O praktyce Czenrezig.pdf

(109 KB) Pobierz
O praktyce Czenrezig
O praktyce Czenrezig
Strona 1 z 11
W przeszłości wielu z was otrzymało inicjację Czenrezig, czyli Awalokiteśwary i jest
wśród was wielu takich, którzy praktykują tę medytację od pewnego czasu. RównieŜ jest
wśród was wielu, którzy inicjację tej medytacji otrzymali dopiero niedawno. Tak, więc dziś
chcę powiedzieć o medytacji Czenrezig. Będzie to nie tylko pomocne przypomnienie dla
wszystkich, którzy praktykują tę medytację, ale dostarczy to równieŜ niezbędnej
podstawy dla praktyki tym, którzy jeszcze nie otrzymali tych nauk, gdyŜ bez nich nie ma
moŜliwości praktykowania tej medytacji.
Medytację rozpoczynamy od tego, co jest faktycznie źródłem wszystkich praktyk
buddyzmu, jest to przyjęcie Schronienia. Równocześnie pobudzamy takŜe to, co jest w
istocie korzeniem, podstawą nauk Mahajany, czyli Bodhiczittę. Tak, więc medytacja
zaczyna się od przypomnienia lub umotywowania przyjęcia Schronienia w Buddzie,
Dharmie i Sandze oraz wytworzeniem oświeconej postawy. Te dwie rzeczy są
fundamentem, na którym opiera się pozostała część medytacji.
Modlitwa Schronienia, są to dwie linijki, których tłumaczenie brzmi: "Dopóki nie osiągnę
Oświecenia przyjmuję Schronienie w Buddzie, Dharmie i Najdoskonalszym
Zgromadzeniu".
Słowo "Budda" oznacza przebudzenie z niewiedzy podobnej snu i Oświecenie, które
przychodzi wraz z rozwinięciem wszystkich form poznania. Odnosi się to do wszystkich
Buddów, najwspanialszych, znakomitych Zwycięzców.
Słowo "Dharma" oznacza nauki przychodzące poprzez Oświecenie, które zostało
osiągnięte i przekazane tak, aby wszystkie czujące istoty zostały zaopatrzone w środki
do osiągnięcia pełnego Oświecenia. Odnosi się zarówno do Hinajany jak i Mahajany jak
równieŜ do wszystkich tych z tysięcy nauk, które obecnie przychodzą do nas.
"Najdoskonalsze Zgromadzenie" oznacza Sangę, poniewaŜ nie jest to tylko
zgromadzenie najdoskonalszych, oświeconych istot, ale równieŜ jest najdoskonalszym
obiektem odniesienia dla gromadzenia zasługi i mądrości. Znaczy to, Ŝe praktykuje się
oddawanie czci w odniesieniu do Sangi: wszystkich Zwycięzców, Bodhisatwów, Arhatów
itd. Nazywamy to Najdoskonalszym Zgromadzeniem w tych dwóch znaczeniach.
"Ja" odnosi się po prostu do praktykującego.
"Dopóki Oświecenie nie zostanie faktycznie osiągnięte" oznacza, Ŝe dopóki nie dojdzie
się do realizacji natury umysłu albo nie osiągnie się pełnego stanu Buddy, będzie się
zawsze przyjmować Schronienie. To jest postawa, z którą zwracamy się do Buddy,
Dharmy i Sangi przyjmując Schronienie.
Źródłem Schronienia jest przebudzone Oświecenie, czyli stan Buddy oraz wszystkie
niezwykłe właściwości Oświecenia: właściwości umysłu, mowy i fizycznej formy
Oświecenia. W przebudzonym Oświeceniu, do którego zwracamy się o Schronienie jest
ogromna potęga, zdolność, siła, moc i dynamizm. Ubiegającymi się o Schronienie
jesteśmy my sami, jak równieŜ wszystkie czujące istoty. My sami i wszystkie czujące
istoty mamy niezwykle ograniczone fizyczne i mentalne moŜliwości. Z powodu niewiedzy
ograniczającej nasze moŜliwości, podlegamy samsarycznej egzystencji, która jest
synonimem strachu, męczarni, cierpienia i frustracji. To z powodu tego cierpienia i
uczucia niezadowolenia z tej egzystencji zwracamy się do Oświecenia o Schronienie.
Myślimy o Oświeceniu jako o źródle Schronienia i przyjmujemy w nim Schronienie, aby
być ochronionym i obronionym przed tym oceanem cierpienia, który nazywamy
samsaryczną egzystencją.
2009-09-12
198433418.002.png
O praktyce Czenrezig
Strona 2 z 11
Następna część tej modlitwy dotyczy pobudzenia Bodhiczitty, czyli ukierunkowania
umysłu ku Oświeceniu. Brzmi to: "Obym dzięki wszystkim dobrym uczynkom, które
wykonuję, dzięki szczodrości itd., osiągnął stan Buddy dla dobra wszystkich czujących
istot". Pierwszym pojęciem jest "ja" to, Ŝe samemu wykonuje się tą pracę. Szczodrość i
wszystkie dobre uczynki oznacza Sześć Doskonałości: szczodrość, etykę, wytrwałość,
pracowitość, medytacyjną stałość i mądrość. Dzięki praktykowaniu tych Sześciu
Doskonałości zbierane są dobre uczynki. Ślubuje się, Ŝe zamierza się uŜyć tego rodzaju
właściwych działań, aby być zdolnym osiągnąć pełen stan Buddy. Powód, dla którego
zmierzamy do pełnego stanu Buddy jest taki, Ŝe wraz z osiągnięciem wszystkich
właściwości, mocy i zdolności pełnego Oświecenia, zamierza się skierować wszystkie te
moŜliwości dla pomagania innym czującym istotom. Tak, więc ostateczną motywacją
czynienia wszystkich praktyk, takich jak medytowanie na formę Czenrezig, powtarzanie
mantry lub utrzymywanie umysłu Samadhi jest osiągnięcie Oświecenia, aby pomóc
innym. Ta część modlitwy nazwana jest ukierunkowaniem umysłu ku Oświeceniu.
Modlitwa złoŜona jest po pierwsze z przyjęcia Schronienia, a następnie z wywołania
Bodhiczitty.
Następna część medytacji zaczyna się od słów: "Na wierzchołku głowy, kaŜdej bez
wyjątku z istot, których ilość odpowiada nieograniczoności przestrzeni, spoczywa biały
lotos i księŜyc w pełni, jako siedzenie". Oznacza to, Ŝe myśli się o sobie i o wszystkich
innych istotach. Na czubku naszej głowy i na głowach wszystkich innych istot jest
ośmiopłatkowy biały lotos a na nim spoczywa płaski dysk księŜyca.
"Wszystkie inne istoty, których ilość odpowiada nieograniczoności przestrzeni" oznacza,
Ŝe nieskończoność przestrzeni odzwierciedla nieograniczoną ilość czujących istot. Jeśli
myśli się o wszystkich czujących istotach, które istnieją, to jest ich nieskończona ilość. Na
szczycie głowy kaŜdej z nich jest biały lotos i księŜyc jako siedzenie.
Następna linijka mówi: " Z HRI wyłania się Wielki Wszystkowidzący", co jest
tłumaczeniem imienia Czenrezig. Tak więc na lotosie i księŜycu wyobraŜamy sobie
sylabę HRI, która jest biała. Powodem, dla którego medytujemy, Ŝe pojawia się sylaba
HRI jest to, Ŝe gdy Czenrezig został stworzony jako uosobienie współczucia wszystkich
Buddów, pierwszą rzeczą, jaką pojawiła się, była sylaba HRI, która przeobraziła się w
Czenrezig. Nasionko jest czymś, co wsadzamy w ziemię i rozwija się to najpierw w kiełek
a następnie w dojrzały kwiat, który wydaje owoc. Sylaba HRI jest nasieniem, z którego
wyłania się Czenrezig. Gdy jesteście juŜ dobrze wyćwiczeni w tej medytacji moŜecie
wyobraŜać sobie sylabę HRI na swojej głowie i na głowach wszystkich czujących istot i
Ŝe z HRI wypromieniowuje brylantowe światło, które składa ofiary wszystkim Buddom we
wszystkich kierunkach, we wszystkich sferach Buddów, pracuje ono równieŜ dla poŜytku
wszystkich czujących istot. Kiedy dotyka ono wszystkie istoty, łagodzi ich niedolę i
frustracje będące elementami samsarycznej egzystencji. Następnie światło powraca od
wszystkich Buddów wraz z ich błogosławieństwami oraz od wszystkich czujących istot z
powrotem do sylaby HRI i gdy zostanie w nią wchłonięte litera HRI w jednej chwili
przemienia się w Czenrezig. To, czy w medytacji umieści się światło wychodzące z litery
HRI i powracające do niej zaleŜy od indywidualnych skłonności i od czasu, jaki ma się do
dyspozycji. MoŜna medytować, jeśli jest to łatwiejsze, Ŝe pojawia się HRI i natychmiast
zmienia się w Czenrezig.
"Wówczas pięciobarwne promienie świecą z Jego czystej, białej postaci, z miłującej
dobroci w Jego oczach i z uśmiechniętej twarzy". Postać Czenrezig jest brylantowo biała,
najczystszą z moŜliwych bieli. Jego ciało jest tak białe i wspaniałe, Ŝe świeci z niego
światło w pięciu kolorach: białym, zielonym, Ŝółtym, czerwonym i niebieskim. Promieniuje
ono z Jego postaci we wszystkich kierunkach. Czenrezig jest uśmiechnięty i ma
całkowicie łagodny i spokojny wyraz twarzy odzwierciedlający całkowite uspokojenie i
2009-09-12
198433418.003.png
O praktyce Czenrezig
Strona 3 z 11
pokój w Jego sercu, wewnętrzne zrozumienie i miłość, które mieszkają w Nim. Ponadto
miłująca dobroć w Jego oczach pochodzi z głębokiego współczucia, z którym spogląda
On na wszystkie czujące istoty w samsarycznej egzystencji z wielkim przejęciem, z
wielką miłością tak, jak matka patrzy na swoje jedyne dziecko.
Następne linijki brzmią: "Z Jego czterech rąk dwie złączone są w modlitwie; w lewej
trzyma lotos a w prawej kryształowy róŜaniec. Przystrojony jest w jedwabne szaty,
klejnoty i ozdoby ze złota". Czenrezig ma cztery ręce. Dwie pierwsze złoŜone są w
modlitwie przy sercu, w prawej zewnętrznej trzyma róŜaniec uczyniony z kryształów
czystego kwarcu, a w lewej biały kwiat lotosu. Nosi On jedwabne szaty. Te jedwabie są
róŜnych kolorów: białe, złote i czerwone. Jest równieŜ przyozdobiony piękną biŜuterią:
koroną, naszyjnikiem, kilkoma bransoletami, wszystko wykute z najczystszego złota i
wysadzane pięknymi klejnotami. Aby zobaczyć dokładnie jak te ozdoby są
rozmieszczone powinno się przyjrzeć dokładnie tance lub rysunkowi Czenrezig.
Następna linijka w tłumaczeniu brzmi: "Z Jego ramienia zwisa miękka skóra antylopy, a
Budda Nieograniczonego Światła spoczywa na Jego głowie". Przez lewe ramię
przerzucona jest skóra antylopy, na Jego głowie spoczywa Budda Amithaba - Budda
Nieograniczonego Światła, którego postać jest czerwona. W dłoniach trzyma Ŝebraczą
miskę i siedzi w postawie medytacyjnej, Jego stopy są skrzyŜowane w pozycji WadŜry,
nosi proste szaty mnicha i jest ozdobiony trzydziestoma dwoma głównymi i
osiemdziesięcioma drugorzędnymi znakami doskonałości tj. szczelina na głowie, Koło
Dharmy wyrysowane na Jego dłoniach i podeszwach stóp. Głowę Czenrezig wieńczy
całkowicie doskonały Budda Amithaba.
"Siedzi nieporuszony, Jego nogi są skrzyŜowane, plecy oparte o niesplamiony księŜyc,
jest zjednoczeniem esencji wszystkich aspektów Schronienia". Oznacza to, Ŝe Czenrezig
siedzi z nogami skrzyŜowanymi w pozycji WadŜry, czyli pełnego lotosu, absolutnie
nieruchomy i cichy. Jego plecy podparte są przez księŜyc, wskazujący na brak
jakichkolwiek splamień i nieczystości, odzwierciedlający całkowitą czystość Czenrezig.
Powinno się myśleć o Czenrezig jako o jedności lub esencji wszystkich źródeł
Schronienia: Buddy, Dharmy, Sangi, Lamów, Jidamów i Opiekunów. W tym momencie
powinno się wyraźnie wyobrazić Czenrezig na swojej głowie i na głowach wszystkich
czujących istot. Podsyca się tutaj niezwykle głębokie oddanie, wiarę w zaufanie do
Czenrezig i z tym zaufaniem i wiarą modli się do Niego. Ta modlitwa, po tybetańsku
zaczyna się od słów: "Dzio Ło", które są bardzo uprzejmym określeniem szacunku i
często tłumaczy się wyraŜeniem "O Panie".
Pierwsza linijka tej modlitwy brzmi: "O Panie o najbielszej postaci, nie okrytej
splamnieniami". Ta modlitwa jest krótką pochwałą Czenrezig, wysławiającą Jego
cudowne zalety. Pierwszą i najznakomitszą cechą jest całkowita wolność od
jakichkolwiek błędów. Nie ma na Nim Ŝadnych splamień, nie podlega On
emocjonalizmowi ani teŜ dyskursywnemu, konceptualnemu sposobowi myślenia ani teŜ
nie ma On nawet odrobiny dualistycznego lgnięcia do przedmiotowej rzeczywistości i
subiektywnego istnienia. Jest wolny od wszelkich błędów, wszelkich niezdrowych
działań, od wszystkiego, co negatywne i wszelkich zaciemnień. Ta całkowita wolność od
wszelkich błędów jest skrótowo wyraŜona Jego czystą, białą formą.
Następna linijka brzmi: "Którego głowę wieńczy doskonały Budda w świetle". WyraŜenie
"dokonały Budda" oznacza całkowite oddzielenie lub odłączenie od wszelkich błędów i
braków, kompletną doskonałość wszystkich pozytywnych właściwości. "Budda" oznacza
przebudzenie z niewiedzy podobnej do snu i oświecenie we wszystkich formach
poznania. Taki Budda, Budda Amithaba, ozdabia głowę Czenrezig. WyobraŜa się, Ŝe na
głowie Czenrezig siedzi Amithaba, jako korona Czenrezig, stawiający pieczęć własnej
2009-09-12
198433418.004.png
O praktyce Czenrezig
Strona 4 z 11
doskonałości na Czenrezig.
Modlitwa kończy się słowami: "Którego współczujące oczy widza kaŜdą czującą istotę.
Przed Tobą, Wszystkowidzący, słaniam swoją głową". WyraŜenie "współczujące oczy"
odnosi się do całości współczucia, którego Czenrezig jest uosobieniem. Znaczy to, Ŝe
Czenrezig zawsze spogląda na kaŜdą czującą istotę z głęboką miłością i współczującą
troską robiąc wszystko, co moŜe dla jej dobra. Ta współczująca troska jest
odzwierciedlona przez Jego nieprzerwane przyglądanie się, jako, Ŝe patrzy On na kaŜda
czującą istotę cały czas. Tak, więc modlimy się do Czenrezig: "Modlę się do Ciebie
Wszystkowidzący i skłaniam swoją głowę". Ten zwrot w modlitwie odzwierciedla uczucie
oddania, jako, Ŝe jest wykonywany ciałem, mową i umysłem. To znaczy, modlitwa i
wyobraŜenie postaci Czenrezig jest aktem mentalnego oddania, powtarzanie tej modlitwy
jest oddaniem werbalnym, a postawa, jaką się przy tym przyjmuje np. składając ręce itd.,
jest oddaniem fizycznym. Tak, więc składa się hołd Czenrezig całą swoją istotą.
W tekście pudŜy Czenrezig jest fragment, który jest siedmioczęściową modlitwą. Jeśli ma
się czas, moŜna włączyć ta siedmioczęściową modlitwę do medytacji Czenrezig.
Pierwszą częścią jest składanie hołdu: " Z całkowitą wiarą składam hołd
Wszystkowidzącemu i wszystkim Zwycięzcom i ich Synom przebywającym w dziesięciu
kierunkach i w trzech czasach". Znaczy to, Ŝe składa się hołd głównie Czenrezig, ale
równieŜ wszystkim Buddom i Bodhisatwom. Zwycięzcami są Buddowie, a ich Synami
Bodhisatwowie. "Którzy przebywają w dziesięciu kierunkach...", oznacza całą przestrzeń,
"...i w trzech czasach", czyli w wieczności: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Składa się Im hołd z całkowitym, wyraźnym i jasnym oddaniem.
Drugą częścią jest ofiarowanie. "Ofiarowuję zarówno rzeczywiste jak i wyobraŜone
kwiaty, kadzidła, lampy, wonności, poŜywienie, muzykę i duŜo innych rzeczy. "Błagam
Święte Zgromadzenie, aby zechciało przyjąć te ofiary". Ofiarowuje się kwiaty, kadzidła,
lampy, perfumy, poŜywienie, muzykę itd., zarówno rzeczywiste, jako ofiary na ołtarzu jak
równieŜ wyobraŜone ofiary, wyobraŜając sobie przestrzeń napełniającą się tymi ofiarami.
Ofiarowuje się te rzeczy głównie Czenrezigowi, ale równieŜ wszystkim Buddom i
Bodhisatwom. Modlimy się do nich, aby przyjęli te ofiary po to, aby moŜna było pomóc
wszystkim czującym istotom. Jest to ofiarowanie.
Trzecią częścią jest wyznanie: "Przyznaję się do wszystkich niewłaściwych działań, które
uczyniłem będąc pod wpływem zaciemnień: do dziesięciu nieczystych działań, pięciu
ohydnych czynów i innych, uczynionych od nie mającego początku czasu, aŜ do teraz".
Oznacza to, Ŝe myśli się o całej niezdrowej karmie, jaką zebrało się od nie mającego
początku podlegania samsarycznej egzystencji. Myśląc o wszystkich tych rzeczach, Ŝywi
się skruchę i ubolewanie, Ŝe zostały one uczynione. Wyznaje się szczerze, Ŝe zostało
uczynionych wiele niezdrowych czynów i modli się do wszystkich Buddów, Bodhisatwów i
Czenrezig, aby wszystkie te rzeczy były usunięte i oczyszczone. Ślubuje się równieŜ nie
czynić ich więcej. Na koniec tej części powinno się myśleć: "Wszystkie te niezdrowe
działania zostały oczyszczone i usunięte". "Raduję się z zasługi, którą wszyscy
Śrawakowie, Pratjekabuddowie, Bodhisatwowie i zwykli ludzie zbierają w ciągu trzech
czasów". Śrawakowie, Pratjekabuddowie i Bodhisatwowie są nakierowani na osiągnięcie
wyzwolenia z Samsary, chociaŜ róŜnią się realizacją. Zwykli ludzie równieŜ mają takie
cele. Wszystkie dobre uczynki, które zostały uczynione w przeszłości przez takie istoty i
przez zwykłych ludzi, przynoszą nam niezwykłą radość i szczęście. To nastawienie, aby
radować się z dobrych uczynków innych, składa się na czwartą część.
"Modlę się, aby zostało obrócone Koło Dharmy Wielkiego i Małego Pojazdu, zgodnie z
tyloma róŜnymi postawami ile jest ich obecnych w motywacjach wszystkich czujących
2009-09-12
198433418.005.png
O praktyce Czenrezig
Strona 5 z 11
istot". Oznacza to, Ŝe modlimy się do Buddów, aby obrócili Kołem Dharmy - co jest
przenośnią dla nauczania Dharmy - aby nauczali wszystkie czujące istoty, uŜywając
aspektów Dharmy, które są wymagane z uwagi na poszczególne postawy i postawy
poszczególnych czujących istot, nauk Dharmy, które będą bezpośrednio pomocne
czującym istotom w ich szczególnej sytuacji, czy jest to Wielki Pojazd Dharmy
WadŜrajany, czy teŜ mniejszy Pojazd, czy Zwykły Pojazd. Modlimy się, aby Dharma była
nauczana tak, by kaŜda czująca istota mogła otrzymać dzięki niej pomoc.
Następną częścią jest: " Błagam wszystkich Buddów, aby nie przechodzili w Nirwanę, ale
zanim cykl świata nie zostanie całkowicie opróŜniony, aby spoglądali na wszystkie
czujące istoty, które grzęzną w tym oceanie smutku i zmartwień". Oznacza to, Ŝe
modlimy się do Buddów, aby nie przechodzili w Ostateczną Nirwanę, ale aby pozostali i
pomagali czującym istotom, dopóki ten cykl samsarycznej egzystencji nie zostanie
całkowicie opróŜniony ze wszystkich czujących istot. Modlimy się do Buddów, aby okazali
swoje współczucie, czyli pozostali, aby pomagać czującym istotom, które są ślepe i
zagubione w tym oceanie cierpienia.
Siódmą częścią jest dedykacja: "Oby wszelka zasługa, jaką nagromadziłem, stała się
nasieniem Oświecenia dla wszystkich czujących istot". Tutaj modlimy się poświęcając
całą zasługę wytworzoną poprzez praktykę, modlitwy, praktykę Dharmy i modlimy się,
aby stała się ona pierwotną przyczyną Oświecenia wszystkich czujących istot. Znaczy to,
Ŝe pragnie się dzięki tej zasłudze szybko i bez przeszkód dojść do najpełniejszego
Oświecenia, stać się Buddą lub Bodhisatwą tak, Ŝeby moŜna było naprawdę prowadzić
czujące istoty do pełnego Oświecenia i pomagać im najbardziej trafnym i bezpośrednim
sposobem. Jest to dedykacja.
Ta siedmioczęściowa modlitwa jest bardzo korzystna dla praktyki, gdy jest się
zaangaŜowanym w praktyki zarówno ścieŜki Sutr jak i ścieŜki Tantr. Jeśli ktoś się nauczy
tej siedmioczęściowej modlitwy i zrozumie dobrze jej znaczenie, a następnie będzie
medytować nad jej znaczeniem, wówczas moŜe jej uŜywać nie tylko do medytacji
Czenrezig, ale równieŜ, gdy robi się pokłony lub ofiarowanie mandali oraz we wszystkich
formach modlitwy i medytacji. Dołączenie siedmioczęściowej modlitwy do wszelkich
aktów poświęcenia przynosi bardzo duŜo poŜytku.
Następnie mamy modlitwę do Czenrezig. Przypisuje się ją mnichowi Mapalmo, co jest
błędem, gdyŜ w rzeczywistości była to mniszka Palmo. Palmo była tybetańską mniszką,
która od czasu, gdy była jeszcze bardzo młoda, modliła się do Czenrezig. śyła ponad sto
lat i cały czas modliła się do Czenrezig. Jeśli macie wystarczająco duŜo czasu robiąc tą
medytację, jeśli nie spieszycie się bardzo, moŜecie wówczas załączyć modlitwę, którą
ona cały czas uŜywała. Podczas letniego odosobnienia mniszka ta nic nie jadła i przeszła
w ten sposób przez całe odosobnienie. Przez pozostałe dni jadła tylko jeden posiłek
dziennie. Modliła się do Czenrezig przez całe Ŝycie i doszła do tego, Ŝe miała wiele wizji
Czenrezig. Jest to modlitwa, której uŜywała Palmo, a więc niesie ona wielkie
błogosławieństwo, wielką inspirację.
Modlitwa zaczyna się: "Modlę się do Czenrezig, który jest moim Lamą. Modlę się do
Czenrezig, który jest moim Jidamem. Modlę się do Czenrezig, który jest NajwyŜszy i
Najdoskonalszy". Oznacza to, Ŝe Czenrezig jest uosobieniem wszystkich pozytywnych
właściwości. "Modlę się do Czenrezig, który jest Panem Miłości", co znaczy, Ŝe
Czenrezig ma całkowicie współczującą troskę dla wszystkich czujących istot. "Polegając
na Twoim współczuciu i na współczuciu wszystkich Zwycięzców dla wszystkich
czujących istot, które cierpią nie do zniesienia w samsarycznej egzystencji i błąkały się w
niej niezliczoną ilość razy, modlę się do Ciebie, abyś dał im Schronienie i abyś
doprowadził je dzięki inspiracji Twojego błogosławieństwa do całkowitego Oświecenia,
2009-09-12
198433418.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin