Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych.pdf

(116 KB) Pobierz
04_Borkowska.p65
Psychiatria
w Praktyce Klinicznej
PRACA P O G L Ą D O W A
tom 2, nr 1, 30–40
© Copyright 2009 Via Medica
ISSN 1899–5071
Alina Borkowska
Zakład Neuropsychologii Klinicznej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Collegium Medicum w Bydgoszczy
Zakład Psychologii Lekarskiej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych
i możliwości ich oceny w chorobach
psychicznych
Streszczenie
Zaburzenia funkcji poznawczych są odzwierciedleniem anomalii strukturalnych i czynnościowych mózgu, stwier-
dzanych w chorobach psychicznych. Występują u większości chorych oraz u około 50% ich zdrowych krewnych
pierwszego stopnia, co wskazuje na genetyczne uwarunkowania dysfunkcji poznawczych. Dysfunkcje poznaw-
cze, zwłaszcza dotyczące pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych, uznaje się za poznawcze wskaźniki pre-
dyspozycji do wystąpienia przede wszystkim schizofrenii, ale też zaburzeń afektywnych dwubiegunowych i ze-
społu natręctw.
Leczenie farmakologiczne może wywierać zróżnicowany wpływ na różne obszary poznawcze, chociaż leki neu-
roleptyczne i przeciwdepresyjne nowej generacji mogą poprawiać funkcje poznawcze.
W ocenie zaburzeń poznawczych stosuje się testy neuropsychologiczne, w tym nowoczesne komputerowe bate-
rie testów neuropoznawczych, które pozwalają na obiektywną ocenę sprawności różnych obszarów poznaw-
czych, takich jak: pamięć, uwaga, funkcje wykonawcze, przestrzenne, werbalne. Na ich podstawie można okre-
ślić neuropsychologiczny profil pacjenta, co ma znaczenie dla planowania leczenia i rehabilitacji chorego, a także
monitorowania skuteczności terapii.
Psychiatria w Praktyce Klinicznej 2009; 2, 1: 30–40
Słowa kluczowe: schizofrenia, zaburzenia afektywne dwubiegunowe, zespół obsesyjno-
-kompulsyjny, dysfunkcje poznawcze, testy neuropsychologiczne
Wstęp
Zaburzenia funkcji poznawczych znalazły się w ostat-
nich latach w centrum szczególnego zainteresowa-
nia klinicystów, przede wszystkim wskutek lepszego
poznania ich etiopatogenezy oraz znaczenia, jakie
mają w przebiegu, obrazie klinicznym oraz rokowa-
niu w chorobach psychicznych. Odkrycia z ostatnich
lat wykazały, że w etiopatogenezie takich chorób jak
schizofrenia czy zaburzenia afektywne istotną rolę
odgrywają anomalie w zakresie rozwoju mózgu oraz
jego organizacji funkcjonalnej. Stwierdzono też, że
połączenia neuronalne, łączące poszczególne ośrodki
mózgowe, w chorobach psychicznych działają nie-
prawidłowo, co jest głównym powodem odmiennej
organizacji funkcjonalnej mózgu, a w związku z tym
— również zmian w zakresie funkcji poznawczych,
takich jak przetwarzanie informacji, pamięć, procesy
uwagi oraz funkcje wykonawcze. Wyodrębniono wie-
le czynników, które prowadzą do nieprawidłowości
w rozwoju mózgu; do najważniejszych spośród nich
należą uwarunkowania genetyczne, nieprawidłowo-
ści w okresie ciąży i porodu (szczególnie hipoksja,
choroby matki i urazy okołoporodowe), a także stres
psychiczny we wczesnej fazie rozwoju dziecka.
Przyczyniło się to do docenienia znaczenia zaburzeń
rozwojowych ośrodkowego układu nerwowego oraz
dysfunkcji poznawczych w etiopatogenezie chorób
psychicznych i do sformułowania ich współczesnych
koncepcji, przede wszystkim neurorozwojowej kon-
cepcji schizofrenii oraz molekularnej i komórkowej
koncepcji depresji. Nowe podejście koncepcyjne do-
Adres do korespondencji:
prof. dr hab. med. Alina Borkowska
Zakład Neuropsychologii Klinicznej UMK
Collegium Medicum w Bydgoszczy
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 9, 85–090 Bydgoszcz
tel.: (052) 585 37 02, faks: (052) 585 37 03
e-mail: alab@cm.umk.pl
30
www.psychiatria.med.pl
306218332.002.png
Alina Borkowska, Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych i możliwości ich oceny
tyczy również zaburzeń lękowych — zaburzenie ob-
sesyjno-kompulsyjne (OCD, obsessive-compulsive dis-
order ), do niedawna traktowane wyłącznie jako za-
burzenie lękowe, jest obecnie postrzegane jako ze-
spół neuropsychiatryczny, w którym zaburzenia or-
ganizacji funkcjonalnej mózgu są główną przyczyną
objawów chorobowych i dysfunkcji poznawczych.
Zgodnie z powyższymi koncepcjami zaburzenia po-
znawcze będą odzwierciedleniem nieprawidłowej
pracy mózgu, należą do najważniejszych elementów
diagnostyki oraz stanowią cel leczenia.
Coraz częściej wskazuje się, że chociaż zaburzenia
poznawcze są deficytem podstawowym i utrwalo-
nym, to jednak ich przebieg może być zróżnicowa-
ny. Z jednej strony pewne utrwalone dysfunkcje stano-
wią predyspozycję do zachorowania (na co wskazuje
podobny profil niektórych deficytów u chorych oraz
ich krewnych pierwszego stopnia), z drugiej zaś stro-
ny mogą się one wiązać z obecnym funkcjonalnym
stanem mózgu. Obraz dysfunkcji poznawczych może
się więc zmieniać w zależności od przebiegu i klinicz-
nego obrazu choroby lub stosowanego leczenia.
rażone i mogą prowadzić do osłabienia ogólnej
sprawności intelektualnej już na początku choroby.
W zaburzeniach afektywnych dwubiegunowych na
początku występują dysfunkcje wybiórcze, dotyczą-
ce tylko niektórych funkcji, zaś ogólna sprawność
intelektualna pozostaje w normie.
Jak wspomniano, zaburzenie obsesyjno-kompulsyj-
ne uznaje się obecnie za zaburzenie neuropsychia-
tryczne, w którym stwierdza się liczne nieprawidło-
wości dotyczące struktury i funkcji ośrodkowego
układu nerwowego, a także specyficzne zaburzenia
funkcji poznawczych. Wyniki badań neuroobrazo-
wych wskazują, że za specyfikę niektórych zaburzeń
psychopatologicznych oraz deficytów poznawczych
odpowiadają zaburzenia aktywności kręgu neuronal-
nego łączącego oczodołowo-czołową część kory mó-
zgowej oraz jądra podstawy mózgu. Do uszkodzeń
OUN może dojść już we wczesnym okresie rozwoju
mózgu, wskutek działania niekorzystnych czynników,
jak na przykład w przebiegu zakażenia paciorkow-
cowego (PANDAS, paediatric autoimmune neuro-
psychiatric disorder associated with streptococcal in-
fection ) [3].
Ponadto zespół obsesyjno-kompulsyjny, a przynajmniej
jego niektóre objawy, może współwystępować z in-
nymi chorobami i wpływać na ich przebieg i obraz
kliniczny, co jest szczególnie istotne w przypadku schi-
zofrenii i zaburzeń afektywnych dwubiegunowych.
We wcześniejszym badaniu, przeprowadzonym przez
autorkę niniejszej pracy i wsp., stwierdzono istotne
nasilenie zaburzeń funkcji czołowych u chorych z OCD
w porównaniu z grupą osób zdrowych, przy czym
okazało się, że wyniki uzyskane w grupie chorych są
niezwykle zróżnicowane. Niektórzy pacjenci uzyski-
wali w testach neuropsychologicznych wyniki w gra-
nicach normy, inni zaś nieprawidłowe. Porównując
natomiast wykonanie testów czołowych przez cho-
rych na schizofrenię z objawami OCD, chorych na
schizofrenię bez objawów OCD oraz osóby z rozpo-
znaniem wyłącznie OCD, stwierdzono największe dys-
funkcje w tym zakresie w przypadku schizofrenii bez
objawów OCD; nieco lepsze wyniki osiągali chorzy
na schizofrenię z objawami OCD, a najlepsze — cho-
rzy z rozpoznaniem OCD [4].
Dysfunkcje poznawcze w chorobach
psychicznych
Zaburzenia funkcji poznawczych występują w więk-
szości chorób psychicznych, w których dochodzi do
zmian strukturalnych bądź czynnościowych ośrod-
kowego układu nerwowego. Charakter tych dysfunk-
cji oraz ich neurobiologiczne uwarunkowania mogą
mieć jednak inny mechanizm. Wskazują na to wyni-
ki badań porównawczych, w których stwierdza się
na przykład występowanie dysfunkcji czołowych
w zakresie pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych
w chorobach afektywnych, natomiast w zaburzeniach
afektywnych dwubiegunowych i depresji nawracają-
cej zaburzenie to ma zupełnie inny przebieg. Wykaza-
no, że nasilenie dysfunkcji czołowych w depresji na-
wracającej jest mniejsze niż w depresji w przebiegu
zaburzeń afektywnych dwubiegunowych [1]. Ponad-
to dysfunkcje te w zaburzeniach afektywnych dwu-
biegunowych utrzymują się w okresie remisji objawów
depresyjnych, natomiast w depresji nawracającej na-
stępuje znacząca poprawa w tym zakresie [2].
W schizofrenii zaburzenia funkcji poznawczych trak-
tuje się jako dysfunkcję utrwaloną, występującą przed
zachorowaniem, mimo że w tym przypadku najbar-
dziej charakterystyczne są zaburzenia funkcji czoło-
wych, upośledzenie funkcjonowania może dotyczyć
wielu obszarów poznawczych. W porównaniu z za-
burzeniami afektywnymi dwubiegunowymi dysfunk-
cje poznawcze w schizofrenii są znacznie silniej wy-
Specyfika zaburzeń pamięci operacyjnej
i funkcji wykonawczych w chorobach
psychicznych
W najnowszych badaniach wiele uwagi poświęcono
znaczeniu dysfunkcji czołowej w etiopatogenezie
chorób psychicznych oraz roli pamięci operacyjnej
i funkcji wykonawczych w najważniejszych dla czło-
www.psychiatria.med.pl
31
306218332.003.png
Psychiatria w Praktyce Klinicznej 2009, tom 2, nr 1
wieka procesach adaptacyjnych. Wyniki badań przy
zastosowaniu najbardziej nowoczesnych technik ba-
dawczych umożliwiły lepsze poznanie mózgowych
mechanizmów pamięci, w tym pamięci operacyjnej.
Wyróżnia się cztery podstawowe rodzaje pamięci,
związane z różnymi strukturami mózgowymi. Pamięć
deklaratywna — semantyczna i epizodyczna — wią-
że się z czynnością płata skroniowego i hipokampa,
pamięć proceduralna — z aktywnością móżdżku, na-
tomiast pamięć krótkotrwała, zwłaszcza operacyjna
— z aktywnością kory czołowej mózgu. Nieprawidło-
wości w zakresie tych struktur mózgu mogą skutko-
wać zaburzeniami poszczególnych funkcji pamięcio-
wych, a niektóre z nich mogą być istotnym elemen-
tem obrazu klinicznego chorób psychicznych i neuro-
logicznych [5].
Najbardziej istotnym procesem w adaptacji do zmie-
niających się sytuacji zewnętrznych jest pamięć ope-
racyjna ( working memory ), która stanowi podstawę
złożonych funkcji psychicznych, jakimi są funkcje
wykonawcze ( executive functions ), umożliwiające
planowanie, rozwiązywanie złożonych problemów,
rozumienie kontekstu informacyjnego, a także ada-
ptację do otoczenia.
Schizofrenię często nazywa się „chorobą pamięci
operacyjnej” lub „chorobą kory przedczołowej”. Za-
burzenia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych,
stanowiące odzwierciedlenie zaburzeń strukturalnych
i funkcjonalnych grzbietowo-bocznej kory przedczo-
łowej, są w tej chorobie najbardziej specyficznym
deficytem poznawczym, warunkującym przebieg in-
nych sprawności poznawczych, a także funkcjono-
wanie chorych [6–8].
Zaburzenia funkcji czołowych stwierdza się jeszcze
przed zachorowaniem i z reguły nasilają się w okresie
pierwszego epizodu schizofrenii, chociaż ich przebieg
może być zróżnicowany [9]. U niektórych chorych
sprawności te przez wiele lat mogą pozostawać na
takim samym poziomie, a u niektórych ulegają po-
gorszeniu. W bardzo interesujących polskich badaniach
wykazano, że zaburzenia funkcji poznawczych wystę-
pujące w schizofrenii przewlekłej mogą się wiązać z
czynnikami klinicznymi i przebiegiem choroby, a tak-
że z jakością terapii, zwłaszcza z okresami nieleczenia
psychozy oraz liczbą hospitalizacji [10, 11].
Dysfunkcje poznawcze w schizofrenii są obecnie trak-
towane jako jeden z ważniejszych obszarów psycho-
patologicznych choroby, oprócz objawów pozytyw-
nych (wytwórczych), negatywnych (deficytowych),
afektywnych i dezorganizacji. Wykazano, że objawy
wytwórcze, mimo że od początku stanowiły główny
obszar zainteresowań lekarzy, w niewielkim stopniu
wiążą się z objawami deficytu poznawczego i wła-
ściwie nie są najważniejszym obszarem dysfunkcji w
schizofrenii. Zaburzenia poznawcze w największym
stopniu wiążą się z objawami negatywnymi i dezor-
ganizacyjnymi schizofrenii, co wskazuje na ich po-
dobne uwarunkowania [12–14]. Potwierdzają to
wyniki badań neuropsychologicznych, również pol-
skich, w których stwierdzono zależności między gor-
szym wykonaniem testów poznawczych a nasileniem
objawów negatywnych [14, 15].
Deficyty poznawcze w zaburzeniach afektywnych
dwubiegunowych wiążą się, podobnie jak w schizo-
frenii, z nieprawidłowościami dotyczącymi mózgu,
stwierdzanymi w badaniach neuroobrazowych. W
okresie depresji najczęściej opisuje się nieprawidłową,
zmniejszoną aktywność kory przedczołowej mózgu
(hipofrontalność), relatywną do nasilenia objawów
depresji, a także spowolnienia psychomotoryczngo,
upośledzenia funkcji wykonawczych i zaburzeń be-
hawioralnych. Harvey i wsp. [16] w badaniach z uży-
ciem funkcjonalnego jądrowego rezonansu magne-
tycznego podczas wykonywania testu N- back stwier-
dzili istotne zaburzenia aktywacji kory przedczoło-
wej u pacjentów z zaburzeniami afektywnymi dwu-
biegunowymi w porównaniu z osobami zdrowymi,
która polegała na zwiększonej aktywacji kory przed-
czołowej (obustronnie) oraz kory zakrętu obręczy.
Jak wspomniano, w zaburzeniach afektywnych dwu-
biegunowych upośledzenie procesów pamięci
operacyjnej jest wyrażone silniej niż w depresji na-
wracającej i utrzymuje się w okresie remisji [1, 2]. W
okresie pierwszego epizodu choroby nie obserwuje
się ogólnego osłabienia funkcji poznawczych, funk-
cje intelektualne pozostają w normie, ale u osób z
wieloletnim przebiegiem choroby wyniki tych badań
są bardzo zróżnicowane. W okresie nasilenia obja-
wów depresyjnych w przebiegu zaburzeń afektyw-
nych dwubiegunowych sprawność niektórych funk-
cji, przede wszystkim czołowych, jest znacznie
osłabiona, osiągając nawet poziom podobny jak u cho-
rych na schizofrenię. W badaniu oceniającym funkcje
poznawcze po 3 latach trwania zaburzeń afektywnych
dwubiegunowych i schizofrenii stwierdzono podob-
ne nasilenie zaburzeń pamięci operacyjnej i funkcji
wykonawczych w obu przypadkach, co sugeruje, że
w zaburzeniach afektywnych dwubiegunowych typu I
zaburzenia te mogą mieć — podobnie jak w schizo-
frenii — charakter utrwalony [17–18].
Inne badania dotyczące zaburzeń afektywnych dwu-
biegunowych zwracają uwagę na związek aktualne-
go stanu chorobowego z obrazem zaburzeń poznaw-
czych. Malhi i wsp. [19] stwierdzili istotne nasilenie
32
www.psychiatria.med.pl
306218332.004.png
Alina Borkowska, Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych i możliwości ich oceny
dysfunkcji poznawczych w okresie eutymii i hipoma-
nii, chociaż w każdym z tych stanów ich obraz był
odmienny. W okresie eutymii utrzymywały się zwłasz-
cza zaburzenia uwagi i pamięci, natomiast w okre-
sie depresji i hipomanii obserwowano zaburzenia
pamięci, przetwarzania informacji, funkcji czołowych.
Okazało się również, że zaburzenia stwierdzane
w tych samych obszarach poznawczych miały inny
charakter w obu powyższych okresach chorobowych.
Autorzy zalecają jednak ostrożność w interpretacji
powyższych danych i postulują opracowanie algo-
rytmów badań neuropoznawczych oraz ujednolice-
nie metod badawczych stosowanych w ocenie funk-
cji poznawczych w różnych chorobach psychicznych.
Istotnym czynnikiem związanym z pogarszaniem się
sprawności poznawczych w zaburzeniach afektyw-
nych jest wiek pacjentów. Dysfunkcje poznawcze
u chorych na depresję w starszym wieku obejmują
wiele obszarów poznawczych, przy czym szczególnie
nasilone są zaburzenia funkcji wykonawczych [20].
Zupełnie inny obraz dysfunkcji poznawczych stwier-
dza się w OCD. Przede wszystkim jest on bardziej
zróżnicowany niż w przypadku schizofrenii i zabu-
rzeń afektywnych. Jest to choroba wiążąca się z licz-
nymi nieprawidłowościami w obrębie struktur ko-
rowych i podkorowych mózgu, choć częściej ano-
malie te dotyczą struktur podkorowych (głównie
jąder podstawy mózgu) oraz połączeń neuronalnych
łączących jądra podstawy z korą przedczołową.
Prawdopodobnie za obraz dysfunkcji poznawczych
w OCD odpowiada nasilenie zaburzeń funkcjono-
wania tych połączeń [21].
Wyniki najnowszych badań wskazują, że niektóre
zmiany mózgowe, zwłaszcza nieprawidłowości isto-
ty białej mózgu (które są bardziej nasilone w okolicy
przedczołowej) występujące u chorych z OCD, wiążą
się z nasileniem zaburzeń poznawczych.
W badaniach neuropsychologicznych stwierdza się
najczęściej problemy z wykonaniem testów czoło-
wych u chorych z OCD oraz zmniejszoną plastycz-
ność procesów poznawczych w porównaniu z oso-
bami zdrowymi, jednak wyniki uzyskiwane przez pa-
cjentów z OCD są bardzo zróżnicowane [1, 4, 22, 23].
Autorzy węgierscy zwracają uwagę, że różnorodność
objawów poznawczych w OCD może się wiązać
z nasileniem nieprawidłowości w zakresie struktur
podkorowych (szczególnie jąder podstawy mózgu,
wzgórza i prążkowia), kory przedczołowej i kory or-
biofrontalnej, co skutkuje różnorodnymi zaburzenia-
mi pamięci, podejmowania decyzji i planowania,
przełączania uwagi ( set shifting ), a także dysfunkcja-
mi uwagi. Ma to znaczenie nie tylko w obrazie kli-
nicznym i przebiegu choroby, ale także w reakcji na
leczenie [22]. Niektóre dane, zwłaszcza wyniki ba-
dań zdrowych krewnych pierwszego stopnia chorych
z OCD, sugerują możliwość genetycznych uwarun-
kowań zaburzeń poznawczych w OCD [24].
Dysfunkcje poznawcze jako wskaźnik
predyspozycji do zachorowania
Wyniki badań rodzinnych wskazują na występowa-
nie zaburzeń funkcji poznawczych nie tylko u osób
chorych, ale także u ich zdrowych krewnych pierw-
szego stopnia, u których nie stwierdzono choroby
psychicznej. W przypadku schizofrenii dysfunkcje
poznawcze, zwłaszcza w zakresie pamięci operacyj-
nej i funkcji wykonawczych, występują u 50–80%
krewnych, podobnie jak ma to miejsce w zaburze-
niach afektywnych dwubiegunowych. Dlatego też
zaburzenia pamięci operacyjnej, w największym stop-
niu związane z funkcjonowaniem kory przedczoło-
wej mózgu, są obecnie uznanym wskaźnikiem neu-
ropsychologicznym predyspozycji do zachorowania
i uważa się je za endofenotyp poznawczy w bada-
niach molekularno-genetycznych.
Endofenotyp poznawczy to zaburzenie funkcji po-
znawczych występujące u chorych oraz ich krewnych
pierwszego stopnia, uwarunkowane genetycznie
i wiążące się z podatnością na zachorowanie. Stwier-
dzenie obecności endofenotypów poznawczych nie
jest równoznaczne z rozpoznaniem choroby. Najsil-
niejszym endofenotypem poznawczym w schizofre-
nii i zaburzeniach afektywnych dwubiegunowych,
potwierdzonym w największej liczbie metaanaliz, są
zaburzenia pamięci operacyjnej.
Zaburzenia funkcji czołowych stwierdzono zarówno
u rodziców dzieci chorych na schizofrenię, jak
i u dzieci rodziców chorych na schizofrenię. Appels
i wsp. [25] porównywali wykonanie testów neurop-
sychologicznych przez rodziców dzieci chorych na
schizofrenię oraz przez rodziców dzieci zdrowych psy-
chicznie. Okazało się, że wykonanie tych testów
w pierwszej grupie (rodziców dzieci chorych na schi-
zofrenię) było istotnie gorsze. W naszych polskich
badaniach stwierdzono natomiast podobne zaburze-
nia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych
u osób chorych na schizofrenię z pierwszym epizo-
dem choroby oraz u ich zdrowych rodziców. W tym
badaniu wykonanie testów oceniających funkcje czo-
łowe przez krewnych (rodziców osób chorych) po-
równano z wynikami uzyskiwanymi przez odpowied-
nio dobraną grupę osób zdrowych. Okazało się, że
wyniki rodziców osób chorych na schizofrenię były
istotnie gorsze niż rezultaty osiągnięte przez dobra-
www.psychiatria.med.pl
33
306218332.005.png
Psychiatria w Praktyce Klinicznej 2009, tom 2, nr 1
ne do nich pod względem płci, wieku i wykształcenia
osoby zdrowe [26].
Interesujące badania przeprowadzono już ponad 10
lat temu. Wykazano wówczas gorsze funkcje po-
znawcze u tych krewnych osób chorych na schizo-
frenię, u których choroba występowała rodzinnie.
Potwierdzono to w kolejnych badaniach, w których
nie tylko stwierdzono istotnie gorsze wykonanie te-
stów czołowych przez krewnych pierwszego stopnia
chorych na schizofrenię, ale także wykazano korela-
cję między wynikami Testu Sortowania Kart Wiscon-
sin (WCST, Wisconsin Card Sorting Test ) a nasileniem
cech schizotypowych [27, 28].
W badaniu przeprowadzonym w Chinach w dużej
grupie chorych na schizofrenię z pierwszym epizo-
dem choroby, niepoddanych jeszcze farmakoterapii
oraz ich zdrowych krewnych wykazano, że najsilniej-
szym neuropoznawczym wskaźnikiem predyspozycji
do zachorowania są zaburzenia funkcji wykonaw-
czych, zwłaszcza wykonanie takich testów jak: WCST,
Test Łączenia Punktów (TMT, Trail Making Test ), Test
Symboli Cyfr, Test Powtarzania Cyfr, Test Wież Ha-
noi oraz Fluencji Słownej [29].
Badacze amerykańscy natomiast wskazują na zna-
czenie zaburzeń pamięci werbalnej i wzrokowej jako
wskaźników endofenotypowych predyspozycji do
schizofrenii [30].
Zaburzenia funkcji poznawczych, zwłaszcza w za-
kresie pamięci operacyjnej, występują również u zdro-
wych krewnych osób z zaburzeniami afektywnymi
dwubiegunowymi. Na podstawie metaanalizy auto-
rów australijskich stwierdzono, że najczęściej wskaź-
nikiem predyspozycji do zachorowania określanym
na podstawie występowania dysfunkcji u krewnych
są zaburzenia czasu reakcji, nieprawidłowości w za-
kresie kontroli więcej niż jednego procesu i przełą-
czania uwagi, a także funkcje wykonawcze. Nato-
miast spowolnienie psychomotoryczne, zaburzenia
pamięci werbalnej i fluencji słownej obserwuje się
wyłącznie u chorych i są one prawdopodobnie zwią-
zane z nasileniem objawów chorobowych, a niektó-
re z nich stanowią następstwo prowadzonego lecze-
nia [31].
W innej metaanalizie, przeprowadzonej przez auto-
rów hiszpańskich, stwierdzono, że najczęściej obser-
wowanymi dysfunkcjami poznawczymi, zarówno
u osób z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowy-
mi, jak też u ich zdrowych krewnych, są zaburzenia
pamięci i pamięci operacyjnej werbalnej, podczas gdy
inne dysfunkcje nie spełniają wyraźnych kryteriów
wskaźników predyspozycji do zachorowania [32].
Z kolei autorzy amerykańscy postulują, aby zaburzenia
funkcji wzrokowo-przestrzennych, pamięci operacyj-
nej i funkcji wykonawczych oraz pamięci (szczegól-
nie werbalnej) uznać za endofenotypy związane z pre-
dyspozycją do zachorowania na zaburzenia afektyw-
ne dwubiegunowe [33]. W innych badaniach stwier-
dzono, że kryterium wskaźnika spełniają zaburzenia
funkcji czołowych, ponieważ zaobserwowano bar-
dzo podobne nieprawidłowości w wykonaniu testów
„czołowych” przez osoby z zaburzeniami afektyw-
nymi dwubiegunowymi i ich zdrowych krewnych
pierwszego stopnia. Niektórzy autorzy traktują nie-
prawidłowe wykonanie tych testów, zwłaszcza TMT,
Stroopa czy WCST, jako neuropsychologiczny wskaź-
nik endofenotypowy predyspozycji do wystąpienia
zaburzeń afektywnych dwubiegunowych [33].
Zaburzenia funkcji poznawczych są także coraz częś-
ciej wymieniane jako potencjalne wskaźniki predys-
pozycji do zachorowania na OCD, do których należą
zmniejszenie plastyczności psychicznej i zaburzenia
funkcji wykonawczych (co wiąże się z nieprawidłową
czynnością kory przedczołowej mózgu), a także zdol-
ność kontroli reakcji motorycznych, co z kolei wiąże
się z dysfunkcjami struktur podkorowych mózgu [34].
Przytoczone już wyniki badań neuroobrazowych,
umożliwiające stwierdzenie podobnych zmian w oko-
licy czołowej w istocie białej mózgu u chorych z OCD
i ich krewnych pierwszego stopnia, które wiążą się
z dysfunkcjami poznawczymi, wskazują, że również
w przypadku tej choroby uzasadnione wydaje się
uznanie dysfunkcji kory przedczołowej za silne wskaź-
niki predyspozycji do zachorowania. Jest to szcze-
gólnie istotne w przypadku choroby o tak zróżnico-
wanym obrazie klinicznym i przebiegu, zwłaszcza
w badaniach genetyczno-molekularnych [24, 36].
Dysfunkcje poznawcze jako cel leczenia
w chorobach psychicznych
Zaburzenia funkcji poznawczych uważa się za jeden
z ważnych celów postępowania farmakologicznego.
Podejście to wynika ze zmiany spostrzegania chorób
psychicznych głównie poprzez pryzmat ostrych ob-
jawów, takich jak objawy wytwórcze czy afektywne.
Okazało się bowiem, że od stanu funkcji poznaw-
czych zależy w znacznym stopniu funkcjonowanie
psychospołeczne chorego, a także jej aktywny udział
we własnym leczeniu. Terapia schizofrenii, z uwzględ-
nieniem dysfunkcji poznawczych, jest możliwa od
chwili wprowadzenia neuroleptyków nowej genera-
cji, które korzystnie oddziałują na procesy poznaw-
cze. Podobnie w zaburzeniach afektywnych większą
uwagę przywiązuje się do stosowania nowoczesnych
leków niepogarszających funkcji poznawczych,
a nawet istotnie je poprawiających.
34
www.psychiatria.med.pl
306218332.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin