdań.
3. Buduje zdania proste.
4. Buduje zdania proste złożone.
III. Znajomość części ciała
1. Rozpoznaje i wskazuje podstawowe części ciała z pomocą.
2. Rozpoznaje i wskazuje podstawowe części ciała samodzielnie.
3. Nazywa części ciała, pokazuje je na sobie.
4. Nazywa części ciała, pokazuje je na sobie i drugiej osobie.
IV. Znajomość pór roku
1. Nie zna nazw pór roku.
2. Wymienia pory roku z pomocą.
3. Myli kolejność.
4. Samodzielnie wymienia pory roku, zachowując kolejność.
V. Znajomość dni tygodnia
1. Nie zna nazw dni tygodnia.
2. Wymienia dni tygodnia z pomocą.
3. Myli kolejność.
4. Samodzielnie wymienia dni tygodnia, zachowując kolejność.
VI. Znajomość kolorów
1. Nie zna kolorów.
2. Poznaje kolory podstawowe.
3. Wskazuje i nazywa kolory podstawowe.
4. Wskazuje i nazywa kolory pochodne.
VII. Znajomość figur geometrycznych
1. Nie rozróżnia figur geometrycznych.
2. Wyszukuje figury geometryczne.
3. Wyszukuje i nazywa figury geometryczne z pomocą.
4. Samodzielnie wyszukuje i nazywa figury geometryczne.
ROZWÓJ EMOCJONALNY
I. Nastrój
1. Obojętność, przygnębienie, płaczliwość, rozdrażnienie,
wesołkowatość.
2. Czasami przygnębienie, płaczliwość, rozdrażnienie, wesołkowatość.
3. Dominuje nastrój pogodny, adekwatny do sytuacji.
4. Pogodny, adekwatny do sytuacji nastrój występuje zawsze.
II. Emocje
1. Często występuje zahamowanie w wyrażaniu emocji lub bardzo
żywe, nadmierne wyrażanie emocji, niewspółmierne do siły bodźca.
2. Emocje i uczucia najczęściej wyrażane adekwatnie do sytuacji, choć
zdarzają się odstępstwa.
3. Emocje i uczucia zwykle wyrażane odpowiednio do sytuacji.
4. Emocje i uczucia zawsze wyrażane odpowiednio do sytuacji.
ROZWÓJ SPOŁECZNY
I. Zdolność do nawiązywania kontaktu
1. Opór przed kontaktem, obojętność na próby nawiązania kontaktu
ze strony drugiej osoby.
2. Reaguje nieufnie na próby nawiązania kontaktu, unika kontaktu
wzrokowego.
3. Łatwo nawiązuje kontakt z drugą osobą, nawiązując właściwy
dystans.
4. Kontakty nawiązuje z własnej inicjatywy.
II. Stosunek do sytuacji edukacyjnych
1. Nie uczestniczy w zajęciach.
2. Po zachęcie włącza się w zajęcia, przejawia postawę bierną.
3. Zainteresowane, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
4. Aktywne, chętnie uczestniczy w zajęciach, wykazuje inicjatywę.
III. Kontakty z rówieśnikami
1. Agresja, egoizm podczas zabawy z innymi dziećmi.
2. Negatywne reakcje wobec innych dzieci występują czasami, rzadziej
reakcje pozytywne.
3. Częste reakcje pozytywne, takie jak opiekuńczość, koleżeńskość
i współdziałanie.
4. Występują wyłącznie pozytywne zachowania wobec dzieci.
ROZWÓJ RUCHOWY
I. Aktywność fizyczna
1. Zupełna bierność.
2. Wyraźnie obniżona lub wzmożona ruchliwość.
3. Najczęściej aktywność ruchowa na poziomie optymalnym,
czasem bez wyraźnej przyczyny obniżona bądź wzmożona.
4. Aktywność ruchowa na poziomie optymalnym.
II. Samodzielność w czynnościach samoobsługowych
1. Jest niesamodzielne.
2. Przejawia małą samodzielność.
3. Wykazuje przeciętną samodzielność.
4. Samodzielnie wykonuje czynności samoobsługowe.
III. Napięcie mięśniowe rąk
1. zbyt słabe
2. zbyt duże
3. zmienne
4. optymalne
IV. Rysunek dowolny
1. stadium bazgraniny
2. bazgranina figuralna
3. uproszczony schemat
4. wzbogacony schemat
V. Umiejętność posługiwania się nożyczkami
1. Nie potrafi wycinać.
2. Wycina mało sprawnie.
3. Tnie po linii prostej.
4. Tnie ze zmianą kierunku.
Opracowała:
mgr Jolanta Witczak
Bibliografia:
Franus E., Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym , Nasza
Księgarnia, Warszawa 1975.
Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku
przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju , Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
Bogadanowicz M., Skale Obserwacji Zachowania (SOZ) dzieci
i rodziców – wersja eksperymentalna , Wydawnictwo FOKUS, Gdańsk
2000.
ARKUSZ OBSERWACYJNY DZIECKA 4-5-LETNIEGO
Nazwisko i imię dziecka:
..........................................................................
Wiek dziecka: ..........................
SKALE
OBSERWACJI
OBSERWACJA
WSTĘPNA
OBSERWACJA
OKRESOWA
OBSERWACJA
KOŃCOWA
DATA
DATA
DATA
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Zdolność do
koncentrowania
wagi
F
w
ormułowanie
ypowiedzi
Z
c
najomość części
iała
Z
ro
najomość pór
ku
Z
ty
najomość dni
godnia
Znajomość kolorów
Znajomość figur
geometrycznych
RAZEM
ŚREDNI WYNIK
SKALE
OBSERWACJI
OBSERWACJA
WSTĘPNA
OBSERWACJA
OKRESOWA
OBSERWACJA
KOŃCOWA
DATA
DATA
DATA
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Nastrój
Emocje
RAZEM
ŚREDNI WYNIK
SKALE
OBSERWACJI
OBSERWACJA
WSTĘPNA
OBSERWACJA
OKRESOWA
OBSERWACJA
KOŃCOWA
DATA
DATA
DATA
u
32914413.003.png 32914413.004.png
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Zdolność do
nawiązywania
kontaktu
Stosunek do
sytuacji
edukacyjnych
Kontakty
z rówieśnikami
RAZEM
ŚREDNI WYNIK
SKALE
OBSERWACJI
OBSERWACJA
WSTĘPNA
OBSERWACJA
OKRESOWA
OBSERWACJA
KOŃCOWA
DATA
DATA
DATA
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Aktywność fizyczna
amodzielność
czynnościach
amoobsługowych
apięcie mięśniowe
ąk
Rysunek dowolny
Umiejętność
posługiwania się
nożyczkami
RAZEM
ŚREDNI WYNIK
PROFIL ZACHOWANIA
ŚREDNI WYNIK
4
3
2
1
ROZWÓJ
ROZWÓJ
ROZWÓJ ROZWÓJ
SPOŁECZNY RUCHOWY
POZNAWCZY
EMOCJONALNY
S
w
s
N
r
32914413.005.png 32914413.006.png 32914413.001.png 32914413.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin