DHAMMAPADA - MĘDRZEC.pdf

(32 KB) Pobierz
DHAMMAPADA - MĘDRZEC
DHAMMAPADA - Mędrzec
Strona 1 z 2
Spis treści
Głupiec MĘdrzec Arahat: Doskonały
Rozdział szósty
MĘdrzec
76.
Gdy spotka się człowieka, który wskazuje błędy i gani, trzeba podąŜać za
taką mądrą i rozumną osobą jak za drogowskazem ku ukrytemu skarbowi.
Zawsze lepiej jest podtrzymywać taki związek, nigdy gorzej.
1
77.
Niech upomina, poucza i ochrania innych przed złem; ludziom dobrym
jest on prawdziwie drogi, a ludziom złym wstrętny.
2
78.
Nie związuj się ze złymi towarzyszami; nie poszukuj towarzystwa ludzi
podłych. Związuj się z dobrymi przyjaciółmi; staraj się o towarzystwo
ludzi szlachetnych.
3
79.
Kto głęboko pije Dhammę, Ŝyje szczęśliwie, ze spokojnym umysłem.
Mędrzec zawsze rozkoszuje się Dhammą ukazaną przez Szlachetnego
(Buddę).
4
80.
Budowniczowie kanałów regulują rzeki; wytwórcy strzał prostują je;
cieśle nadają kształty drewnu; mędrcy panują nad sobą samymi.
5
81.
Tak jak potęŜnej skały nie poruszy burza, tak teŜ mędrca nie porusza ani
pochwała, ani nagana.
6
82.
Słysząc Naukę, mędrzec staje się doskonale oczyszczony niczym głębokie,
przejrzyste i spokojne jezioro.
7
83.
Ludzie dobrzy wyrzekają się (przywiązania do) wszystkiego; cnotliwi nie
roztkliwiają się nad przyjemnościami Ŝycia. Mądrzy nie ukazują uniesień
ani przygnębienia, gdy spotyka ich szczęście lub smutek.
8
84.
Ten jest prawdziwie cnotliwy, mądry i prawy, kto ani dla własnej
korzyści, ani dla innych (nie czyni niczego niewłaściwego), kto nie poŜąda
synów, bogactw czy królestwa, ani teŜ nie pragnie sukcesu zdobytego
niesprawiedliwymi metodami.
9
85.
http://mahajana.net/mb3s/publikacje/dhammapada/medrzec.html
2009-04-10
111821123.001.png
DHAMMAPADA - Mędrzec
Strona 2 z 2
Niewielu spośród ludzi przekracza na drugi brzeg. Reszta, większość
ludzi, jedynie ugania się tam i z powrotem po tym brzegu.
10
86.
Lecz ci, którzy działają zgodnie z doskonale wyjaśnioną Dhammą,
przekroczą poza władztwo Śmierci, tak trudne do przekroczenia.
87-88.
Porzuciwszy ciemną drogę, niech mędrzec kroczy jasną ścieŜką.
Odszedłszy z domu w bezdomność, niech tęskni jedynie za rozkoszą braku
przywiązań, której tak trudno jest doznać. Porzuciwszy przyjemności
zmysłów, wolny od przywiązań, mędrzec winien oczyszczać się ze skalań
umysłu.
11
12-13
89.
Ci, których umysły osiągnęły pełną doskonałość w tym, co prowadzi do
oświecenia, którzy wyrzekłszy się zachłanności, radują się nieczepianiem
się niczego — uwolnieni od niszczycielskich wpływów jaśnieją mądrością
i osiągnęli Nibbanę w tym właśnie Ŝyciu. [1]
14
1. Zwrotka ta opisuje Arahata, czym zajmuje się pełniej następny rozdział.
„Niszczycielskie wpływy” (asawa) to cztery podstawowe skalania:
poŜądań zmysłowych, poŜądania kontynuacji istnienia, fałszywych
poglądów i niewiedzy.
http://mahajana.net/mb3s/publikacje/dhammapada/medrzec.html
2009-04-10
111821123.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin