DHAMMAPADY - PRZEDMOWA.pdf

(28 KB) Pobierz
DHAMMAPADY
DHAMMAPADA - Przedmowa
Strona 1 z 2
Spis treści
Przedmowa Wprowadzenie
Przedmowa
Inaczej niŜ judaizm, chrześcijaństwo czy islam, buddyzm nie jest religią
Księgi. Jego róŜne tradycje i odłamy posługują się własnymi, zróŜnicowanymi
co do treści i objętości, kanonami pism. Pomiędzy czynnikami, które na ten stan
spraw wpłynęły dwa wydają się mieć znaczenie podstawowe. Pierwszy to fakt,
iŜ powstanie pierwszych pisemnych redakcji przekazu ustnego nastąpiło ponad
300 lat po ostatecznym wyzwoleniu (parinirwanie) Buddy Siakjamuniego i co
najmniej dwa wieki po pierwszym rozłamie Zgromadzenia (sanghabheda), które
był powołał. Okoliczności powstawania tych redakcji były odmienne, autorów
dzieliły róŜne doświadczenia, dokonywano ich w odległych od siebie miejscach,
a nawet róŜnych językach. Czynnik drugi, który zajście pierwszego poniekąd
umoŜliwił, to szczególna cecha buddyzmu, jego ugodowość względem idei
powaŜanych w róŜnych społecznych i kulturowych otoczeniach, a z nią
otwartość na doktrynalne modyfikacje, o ile nie wyzywają pryncypiów religii.
To ona sprawiła, Ŝe powoływanie się na wymóg ortodoksji miało pośród
buddystów stosunkowo niewielkie wzięcie. Kolejne rozłamy zachodziły bowiem
takŜe po spisaniu przekazu, i obok pism powszechnie akceptowanych pojawiały
się i takie, które sankcjonowały doktrynalne poróŜnienie. Źródłem kontrowersji
były najczęściej kwestie związane z praktyką, przede wszystkim róŜna ocena
środków (upaja) osiągania wyzwolenia.
Jeśli podzielane przez buddystów róŜnych odłamów przekonanie o
ograniczonej wartości, czy wręcz nieadekwatności, przekazu słownego w
komunikowaniu treści poznania warunkującego ostateczne spełnienie
skonfrontuje się ze słowną zawartością buddyjskich kanonów, moŜna przeŜyć
swoisty wstrząs. PoraŜają rozległością. Najstarszy zachowany zbiór pism, zwany
Tipitaką (Potrójnym koszem) albo, z racji jego języka, Kanonem palijskim,
jedenastokrotnie przekracza objętość Biblii. Tipitaka to kanon pism therawady
(sanskr. sthawirawada), tradycji „starych” (w znaczeniu: najstarszych uczniów
Buddy, świadków jego nauczania). Większość składających się nań pism
powstała w dramatycznych okolicznościach zagroŜenia plagą głodu lub wojny
na Śri Lance za panowania króla Wattagamaniego Abhaji w I w. pne. „Koszem
środkowym”, najobszerniejszą częścią Kanonu jest Sutta Pitaka. Składają się nań
sutty (sanskr. sutra), mowy głoszone i rozmowy prowadzone przez Buddę, a
takŜe jego wybitnych uczniów, zarejestrowane przez ich świadków. Są one
pogrupowane w pięciu rozdziałach (nikaja) według swej długości (rozdziały 1, 2
i 5), związku tematycznego (3) oraz ilości omawianych tematów (4). W
rozdziale ostatnim Khuddaka Nikaja pomieszczono utwory krótkie, za to w
ilości, która czyni go najobszerniejszym z całej piątki. Co więcej, jego zawartość
jest nieco odmienna w redakcjach Kanonu sporządzanych w róŜnych krajach
therawady. Jest tak dlatego, Ŝe do utworów starych, współczesnych
zamieszczonym w rozdziałach poprzednich, sukcesywnie dokładano pisma
powstające później. Niektóre z nich odtwarzają treść starszych sutt, inne są
całkowicie oryginalne, w jeszcze innych stare i nowe wątki są przemieszane. Do
tych ostatnich zalicza się drugi utwór Khuddaka Nikaji, cieszący się
szczególnym mirem pośród zwolenników therawady zbiór mądrościowych
wersów nazwany Dhammapadą.
http://mahajana.net/mb3s/publikacje/dhammapada/przedmowa.html
2009-04-10
111821457.001.png
DHAMMAPADA - Przedmowa
Strona 2 z 2
O powodzeniu Dhammapady zadecydował jej przystępny styl. Zwięzły w
zestawieniu z rozwlekłością i monotonią sutt oraz niewyszukany w porównaniu
ze scholastycznym wyrafinowaniem traktatów abhidhammy, buddyjskiej
filozofii religijnej. TakŜe jej treść na ogół nie nastręcza trudności ze
zrozumieniem. Aby uczynić ja zrozumiałą nawet dla młodszych nastolatków
opatrzono ją licznymi komentarzami w formie opowieści. Wielu wyznawców
zna duŜe fragmenty Dhammapady na pamięć.
Pojęcie dhammy (sanskr. dharma) ma w buddyzmie wiele znaczeń. Gdyby
pokusić się o zaprezentowanie ich w pewnym uproszczeniu w jednej definicyjnej
formule, przedstawiałaby się ona mniej więcej tak: dhamma to objawiające
Prawdę, odkryte i ogłoszone przez Buddę uniwersalne Prawo, określające
warunki stawania się i ustawania Rzeczywistości Zjawiskowej, które moŜe
posłuŜyć jako Reguła Wyzwolenia, czyli osiągania Doskonałości. Z kolei pada
oznacza krok, stopę i ślad. Tytułową Dhammapadę moŜna zatem oddać jako
PodąŜanie ku Prawdzie (Mądrości, Doskonałości) albo, mniej instruktywnie, ale
zgodnie z przyjętą tradycją, jako ŚcieŜkę Prawdy (Mądrości, Doskonałości).
Trzeba wszakŜe pamiętać, Ŝe chodzi o ścieŜkę wewnętrzną, na której zmienia się
przede wszystkim treść umysłu kogoś nią kroczącego. Sapiencjalne strofy
składające się na niniejsze dzieło kierunek tych zmian pokazują, a tym samym są
straŜnikami niezrównanej Drogi Buddy.
Krzysztof Kosior
http://mahajana.net/mb3s/publikacje/dhammapada/przedmowa.html
2009-04-10
111821457.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin