Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. IACele lekcji:1. Sprawdzenie oraz utrwalenie wiadomości i wiedzy dotyczącej Biblii 2. Zbadanie umiejętności posługiwania się przez uczniów metodami aktywnymi(drzewko decyzyjne, gorące krzesła, metaplan)3. Sprawdzenie umiejętności z zadawania pytań, sposobu i formy wyrażania myśli, sądów, logicznego ich uzasadniania, wnioskowania4. Wykazanie uniwersalnego charakteru Biblii poprzez połączenie tradycji i współczesności (Księga Hioba, wiersze Anny Kamieńskiej - "Powrót Hioba", "Hiob i młodzieniec")5. Zaprezentowanie inwencji twórczej uczniów - teksty poetyckie (psalmy)Metody aktywne: drzewko decyzyjne, gorące krzesła, metaplan, heureza(dyskusja)Tok lekcji:1) Sprawozdanie pracy (drzewko decyzyjne: Przygotować się czy nie przygotować do powtórzenia wiadomości o Biblii?)Cel: Wykazanie się jak największą wiedzą i umiejętnościamiOmówienie schematu drzewka decyzyjnego przez ucznia.2) Sprawdzenie podstawowych wiadomości o Biblii (gorące krzesła, pytania przygotowane przez klasę)3) Przedstawienie kosmogonii biblijnej.4) Grzech pierworodny, wygnanie z Raju.5) Elementy dramy (inscenizacja)- Wspomnienia i nauki Hioba, spotkanie z młodzieńcami-(Hiob siedzi)Mł.1-"Hiobie przyszedłem się uczyć od ciebie/ufny jak chłopię z tabliczką / i pocałunkiem matki na policzkuMł.2-ucz mnie/jak znosić ból samotność obelżywe słowa/a nade wszystko starość.Mł.3-Powiedz mi czym jest choroba czym jest obrzydliwość własnego ciała czym jest ja które cuchnie.Mł.4-Naucz mnie Hiobie żyć/ucz mnie upływu czasu.Mł.5-Hiobie ucz mnie cierpliwości ucz mnie posłuszeństwa którym się brzydzę.Hiob opowiada historię swojego życia, wygłasza pouczenia wypływające z niej(wstaje, odwraca się twarzą do tablicy).Mł.1-nie umarł Hiob/Dźwignął się ze wszystkiego/z nędzy brudu świerzbu samotności.Mł.2-Ileż bardziej prawdziwy byłby Hiob umarły/jeszcze po śmierci Bogu bólu pięściami grożący/ Lecz Hiob ocalał.Mł.3-Lecz Hiob szczęśliwy nie miał siły być szczęśliwy/ bał się że wtórym szczęściem zdradza szczęście/ bał się że wtórnym życiem zdradza życieMł.4-Nie lepiej ci było umierać/ z innymi w jednym bólu i żałobie/ niż teraz z szczęścia nowego odchodzić. Wśród nowych ludzi zbędny jak wyrzut sumienia/ Mł.5-W ciemności chodzisz ciemnością owinięty/ ból przecierpiałeś przecierp teraz szczęście.(Hiob powraca, odwraca się twarzą do klasy.Wszyscy młodzieńcy- A Hiob szeptał uparcie, Hiob- Panie, Panie...).6) Przypomnienie historii Abrahama, cech stylu biblijnego.7) "Czy można ustalić granice ludzkiego poświęcenia"- dyskusja, oczekiwane wnioski:- Jeżeli człowiek prawdziwie kocha, nie ma takiej granicy. Dla miłości jest gotów wszystko poświęcić.- Jeżeli brak miłości, taką granicę człowiek może wyznaczyć.- Zawsze człowiek decyduje o tym czy i jak wiele jest w stanie poświęcić dla kogoś i czegoś.8) Relacja Bóg- człowiek w oparciu o historię Hioba i Abrahama.Jak ona wygląda?Oczekiwane odpowiedzi:Bóg: - oczekuje postępowania człowieka zgodnego z jego wolą, - kocha ludzi i żąda od nich wzajemności,- karze ludzi i doświadcza ich.Człowiek: - kocha Boga i jest mu posłuszny,- boi się cierpienia, które Bóg zsyła na ludzi,- uważa, ze jest to kara za grzechy.9) Psalm jako gatunek biblijny, jego rodzaje.Czytanie wybranych psalmów napisanych przez uczniów (podkład muzyczny)10) Kazanie na Górze- 8 błogosławieństw (Kogo Chrystus zalicza do błogosławionych? Jaką nagrodę obiecuje?). Wysłuchanie nagrania11) Przypowieść O miłosiernym Samarytaninie:- cechy gatunku, - uniwersalny charakter paraboli,- wyjaśnienie pojęcia miłosierdzie, wskazanie z jakiego przykazania wypływa.12) "Hymn o miłości" św. Pawła- znaczenie miłości w życiu człowiekaObraz miłości doskonałej (Bożej)Odpowiedź na pytanie. Który z rodzajów miłości jest najbliższy idealnej miłości Boga? Dlaczego?Oczekiwana odpowiedź: miłość matczyna lub miłość rodzicielska.13) Obraz miłości w Starym Testamencie- "Pieśń nad pieśniami"Interpretacja księgi.Porównanie dwóch obrazów miłości.(miłość erotyczna- "Pieśń nad pieśniami", miłość metafizyczna "Hymn o miłości" św. Pawła)14) Cytaty z Biblii. Który z nich jest mi najbliższy i dlaczego? (Uzasadnienie wypowiedzi przez uczniów)15) Wyjaśnij termin: parafraza16) Wnioski z przebiegu lekcji w postaci metaplanu. (Praca domowa)
prosze